Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Tycker man borde lyfta fram omvänd rasism mer. Ett fenomen som blir vanligare och vanligare, speciellt om man går i skolan på ett "mångkulturellt område".

Rasism är rasism och där med basta.
Det är rasism när en viting är rasistisk mot en mörkhyad och det är rasism när en neger är rasistisk mot en blekfis.
Att dela upp det i olika, men meningslösa, begrepp är bara rasisters sätt att poängtera att de minsann blir utsatta för omvänd rasism.

Rasism är rasism. Har jag fel vill jag att du motbevisar mig med en riktigt bra källa där skillnaden är definierad och accepterad, tex NE, Britannica, vetenskaplig artikel etc...

Permalänk
Medlem

Enligt media är jag rasist, men jag har många vänner med invandrarbakgrund.

Det är politikernas fel att vi blir "rasister" i dagens Sverige, och den stora anledningen kallas massinvandring. Svenskar är inte ens längre en etnisk grupp, och bara det är ganska sjukt. Om du skulle misshandla en invandrare och är svensk så skulle du få högre straff, om en invandrare skulle misshandla dig så skulle han få ett lindrigare straff än dig. Även om det är exakt samma brott som har begåtts.

Snart kommer Sverige vakna upp och inse att våra skattepengar som egentligen ska gå till vår äldreomsorg, sjukvård, pensioner, poliser, skolor osv osv går direkt ner i fickorna på dem som kommer hit till Sverige från utsatta(?) länder. Det är alltså vi som jobbar hårt och sliter varje dag som får betala priset för våra politikers dumhet AKA massinvandring. Dem verkar vara så extremt rädda att bli flaggade som rasister så istället för att strypa invandringen och fixa problem vi har i landet (arbetslöshet, bostadsbrist, äldrevård, sjukvård osv) så fortsätter dem att ta in invandrare även fast vi redan har gått förbi "DET ÄR FULLT HÄR HALLÅ?!".

Jag har ingenting alls emot invandrare, visst det är synd om dem utsatta, men alla kan inte komma till vårt land. Sverige har ca 0.125%(har jag för mig) av totala befolkningen i HELA VÄRLDEN. Men vi tar nästan in flest invandrare i hela Europa.

Vissa delar av Sverige verkar inte heller räknas som svenska längre, ett exempel är det här som nu har börjat synas på hyllorna i matbutikerna. "Kryddor från Rosengård" http://www.kryddorfrånrosengård.se/

Jag läste en intressant artikel som en politiker från moderaterna har skrivit.

http://vallentunafria.se/2013/02/19/speakers-corner-migration...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Om du skulle misshandla en invandrare och är svensk så skulle du få högre straff, om en invandrare skulle misshandla dig så skulle han få ett lindrigare straff än dig. Även om det är exakt samma brott som har begåtts.

Länka gärna en källa på det där. Det ska då tydligt framgå att exakt samma brott ger olika straff beroende på om det är svensk som misshandlar invandrare eller tvärtom.
Vidare; vad syftar du på med invandrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Länka gärna en källa på det där. Det ska då tydligt framgå att exakt samma brott ger olika straff beroende på om det är svensk som misshandlar invandrare eller tvärtom.
Vidare; vad syftar du på med invandrare?

Ska leta upp länken.

Med invandrare menar jag utlandsfödd, inte alls som skällsord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Enligt media är jag rasist, men jag har många vänner med invandrarbakgrund.

Det ena motsäger inte det andra

Skrivet av wRRM:

Det är politikernas fel att vi blir "rasister" i dagens Sverige, och den stora anledningen kallas massinvandring.

Är massinvandring en särskild sorts invandring eller är det just att det är många som invandrar? Om du menar det senare så betänk 50-60-70 talen. (flyktingmottagande bör omtalas som just flyktingmottagande, det finns skillnad dem emellan.)

