Permalänk
Medlem

Hjälp med ljudlös dator

Hejsan!

Jag har ett relativt kraftigt ljud från datorn som jag stör mig på så jag skulle vilja göra min dator "ljudlös" och därför skulle jag behöva lite tips från er om vad som skulle kunna funka.
Kollade även om det var några fläktar i datorn som lät, men ingen skillnad blev det, så misstänker att det är nätagget eller om det bara är chassit.

Hursomhelst, droppar lite specs så kan ni ge lite tips om vad som kan ändras;

Mb: Gigabyte GA-970A-UD3
Cpu: AMD FX-4100 @ 4200 MHz
Gpu: NVIDIA GeForce GTX 650 1gb
HDD: SEAGATE Barracuda 7200.14 ST3000DM001 3tb
Ram: 4x Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4 gb
Nätagg: Deltaco PSU-460 650W
Chassi: NZXT GUARDIAN 921 RB Midi Tower Svar/Röd

Så, hoppas någon kan hjälpa mig!
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vilken typ av ljud är det? vibrationer eller hur missljud av någon komponent.

Permalänk
Medlem

ja, det borde jag varit tydligare med. Det låter som en dovt buller, när man har igång tv:n på vanlig volym så hör man datorn. Därför jag drog slutsatsen att det kanske är fläkten i nätagget som bara låter jävligt högt, eftersom ingen annan fläkt eller hårddisk gör det.

Jag vill ju liksom bara ha en tyst dator där ljudnivån är så minimal som möjligt.

Permalänk
Medlem

Mb: Gigabyte GA-970A-UD3 <- Inget du kan göra med moderkortet, det borde vara knäpptyst sålänge du inte råkar ut för coilwhine.

Cpu: AMD FX-4100 @ 4200 MHz <- Större cpu kylare, köp en tyst eller köp en som någon av nocutas fläktar passar på.

Gpu: NVIDIA GeForce GTX 650 1gb <- hitta en tystare kylare än den du har på nu.

HDD: SEAGATE Barracuda 7200.14 ST3000DM001 3tb <- se till att disken inte vibrerar och skapar onödiga vibrationsljud. Köp en hot swap casing eller något annat att bura in den i.

Ram: 4x Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4 gb <- bryt av dom på mitten.

Nätagg: Deltaco PSU-460 650W <- köp en av noctuas 140/120 mm fläktar (beroende på nuvarande fläktstorlek). Byt fläkt och njut av tystnaden.

Chassi: NZXT GUARDIAN 921 RB Midi Tower Svar/Röd <- fixa lite ljuddämpning och en fläktkontroller åt chassifläktarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0ski:

Mb: Gigabyte GA-970A-UD3 <- Inget du kan göra med moderkortet, det borde vara knäpptyst sålänge du inte råkar ut för coilwhine.

Cpu: AMD FX-4100 @ 4200 MHz <- Större cpu kylare, köp en tyst eller köp en som någon av nocutas fläktar passar på.

Gpu: NVIDIA GeForce GTX 650 1gb <- hitta en tystare kylare än den du har på nu.

HDD: SEAGATE Barracuda 7200.14 ST3000DM001 3tb <- se till att disken inte vibrerar och skapar onödiga vibrationsljud. Köp en hot swap casing eller något annat att bura in den i.

Ram: 4x Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4 gb <- bryt av dom på mitten.

Nätagg: Deltaco PSU-460 650W <- köp en av noctuas 140/120 mm fläktar (beroende på nuvarande fläktstorlek). Byt fläkt och njut av tystnaden.

Chassi: NZXT GUARDIAN 921 RB Midi Tower Svar/Röd <- fixa lite ljuddämpning och en fläktkontroller åt chassifläktarna!

Stort tack för det svaret! Ska fixa detta!

btw, vad är de för fel på de ram jag har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catch82:

Stort tack för det svaret! Ska fixa detta!

btw, vad är de för fel på de ram jag har?

Minnena är helt ok! Jag skojjade lite med dig bara!

Permalänk
Medlem

Byte av PSU fläkt vore bra eftersom deltaco psus låter en del. Själv är jag skeptisk mot att köra dem i huvudtaget.

Något att tänka på med PSUs är att det finns juice i dem även efter urkoppling. Så dra ur strömsladden och tryck på powerknappen på datorn innan du monterar ut agget. En utbytesfläkt kommer säkert hjälpa.

Om du kör stock-kylare på processorn så är utbyte till en bättre kylare, ett bra val. D-14 om du har råd.

Grafikortet är i regel den värsta ljudboven i folks system nu. Det går att montera andra kylare men det är lite petigt. Om du lägger till en bra insugsfläkt på sidan så kan det ibland hjälpa grafiken att gå på lägre varv.

