Permalänk

Programmering

Hej! Jag vill lära mig programera och jag undrar hur ni tycker att jag borde gå till väga.

Jag har alltid varit intresserad av programmering, och när jag blir stor så vill jag jobba med IT (- IT-säkerhet eller spelutveckling). Jag är väl motiverad och jag har inget emot att bli nästa Bill Gates
Nej, skoja bara... kommer aldrig bli lika framgångsrik som honom men jag vill sikta högt och jag vill bli bra!

Detta är ungefär vad jag vet om de olika programmeringsspråken (jag vet inte alla som finns):

  • HTML - "Skelettet" för en hemsida

  • XHTML - En förbättring ("uppgradering") på HTML som ger en mer frihet osv... när man skapar sin hemsida

  • CSS - Ger skelettet lite kött så att säga. Man lägger på stil och mer fäger etc...

  • HTML5 - En ännu bättre version av HTML

  • Java - Ett programmeringsspråk man ofta använder i spelutveckling

  • Java-script - Inget

  • C++ - Inget

Rätta mig väldigt gärna och bygg hemskt gärna också på mina beskrivningar så att jag får en bättre kunskapsbas.

Eftersom att jag är helt ointresserad av webbdesign osv... så antar jag att HTML, XHTML, HTML5 och CSS är språk jag inte riktigt behöver behärska. Min mamma som har jobbat med webbdesign säger att det kan vara bra att kunna dessa språk eftersom att de hör till grunderna i programmering, även om det kanske inte riktigt hör till mjukvare eller spelprogrammering. Jag förstår inte riktigt hur hon resonerar här och hör gärna med er om hur ni tänker.

Permalänk
Medlem

html,xhtml,css,html5 är ej programmeringsspråk

Java används relativt sällan till spelutveckling dock väldigt stort inom serverapplikationer.
Javascript är främst till för att få till logik på klientsidan av en hemsida, dvs koden exekveras på klienten som laddat sidan och inte på servern.
C++ används mycket inom spel men även inom "vanlig" programmering, ofta om man vill komma hårdvarunära så är detta att föredra.

Jag skulle rekommendera något högnivå språk som Java eller C#. Även om jag själv anser att en grund i t.ex. C är nyttig så är det lite halvbökigt att komma igång. Även språk som Python kan vara lätta att komma igång med då det även finns en uppsjö av bibliotek och så vidare.
Viktigaste är att lära sig "tänka" programmering, inte språket i sig, lycka till!

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem

Om du vill börja programmera för spel så beror det lite på vart du lägger ribban. Se nedan ex.

HTML - Enkla spel i webläsare.
Java - Minecraft är skrivet i Java.
Java Script - Fungerar bla. i Unity (en spelmotor)
C++ - Många spelmotorer är skrivna i c++
C# - Fungera i Unity.

Det går såklart att skriva spelmotorer i vilket språk man vill
Jag går själv en datorspelsutvecklings utbildning och här får kodarna lära sig allt från Java, C#, C++, Alda osv.
Om du är intresserad av att koda för spel, så säg till om du vill veta mer om ngt.

PS. Det din mamma menade med det, är nog att det är lättare att lära sig ett nytt språk ju fler man kan (syntax, classer, funktioner osv. de flesta språken är rätt snarlika varandra)

Visa signatur

Intel i7 3930K @ 3,2GHz • Asus P9X79 • Asus GTX 690 • Corsair 32GB 1600MHz VENGEANCE • Intel SSD 520 480GB • WD Caviar Green 3TB • Newton R3 800W • Define R4 • 2x Asus PB278Q • Windows 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att Python är ett av de bättre alternativen när man ska lära sig att programmera. Precis som Gnejs säger så är webbdesign inte lika med programmering. HTML och CSS är inte programmeringsspråk.

Permalänk
Medlem

Jag började med C#och det fungerade bra för mig!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Hur gammal är du? på gymnasiet finns det inriktningar och kurser med webbutveckling 1 där bl.a. HTML (HTML5 skiljer sig knapt något alls från de tidigare, bara inte lika petigt med att göra allt helt exakt rätt i nyare och lite skojiga funktioner för animationer etc.) CSS, java/jqerry script ingår. Även programmering 1 där man lär sig lite mer c++ och liknande.

