Permalänk

Skatt på appförsäljning?

Hej.

1. Måste man registrera företag och skatta om man skapar och säljer en app på app store/google play?

2. Kan man skapa och sälja en app med vinstsyfte som privatperson utan att skatta osv?

Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

All inkomst är det skatt på, eller?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freddyfresh:

All inkomst är det skatt på, eller?

nja, finns väl en gräns på hur mycket man får tjäna till max innan skatten dras av inkomsten.

Permalänk
Medlem

Skatt på allting du tjänar, över 16' per år.

Edit: allt ska självfallet redovisas.

Permalänk
Medlem

Om du har en appidé och är sugen på att förverkliga den så ska du väl fasen inte låta skatten hejda dig!?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Direkt från Skatteverket: Hobbyverksamhet

TL;DR, men så vitt jag vet ska allt du vill veta stå där.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Skatt på allting du tjänar, över 16' per år.

Edit: allt ska självfallet redovisas.

Drygt 18k ligger det på nu. Du måste dock vara studerande för att detta ska gälla, annars skattar du från första kronan som jag förstår det.

För att svara Dragonknight.
1. Nej, men du måste skatta och det finns vissa kriterier du måste nå upp till. Hobbyverksamhet @ Skatteverket

2. Nej, inte om du gör några pengar på det.

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Det är chilledill att skapa appar och tjäna pengar på dem. Ta problemet om det kommer tycker jag. Vilket skulle vara om du helt plötsligt började få in hinkar med pengar

Permalänk
Medlem

Registrera bolaget nån stans där du inte behöver betala svensk skatt

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Registrera bolaget nån stans där du inte behöver betala svensk skatt

Om han inte drar in rätt feta pengar så lönar det sig ju dock ändå inte, pga. alla de kostnader som ett utomlandsregistrerat bolag dras med.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

du kommer troligtvis inte dra in så mycket pengar så att ens skatteverket tycker att det är värt att skatta
kör på du, sen får du väl se om dom säger nåt, och då tar du itu med det då. hur som helst så kommer du ju ändå gå vinst.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Enklaste, ring skatteverket och fråga

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Vad Playboy_1338 sa, otroligt bra support där. Deras hemsida är också rätt bra på det där, men man kan alltid ringa och fråga, brukar få riktigt bra svar.

Man kan sälja appar som Hobbyverksamhet upp till en viss gräns, sen blir det näringsverksamhet.

Att man skulle kunna registrera ett bolag i annat land och sen inte skatta stämmer inte alls, det är bara trams. Du är obegränsat skatteskyldig i Sverige på eventuell vinst du vill plocka ut ur bolaget, då bolagets hemvist kommer klassas som Sverige när du jobbar och bor här. Det där är inga konstigheter, klurar man ut med bondförnuft.

Testa först som hobby, funkar det och går bra, starta ett bolag så du kan dra av inköpt, moms och liknande.

Permalänk
Medlem

Dubbel moms på appar i Sverige också. Jippie.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Nej, inte längre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Man betalar skatt från första kronan, däremot behöver man som privatperson inte deklarera om förvärvsinkomsten för 2012 är under 18 612kr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Man måste betala skatt på varje såld app, ja. Man måste också betala ca 30% till Apple (kommer inte ihåg exakt, men nåt åt det hållet) om man nu utvecklar till iOS. Till android vet jag inte. Många app-makare tjänar pengar på annonser till gratis-appar, det är oftast mer lönsamt än att bara tjäna ett par kronor per såld app.

Lycka till med din idé

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Om du har en appidé och är sugen på att förverkliga den så ska du väl fasen inte låta skatten hejda dig!?

Skrivet av anon81912:

Hej!

Det är chilledill att skapa appar och tjäna pengar på dem. Ta problemet om det kommer tycker jag. Vilket skulle vara om du helt plötsligt började få in hinkar med pengar

Skrivet av Ernesto:

Vad Playboy_1338 sa, otroligt bra support där. Deras hemsida är också rätt bra på det där, men man kan alltid ringa och fråga, brukar få riktigt bra svar.

