Permalänk
Medlem

Nytt graffe presterar ej som det ska?

Hej.

Jag har precis köpt Palit GTX660 OC 2048MB GDDR5 grafikkort och installerat den i mitt system.
Verkar som jag har lägre prestanda i vissa spel än jag förväntar.

Som jag har 120Hz bildskärm Jag försöker få 120 FPS som är möjligt.
I Diablo 3 FPS börjar hoppa när jag möter en grupp av fiende eller ladda ny plats. Också med trollformler, särskilt sådana som gör mig snabbt färdas från ett område till ett annat verkar påverka denna. Under det jag kan märka något mycket irriterande stamning / ram förlust. Även om jag Keps FPS på 60, ​​kommer jag fortfarande här. Vsync är inaktiverat både i spelet och i NVIDIA Control Panel.
Jag kan märka stamning i COD4 också när du spelar singleplayer på max inställningar. FPS är också mycket instabil beroende på platsen, ibland släppa till 80, ibland till 50 och lägre.
FPS droppar och den missar frames som också hänt mig i Portal 2, men mycket sällsynt, oftast när du laddar ny plats, annars finns det ingen frezz och det är stadigt 120.

Jag är faktiskt inte säker på om det grafikkort fråga eller drivrutiner fråga eller andra delar. Om hårdvaran är defekt eller det är bara hur det är tänkt att ges resten av mitt system är 2,5 år gammal och kan flaskhalsar grafikkort.
Men ganska länge sedan jag hade GTX560 för ett par veckor. Tyvärr, jag försöker att inte mäta prestandan då, men jag minns inte någon märkbar stamning i COD4 under den tiden. Jag hade inte USB DAC / AMP då men som förmodligen dränerar en del av CPU-kraft med programvara blandning.

Här är resten av mitt system config:
Processor Intel Core i3-530 2,93 GHz 4Mb Cache
RAM Corsair XMS3 4GB (2x2GB) DDR3 1333MHz
MB ASUS P7H55/USB3
HDD Western Digital Caviar Green 1TB 64MB Cache (och några gamla 160 GB stora Seagate, minns inte själva modellen)
PSU Cooler Master eXtreme Power Plus 460W
Bildskärm LG W2363D-PF 120Hz
Ljud FiiO E10 USB DAC Hörlursförstärkare (ombord ljud är avaktiverat i BIOS)

Jag tror CPU har börjar värma mer nyligen, nu får jag varningsmeddelanden från ASUS AI Suite cirka 65-68 C temp på CPU när du spelar spel. Aldrig hade dessa meddelanden innan, men jag minns inte om jag någonsin uppmätts vad som skulle vara max temps för min CPU under belastning innan.
Kanske kan det vara nätaggregatet också eftersom det överlevde en hel el driftstopp, och det är redan inte så bra som jag fick höra. Det är också äldre än resten av mitt system, kan vara omkring 4 år, inte säker.

obs google translate i och med det är en utländsk kompis problem som jag försöker hjälpa han med.

Den engelska ver:

Hi.

I've just bought Palit GTX660 OC 2048Mb GDDR5 graphics card and installed it in my system.
Seems like I have lower performance in some games than I'd expect.

As I have 120Hz monitor I'm trying to get 120 FPS whenever possible.
In Diablo 3 FPS starts to jump whenever I encounter group of enemy or load new location. Also using spells, especially ones that let me quickly travel from one area to another seem to affect this. During it i can notice some very annoying stuttering/frame loss. Even if i cap FPS at 60, i will still have this. VSync is disabled both in the game and in NVIDIA Control Panel.
I can notice the stuttering in COD4 too when playing single player on max settings. FPS is also very unstable depending on the location, sometimes dropping to 80, sometimes to 50 and lower.
FPS drops and stuttering also happened to me in Portal 2, although very rare, mostly when entering new place, otherwise there's no stutter and it's steady 120.

I'm not actually sure if it's graphics card issue or drivers issue, or other parts. If hardware is faulty or it's just how it's supposed to be given rest of my system is 2,5 years old and can be bottlenecking graphics card.
But quite some time ago I had GTX560 for a few weeks. Unfortunately, I didn't try to measure performance back then, but i don't remember any noticeable stuttering in COD4 during that time. I didn't have USB DAC/AMP back then though which probably drains some of CPU power with software mixing.

Here's the rest of my system config:
CPU Intel Core i3-530 2.93GHz 4Mb Cache
RAM Corsair XMS3 4Gb (2x2Gb) DDR3 1333MHz
MB ASUS P7H55/USB3
HDD Western Digital Caviar Green 1Tb 64Mb Cache (and some old 160Gb Seagate, don't remember the actual model)
PSU Cooler Master eXtreme Power Plus 460W
Monitor LG W2363D-PF 120Hz
Audio FiiO E10 USB DAC Headphone Amplifier (onboard audio is disabled in BIOS)

I think CPU did start to heat more recently, now i get alert messages from ASUS AI Suite about 65-68 C temp on the CPU while playing games. Never had those messages before, but i don't remember if i ever measured what would be max temps for my CPU under load before.
Maybe it can be PSU too since it did survive quite a few electricity shutdowns, and it's already not very good as i was told. It's also older than the rest of my system, might be around 4 years, not sure.

I'd like to find out if my PC performs worse than it should and if yes then why.
In case of bottleneck I'm looking for advices how i could upgrade without paying too much and replacing the rest of my system all together.. Maybe I could just buy new CPU heatsink and overclock CPU, buy more RAM...

Thanks in advance!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte man får fler fps med ett 660.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Men hur kan han då få dropts till under 50 fps i ett spel som är från typ 2006-2007 cod4?

Skrivet av LemonIllusion:

Jag tror inte man får fler fps med ett 660.

Permalänk
Medlem

Tycker det känns som att CPU:n är en flaskhals men kan inte säga säkert.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tror det är din i3:a som flaskar, och med 4 gb ram räcker det att du har några tabbar igång i webbläsaren samtidigt så har du inte full kapacitet längre.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Helt klart att CPUn är flaskhalsen, jag har en i3 530 själv så jag vet

Permalänk
Medlem

skulle det gå att overclocka i3an? om inte finns det något billigt alternativ at köpa isf vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravez:

skulle det gå att overclocka i3an? om inte finns det något billigt alternativ at köpa isf vad?

den går att klocka, 4GHz är nog inga problem, jag kör min i 3.65GHz atm med stockkylare men jag vet inte om det kommer att hjälpa så mycket om han måste upp i 120fps i alla spel. Jag tycker inte att det är lönt att köpa nå gamla grejjer för att uppgradera datorn då 1156 plattformen är väldigt död, isf tycker jag att det är bättre att man köper allt nytt z77 mobo, i5 3570k och minst 8 GB ram, RAM minnet kan han ju behålla. Sedan kan man ju alltid vänta till Haswell då får man ju ett lite roligare chipset på moderkortet och några % mer prestanda.