Permalänk
Medlem

Skillnad på ljudkort...

Hej

Skulle behöva lite information ang. ljudkort...

Jag har försökt att läsa en del, men blir ganska snurrig av alla olika rekommendationer.

Tänkte skaffa mig ett ljudkort för att uppgradera ljudet lite grann - och snart är det dags att köpa ett par bättre lurar/headset, och då har jag läst mig till att man kan utnyttja potentialen i lurarna bättre.

Kör mestadels spel (BF3 m.m.), men också en hel del musik - jag kommer att använda hörlurar 99,9% av tiden.
Det vore kul att kunna köra nån virtual surround i lurarna för spel.

Xonar Essence STX nämns ofta, även Xonar D2x, dessa ligger ju i någorlunda lika prisklass - så vilka är skillnaderna?
Och vad är det som de billigare Asus-korten saknar? ljudkvalité? funktioner?

Är det kanske så att något av de billigare korten kanske fyller mina önskemål?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

Asus STX och även DG har ju inbyggd hörlursstärkare så de kan kan driva lite mer tungdrivna lurar,gäller framför allt STX,de andra modellerna är ju mer för att koppla högtalarsystem eller använda jättelättdrivna lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor_se:

Hej

Skulle behöva lite information ang. ljudkort...

Jag har försökt att läsa en del, men blir ganska snurrig av alla olika rekommendationer.

Tänkte skaffa mig ett ljudkort för att uppgradera ljudet lite grann - och snart är det dags att köpa ett par bättre lurar/headset, och då har jag läst mig till att man kan utnyttja potentialen i lurarna bättre.

Kör mestadels spel (BF3 m.m.), men också en hel del musik - jag kommer att använda hörlurar 99,9% av tiden.
Det vore kul att kunna köra nån virtual surround i lurarna för spel.

Xonar Essence STX nämns ofta, även Xonar D2x, dessa ligger ju i någorlunda lika prisklass - så vilka är skillnaderna?
Och vad är det som de billigare Asus-korten saknar? ljudkvalité? funktioner?

Är det kanske så att något av de billigare korten kanske fyller mina önskemål?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Alla ljudkort kan fixa virtuellt surround.
Nämn gärna vilka lurar du funderat på så blir det lättare att ge rätt rekommendation.
Dubbelt så dyrt ljudkort kommer inte ge dubbelt så bra ljud, ett billigt ljudkort kommer göra mycket.
Vissa ljudkort är gjorda för högtalare och andra hörlurar, de funkar till båda men är bättre till det ena.
Vill du lägga lite har du ASUS Xonar DGX vill du lägga mer ASUS Xonar STX.
Tänker du köpa lurar för upp till 1000kr är ett lite billigare ljudkort rätt val, siktar du på lurar runt och över 2000kr bör du köpa STX.
Jag är inget proffs men detta är hur jag resonerar.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Hej

Tack för synpunkterna...

Det här med lurar är ju svårt, men det kommer INTE bli några för 2000:- (det som är intressant är Sennheiser PC360, Creative AL + mic eller kanske någon AKG +mic)

Så precis som du säger så kanske det räcker med ett DGX, jag får väl läsa ytterligare om det

Tack