Söker en bärbar med vissa krav

Permalänk
Medlem

Söker en bärbar med vissa krav

Tjena

Då mitt moderkort vart defekt, i denna bygge, som jag har någon tråd om...så tänker jag sälja min dator snart, och då vila en stund från stationära..så tänker gå på en bärbar..Tänker inte köpa nytt moderkort då jag saknar kylare med. Helt enkelt sugen på bärbart...så kanske de blir ett nytt bygge med haswell..Då blire full vatten förhoppningsvis

Runt 10 k
Ska ha SSD
Ett decent GPU...ska liksom inte klara Crysis3 på högsta..men åtminstonde något spel..Säg, Company of heroes, bf3 på medium, spelar inte bf3 men ifall datorn klarar de på medium/high klarar den de flesta spel jag spelar...
1080p
Lite noob inom bärbar CPU kraft men antar att Core i7-3630QM är väl den de flesta bärbara har?

Kollat runt lite i webhallen o så...Verkar inte vara någon som har allt de jag vill, utan saknar alltid något...Kan tänka mig gå upp någon tusenlapp över budget..

Vad tycker ni om MSI samt Asus laptops? Är de prestanda i dem eller betalar man mer för märket än prestanda? Inte köpt färdiga datorer på ett tag, så sist jag kommer ihåg betala man mer för märket..."host host" HP...

Permalänk
Medlem

Man får så mycket mer för pengarna om man sätter ihop en stationär dator. Synd att dina erfarenheter av det är kassa.
Bärbar, nja släpbar dator är vad du är ute efter. Du kommer knappast bära runt på den om du ska ha den till spel.
Så ja du kommer att betala mera för att få en halvdan speldator som du kan släpa på, och efter ett halvår så skapar du en ny tråd om varför din laptop blir så varm när du spelar...

Jag hade lagt pengarna på att fixa till den defekta datorn istället.
Så nytt moderkort. Ny låda för vattenkylning (Full tower). Sen är de bara att klocka upp skiten och köra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazoth:

Man får så mycket mer för pengarna om man sätter ihop en stationär dator. Synd att dina erfarenheter av det är kassa.
Bärbar, nja släpbar dator är vad du är ute efter. Du kommer knappast bära runt på den om du ska ha den till spel.
Så ja du kommer att betala mera för att få en halvdan speldator som du kan släpa på, och efter ett halvår så skapar du en ny tråd om varför din laptop blir så varm när du spelar...

Jag hade lagt pengarna på att fixa till den defekta datorn istället.
Så nytt moderkort. Ny låda för vattenkylning (Full tower). Sen är de bara att klocka upp skiten och köra!

Köpte en Asus N56DP med AMD A10-4600M / 2.3 GHz quad core processor för 7000:-.
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
Det satt bara 4 Gb RAM o en 500Gb SATA disk i, men jag köpte till en 250 Gb SSD o 16 Gb RAM + ett 2,5" SATA-kabinette.

Priset hamnade då totalt på ca 9000:- och då har jag en extern 2;5" 500 Gb disk på köpet.

Har nu äntligen fått stil på det hela, Windows 8 var förinstalerat.

Microsoft har med W8 tagit ett rejält kliv ut i skiiten och närmar sig något mest som liknar Mac träskets mitt.
kerneln må vara så mycket bättre men att behöva koppla upp sig mot Miicrosoft för att verifiera licensnyckel så fort man behöver instalera tex office, suger verkligen.

Desutom har man skalat bort en massa funktioner man gärna vill ha ex. mediaspelare. Allt måste köpas till som "appar". Det finns egentligen inte något positivt att säga om Windows 8

Nog med detta!
Det finns inget direktstöd för Asus N56DP i Windows 7 men det går att tanka ner drivrutiner från AMD. Asus egna program funkar inte i Windows 7, men drivrutiner till ljud o nätverkskort mm. funkar.

Sammanfattningsvis så tycker jag att när alla problem är lösta och jag gjort en ny bootbar dubbellayer installations DVD med O.S officepaket drivrutiner o patchar så känns det som väldigt mycket dator för pengarna.

Att kallla den speldator vore nog att ta i , men det är deffinitivt en högprestande multimediadator. Spel i 720x1080 borde den klara även om jag inte testat. Den har 2Gb grafik minne o två GPU + en tredje GPU som använder 1,5 Gb av RAM-minnet. och kör alla tre GPU i Crossfire hybrid mode.

Asus N56DP (Trinity Devastator Lite Mobile(3x crossfire Hybride mode)) and AMD A8-4500M

Total 3dmark -06 score 8831

SM2.0 Score 3669

HDR/SM3.0 Score 4014

CPU Score 2426

Håller med om "att vill man vara kostnadseffektiv" runt prestanda så är det bara stationära datorer som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Tjena

Då mitt moderkort vart defekt, i denna bygge, som jag har någon tråd om...så tänker jag sälja min dator snart, och då vila en stund från stationära..så tänker gå på en bärbar..Tänker inte köpa nytt moderkort då jag saknar kylare med. Helt enkelt sugen på bärbart...så kanske de blir ett nytt bygge med haswell..Då blire full vatten förhoppningsvis

Runt 10 k
Ska ha SSD
Ett decent GPU...ska liksom inte klara Crysis3 på högsta..men åtminstonde något spel..Säg, Company of heroes, bf3 på medium, spelar inte bf3 men ifall datorn klarar de på medium/high klarar den de flesta spel jag spelar...
1080p
Lite noob inom bärbar CPU kraft men antar att Core i7-3630QM är väl den de flesta bärbara har?

