Permalänk
Skrivet av Madz:

GTA är fuckat, det funkar bäst på AMD 4k serien och GTX 200 serien, och ja, jag har formaterat om Windows, provat flera olika drivrutiner, formaterat om GTA IV ett flertal gånger.

Det fungerar inte alls bäst på AMD cpu'er, inte heller någon utdaterad gpu-serie från nVidia. Du har inte dålig hårdvara, dock har det nämmts att du har liknande problem på andra håll. Har du tagit en titt in i datorn och sett till att alla sladdar sitter. Har du benchat den i Prime95 och sett över temperaturerna, och om den är stabil där? Om inte, gör det, och finner du samma problem i andra situationer så är det ju inte GTA det är fel på.

svar på borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Det fungerar inte alls bäst på AMD cpu'er, inte heller någon utdaterad gpu-serie från nVidia. Du har inte dålig hårdvara, dock har det nämmts att du har liknande problem på andra håll. Har du tagit en titt in i datorn och sett till att alla sladdar sitter. Har du benchat den i Prime95 och sett över temperaturerna, och om den är stabil där? Om inte, gör det, och finner du samma problem i andra situationer så är det ju inte GTA det är fel på.

Jag skrev aldrig att det fungera bäst på AMD cpu'er, jag skrev att det funkar bäst på AMD's 4k serie GPU's och Nvidia's GTX 200 serie, GTA verkar inte gilla dom nya grafikkorten med DX11.

Permalänk
Skrivet av Madz:

Jag skrev aldrig att det fungera bäst på AMD cpu'er, jag skrev att det funkar bäst på AMD's 4k serie GPU's och Nvidia's GTX 200 serie, GTA verkar inte gilla dom nya grafikkorten med DX11.

Jag har bara upplevt GTA som bättre med senare hårdvara, och då alla dagens grafikkort är bakåtkomplitabla med DX9 så skall det inte vara någon försämring. Men som sagt, kolla till din dator.

Mvh

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Ominstallera skiten??

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

madz har du testat och dra ner din överklockning något på grafikkortet ?
det funkar uruselt för mig med de flesta spel på nyaste drivers när jag kör oc på grafikkortet...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Varför kör du inte EFLC istället? Bättre optimerat men ändå helkasst om man ser på det stora hela.

citat av borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Varför kör du inte EFLC istället? Bättre optimerat men ändå helkasst om man ser på det stora hela.

Det har jag också provat förut, samma skit..

Permalänk

Som alla andra sa, se till att spelet är patchat till det senaste. Jag hade också lite småproblem innan den sista patchen dörk upp. Nu får jag det att flyta i 60+ med 1920*1200 och lite lullull påslaget.

svar på borttagna inlägg borttaget
Visa signatur

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlasXpress:

Som alla andra sa, se till att spelet är patchat till det senaste. Jag hade också lite småproblem innan den sista patchen dörk upp. Nu får jag det att flyta i 60+ med 1920*1200 och lite lullull påslaget.

Jag har Steam så jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, jag har senaste patchen.

Permalänk
Skrivet av Madz:

Jag har Steam så jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, jag har senaste patchen.

Jag har det också på steam men steam uppdaterar inte GTA IV 4 automatiskt. Spelet uppdateras genom Games for Windows Live. Man brukar få ett meddelande när man loggar in på GFWL att det finns uppdateringar att hämta.

Visa signatur

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlasXpress:

Jag har det också på steam men steam uppdaterar inte GTA IV 4 automatiskt. Spelet uppdateras genom Games for Windows Live. Man brukar få ett meddelande när man loggar in på GFWL att det finns uppdateringar att hämta.

Jag har 1.0.7.0, automatiskt från Steam.

Permalänk
Skrivet av Madz:

Jag har 1.0.7.0, automatiskt från Steam.

Helt lysande, då kan vi utesluta det.

Visa signatur

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd storrensad*

Nu kan alla återgå till att vara trevliga mot varandra, ser ni något otrevligt inlägg ska det anmälas, svara inte i tråden, det leder bara till att det (som nu) spårar totalt med ytterligare otrevligheter.

Permalänk

1: klocka ner din CPU till 3,8 någonstans.
2: Din HDD som du kanske har spelet installerat på är för långsam för att spelet ska kunna "flyta" klokt.
3: Bara för att du har din CPU klockad behöver inte spelet "flyta" bättre för det.
Jag hade min uppe i 4Ghz och då laggade spelet rejält, så "många" ghz är inte alltid svaret på laggande spel.
4: och för det fjärde så är GTA Nvidia "sponsrat".

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madz:

+ att det freezar typ varannan sekund..

Kan nästan garantera att du har fel drivers på ditt moderkort som inte kan läsa från din HD smidigt nog. Eller så är din disk skit eller håller på gå sönder.

Att du får freezar varannan sekund ligger i att den läser från disken hela tiden när något nytt dyker upp i spelet fram tills du har allt du behöver i minnet. Då när din disk måste stanna upp och leta och ladda in nya saker blir det stopp i spelet.

Var en hel del som hade det här problemet när spelet släpptes och trodde det var fel på spelet när det i själva verket var fel på deras diskar / drivrutiner.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

1: klocka ner din CPU till 3,8 någonstans.
2: Din HDD som du kanske har spelet installerat på är för långsam för att spelet ska kunna "flyta" klokt.
3: Bara för att du har din CPU klockad behöver inte spelet "flyta" bättre för det.
Jag hade min uppe i 4Ghz och då laggade spelet rejält, så "många" ghz är inte alltid svaret på laggande spel.
4: och för det fjärde så är GTA Nvidia "sponsrat".

Jag har provat GTA på stock clock på både GPU och CPU, alltså det är inte problemet. Hade samma problem med stock.

Permalänk
Skrivet av Madz:

Jag har provat GTA på stock clock på både GPU och CPU, alltså det är inte problemet. Hade samma problem med stock.

Köp då en SSD och installera spelen på den ist.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

Köp då en SSD och installera spelen på den ist.

Jag tror inte att det ger prestanda snarare snabbare laddningstider.
Jag själv kör på SSD och har kört på HDD jag la inte märke till nån skillnad rent prestandamässigt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Jag tror inte att det ger prestanda snarare snabbare laddningstider.
Jag själv kör på SSD och har kört på HDD jag la inte märke till nån skillnad rent prestandamässigt.

Det verkar ju vara en lagringsdisk han har och ingen prestanda disk.
Jag märkte avsevärd skillnad när jag byte till Intel 320 från en WD VelociRaptor, och då är ju inte 320 den snabbaste SSD'n.
Så Madz bär ju märka ännu mer skillnad då han har en lagringsdisk.

Sen kanske det beror på att du har ett Nvidia kort och han har ett AMD kort.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

gjort memtest på minnena ?
kika upp det och kolla så att de går i 1600 mhz också

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Det är nån drivare eller nåt i bakgrunden som knasar, har kört det från USB disk och det har gått lika bra som från SSD RAID0(bortsett från laddtiderna då).

Stäng av steam overlayen om du inte redan gjort det. Ominstallera spelet.

Det finns så enormt mkt som kan krångla med GTA IV, men jag körde det förr på ett 6970 med lite mods osv. utan problem. Och visst funkar det på nyare hårdvara, kör det nersamplat från 2560x1440 med jävla massa mods nu på ett 7970.