Mäta snö djup med Arduino.

Permalänk
Medlem

Mäta snö djup med Arduino.

Tja, jag tänkte sätta upp en Arduino i stugan som ska skicka lite mätvärden till en server tex temperatur osv..
Jag tänkte även att den skulle mäta hur mycket snö det var utomhus.

Förslag 1: Ultraljud
Fundering: Kommer snön dämpa eftersom den är så porös och ge andra/inga mätvärden?

Förslag 2: Ljus
Laser eller IR.
Fundering: Kommer snöns iskristaller sprida ljuset och ge andra/inga mätvärden?

Förslag 3: fysisk mätning med platta
Fundering: Hur får man plattan att veta när den har tagit i snön(så den är känslig och inte packar snön)?
Krav: Den måste tippa/vikas undan för att inte fånga snön när det snöar och påverka snödjupet.
Krav: Den ska fungera ner till -30c.

Förslag 4: låda som smälter snön och mäter vattenmängd
Problem: Snön har sällan samma densitet igenom hela täcket, därför kan 1 liter vatten ge allt ifrån 4 cm till 3 dm snö beroende på hur porös den är.
Fundering: Hur får man den att bli påverkad så lite som möjligt när snön tex driver?

Det var alla sätt jag kom på för att mäta snödjup, men jag vet inte om dom första 2 fungerar överhuvud taget och dom sista två är krångliga.

Är det någon som vet om dom två första skulle fungera?

//Mattias

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Haptic:

Tja, jag tänkte sätta upp en Arduino i stugan som ska skicka lite mätvärden till en server tex temperatur osv..
Jag tänkte även att den skulle mäta hur mycket snö det var utomhus.

Förslag 1: Ultraljud
Fundering: Kommer snön dämpa eftersom den är så porös och ge andra/inga mätvärden?

Förslag 2: Ljus
Laser eller IR.
Fundering: Kommer snöns iskristaller sprida ljuset och ge andra/inga mätvärden?

Förslag 3: fysisk mätning med platta
Fundering: Hur får man plattan att veta när den har tagit i snön(så den är känslig och inte packar snön)?
Krav: Den måste tippa/vikas undan för att inte fånga snön när det snöar och påverka snödjupet.
Krav: Den ska fungera ner till -30c.

Förslag 4: låda som smälter snön och mäter vattenmängd
Problem: Snön har sällan samma densitet igenom hela täcket, därför kan 1 liter vatten ge allt ifrån 4 cm till 3 dm snö beroende på hur porös den är.
Fundering: Hur får man den att bli påverkad så lite som möjligt när snön tex driver?

Det var alla sätt jag kom på för att mäta snödjup, men jag vet inte om dom första 2 fungerar överhuvud taget och dom sista två är krångliga.

Är det någon som vet om dom två första skulle fungera?

//Mattias

Att smälta snön och rapportera som annan nederbörd är standard bland meteorologer. SMHI har data på sånt eftersom det säger mer om hur mycket nederbörd det faktiskt var än att bara mäta snödjup. Men den siffran är nog mer intressant för meteorologerna själva...

Jag har hälsat på SMHIs station i Abisko och deras superavancerade mätinstrument för snödjup bestod av ett armeringsjärn som var nedkört i marken. Så den roliga lösningen är ju att köra en webkamera som tar kort på en måttstock och lite mjukvara som analyserar bilderna och översätter det till mätvärden. Det är en enkel lösning rent mekaniskt men kräver en del programeringsvoodoo.

Det borde inte vara några problem att kalibrera in en ljusstråle så att penetrationen i översta snölagret blir försumbar i mätningen. Har för mig att ultraljudmätarna på jobbet inte kände av skumbildning i kärlen så det kunde svämma över med skum utan att de reagerade då de bara mätte vattenytan under. Är dock inte helt hundra. De flesta tankarna kör radar men vet inte om det går att få tag på enkelt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Att smälta snön och rapportera som annan nederbörd är standard bland meteorologer. SMHI har data på sånt eftersom det säger mer om hur mycket nederbörd det faktiskt var än att bara mäta snödjup. Men den siffran är nog mer intressant för meteorologerna själva...

Jag har hälsat på SMHIs station i Abisko och deras superavancerade mätinstrument för snödjup bestod av ett armeringsjärn som var nedkört i marken. Så den roliga lösningen är ju att köra en webkamera som tar kort på en måttstock och lite mjukvara som analyserar bilderna och översätter det till mätvärden. Det är en enkel lösning rent mekaniskt men kräver en del programeringsvoodoo.

Det borde inte vara några problem att kalibrera in en ljusstråle så att penetrationen i översta snölagret blir försumbar i mätningen. Har för mig att ultraljudmätarna på jobbet inte kände av skumbildning i kärlen så det kunde svämma över med skum utan att de reagerade då de bara mätte vattenytan under. Är dock inte helt hundra. De flesta tankarna kör radar men vet inte om det går att få tag på enkelt.