Ett sista allmänt råd är att skaffa en system SSD. Delvis för att det är en prestandaboost i vardagen, men även för att det låter mekaniska hårdiskar gå i vila när all man gör är surfa eller låter datorn stå på.

Permalänk
Medlem

jo, ska byta den fläkten alt byta nätagg. Någon som vet någon tyst, bra och billig nätagg/fläkt till den?

beställde vattenkylning, en som skulle vara tyst.

Grafikkortet låter typ inget, så där behöver jag nog inte göra några ändringar.

Kommer införskaffa mig en ssd, dock vid ett senare tillfälle då de storlekarna jag vill ha är rätt dyra )

Permalänk
Medlem

Om det är nätagget som låter så är ett byte eventuellt en bra plan. Jag är själv noctuakåt så vilken 120mm silent noctua fläkt. Något att tänka på är vad för anslutning som finns i Nätagget. Har du tur så finns det en tre-eller fyra pins kontakt och det är inte lurigare än att koppla in.

Det händer däremot att fläkten inte är ansluten med standardkontakter. Då är det lödkolvsdags, och i ett agg så skall du nog inte fuska med eltejp och sånt. Så innan du beställer så kan det löna sig att kika i agget. Kom ihåg som sagt, få det urladdat, jorda etc. Om du inte är allmänt händig med el så kanske fläktbytet får vara om det inte finns standard anslutningar.

En vattenkylningslösning med bara en 120mm är för mig lite av ett mysterium varför man skulle satsa på, men om det är tyst så är det säkert ok.

Permalänk

Chassitips > http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1044793&o=inkfrakt , väldigt bra kvalitet och ljuddämpande! Är faktiskt på min lista över möjlig uppgradering.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Så det är så enkelt som att öppna upp nätagget och byta bara sådär?

Jag ska nog köpa Fractal R4:an. Känns som att den har fått högst betyg i tystnad.

Permalänk
Skrivet av Catch82:

Hejsan!

Jag har ett relativt kraftigt ljud från datorn som jag stör mig på så jag skulle vilja göra min dator "ljudlös" och därför skulle jag behöva lite tips från er om vad som skulle kunna funka.
Kollade även om det var några fläktar i datorn som lät, men ingen skillnad blev det, så misstänker att det är nätagget eller om det bara är chassit.

Hursomhelst, droppar lite specs så kan ni ge lite tips om vad som kan ändras;

Mb: Gigabyte GA-970A-UD3
Cpu: AMD FX-4100 @ 4200 MHz - Klocka eventuellt ner och köp en stor tornkylare såsom noctua och kör passivt, eller med en fläkt på.
Gpu: NVIDIA GeForce GTX 650 1gb - Köp en arctic accelero extreme om den passar och kör passivt eller med väldigt låg rpm fläktar.
HDD: SEAGATE Barracuda 7200.14 ST3000DM001 3tb - försöka att få den att vibrera så lite som möjligt, alternativt köpa en ssd.
Ram: 4x Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4 gb
Nätagg: Deltaco PSU-460 650W - testa att byta ut fläkten till en tystare.
Chassi: NZXT GUARDIAN 921 RB Midi Tower Svar/Röd - köp lite ljuddämpande mattor och sätt i chassit.

Så, hoppas någon kan hjälpa mig!
Tack på förhand

Mb: Gigabyte GA-970A-UD3
Cpu: AMD FX-4100 @ 4200 MHz - Klocka eventuellt ner och köp en stor tornkylare såsom noctua och kör passivt, eller med en fläkt på.
Gpu: NVIDIA GeForce GTX 650 1gb - Köp en arctic accelero extreme om den passar och kör passivt eller med väldigt låg rpm fläktar.
HDD: SEAGATE Barracuda 7200.14 ST3000DM001 3tb - försöka att få den att vibrera så lite som möjligt, alternativt köpa en ssd.
Ram: 4x Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4 gb
Nätagg: Deltaco PSU-460 650W - testa att byta ut fläkten till en tystare.
Chassi: NZXT GUARDIAN 921 RB Midi Tower Svar/Röd - köp lite ljuddämpande mattor och sätt i chassit.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catch82:

Så det är så enkelt som att öppna upp nätagget och byta bara sådär?

Jag ska nog köpa Fractal R4:an. Känns som att den har fått högst betyg i tystnad.

Se först till att det är urladdat som jag beskrev tidigare. Sen när du väl är inne i agget så ser du om du har tur eller inte. Du kan ju montera ur agget och lysa med lampa, see om du ser fläktanslutningen. Är det en tre-fyra pins kontakt i agget så är det ju lätt fixat. Det kan däremot hända att agget är ansluten med annan kontakt/kabel och då blir det att fixa lite.