Skrivet av wRRM:

Svenskar är inte ens längre en etnisk grupp, och bara det är ganska sjukt.

Du menar på den gamla goda tiden då svenskar var en etnisk grupp som särskiljde sig från andra "etniciteter" genom att ha stor variation av genetiskt material inom gruppen? Eller menar du den gamla goda tiden då Svenskar var tvungna att placeras efter socken när de skulle ut och skjuta tyskar eftersom de inte hade någon samhörighet med utsocknes? Eller menar du en påhittad period då Sverige inte haft stora minoritetsgrupper?

Skrivet av wRRM:

Om du skulle misshandla en invandrare och är svensk så skulle du få högre straff, om en invandrare skulle misshandla dig så skulle han få ett lindrigare straff än dig. Även om det är exakt samma brott som har begåtts.

Nej, men om du skulle misshandla en invandrare för att han var invandrare så skulle du få ett längre straff.

Skrivet av wRRM:

Snart kommer Sverige vakna upp och inse att våra skattepengar som egentligen ska gå till vår äldreomsorg, sjukvård, pensioner, poliser, skolor osv osv går direkt ner i fickorna på dem som kommer hit till Sverige från utsatta(?) länder.

Bjäfs. Varifrån skulle alla nya sjuksköterskor, poliser, lärare komma i från? Hur ska du kunna ha ett pensionssparande om ekonomin krympte till följd av att befolkningen åldras?
Nej alla flyktingar fuskar sig inte in här, det var väl det du antydde.

Skrivet av wRRM:

Det är alltså vi som jobbar hårt och sliter varje dag som får betala priset för våra politikers dumhet AKA massinvandring.

Med rätt stor sannolikhet betalar du personligen inte dyrt för den sk "massinvandringen" Som IT-Support kan du kvala in dig för statligskatt, oklart huruvida du gör det eller ej men det är relativt oviktigt eftersom de hemska flyktingarna som får pengar från elaka staten köper mat på ICA, Konsum osv. Fördelningspolitik var ordet. Återigen, var ska alla lärare, poliser och läkare komma ifrån?

Skrivet av wRRM:

Dem verkar vara så extremt rädda att bli flaggade som rasister så istället för att strypa invandringen och fixa problem vi har i landet (arbetslöshet, bostadsbrist, äldrevård, sjukvård osv) så fortsätter dem att ta in invandrare även fast vi redan har gått förbi "DET ÄR FULLT HÄR HALLÅ?!".

Nej politikerna gör inte som du vill för att de är rädda.
Att strypa invandringen skulle inte lösa de problemen du tar upp
Nej det är inte fullt här.

Skrivet av wRRM:

Jag har ingenting alls emot invandrare, visst det är synd om dem utsatta, men alla kan inte komma till vårt land. Sverige har ca 0.125%(har jag för mig) av totala befolkningen i HELA VÄRLDEN. Men vi tar nästan in flest invandrare i hela Europa.

Nej, att gå efter befolkningsstorleken är en sämre modell än att gå efter möjligt mottagande (något som ska räknas ut av folk som kan det, inte människor som tror att vi får bättre skola för att invandringen minskar)

Skrivet av wRRM:

Vissa delar av Sverige verkar inte heller räknas som svenska längre, ett exempel är det här som nu har börjat synas på hyllorna i matbutikerna. "Kryddor från Rosengård" http://www.kryddorfrånrosengård.se/

Alla delar av Sverige räknas som svenska.
Din Arbetsgivare har salufört Santa Maria så länge jag kan minnas, hujeda mig vad mycket världsmat ett närlivs kan erbjuda och mer praktiskt om än inte lika roligt som att beställa fröna från Impecta.

Skrivet av wRRM:

Jag läste en intressant artikel som en politiker från moderaterna har skrivit.
http://vallentunafria.se/2013/02/19/speakers-corner-migration...

jag läste arikeln och fann detta citat:
"Ett litet land med 0,135 % av världens befolkning kan inte, bör inte och skall inte heller absorbera och betala för tusentals människor från andra länder så att det eroderar landets finanser och resulterar i politisk instabilitet."

