Sparar på HDD ändå sparas det på SSD??

Permalänk

Sparar på HDD ändå sparas det på SSD??

Hej

Jag köpte en komplett dator http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10744 och fick en SSD med den. Sedan köpte jag en HHD också till den.

Varje gång jag laddar ner nåt så Sparas en del eller lite av den i SSD c: när jag jag ändå sparar på HHD D:

Exempel jag laddade ner LOL vi säger att den tar 4GB och jag väljer att spara det på HDD men ändå så sparas 2GB på SSD och 2GB på HDD eller så sparas allt på SSD när jag väljer att spara på HHD

Vad är felet? Har ni några förslåg på hur jag ska lösa det för SSD är snart full.

Mvh

Nicklas

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nu får du förklara lite bättre är jag rädd. Hur vet du att saker sparas på din systemdisk istället för lagringsdisken?
Här behövs, um, Printscreens

Var sparas filerna? Hur specar du installationsmapp i din installer?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har laddat hem spelet på ssd eller installerat på ssd. Det du måste göra är ladda hem och installera på hdd.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Du har laddat hem spelet på ssd eller installerat på ssd. Det du måste göra är ladda hem och installera på hdd.

Men när man laddar ner något får man välja vart den ska sparas och jag väljer på HDD disken ändå sparas den på SSD för att minnet PÅ SSD sjunker hella tiden när jag laddat ner nåt medan HHD är 1TB kvar.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Nu får du förklara lite bättre är jag rädd. Hur vet du att saker sparas på din systemdisk istället för lagringsdisken?
Här behövs, um, Printscreens

Var sparas filerna? Hur specar du installationsmapp i din installer?

Jag vet att det sparas på SSD för att den minskas hela tiden och HHD är nästan kvar på 1TB.

Permalänk
Medlem

Det finns andra orsaker till att ssd minskar. Väljer du att spara på lagrinsdisken så ska det sparas där. Inte så svårt att se var det ligger.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara Spotify eller torrents eller något sådant som minskar utrymmet på din SSD?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du hämtar det med typ firefox och sen sparas det i "hämtade filer" som ligger antagligen i din C:\Användare\<användarnamn>\Hämtade filer\
?
Hänger inte riktigt med i din förklaring, ren gissning detta.

Visa signatur

i7 2600k @ många Ghz, Tillräckligt med RAM, Asus P8Z68 DELUXE, 2070

Permalänk
Medlem

Du måste utveckla lite mer. När du installerar tex LOL anger du då att det ska installeras på din HDD istället för din SSD? Eller klickar du enbart på next-knappen?

Permalänk
Skrivet av CrazySwe:

Det är inte så att du hämtar det med typ firefox och sen sparas det i "hämtade filer" som ligger antagligen i din C:\Användare\<användarnamn>\Hämtade filer\
?
Hänger inte riktigt med i din förklaring, ren gissning detta.

Jo jag använder Firefox ska jag använda någon annan webbläsare.

Permalänk
Skrivet av bergann:

Du måste utveckla lite mer. När du installerar tex LOL anger du då att det ska installeras på din HDD istället för din SSD? Eller klickar du enbart på next-knappen?

Jag klickar på att den ska installeras på HDD ändå sparas den SSD.

Permalänk
Medlem

Tänk också på temporära mappar. Oftast så laddas en fil ner till din användares temporära mapp först, för att när den är färdig flyttas över till sin slutgiltiga destination. Den skall då också tas bort från den temporära mappen vilket bör frigöra utrymme när du är färdig med nedladdningen.

Permalänk

Läggs inte swap-filer/sleep-images på systemdisken i Windows? Kan vara det som gör att det äts upp yta på din bootdisk under användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Jag klickar på att den ska installeras på HDD ändå sparas den SSD.

Om du kollar vart sökvägen i en genväg på tex skrivbordet leder då?

Programmet spacesniffer brukar annars ge en bra hint om vad det är som har käkat upp utrymmet.

Permalänk
Medlem

Var ganska förvirrande tråd med hoptrasslade av spara, ladda hem och installera osv, vilket är helt olika saker.

Program och spel som man tex installerar på en separat HDD, kommer för det mesta att installera en del komponenter på systemdisken också, i det här fallet en SSD, är det så du menar med att det sparas/installeras/laddas hem, vilket det nu är du menar med att det hamnar på SSD disken?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på att sparfiler, inställningar med mera nästan alltid sparas i My Documents som är på systemdisken. Efter ett tag blir det en hel del data som lagras där.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Kom att tänka på att sparfiler, inställningar med mera nästan alltid sparas i My Documents som är på systemdisken. Efter ett tag blir det en hel del data som lagras där.

Vet du hur man ändrar det så att my documents sparas i HDD istället?

Permalänk
Medlem

När du laddar ner spelet, väljer du att den ska sparas på hdd'n, korrekt?
När du sedan installerar spelet, väljer du där att den ska sparas på hdd'n också?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

När du laddar ner spelet, väljer du att den ska sparas på hdd'n, korrekt?
När du sedan installerar spelet, väljer du där att den ska sparas på hdd'n också?

