TV-kort. fungerar det som jag tänkt?

Permalänk
Medlem

TV-kort. fungerar det som jag tänkt?

Hej.
Har en ny HTPC på väg hem.
Började fundera på om man kanske borde dra TV-kanalerna genom PC'n istället.
Är i så fall på jakt efter ett TV-kort (helst externt) där jag kan koppla in antennkabeln och kolla på analoga kanaler.

Det jag vill kunna göra är:
kolla på analoga kanaler
spela in till SSD

Tips på smidigt TV-kort mottages gärna

Har XBMC stöd för detta på något sätt? Annars, finns det någon bra mjukvara för att titta/spela in?

Permalänk
Medlem

Japp med ett valfritt DVB-t kort kan du ta emot de fria kanalerna i marknätet. Vet inte alls om xbmc kan hantera det men ett väldigt populärt program är dvbviewer. Även mediaportal körs av många.

Finns billiga kort att få tag på utomlands men annars kan du bara filtrera på prisjakt på kort som stödjer DVB-t.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

XBMC har stöd för flera olika kort,men det kräver att du kör mer mjukvara på din dator. SJälv kör jag en hemmahackad Tvheadend, med mitt analoga gamla USB-PVR2. (eller vad det nu heter), till XBMC 12.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Är väl bättre med ett dvb-c kort isåfall finns lite fler kanaler än i marknätet.

1an 2an 4an är väl inte så upphetsande.

Permalänk
Medlem

Tja vissa har ju fortfarande analogt kabel-tv-nät.
Så kanske han har det?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera något kort. Men Visst det kommer fungera fint. Se till att skaffa ett kort med dubbla tuners så du kan spela in medan du tittar på ett annat eller spela in två program. Ta ett som har både analogt och digitalt så du är framtidssäkrad, om det nu inte blir mycket dyrare.

Jag är själv nöjd med Windows media center i Windows 7. Väcker datorn själv vid inspelningar från sleep, kan ställas in att börja/stoppa inspelningar X min innan/efter schemaläggning osv. Visst det finns några tråkiga fläckar, men den har inte krånglat.

Permalänk
Inaktiv

Titta även på DVB-link som hger dig möjlighet att streema ut tv till alla dina datorer

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Nu blev det mycket snack om DVB här, men jag har endast analoga kanaler.

Anledningen till detta stavas att min hyresvärd tyckte telias IP-TV var ett bra alternativ och bytte således ut comhem mot Telia.
Jag vägrar dock skaffa digitalTV från telia iom att Telia tvingar mig köra deras otroligt crappiga router för att det ska fungera.

Men alla DVB-T/T2/C kort kanske stödjer även analoga signaler?

Så dubbla tuners är inte nödvändigt, då jag tänkte dra en förgreningskontakt så jag har antennsladd i både datorn och rätt in i TV'n.

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter samma sak, det verkar dock inte helt enkelt att hitta ett TV-kort som klarar analoga signaler. Finns en del om man söker på prisjakt men tycker att det är lite dyrt med 5-600 när det finns digitala TV-kort för en hundring. Borde finnas en del på begagnatmarknaden, annars är det bara att hosta upp antar jag...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom det inte längre finns någon marknad för analoga tv kort idag så är de dyra, de flesta kabelnät har dessutom bedrövlig kvalitet på bilden det betyder att det i de flesta fall är bättre med dvb t, men visst finns det analog eller hybridkort, aver har flera stycken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Telias IP tV går att köra via en Asus RT-N65U router om jag inte har helt fel. Finns en tråd om det på forumet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Telias IP tV går att köra via en Asus RT-N65U router om jag inte har helt fel. Finns en tråd om det på forumet här.

Trist att jag sitter på en RT-N56U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ayne:

Trist att jag sitter på en RT-N56U

Trist? Har du bundit dig på det andra abonnemanget och inte kan välja till ip-tv från Telia då?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Trist? Har du bundit dig på det andra abonnemanget och inte kan välja till ip-tv från Telia då?

han får betala 29:-/mån för telia-smart routern som man enligt dom måste använda om man har ip telefon eller iptv oavsett om man vill eller inte går inte att välja bort.

så känns lite kass att behöva betala för nånting som ändå bara kommer stå i garderoben...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Trist? Har du bundit dig på det andra abonnemanget och inte kan välja till ip-tv från Telia då?

yes. jag har RT-N56U och inte RT-N65U.

fast det spelar ingen roll då jag inte vill ha telias ip-TV.

Permalänk
Medlem

Generellt sett funkar inte DVB-kort med analoga signaler, men det finns vissa DVB-kort av typen hybridkort som även har analog mottagare. Jag rekommenderar också mekanisk hårddisk istället för SSD att lagra inspelningarna på. Man fyller snabbt upp hundratals gigabyte och en SSD blir helt enkelt full för snabbt. Men självklart fungerar det att spela in till SSD så länge det finns ledigt utrymme.