Märk väl att Björn Schaerström antingen är dum i huvet eller inte läser tidningarna.
Sverige har varit och är fortfarande i princip ett unikum av politisk stabilitet.
Att grunda flyktingmottagandet på befolkningsstorleken är dumt, det skulle innebära att Sverige jämställs med Malawi.
Statsfinanserna eroderas inte av flyktingmottagandet. Där tog han i med tårna, det märker jag det.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sp0radisk:

Och nu när vi ändå talar om Sverigedemokraterna… vet ni ens vad det är för parti ni påstår er lägga er röst på? Kvinnohat, millitär totalitarism, förtryck och hot skulle kunna bli deras nya slogan, ty det är precis vad ni kommer hitta om ni läser igenom SDs manifest riktigt noga. Folk påstår sig undvika vänstern då de önskar en minimal stat. Vad dessa inte förstår är att de samhällen ni ser i V för Vendetta och 1984 är grundade på högerpolitiken och fascismen, vilket är precis vad ni röstar för när ni lägger en lapp med SD/SvP/ND i vallådan. Alla böcker och filmer om förtryckarsamhällen visar bara en mycket nära framtid.

Deras röster är inte mindre värda än din, inte heller nödvändigtvis dåligt informerade sådana bara för att du inte håller med.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Ska leta upp länken.

Med invandrare menar jag utlandsfödd, inte alls som skällsord.

Medan du letar upp länken kan jag bifoga med lite material

http://www.dn.se/debatt/samma-brott-ger-hardare-straff-for-in...

http://www.fria.nu/artikel/2047

http://www.vr.se/forskningvistodjer/humanioraochsamhallsveten...

http://www.sydsvenskan.se/sverige/invandrare-riskerar-hardare...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Adopterade är alltså invandrare, vilket de egentligen är, men begår de brott så ser man på dem som... Vad?

Permalänk

Billström är till och med "rasist" nu för sitt uttalande om vem som gömmer illegala. Förstår inte varför han får så mycket skit för det, han har gjort mer för invandrare än någon annan. Vad ska man göra för att bli kallad rasist i dagens samhälle?

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastafelix:

Billström är till och med "rasist" nu för sitt uttalande om vem som gömmer illegala. Förstår inte varför han får så mycket skit för det, han har gjort mer för invandrare än någon annan. Vad ska man göra för att bli kallad rasist i dagens samhälle?

Han gick emot partilinjen och blev tagen i örat, inget konstigt med det. Had han varit medlem i SD skulle han blivit utsparkad för ett snedsteg av samma storlek.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastafelix:

Billström är till och med "rasist" nu för sitt uttalande om vem som gömmer illegala. Förstår inte varför han får så mycket skit för det, han har gjort mer för invandrare än någon annan. Vad ska man göra för att bli kallad rasist i dagens samhälle?

Det intressanta är att se vilka det är som tycker han var rasistisk. Tycker själv som invandrare inte att det han sa var rasistisk.
Jag tyckte heller inte att Nogger Black var rasistisk, men det tyckte tydligen några vitingar, så antar att de vet mer om vad som kränker mig än jag... Mycket blir förstorat...

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Han gick emot partilinjen och blev tagen i örat, inget konstigt med det. Had han varit medlem i SD skulle han blivit utsparkad för ett snedsteg av samma storlek.

Undra vilken partilinje han gick emot.

Skrivet av CSM101:

Det intressanta är att se vilka det är som tycker han var rasistisk. Tycker själv som invandrare inte att det han sa var rasistisk.
Jag tyckte heller inte att Nogger Black var rasistisk, men det tyckte tydligen några vitingar, så antar att de vet mer om vad som kränker mig än jag... Mycket blir förstorat...