Sedan går det även ha webbutveckling 2 och programmering 2 som bygger vidare på grunden där man lär sig mer avancerade saker. Jag läser nu teknik och har möjlighet till bl.a. gränssnittsdesign och webbserverprogrammering om man vill lära sig mera nördiga grejer.

HTML och CSS bör du lära dig då det är väldigt grundläggande. t.ex. man är världbäst på FPS spel, men man har ingen arm vilket gör att man inte kan spela det.

EDIT: Även, du kan ju testa ladda ner t.ex. http://mycryengine.com/ och testa leka runt lite. Samma motor som crysis spelen är gjord i du behöver inte kunna mycket kod heller vilket är bra

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

Att java ofta används i spelutveckling beror kanske lite på vad man menar. Vissa webbläsarspel kanske är skrivna i java och så Minecraft men annars är det inte så ofta man stöter på det i spel. Det används dock mycket i andra sorters applikationer. Java-script är ett språk som används vid webbsideutveckling som gör att du kan göra beräkningar och liknande på klient-sidan alltså hos den som öppnar sidan. C++ är troligtvis ett av de mest använda språken till i princip allt. Det kan vara svårt att komma upp i en hög kunnighetsnivå med det men gör man det kan man skriva nästan alla sorters program. Nästan alla spel du kan köpa i en butik idag är skrivna i C++ och därför det mest populära språket för spelprogrammering-

Du har rätt att HTML, CSS och Java-script inte är något för dig om du inte är intresserad av webbutveckling. Det går egentligen att skriva spel i vilket språk man vill men man brukar oftast anpassa sig efter vad som finns tillgängligt för språket och vad det finns för "standard". Med C++ kan du använda DirectX, OpenGL eller tusentals andra färdiga spelmotorer som även används för kommersiella spel. Nackdelen med att programera med "rå" DirectX eller OpenGL är att allt tar längre tid och kräver riktig förståelse för det du gör men du kan göra i princip vad du vill.

Till .NET-språk som C# finns hundratals färdiga spelmotorer och även XNA som är en enklare och nedskalad version av DirectX kan man säga. Mycket har de redan gjort åt dig så du kan fokusera med på själva spelet än renderingsteknik osv. Dock har du inte lika stora möjligheter och jag tror inte någon skulle vilja anställa dig som C# spelprogramerare eftersom det mest är populärt hos hobby-programmerare. Java ligger i ungefär samma situation som C#.

Läs lite mer om språken på t.ex. Wikipedia och fråga om du vill veta mer om något specifikt

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk

Jag skulle vilja slå ett slag för Go, ett relativt nytt språk med många extremt tilltalande aspekter. Du kan prova det i din webbläsare här: http://tour.golang.org/ Och en samling resurser finns här: http://dave.cheney.net/resources-for-new-go-programmers

Den guiden går inte igenom guiderna inom programmering, men det finns det otroligt många guider för på andra ställen, vad är en loop, variabel etc. T.ex är python-guiden på Code Academy bra för detta: http://www.codecademy.com/tracks/python

Lycka till!

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk

Ja, jag vill gå teknik programmet på gymnasiet. Jag är 15 år och går sista terminen i 9:an nu. Känner dock inte för att vänta utan vill börja lite smått nu och vara förberedd för det som kommer.
Jag sätter alltså inte ribban högt över huvud taget, och ifall man kan göra små webbläsarspel med HTML5 i kombination med CSS så kanske det är värt att lära sig.
Vad är C# jämförst med C++? Vad skiljer de två språken åt, förutom att C# anses vara ett hobbyspråk? Python och de andra språken som nämndes har jag aldrig hört talas om. Används de ofta eller är de mer som C#, "hobbyspråk"?
Ifall man skulle bygga upp lite inför C++ programmering, vad rekommenderar ni då? Som sagt dock, jag sätter inte ribban så högt och därför kanske det räcker med en måttlig kunskap av Java programmering...?

Permalänk

C# hjälper med en del av de saker som ofta anses svårt i C++, men skulle inte rekommendera något av språken. Definitivt inte C++. Skulle inte heller kalla C# eller Python för "hobbyspråk". Bägge används väldigt flitigt ute i världen.