Det chassit du har nu är ju inte en hejare på ljudnivå, men även ett dämpat chassi har det svårt/omöjligt att dämpa verkligt högljudda komponenter. Så skaffa R4 om du vill, men försök åtgärda ljudbovarna oxå.

Permalänk
Inaktiv

Om du inte har några komponenter som låter så spelar det ingen större roll om de sitter i en låda med mattor i eller inte. Fokusera på att tysta komponenterna.

Använd gärna en stor tornkylare (inte vatten) då vattenkylarna har en pump som låter. Byt till en stor accelero kylare på grafikkortet och ställ in egen kurva i afterburner. Dra ner chassifläktarna till ~500 rpm

Permalänk
Medlem

Noctua fläktar är inte ett bra tips på om man vill bygga en tyst dator.
http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Som några sagt tidigare, nätagget är nog den stora boven, testa med att stoppa fläkten under drift under någon sekund på lämpligt sätt för att se hur stor ljudskillnaden blir.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catch82:

beställde vattenkylning, en som skulle vara tyst.

Först ber du om hjälp om att fixa en ljudlös dator. Folk ger dig bra tips. Sen springer du iväg och beställer vattenkylning (som ingen har tipsat om, och som antagligen inte är särskilt tyst). Du är rolig du

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Finns även psu utan fläkt, så mät vilken kräm du behöver och köp passande PSU.
Sedan SSD som master, eftersom HDD snurrar och ger ljud hela tiden. Det är bra vid TV tittandet.
Styr fläkthastigheten bättre, t.ex. med mjukvara. Finns även motstånd man kan plugga in emellan som ser till att hastigheten inte kan gå upp i max.
Använd så stora fläkar du får plats med. Det get bättre luftflöde vid lägre hastighet och därmed lägre ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catch82:

jo, ska byta den fläkten alt byta nätagg. Någon som vet någon tyst, bra och billig nätagg/fläkt till den?

beställde vattenkylning, en som skulle vara tyst.

Grafikkortet låter typ inget, så där behöver jag nog inte göra några ändringar.

Kommer införskaffa mig en ssd, dock vid ett senare tillfälle då de storlekarna jag vill ha är rätt dyra )

Färdig vattenkylning är aldrig bättre när du vill ha ett tyst system, eftersom de alltid kräver en fläkt (oavsett hur hårt flås du har på fläkten). Med en fetare luftkylare däremot är det mycket enklare att kyla passivt. Leta någon beg TRUE-kylare eller Silver arrow (helst något av denna modell med 2 separerade torn då det bör fungera bättre i ett passivt ändamål).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catch82:

ja, det borde jag varit tydligare med. Det låter som en dovt buller, när man har igång tv:n på vanlig volym så hör man datorn. Därför jag drog slutsatsen att det kanske är fläkten i nätagget som bara låter jävligt högt, eftersom ingen annan fläkt eller hårddisk gör det.

Jag vill ju liksom bara ha en tyst dator där ljudnivån är så minimal som möjligt.

Dovt buller, då skulle jag misstänka att du har vibrationer från hårddisken som fortplantar sig i chassit.
Det är enkelt att testa om det är nätagget som låter, kör bara in nått tunt och icke ledande genom fläktgallret, typ ett buntband, nätagget klarar sig utan fläktkylning de sekunder det tar för dig att avgöra om det är den fläkten som låter.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Först ber du om hjälp om att fixa en ljudlös dator. Folk ger dig bra tips. Sen springer du iväg och beställer vattenkylning (som ingen har tipsat om, och som antagligen inte är särskilt tyst). Du är rolig du

Japp, har en polare som har denna vattenkylningen och han tipsade mig om den, då jag vill kunna kyla ner processorn mer. Inget jag bad om här.
Om du hade tagit din tid så hade du sett att det förmodligen var nätagget/chassit som var största orsaken och det var detta jag bad om hjälp med.
Och dessutom, om jag får bra tips utav er så är det väl ändå jag som bestämmer vad jag ska trycka i min burk, eller?

Ska beställa R4:an och sätta i några stora noctua fläktar i den, samt införskaffa mig en bättre och tystare fläkt i psun.

Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Om du inte känner dig jävligt säker på el skall du inte ens tänka på att öppna nätdelen!