Såklart blir det lite förstorat när det gäller politiker och företag, better safe then sorry antar jag.

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastafelix:

Undra vilken partilinje han gick emot.

Moderaternas, nu vet du.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Kommer bli ett kul besök till tankläkaren inom en snar framtid. Kommer klaga på ont i tanden i receptionen och får då en tid. När jag ska betala säger jag att jag inte har några papper och är i Sverige illegalt. På detta sättet får jag det gratis. Om hon säger att jag visst är svensk kommer jag gå ut i media och säga att kärringen gick efter hudfärg.

Same shit

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Moderaternas, nu vet du.

Måste vara nån sån där hemlig partilinje, bara moderaterna kan se. Där man inte får säga som det är.

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastafelix:

Måste vara nån sån där hemlig partilinje, bara moderaterna kan se. Där man inte får säga som det är.

Jag misstänker att du inte vet vad partilinje betyder:

Partilinjen är den politik ett parti beslutat att föra, dvs det medlemmarna röstat om och det de valda därför ska säga och göra.
(hur många SD ledamöter och aktiva har blivit utsparkade för att ha gått emot partilinjen?)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Kommer bli ett kul besök till tankläkaren inom en snar framtid. Kommer klaga på ont i tanden i receptionen och får då en tid. När jag ska betala säger jag att jag inte har några papper och är i Sverige illegalt. På detta sättet får jag det gratis. Om hon säger att jag visst är svensk kommer jag gå ut i media och säga att kärringen gick efter hudfärg.
Same shit

Nej.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rastafelix:

Måste vara nån sån där hemlig partilinje, bara moderaterna kan se. Där man inte får säga som det är.

Då antar vi att du har förkrossande belägg för "hur det är". Eller sitter du bara med "sunt förnuft"?

Poängen är också att det var ett olämpligt uttalande oavsett hur det "egentligen är". Uttalandet saknar nämligen vettig tolkning utan är precis som detta ständiga "jag säger bara som det är" är en tendentiös, retorisk fråga till publiken. Lejonparten av rasistiska uttalanden har just denna ambivalens, där det alltid rent tekniskt går att hävda i efterhand att "det var minsann inte rasistiskt utan bara en faktauppgift" och det är därför rasism är så "sneaky" - det handlar inte om folk som skriker "Sieg Heil" och spöar upp invandrare. Den formen av rasism är helt trivial och ingenting man kan gömma sig bakom. Den är dock guld värd för de som hela tiden vill att gränsen för rasism ska hamna just där. Lejonparten av faktisk rasism döljer sig hela tiden inom den balansgång där man tendentiöst kan komma med utsagor eller retoriska frågor och sedan försvara frågan som i sak orasistisk, när det i själva verket snarast är kontexten av frågan som avgör.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Kommer bli ett kul besök till tankläkaren inom en snar framtid. Kommer klaga på ont i tanden i receptionen och får då en tid. När jag ska betala säger jag att jag inte har några papper och är i Sverige illegalt. På detta sättet får jag det gratis. Om hon säger att jag visst är svensk kommer jag gå ut i media och säga att kärringen gick efter hudfärg.

Same shit

Det här var det dummaste jag läst på länge...
Vet inte hur det funkar i Hyltebruk, men i resten av landet måste man redan vid bokning ange sitt personnummer.

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Det här var det dummaste jag läst på länge...
Vet inte hur det funkar i Hyltebruk, men i resten av landet måste man redan vid bokning ange sitt personnummer.

Jag uppger såklart inte mitt personnummer då jag inte vill göra detta.

Klart det va de dummaste du hört. Du hör väl själv hur korkat detta låter. En kriminell illegal invandrare ska få gratis tandvård. Själv hade t.ex. inte min morfar råd att laga tänderna så han drog ur dom och skaffade löständer. Nåja, en kines som är här illegalt är väl mer värt kan jag tänka mig.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag uppger såklart inte mitt personnummer då jag inte vill göra detta.