Kollat runt lite i webhallen o så...Verkar inte vara någon som har allt de jag vill, utan saknar alltid något...Kan tänka mig gå upp någon tusenlapp över budget..

Vad tycker ni om MSI samt Asus laptops? Är de prestanda i dem eller betalar man mer för märket än prestanda? Inte köpt färdiga datorer på ett tag, så sist jag kommer ihåg betala man mer för märket..."host host" HP...

säger bara en sak.. lenovo y-500!

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164691-lenovo_y500-co...

bättre prestanda går inte att få tag i för samma eller lägre pris! närmaste man kommer är en thoshiba med en i5a och gtx670 för 6500kr men då är det nog bra mycket sämre kvalité också..

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Skulle köpa denna sedan köpa till en ssd! En i5:a kommer du klara dig med

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Mm, får fundera här, kanske fixar min statinära istället...då den är 2 månader gammal, och har sLI o så, kanske lite synd o sälja de delar som funkar o förlora flera tusen på de...:( Tack för tipsen dock!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Mm, får fundera här, kanske fixar min statinära istället...då den är 2 månader gammal, och har sLI o så, kanske lite synd o sälja de delar som funkar o förlora flera tusen på de...:( Tack för tipsen dock!:)

Nu börjar det likna något
Jag trodde till en början att du hade råkat köra alla dina komponenter i en köksassistent och bara hade rotmos kvar, men fattas det bara ett moderkort och adekvat kylning ser jag absolut ingen anledning att helt plötsligt ge upp.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

Hagge! Stationärt för faen! Det är typ någon tusenlapp vi pratar för att få den i skick. Om den inte har mer än månader på nacken, lämna in det som är trasigt på garantin och få ut nytt utan kostnad? Köp sedan en relativt billig torn kylare och du är golden.

Ta det från en som har både en ren "gaming" laptop samt en stationär dator: Desktop hela vägen. Min dator väger 4.8 kilo, min bärbara, och den har ungefär samma prestanda som en första generationens i5a och ett gtx 580. Detta för 14k kronor. Inte värt alls att satsa på det helt ärligt. Den lever dessutom om en hel del mer än min stationära. Lägg ett par tusen extra på din stationära om du inte är helt nöjd, gör den helt som du vill ha den liksom.

Din stationära har prestanda för MINST 3 år i sig. Du behöver inte byta processorn på LÄNGE om du faktiskt bara spelar, den kommer att klara alla spel galant som det är just nu. Behåll din stationära!

Visa signatur

i7 4790k @ stock, 16gig ram @1866mhz, GTX TITAN @ stock kylare 1000ghz; Soundblaster Zx som driver AKGQ701/ATH-M50.

Permalänk
Medlem

Sett CDON:s erbjudande med upp till 2.000 kr rabatt på deras bärbara speldatorer?? Upp till 2000 kr rabatt på utvalda laptops
Med koden kan du få denna för 7.490 kr (den har SSD). Finns även en 15,6"-version, SSD i den med.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

Nu börjar det likna något
Jag trodde till en början att du hade råkat köra alla dina komponenter i en köksassistent och bara hade rotmos kvar, men fattas det bara ett moderkort och adekvat kylning ser jag absolut ingen anledning att helt plötsligt ge upp.

Skrivet av Grayson:

Hagge! Stationärt för faen! Det är typ någon tusenlapp vi pratar för att få den i skick. Om den inte har mer än månader på nacken, lämna in det som är trasigt på garantin och få ut nytt utan kostnad? Köp sedan en relativt billig torn kylare och du är golden.

Ta det från en som har både en ren "gaming" laptop samt en stationär dator: Desktop hela vägen. Min dator väger 4.8 kilo, min bärbara, och den har ungefär samma prestanda som en första generationens i5a och ett gtx 580. Detta för 14k kronor. Inte värt alls att satsa på det helt ärligt. Den lever dessutom om en hel del mer än min stationära. Lägg ett par tusen extra på din stationära om du inte är helt nöjd, gör den helt som du vill ha den liksom.

Din stationära har prestanda för MINST 3 år i sig. Du behöver inte byta processorn på LÄNGE om du faktiskt bara spelar, den kommer att klara alla spel galant som det är just nu. Behåll din stationära!

Gick och köpte eller fick gamla utbytt Datorn verkar ju funka fint... Gjort en tråd om kylningen redan, så tänker inte nämna de här
Men har ett problem nu...och de behöver en separat tråd då de är helt åt skogen jämfört med denna

Skrivet av Eronki:

Sett CDON:s erbjudande med upp till 2.000 kr rabatt på deras bärbara speldatorer?? Upp till 2000 kr rabatt på utvalda laptops
Med koden kan du få denna för 7.490 kr (den har SSD). Finns även en 15,6"-version, SSD i den med.

Jag får ta o köpa en lite senare för att lana d3 eller d2 eller något:) Tack för tipset så försöka fixa stationära