Ja det gör jag, men ändå sparas allt på SSD eller halva på HDD och halvan som är kvar på SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Ja det gör jag, men ändå sparas allt på SSD eller halva på HDD och halvan som är kvar på SSD

Om du skulle kunna ta screenshots på hur du gör så borde någon se om du gör på rätt sätt eller om något annat krånglar.
Jag påpekar dock inte att du gör fel.

Men på felbeskrivningen (något sammanfattad) "När jag sparar saker på hårddisken så sparas saker på SSDn" så låter det som om att något har gått fel någonstans. till exempel i inställningar i program eller annat.

när man laddar ner LOL så frågar den var man ska lägga installern (som är rätt stor)
Sedan måste man installera spelet och installationsprogrammet frågar sedan var den ska installera spelet. standard C:\Riot Games. det är ganska lätt att missa.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Asså, aningen snurrit dettahäringa.

Man anger i browsern VAR nerladdat skit skall hamna - kolla det!
"mina dokument"-mappen kan man visst flytta till annan disk/partition - Googla eller SÖK!
Vid installation av pgm brukar man kunna ange VAR skiten skall läggas - kolla det!

Permalänk
Skrivet av Fatomen123456:

Vet du hur man ändrar det så att my documents sparas i HDD istället?

högerklicka på "mina dokument" och välj egenskaper, och sedan fliken plats. Där kan du välja att lägga mappen någon annanstans. Jag har min på min HDD istället, det gör stor skillnad på lagringsutrymme. Gör sedan samma på "min musik" och "mina bilder" också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Kom att tänka på att sparfiler, inställningar med mera nästan alltid sparas i My Documents som är på systemdisken. Efter ett tag blir det en hel del data som lagras där.

Och vissa spel tar en jävla massa bara min skyrim mapp ligger på 4,31Gb

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Vet du hur man ändrar det så att my documents sparas i HDD istället?

Skrivet av limparion:

högerklicka på "mina dokument" och välj egenskaper, och sedan fliken plats. Där kan du välja att lägga mappen någon annanstans. Jag har min på min HDD istället, det gör stor skillnad på lagringsutrymme. Gör sedan samma på "min musik" och "mina bilder" också.

Där lärde jag mig något nytt

Skrivet av hjorten66:

Och vissa spel tar en jävla massa bara min skyrim mapp ligger på 4,31Gb

Förvisso. Dessutom har jag märkt att om man avinstallerar spel så ligger det skräp kvar där likförbannat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av olle:

Om du skulle kunna ta screenshots på hur du gör så borde någon se om du gör på rätt sätt eller om något annat krånglar.
Jag påpekar dock inte att du gör fel.

Men på felbeskrivningen (något sammanfattad) "När jag sparar saker på hårddisken så sparas saker på SSDn" så låter det som om att något har gått fel någonstans. till exempel i inställningar i program eller annat.

när man laddar ner LOL så frågar den var man ska lägga installern (som är rätt stor)
Sedan måste man installera spelet och installationsprogrammet frågar sedan var den ska installera spelet. standard C:\Riot Games. det är ganska lätt att missa.

Mvh.

Ska avinstallera LOL och ta screenshoots så får ni hur jag gör det

Permalänk
Skrivet av olle:

Om du skulle kunna ta screenshots på hur du gör så borde någon se om du gör på rätt sätt eller om något annat krånglar.
Jag påpekar dock inte att du gör fel.

Men på felbeskrivningen (något sammanfattad) "När jag sparar saker på hårddisken så sparas saker på SSDn" så låter det som om att något har gått fel någonstans. till exempel i inställningar i program eller annat.

när man laddar ner LOL så frågar den var man ska lägga installern (som är rätt stor)
Sedan måste man installera spelet och installationsprogrammet frågar sedan var den ska installera spelet. standard C:\Riot Games. det är ganska lätt att missa.

Mvh.

1: http://s10.postimage.org/nrq7i00qx/Namnl_s.png

2:http://s10.postimage.org/paq70pwp5/Namnl_s.png

3: http://s10.postimage.org/z8rwp0r7t/Namnl_s.png

Det är så jag gör när jag laddar hem nåt.

Det jag märckte nu är när jag fixar nåt i paint och sparar det till D: så sparad det ändå i C:.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Fatomen123456:

1: http://s10.postimage.org/nrq7i00qx/Namnl_s.png

2:http://s10.postimage.org/paq70pwp5/Namnl_s.png

3: http://s10.postimage.org/z8rwp0r7t/Namnl_s.png

Det är så jag gör när jag laddar hem nåt.

Det jag märckte nu är när jag fixar nåt i paint och sparar det till D: så sparad det ändå i C:.

Ja men det där gick ju alldeles utmärkt. Du blev av med typ 100mb på din SSD där din användare ligger (C:\users\) där den sparar applikationsdata. Och hur sparar du en fil i paint? Om du lägger den på D:\bilder kommer den ligga där, ingen annan stans.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com