Det med kamera är ett rätt så bra förslag.. men jag är osäker på hur man skulle koppla in och programmera den med en arduino. Jag skulle dock kanske kunna använda en Raspberry PI

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Sätt en IR-led riktat 45 grader uppåt, och strax ovan den en IR-mottagare riktad 45 grader nedåt. När det kommer snö för det hela borde IR-strålen studsa rätt bra, och gå rakt in i mottagaren.

Täck det hela med nån transparent skyddsplast, bygg flera stycken och bygg på höjden med 2-10cm mellanrum.

Fördel: Simpel och billig konstruktion.
Nackdel: Usel upplösning.

Edit:
Nackdel #2: Känslig för solljus. Man får sätt den på skuggsidan, riktad åt ett strategiskt håll.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

En annan mätteknik kan kanske vara att väga snön. Är dock osäker på hur det står sig emot de andra föreslagna mätmetoderna. Rent spontant tänker jag att det kan ske antingen via en låda med kanter och ett hål i botten (för att släppa ut smält snö...) eller helt enkelt en platta (tänk typ digital köksvåg). Kanske skulle fungera bättre med ett platt tak, då om det är kraftig lutning på taket så kan jag tänka mig att det kan ge felaktiga värden.

Som sagt, bara en tanke till :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Sätt en IR-led riktat 45 grader uppåt, och strax ovan den en IR-mottagare riktad 45 grader nedåt. När det kommer snö för det hela borde IR-strålen studsa rätt bra, och gå rakt in i mottagaren.

Täck det hela med nån transparent skyddsplast, bygg flera stycken och bygg på höjden med 2-10cm mellanrum.

Fördel: Simpel och billig konstruktion.
Nackdel: Usel upplösning.

Edit:
Nackdel #2: Känslig för solljus. Man får sätt den på skuggsidan, riktad åt ett strategiskt håll.

Finns det inte risk att ir strålen från en annan sändare når en mottagare som inte tillhör den? Sedan det med solen kan ju bli ett problem.

Skrivet av Nightcrawl:

En annan mätteknik kan kanske vara att väga snön. Är dock osäker på hur det står sig emot de andra föreslagna mätmetoderna. Rent spontant tänker jag att det kan ske antingen via en låda med kanter och ett hål i botten (för att släppa ut smält snö...) eller helt enkelt en platta (tänk typ digital köksvåg). Kanske skulle fungera bättre med ett platt tak, då om det är kraftig lutning på taket så kan jag tänka mig att det kan ge felaktiga värden.

Som sagt, bara en tanke till :).

Problemet här är att snöns vikt/smältvatten går inte att översätt till snödjup pga att den är olika packad.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Finns det inte risk att ir strålen från en annan sändare når en mottagare som inte tillhör den? Sedan det med solen kan ju bli ett problem.

Finns alltid sådan risk med IR. Man kan försänka mottagaren i ett par cm PVC-rör eller liknande, för att få det hela mer riktat, och programera den till att bara reagera då den fått en viss tids kontinuerlig kontakt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Problemet här är att snöns vikt/smältvatten går inte att översätt till snödjup pga att den är olika packad.

Jo absolut är det så. Vad är dock syftet med snödjupet? För att hålla koll på om man måste ta sig ut till stugan och skotta snön så att det inte brakar ihop, eller bara för att veta hur många centimeter det har snöat? sistnämnda borde smhi ha uppgift på :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Jo absolut är det så. Vad är dock syftet med snödjupet? För att hålla koll på om man måste ta sig ut till stugan och skotta snön så att det inte brakar ihop, eller bara för att veta hur många centimeter det har snöat? sistnämnda borde smhi ha uppgift på :).

Det är igentligen ingen större anledning, mest bara för kul.. men jag tror inte smhi har uppgifter för där jag har stuga, men jag ska kolla.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Det är igentligen ingen större anledning, mest bara för kul.. men jag tror inte smhi har uppgifter för där jag har stuga, men jag ska kolla.

Okej, ja du kan ju testa flera olika lösningar och se vad som fungerar bäst :). SMHI har kanske inte just för din stuga, men ska väl ha mätstationer inom lagomt avstånd iaf? Sedan kan jag ju tänka mig att det är olika djup pga. drivbildning osv, så det lär ju inte bli allt för exakt data från smhi.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Vad är dock syftet med snödjupet?

För att veta när man ska till stugan och pumpa puder såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunterxx:

För att veta när man ska till stugan och pumpa puder såklart!