Klart det va de dummaste du hört. Du hör väl själv hur korkat detta låter. En kriminell illegal invandrare ska få gratis tandvård. Själv hade t.ex. inte min morfar råd att laga tänderna så han drog ur dom och skaffade löständer. Nåja, en kines som är här illegalt är väl mer värt kan jag tänka mig.

Vet du ens lagarna kring det du håller på och klagar över eller är det bara sånt du hört kring kaffebordet på arbetet? "Illegala invandrare har det minsann bra, de får gratis tandvård"

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Jag misstänker att du inte vet vad partilinje betyder:

Partilinjen är den politik ett parti beslutat att föra, dvs det medlemmarna röstat om och det de valda därför ska säga och göra.
(hur många SD ledamöter och aktiva har blivit utsparkade för att ha gått emot partilinjen?)

Sverigedemokraternas framfart för att bli mer rumsrena är bland the sjukaste jag sett på länge! Det kan jag hålla med om.

Håll med oss eller åk ut. Helt jävla galet.

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Jag uppger såklart inte mitt personnummer då jag inte vill göra detta.

Klart det va de dummaste du hört. Du hör väl själv hur korkat detta låter. En kriminell illegal invandrare ska få gratis tandvård. Själv hade t.ex. inte min morfar råd att laga tänderna så han drog ur dom och skaffade löständer. Nåja, en kines som är här illegalt är väl mer värt kan jag tänka mig.

En "kriminell illegal invandrare". Fint uttryckt må jag säga! Han är inte bara kriminell, utan även illegal. Eller inte bara illegal utan även kriminell. Ok, kan du inte förklara vilket av "kriminell", "illegal" (kan en människa vara illegal?) och "invandrare" som diskvalificerar någon från tandvård?

Är det kriminell i betydelsen "yrkeskriminell" eller i betydelsen "har snattat och fått betala böter"? Är det illegal i betydelsen "vistas här illegalt" eller "så ful att han borde förbjudas"? Är det invandrare som ska betyda att denne inte får tandvård? Hur många generationer?

Visst, vi förstår hur du menar. Papperslösa ska inte få tandvård. Men sättet du skriver det på visar det jag skrev tidigare, om ambivalensen och det tendentiösa, retoriska ordvalet.

Nu undrar jag förstås varför ett skolbarn som aldrig betalat en krona i skatt ska få tandvård, men någon som är "illegal" inte ska få det? Grejen är ju att ditt resonemang är helt bakvänt. Du utgår från att skatt är en bieffekt av att vi har tandvård snarare än tvärt om, vi betalar skatt för vård just därför att vi vill ge vård till alla och har beslutat om ett gemensam finansiering av detta. Dessutom, om "illegala" får gratis (tandvård är INTE gratis, annat än för barn) vård handlar det inte sällan om stiftelser eller filantropiska uppoffringar, inte staten som nödvändigtvis betalar. Syftet med skatter är ju att ALLA ska kunna få vissa basfunktioner i samhället. Inte tvärt om.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Offtopic

Skrivet av Rastafelix:

Sverigedemokraternas framfart för att bli mer rumsrena är bland the sjukaste jag sett på länge! Det kan jag hålla med om.

Håll med oss eller åk ut. Helt jävla galet.

om inte politiker vill föra den politik som det röstats om på partistämman så borde de självmant lämna partiet, ja eller sparkas ut.

Dold text
Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastafelix:

Sverigedemokraternas framfart för att bli mer rumsrena är bland the sjukaste jag sett på länge! Det kan jag hålla med om.

Håll med oss eller åk ut. Helt jävla galet.