Man kan sälja appar som Hobbyverksamhet upp till en viss gräns, sen blir det näringsverksamhet.

Att man skulle kunna registrera ett bolag i annat land och sen inte skatta stämmer inte alls, det är bara trams. Du är obegränsat skatteskyldig i Sverige på eventuell vinst du vill plocka ut ur bolaget, då bolagets hemvist kommer klassas som Sverige när du jobbar och bor här. Det där är inga konstigheter, klurar man ut med bondförnuft.

Testa först som hobby, funkar det och går bra, starta ett bolag så du kan dra av inköpt, moms och liknande.

Haha, intressant det här. Kul med uppmuntrande kommentarer!

Kan man starta företag när man pluggar utan att få indraget csn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonknight:

Haha, intressant det här. Kul med uppmuntrande kommentarer!

Kan man starta företag när man pluggar utan att få indraget csn?

Det bör inte vara något problem, tror det enda är att du inte får tjäna för mycket pengar, då blir du återbetalningsskyldig. Tror summan är 1.5 prisbasbelopp, men inte säker

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Istället för att starta en ny tråd så skriver jag detta här och hoppas att någon ser det...

Jag tänkte samarbeta med en programmerare i skapandet av min app, behövs det en designer också för att få appen snygg eller klarar programmerare av detta?

Mvh Dragonknight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonknight:

Istället för att starta en ny tråd så skriver jag detta här och hoppas att någon ser det...

Jag tänkte samarbeta med en programmerare i skapandet av min app, behövs det en designer också för att få appen snygg eller klarar programmerare av detta?

Mvh Dragonknight

Det beror på hur bra smak programmeraren har.
Nejmen jag skulle säga att man inte behöver en designer, fast det är ju dock bara jag

Edit:

Fast det kan alltid vara bra att ha någon som kan hjälpa till att få appen och se mer tilltalande ut och inte bara grå & trist.

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Skrivet av GuiceU:

Det beror på hur bra smak programmeraren har.
Nejmen jag skulle säga att man inte behöver en designer, fast det är ju dock bara jag

Edit:

Fast det kan alltid vara bra att ha någon som kan hjälpa till att få appen och se mer tilltalande ut och inte bara grå & trist.

Ja, det har du rätt i. Får nog utgå ifrån att hitta en designer också.

Tack.

Permalänk
Medlem

Moms, egenavgifter/sociala-avgifter, kommunskatt och eventuell statlig inkomstskatt. Precis som med allt annat. Ska du betalar ersättning till någon som inte har f-skatt ska du betala för deras sociala avgifter också.

Permalänk

Vet ni om en app är en tjänst eller en produkt?

Håller på och skriver affärsplan nu.

Permalänk
Medlem

Får jag fråga vad det är för en liten app?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Skrivet av gabinono:

Får jag fråga vad det är för en liten app?

Kan inte säga det just nu, men den är inom hälso-området

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dragonknight:

Vet ni om en app är en tjänst eller en produkt?

Håller på och skriver affärsplan nu.

Troligen produkt om den köps en gång och sedan fungerar fristående, innebär den nån form av abonnemang eller beroende av nån extern funktion så kan det vara en tjänst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ShockCore:

Man måste betala skatt på varje såld app, ja. Man måste också betala ca 30% till Apple (kommer inte ihåg exakt, men nåt åt det hållet) om man nu utvecklar till iOS. Till android vet jag inte. Många app-makare tjänar pengar på annonser till gratis-appar, det är oftast mer lönsamt än att bara tjäna ett par kronor per såld app.

Lycka till med din idé

Senast jag kollade tog både Android och Microsoft också 30 %. Fast för Android gäller det bara om man säljer apparna genom Google Play. Distribuerar du på annat sätt så tar de inga pengar. Det går ju att distribuera filen helt själv till Android men det är svårare att nå ut till mycket folk då. Så de flesta verkar tycka det är värt den där avgiften.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Appen kan vara gratis, men tjänsten kosta. Så du behöver inte sälja via programbutikerna om du inte vill. Apple kräver bara att du inte får göra in-app uppgraderingar utan att gå via deras betalsystem.