Det finns stora kondensatorer som kan fe rejäla stötar, långt efter att du kopplat ur strömmen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catch82:

Japp, har en polare som har denna vattenkylningen och han tipsade mig om den, då jag vill kunna kyla ner processorn mer. Inget jag bad om här.
Om du hade tagit din tid så hade du sett att det förmodligen var nätagget/chassit som var största orsaken och det var detta jag bad om hjälp med.
Och dessutom, om jag får bra tips utav er så är det väl ändå jag som bestämmer vad jag ska trycka i min burk, eller?

Ska beställa R4:an och sätta i några stora noctua fläktar i den, samt införskaffa mig en bättre och tystare fläkt i psun.

Tack så mycket för hjälpen!

Jag har tagit mig tid, så kom inte och skriv att jag inte har det.

Men eftersom du inte skriver att du köper vattenkylning för att kyla CPU:n bättre, inte för att få lägre ljudnivå, spelar det ingen roll hur mycket tid jag tar mig. Jag kan inte läsa något som inte står. Det som står är att du ber om råd att göra din dator ljudlös, de flesta säger att det antagligen är nätagget, och så skriver du att du beställt vattenkylning. Varför tar du ens upp det i denna tråd om det inte har med ljudnivån att göra? Det är svårt att förstå om du inte skriver det.

Självklart är det du som avgör vad du i slutändan köper

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Jag har tagit mig tid, så kom inte och skriv att jag inte har det.

Men eftersom du inte skriver att du köper vattenkylning för att kyla CPU:n bättre, inte för att få lägre ljudnivå, spelar det ingen roll hur mycket tid jag tar mig. Jag kan inte läsa något som inte står. Det som står är att du ber om råd att göra din dator ljudlös, de flesta säger att det antagligen är nätagget, och så skriver du att du beställt vattenkylning. Varför tar du ens upp det i denna tråd om det inte har med ljudnivån att göra? Det är svårt att förstå om du inte skriver det.

Självklart är det du som avgör vad du i slutändan köper

Skrev rätt tidigt att jag misstänkte att det var chassit/psun. Sen la jag till mina specs, utifall att det skulle hjälpa något Sen så var det någon som kommenterade cpun och sa att jag skulle ändra fläkt, då svarade jag här att jag hade beställt en vattenkylning. En sådan som jag dessutom VET är tyst.
Hur som helst, tack för att du skriver skit i en tråd som du inte ens har med att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catch82:

Hur som helst, tack för att du skriver skit i en tråd som du inte ens har med att göra.

Varför så otrevlig?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Jag skapade denna tråd för att jag ville ha hjälp. Nu fick jag hjälp utav massor och sen kommer du och slänger ut en dryg kommentar, så varför är du så onödig?

Hur som helst, stort tack till alla andra som har hjälpt mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catch82:

Jag skapade denna tråd för att jag ville ha hjälp. Nu fick jag hjälp utav massor och sen kommer du och slänger ut en dryg kommentar, så varför är du så onödig?

Hur som helst, stort tack till alla andra som har hjälpt mig!

Du ber om hjälp att fixa en ljudlös dator och sen gör du en åtgärd som är direkt kontraproduktiv. När jag påtalar detta så tycker du att jag är dryg och onödig. OK.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

så du har koll på alla vattenkylningar och dess ljudvolymer? Finns även tysta sådana, speciellt i rätt chassi, vilket jag skrev att jag skulle införskaffa mig en ny.

Du verkar inte förstå grejen, jag bad om hjälp och fick tips om vad jag kunde göra. Det innebär ju inte att jag kommer göra allt som folk tipsade om.
Menade inte att du som person är onödig, utan det var din kommentar som var det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catch82:

så du har koll på alla vattenkylningar och dess ljudvolymer? Finns även tysta sådana, speciellt i rätt chassi, vilket jag skrev att jag skulle införskaffa mig en ny.

Du verkar inte förstå grejen, jag bad om hjälp och fick tips om vad jag kunde göra. Det innebär ju inte att jag kommer göra allt som folk tipsade om.
Menade inte att du som person är onödig, utan det var din kommentar som var det.

Jag antar att vi pratar om kompakta vätskekylningssystem här, typ Corsair H100, Antac Kuhler, etc. Eftersom jag regelbundet läser tester av nya sådana system vågar jag påstå att det hittills inte har kommit något som är tystare än en bra luftkylare. Det finns många recensioner på nätet och många trådar här på Swec som säger samma sak.

Du skriver själv att "Jag vill ju liksom bara ha en tyst dator där ljudnivån är så minimal som möjligt.". Jag struntar blankt i vad du köper eller inte köper, men jag ville bara att du skulle veta att vattenkylning inte kommer att ge dig en dator där ljudnivån är så låg som möjligt. Om du tycker att det är onödig kommentar så får du tycka det. Själv hade jag velat veta det iaf.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H