Varför är det galet? Det är ingen rättighet att vara med i ett parti, utan partiet syftar att samla likasinnade, skulle någon skilja sig för mycket från övriga deltagare så är det klart denne ska exkluderas. Denne får helt enkelt skapa sig ett eget parti med likasinnade. Detta gäller då dem som ska vara med i toppen och styra, inte medlemmarna som röstar på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Kommer bli ett kul besök till tankläkaren inom en snar framtid. Kommer klaga på ont i tanden i receptionen och får då en tid. När jag ska betala säger jag att jag inte har några papper och är i Sverige illegalt. På detta sättet får jag det gratis. Om hon säger att jag visst är svensk kommer jag gå ut i media och säga att kärringen gick efter hudfärg.

Same shit

Kul att du nämner Miljöpartiets och regeringens nyaste vansinniga förslag. Nu är det bara ett förslag men eftersom alla kommer rösta för utom Sverigedemokraterna så lär det ju gå igenom. Regeringen och Miljöpartiet kommer garanterat att göra detta.

Förslaget i sin helhet går ut på att personer som uppehåller sig illegalt i landet har rätt till gratis vård och tandvård. För tandvård så betalar vuxna en symbolisk summa på 50:- oavsett hur stort ingrepp som måste göras.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Angående partilinjen så är det självklart inte moderaternas primära partilinje att vara för en massinvandring. Även om det tydligen finns starka inslag av nyliberalism även i moderaterna numera (likt t ex Centern). Primära orsaken till Reinfeldt och Co nyvunna intresse för invandring är givetvis för att dom sitter i knät på Miljöpartiet. Det är alltså Miljöpartiet som primärt (eller tom helt och hållet) är drivande i dessa frågor.

Det är inget nytt att det börjat växa ett missnöje med hur moderaterna i regeringen driver invandringspolitiken. Googla på t ex Bo Frank eller Björn Schaerström, ämnet behandlades passande nog även i Rapport idag http://www.svt.se/nyheter/sverige/kommunalraden-staller-sig-b... det är alltså minst en handfull med olika moderata kommunalpolitiker som stödjer Billströms uttalanden, i sak.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nu undrar jag förstås varför ett skolbarn som aldrig betalat en krona i skatt ska få tandvård, men någon som är "illegal" inte ska få det? Grejen är ju att ditt resonemang är helt bakvänt. Du utgår från att skatt är en bieffekt av att vi har tandvård snarare än tvärt om, vi betalar skatt för vård just därför att vi vill ge vård till alla och har beslutat om ett gemensam finansiering av detta. Dessutom, om "illegala" får gratis (tandvård är INTE gratis, annat än för barn) vård handlar det inte sällan om stiftelser eller filantropiska uppoffringar, inte staten som nödvändigtvis betalar. Syftet med skatter är ju att ALLA ska kunna få vissa basfunktioner i samhället. Inte tvärt om.

Tandvården kostar 50:- för vuxna oavsett vad besöket innefattar. Det kallar jag så nära gratis man kan komma. Jag skulle tom vilja kalla det gratis i jämförelse med vad ett besök hos tandläkaren går på.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Kul att du nämner Miljöpartiets och regeringens nyaste vansinniga förslag. Nu är det bara ett förslag men eftersom alla kommer rösta för utom Sverigedemokraterna så lär det ju gå igenom. Regeringen och Miljöpartiet kommer garanterat att göra detta.

Du kan vara lugn, de har med all säkerhet räknat på saken och kommit fram till att man inte behöver brandskatta "vita" förorter för att finansiera reformen

Skrivet av shogun-r:

Förslaget i sin helhet går ut på att personer som uppehåller sig illegalt i landet har rätt till gratis vård och tandvård. För tandvård så betalar vuxna en symbolisk summa på 50:- oavsett hur stort ingrepp som måste göras.