Skrivet av swehunter2000:

Det är igentligen ingen större anledning, mest bara för kul.. men jag tror inte smhi har uppgifter för där jag har stuga, men jag ska kolla.

hunterxx: Anade själv att det var så, men tydligen inte.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Intressant problem. Det jag spontant tänkte var två käppar nedstuckna med några centimeters mellanrum och på ena käppen sitter det en lysdiod på vrje 5 centimeters höjd (kan vara IR om det är lättare att detektera) och på den andra käppen sitter optotransistorer på motsvarande höjd som man låter lysdioderna lysa på. Sedan loopar man igenom lysdioderna och optotransistorerna för att kolla på vilken nivå de börja detektera ljuset. Jag förutsätter att snön dämpar ljusstrålen ganska rejält och då borde man kunna avgöra nivån ganska bra. På dagen kanske man inte ens behöver lysa med lysdioderna för optotransistorerna borde ju detektera dagsljuset och under snön blir det mörkare ju längre ner i snön man kommer men de ovanför snön borde känna ungefär lika mycket ljus allihopa. Upplösningen blir beroende på hur tätt man sätter ljusdetektorerna.

En annan tanke är någon avståndsmätande lasermätare man sätter högt upp på en stolpe och så mäter man avståndet ner till snötäcket. Gäller bara att sätta den högre än det djupaste snötäcket man vill kunna mäta upp.

En tedje tanke är om det går att detektera snö elektriskt på något sätt. Typ sätta koppartrådar/spikar på olika höjd och mäta resistansen mellan dem. Eventuellt så skickar man en högfrekvent spänning mellan dem och mäter impedansen istället (kan tänka mig det ger större utslag än likström). Men det kanske är svårt att avgöra om det är snö på det viset, jag vet inte...

Googlade lite och hittade denna:
http://www.sommer.at/fileadmin/template/PDF/mySommer/SPA/Pres...
Ser ut som de använder flera metoder för att analysera snötäcket. Är det ultraljud för snödjupet?

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha satsat på att mäta snödjupet med IR-ljus, har själv en Sharp GP2Y0A02YK0F Infrared Proximity sensor som kan mäta avstånd från 15-150cm. Har dock endast testat den inomhus men ser ingen orsak till varför den inte skulle fungera på snö. Möjligen under dagens ljusaste timme kanske det starka dagsljuset orsakar nån störning men då är det ju bara att vänta nån timme.

Permalänk
Medlem

Jag tror spontant att många av förslagen riskerar att fallera om det blåser lite, snö brukar ha en tendens att det inte bara falla rakt ner utan även fastna på sidan av pinnar och dylikt. Den lösning jag spontant tänker på är ultraljud och montering av sensorn under taket. Svårt att uppskatta noggrannheten dock. Jag googlade på skoj och hittade en rapport, jag skummade bara bilderna lite fort och såg att dom hade en liknande lösning.

http://pure.ltu.se/portal/files/32594452/09_84_Rapport.pdf

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Skrivet av swehunter2000:

Tja, jag tänkte sätta upp en Arduino i stugan som ska skicka lite mätvärden till en server tex temperatur osv..
Jag tänkte även att den skulle mäta hur mycket snö det var utomhus.

Förslag 1: Ultraljud
Fundering: Kommer snön dämpa eftersom den är så porös och ge andra/inga mätvärden?

Förslag 2: Ljus
Laser eller IR.
Fundering: Kommer snöns iskristaller sprida ljuset och ge andra/inga mätvärden?

Förslag 3: fysisk mätning med platta
Fundering: Hur får man plattan att veta när den har tagit i snön(så den är känslig och inte packar snön)?
Krav: Den måste tippa/vikas undan för att inte fånga snön när det snöar och påverka snödjupet.
Krav: Den ska fungera ner till -30c.

Förslag 4: låda som smälter snön och mäter vattenmängd
Problem: Snön har sällan samma densitet igenom hela täcket, därför kan 1 liter vatten ge allt ifrån 4 cm till 3 dm snö beroende på hur porös den är.
Fundering: Hur får man den att bli påverkad så lite som möjligt när snön tex driver?

Det var alla sätt jag kom på för att mäta snödjup, men jag vet inte om dom första 2 fungerar överhuvud taget och dom sista två är krångliga.

Är det någon som vet om dom två första skulle fungera?

//Mattias

Nu har jag aldrig jobbat med något likt det här och vet egentligen inte om det fungerar eller om det skulle kosta mycket...

Iaf, så var min första tanke att använda laser. Om du skickar laser från en punkt till en någon sorts sensor så kan du känna av om lasern går hela vägen till sensorn eller om den inte når fram. Om den inte når fram betyder det att något är i vägen (antagligen snö) och du kan då få fram snödjupet.
Antingen får du justera noggrannheten med antalet lasrar/sensorer eller om det finns någon lösning med laser i form av areor så man slipper sätta upp väldigt många tätt in på varandra.