Vill lägga lite kunskap i tråden i form av uttrycket: Språk är trivialt, det är kodens underliggande mening och de konstruktioner man kan göra med dem som är viktiga att lära sig. Ju fler språk man kan desto snabbare lär man sig nya, just därför skulle du kunna prova på att testa så många språk som möjligt. Men ett väldigt bra, all-around språk är Python. Det finns mycket roligt man kan göra med det och det är mycket nybörjarvänligt. Eller varför inte Go eller Racket för den delen: http://racket-lang.org/ Anledningen till att jag skriver detta är att C++ m.fl. är väldigt ogästvänliga mot nybörjare. Java mindre så men det är inte lika lättgreppat som Python.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem

Beror väll på vad du menar med hobbyspråk.. Python är väll det språk google andvänder sig väldigt mycket utav, tror till och med dom tog och anställde Guido, killen som uppfann Python.

C# andvänds väll en helt del till webappar, .NET och gudarna vet allt. Andvänds även till spelutveckling med XNA ramverket. Bloodline Champions är bla skrivet i C# med XNA om du hört talas som det.

Här fick man fram om man googlade lite på skillnaden emellan C++ & C#.

C - an older programming language that is described as Hands-on. As the programmer you must tell the program to do everything. Also this language will let you do almost anything. It does not support object orriented code. Thus no classes.

C++ - an extention language per se of C. In C code ++ means increment 1. Thus C++ is better than C. It allows for highly controlled object orriented code. Once again a very hands on language that goes into MUCH detail.

C# - Full object orriented code resembling the style of C/C++ code. This is really closer to JAVA. C# is the latest version of the C style languages and is very good for developing web applications.

Jag själv började med C#, sedan blev det C++ i skolan och efter det blev det Java, sedan testade jag Python. Jag lärde mig typ grunderna i dom språken, skrev några simplare program osv och för Python fastnade jag.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk

Grymma svar alltså!

Ja, ett nybörjarvänligt språk är ju högt uppskattat, så jag får ta och kolla närmare på python då Tänkte kolla in lite extra på code academy, är det en sida ni skulle rekommendera?

Permalänk
Medlem

Jag har kör hela HTML, lite Ruby, lite Javascript och typ halva Python kursen där och ja, jag gillar det.
Dock är ju sidan relativt ny så små buggar kan ju förekomma, men inget allt för stort som jag stött på.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem

En bra programmerare kan flera språk och vet vilket språk som passar bäst i vilken situation. Det är bra att kunna både mer maskinnära språk som C, men även mer abstrakta språk som Java och C++. Är du ute efter effektivitet (vid exekvering) så är C och C++ bra alternativ, är du ute efter portabilitet så är Java och Python bra alternativ, är du ute efter att åstadkomma mycket med få rader kod så är återigen Python ett bra alternativ. Detta är väl de mest kända(?) språken, men bara en liten del av alla som finns att tillgå. OffTopic: Diskussionen om vad och vad som inte är ett programspråk har diskuterats otaliga gånger och är inget jag tycker vi bör ta upp här

Frågan är nog i vilken ände du ska börja. Jag har aldrig provat Python men kan tänka mig att det är ett bra språk att börja med då det som sagt inte behövs lika många rader kod jämfört med motsvarande programkod skriven i ex. Java, samtidigt så finns det också väldigt många så kallade "bindings" som låter dig koda allt från program som använder OpenGL till socket-programmering (kommunikation över nätverk). Har ingen bok att rekomendera för att lära sig Python, men vill du däremot lära dig C så ska du definitivt ta en titt på The C Programming Language (2nd edition), som visserligen är föråldrad men som jag ändå tycker går igenom grunderna i språket väldigt bra.

Permalänk
Medlem

finns redan minst 100 trådar om exakt samma ämne... använd sökfunktionen!

passar inte den så sök på google, och sök på site:sweclockers.com för vettiga svar !

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Utöver codecademy så har google kurser också som är rätt bra https://developers.google.com/edu/python/

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Skrivet av Najsisen:

finns redan minst 100 trådar om exakt samma ämne... använd sökfunktionen!

passar inte den så sök på google, och sök på site:sweclockers.com för vettiga svar !

Ja detta var ju ett grymt svar som bidrog till att föra fram bra svar och åsikter!

Som jag sade i min förra post, jag ska kolla närmare på python! Det låter som ett bra språk att börja med! Min låtsas pappa kom precis in i rummet med en vad som er ut som en bra och nyligen släppt bok angående HTML, HMTL5, Java script, CSS osv som jag ska kolla igenom också!