Det är inte förslaget i helhet, det är förslage i korthet

Med hur mycket subventioneras dina läkarbesök? Senaste gången jag var hos läkaren kostade det mig 170? CSM101 kan det nog bättre.
men backa bandet och håll i hatten.
Tycker du att personer som befinner sig i landet utan uppehållstillstånd inte ska få vård? eller att de ska betala hela summan?
Det första är en moralisk fråga, det kräver att du övertygar sjukvårdspersonalen att du har rätt.
Det senare är en ekonomisk fråga och kräver att du övertygar staten om att det är billigare att låta kronofogden jaga människor som inte har några pengar. man kan tänka sig en trevlig ekvation då.

X- Ingreppskostnad
Y-Kronofogdemyndighetens hadnläggningskostnad + Sjukvårdens handläggningskostnad
Z-Merkostnad för att avgöra om vem som ska bära kostnaden (eftersom de inte får tillbaka pengarna.)
Ö- Ärenden

XÖ+YÖ+Z > XÖ

Skrivet av shogun-r:

Angående partilinjen så är det självklart inte moderaternas primära partilinje att vara för en massinvandring.

Massinvandring är ett ord som hittades på av individer som ville ha ett ord som gav negativakonnotationer, det är ett propaganda begrepp, inte något relevant.
Det Billström sa gick emot partilinjen, han blev tagen i örat.

Skrivet av shogun-r:

Även om det tydligen finns starka inslag av nyliberalism även i moderaterna numera (likt t ex Centern).

Nej det finns inte starka inlsag av nyliberalism i något parti, de flesta på högersidan ligger och svajar runt socialliberalismen, centerpartiets försök att lämna den idén har inte varit lyckad.

[QUOTE="shogun-r;13351807"]
Primära orsaken till Reinfeldt och Co nyvunna intresse för invandring är givetvis för att dom sitter i knät på Miljöpartiet.

Är det givetvis så? Utveckla gärna ditt resonemang.

Skrivet av shogun-r:

Det är alltså Miljöpartiet som primärt (eller tom helt och hållet) är drivande i dessa frågor.

Nej, se ovan. Gör om gör rätt. Bara för att du drar en slutsats behöver den inte vara korrekt eller rimlig. Föra att upprepa ett mantra: Samband visar inte orsakssamband.

Skrivet av shogun-r:

Det är inget nytt att det börjat växa ett missnöje med hur moderaterna i regeringen driver invandringspolitiken.

Du menar att det inte är något nytt att det finns skiljda åsikter i ett parti om hur politiken ska bedrivas? Nej visst är det inte det. Men för att den kritiken ska bli politik så krävs det att partistämman befäster kritikernas linje.

Skrivet av shogun-r:

Googla på t ex Bo Frank eller Björn Schaerström, ämnet behandlades passande nog även i Rapport idag http://www.svt.se/nyheter/sverige/kommunalraden-staller-sig-b... det är alltså minst en handfull med olika moderata kommunalpolitiker som stödjer Billströms uttalanden, i sak.

Håller du med Bo frank om medborgarlön? Eller är det just i den här frågan han har rätt?
Schaerström har redan behandlats:

Citat:

""Ett litet land med 0,135 % av världens befolkning kan inte, bör inte och skall inte heller absorbera och betala för tusentals människor från andra länder så att det eroderar landets finanser och resulterar i politisk instabilitet.""

Killen verkar inte ha särskilt stor koll på nutidshistoria och det står oklar vad han tillskriver befolkningsstorleken för relevans. Eller vad det är för erosion han talar om. Det mest intressanta är hans påstående om politisk stabilitet. Här är en trevlig lista över ländernas politiska instabilitet Som du ser så är sverige bara på en fjärde plats när det kommer till stabilitet, vi ligger alltså helt klart i riskzonen för inbördeskrig. Vidare kan man ju helt klart utläsa att allt är invandrarnas fel eftersom vi tar emot fler än Danmark och Norge! Men som Manowar säger "Hold it right there" 20% av kanadas befolkning är född utomlands! sedan 1935 har Danmark haft 23 Statsministrar, Sverige har haft 13.