Permalänk
Medlem

Det lättaste måste väll ändå vara att bara ha en webbkamera under taksokeln och sedan en pinne i marken med lite olika färger på så man lätt ser hur mkt snö det har kommit?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Intressant och kul idé! Detta skulle jag vilja följa. Min bästa gissning är ultraljud, då den borde mäta från en hyffsat platt yta, vilket ett snötäcke ger. Dock kan det kanske vara svårigheter och göra den liten nog så den inte bildar ett tak och missvisar riktiga djupet.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Många av förslagen jag har fått här är dom jag tar upp i mitt första inlägg, och saker jag funderar på över dom, tex med ultraljud: eftersom snö är så poröst så är det också en bra ljuddämpare och eftersom ultraljud är ljud så finns det risk att mätvärdena blir annorluna(?)

Lika med laser, snö är uppbyggt av kristaller som reflekterar och släpper igenom ljus på ett väldigt mysko sätt..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Lika med laser, snö är uppbyggt av kristaller som reflekterar och släpper igenom ljus på ett väldigt mysko sätt..

Jag skulle inte tro att lasern kommer att kunna tränga igenom snön, pröva att belysa snö med en laserpekare så kommer du se att det inte kommer ut något på andra sidan.
(jag antar att du iaf har en halv meter mellan lasern och sensorn)

Permalänk
Medlem

Som tidigare förslag så är det nog lättast att ha någon form av mät objekt och en kamera för att sedan beräkna snödjupet.
Tror det går att använda OpenCV för att hantera bilderna i Java. Utifrån egna erfarenheter är det inga problem att kommunicera
mellan arduino och Java.

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Haptic:

Många av förslagen jag har fått här är dom jag tar upp i mitt första inlägg, och saker jag funderar på över dom, tex med ultraljud: eftersom snö är så poröst så är det också en bra ljuddämpare och eftersom ultraljud är ljud så finns det risk att mätvärdena blir annorluna(?)

Lika med laser, snö är uppbyggt av kristaller som reflekterar och släpper igenom ljus på ett väldigt mysko sätt..

Det är ju en kalibreringsfråga i rätt stor utsträckning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Köp lite dyrare ultraljudssensorer för utomhusbruk så kommer du nog inte ha några större problem. Problemet med att snön dämpar ljudet bör inte vara ett problem om du inte ska mäta på långt håll. Sensorerna bryr sig egentligen inte om vilken effekt som kommer tillbaka utan är egentligen bara intresserade av tiden från sändning till mottagning. Och den påverkas inte av snöns dämpningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Att smälta snön och rapportera som annan nederbörd är standard bland meteorologer. SMHI har data på sånt eftersom det säger mer om hur mycket nederbörd det faktiskt var än att bara mäta snödjup. Men den siffran är nog mer intressant för meteorologerna själva...

Jag har hälsat på SMHIs station i Abisko och deras superavancerade mätinstrument för snödjup bestod av ett armeringsjärn som var nedkört i marken. Så den roliga lösningen är ju att köra en webkamera som tar kort på en måttstock och lite mjukvara som analyserar bilderna och översätter det till mätvärden. Det är en enkel lösning rent mekaniskt men kräver en del programeringsvoodoo.

Det borde inte vara några problem att kalibrera in en ljusstråle så att penetrationen i översta snölagret blir försumbar i mätningen. Har för mig att ultraljudmätarna på jobbet inte kände av skumbildning i kärlen så det kunde svämma över med skum utan att de reagerade då de bara mätte vattenytan under. Är dock inte helt hundra. De flesta tankarna kör radar men vet inte om det går att få tag på enkelt.

de där me måttstocken va min första tanke

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna sätta en såndäringa lasertumstock riktad nedåt på en stolpe, om det inte blir problem med att snön är porös och inte hundra procent opak. Det är ju om inte annat lätt att testa, dra iväg till närmaste järnhandlare och be om att få prova det precis utanför deras dörr. Tror inte de är så rasande dyra längre, en femhundring borde man i alla fall kunna få tag i en för.

Snödjupet kan beräknas genom att subtrahera det uppmätta avståndet från avståndet till marken, som man i sin tur mätt upp och lagrat när man riggade anläggningen. Mätvärden borde man kunna plocka från insignalen till displayen med hyfsad lätthet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jselling:

Köp lite dyrare ultraljudssensorer för utomhusbruk så kommer du nog inte ha några större problem. Problemet med att snön dämpar ljudet bör inte vara ett problem om du inte ska mäta på långt håll. Sensorerna bryr sig egentligen inte om vilken effekt som kommer tillbaka utan är egentligen bara intresserade av tiden från sändning till mottagning. Och den påverkas inte av snöns dämpningen.

Detta tror jag också på.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070