Skrivet av shogun-r:

Tandvården kostar 50:- för vuxna oavsett vad besöket innefattar. Det kallar jag så nära gratis man kan komma. Jag skulle tom vilja kalla det gratis i jämförelse med vad ett besök hos tandläkaren går på.

Jag kallar 1kr så när gratis man kan komma utan att vara gratis. Så när gratis man kan komma är gratis.
Gratis är inte ett relativt begrepp, det är absolut. antingen kostar det något eller så gör det inte det.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Då antar vi att du har förkrossande belägg för "hur det är". Eller sitter du bara med "sunt förnuft"?

Poängen är också att det var ett olämpligt uttalande oavsett hur det "egentligen är". Uttalandet saknar nämligen vettig tolkning utan är precis som detta ständiga "jag säger bara som det är" är en tendentiös, retorisk fråga till publiken. Lejonparten av rasistiska uttalanden har just denna ambivalens, där det alltid rent tekniskt går att hävda i efterhand att "det var minsann inte rasistiskt utan bara en faktauppgift" och det är därför rasism är så "sneaky" - det handlar inte om folk som skriker "Sieg Heil" och spöar upp invandrare. Den formen av rasism är helt trivial och ingenting man kan gömma sig bakom. Den är dock guld värd för de som hela tiden vill att gränsen för rasism ska hamna just där. Lejonparten av faktisk rasism döljer sig hela tiden inom den balansgång där man tendentiöst kan komma med utsagor eller retoriska frågor och sedan försvara frågan som i sak orasistisk, när det i själva verket snarast är kontexten av frågan som avgör.

Men rasism är väl rasism oavsett om det är sant eller inte, så att man bara uttrycker "fakta" ändrar väl inget?

Är det bara jag som tycker diskussioner som denna är svåra att följa när rasism godtyckligt blandas ihop med främlingsfientlighet? Finns det någon poäng i att utöka rasism till att även inkludera "främlingsfientlighet" förutom att man kan använda det som ett skällsord även mot SD? Eller säger de flesta helt enkelt "rasism" men menar "kulturrasism"? Eller har jag missat något uppenbart i definitionen? (det händer) Jag brukar gå efter denna:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism

Inte för att jag brukar vara så jättepetig, men att vattna ur begreppet rasism genom att använda det som ett skällsord känns som en dålig idé.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Men rasism är väl rasism oavsett om det är sant eller inte, så att man bara uttrycker "fakta" ändrar väl inget?

Är det bara jag som tycker diskussioner som denna är svåra att följa när rasism godtyckligt blandas ihop med främlingsfientlighet? Finns det någon poäng i att utöka rasism till att även inkludera "främlingsfientlighet" förutom att man kan använda det som ett skällsord även mot SD? Eller säger de flesta helt enkelt "rasism" men menar "kulturrasism"? Eller har jag missat något uppenbart i definitionen? (det händer) Jag brukar gå efter denna:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism

Inte för att jag brukar vara så jättepetig, men att vattna ur begreppet rasism genom att använda det som ett skällsord känns som en dålig idé.

Rasbegreppet i rasism är främst filologiskt. De genetiska skillnaderna vi idag kan utläsa har inget med vad rasism och ras i sitt sammanhang beskriver, kultur är nästintill irrelevant för begreppet. Ska vi använda en ursprunglig definition av rasism och ras så går den på tvärs med vad vi idag vet och antingen låter vi historien kidnappa ordet eller så förändrar vi sammanhang och innebörd till dagens villkor.

Ordet används visserligen som skällsord men det betyder inte att all användning av det ska tolkas som just skällsord. Kan ett parti tex SD inte förankra sina ideér i ekonomiska sammanhang eller en övergripande neutral ideologi så är det rimligt att beskriva det oförklarade som rasism, precis som att det är rimligt att beskriva det omotiverade hos socialdemokraterna som socialdemokrati eller hos kristdemokraterna: kristdemokrati.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)