Intel Wireless Display i tv-apparater och mediaspelare under 2013

Permalänk
Melding Plague

Intel Wireless Display i tv-apparater och mediaspelare under 2013

Det trådlösa gränssnittet Intel Wireless Display eller Widi väntas få upp farten under året och hitta ut till en mängd olika typer av enheter, inklusive nya tv-apparater och mediaspelare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Väldigt trevligt. Hoppas dem fixar trådlös el också så man slipper kablar öhv.

Permalänk

Gött öppnar ju upp för smidigare lösningar i hemmet!

Permalänk

Mycket fräck teknik helt klart!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

En sådan där svävande matta får de gärna komma hem med till mig

Permalänk
Medlem

Så jävla låst till intel kändes, jag tror på flopp.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag ska tycka.
Visst schysst att trådlös HD ska med i framtida prylar. Men att det ska bli ett varumärke av det känns helt ointressant.
Svårt att säga om intel målar in sig i ett hörn eller om industrin följer deras pipa.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt poängen med detta i hemmet.

Spela film från plattan? Titta på bilder från laptopen? Varför inte använda DLNA? Eller helt enkelt WiFi?

Alla tv apparater, blurays, mediaboxar, tv mottagare ska ju vara så j**la "smarta" nuförtiden så varför ska jag streama bild och ljud från datorn, det kommer ju bara surpla ström från batteriet.

Okej om du vill hålla en presentation och måste visa anhängarna att du har senaste ifånen...

Permalänk
Medlem

Undrar hur nyttigt det är med mer och mer strålning i hemmet...
Hur som... väntar bara på att de ska fixa trådlös el då så man slipper kablar ö.h.t! ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kom just på att detta vore perfekt om de stoppade in det i NUCen.
Förstå vilken mysig liten HTPC det skulle bli av den.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Ge mig en proj med widi och stöd för 4k så blir jag nog riktigt intresserad

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Ge mig en proj med widi och stöd för 4k så blir jag nog riktigt intresserad

Grymt skönt att bara behöva dra strömkabel till projektorn! Och man kan ha HTPC:n var som helst

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Glöm TV:n! Mattan var det som var mest intressant här

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Kom just på att detta vore perfekt om de stoppade in det i NUCen.
Förstå vilken mysig liten HTPC det skulle bli av den.

Du får det i NUC så länge du har Intel-WiFi-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Förstår inte riktigt poängen med detta i hemmet.

Spela film från plattan? Titta på bilder från laptopen? Varför inte använda DLNA? Eller helt enkelt WiFi?

Alla tv apparater, blurays, mediaboxar, tv mottagare ska ju vara så j**la "smarta" nuförtiden så varför ska jag streama bild och ljud från datorn, det kommer ju bara surpla ström från batteriet.

För att DLNA inte stödjer skyddad media (DRM) särskilt väl eller alla olika format du har på dina filer. Det är enklare att låta PCn avkoda och koda om innehållet via grafikdrivrutinen än att skicka ut det till DLNA och vad det gäller DRM så kanske du inte ens får göra på det sättet annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Undrar hur nyttigt det är med mer och mer strålning i hemmet...
Hur som... väntar bara på att de ska fixa trådlös el då så man slipper kablar ö.h.t! ;).

Chansar på att trådlös el ger en extremt stor mängd magnetisk strålning. Men jag hoppas det kommer jag med. Väldigt nöjd med det till min telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kom igen nu, vart hittar jag en sån matta?!

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Det verkar nästan omöjligt att få det att funka under Win8, kanske något Intel borde lösa först?

Permalänk
Medlem

Äntligen kanske man kan börja streama Spotify från plattan direkt till förstärkaren via WiFi.
Snart dör sista anledningen till att köpa Apple...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fas723:

Äntligen kanske man kan börja streama Spotify från plattan direkt till förstärkaren via WiFi.
Snart dör sista anledningen till att köpa Apple...

Finns redan sådana lösningar....

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTin:

Finns redan sådana lösningar....

Vad skulle det vara, om du inte har en apple-enhet och kör airplay?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För att DLNA inte stödjer skyddad media (DRM) särskilt väl eller alla olika format du har på dina filer.

Så istället för att utöka och förbättra DLNA så låt oss skapa ytterligare ett properiärt format som fungerar med 30% av marknaden... För vi har inte tillräckligt:

  • WiDi (Intel)

  • DAAP (Apple)

  • DLNA (ARM/AMD/Övriga)

  • Media Sharing (Microsoft).

Och vadå DRM skyddat material? Jag har ingen bluray i plattan eller laptopen, och BluRay spelaren kan jag koppla in en HDMI kabel i eftersom den ändå inte är mobil.

Och jag vill helst inte göra Dekoding osv på plattan/laptoppen eftersom det kräver beräkningskraft och suger ut batteriet. Bättre att med minimal ansträngning och mesta möjliga komprission skicka datan till elnätsdriven utrustning.

Och att ha en extra sändare/mottagare utöver WiFi och Bluetooth kommer döda batteriet tämligen snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicem:

Om du kollar riktigt noga ser du att de ändrat bilden på ena tavlan i bakgrunden. Baserat på det så tror jag inte mattan och bilden är äkta.

no shit sherlock

jag tyckte mest det var komiskt att de hade med en flygande matta i bilden, som i sig inte har någonting med saken att göra men som snabbt stjäl allt fokus

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

Hur funkar detta då? Är det bara som att ha wifi i hemmet, fast låst till "media"?

Eller är meningen att man lite läckert kan swipa från sin telefon till tvn o få det man vill ha uppspelat där?

Vi behöver en standard, inte tio olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Så istället för att utöka och förbättra DLNA så låt oss skapa ytterligare ett properiärt format som fungerar med 30% av marknaden... För vi har inte tillräckligt:

  • WiDi (Intel)

  • DAAP (Apple)

  • DLNA (ARM/AMD/Övriga)

  • Media Sharing (Microsoft).

Och vadå DRM skyddat material? Jag har ingen bluray i plattan eller laptopen, och BluRay spelaren kan jag koppla in en HDMI kabel i eftersom den ändå inte är mobil.

Och jag vill helst inte göra Dekoding osv på plattan/laptoppen eftersom det kräver beräkningskraft och suger ut batteriet. Bättre att med minimal ansträngning och mesta möjliga komprission skicka datan till elnätsdriven utrustning.

Och att ha en extra sändare/mottagare utöver WiFi och Bluetooth kommer döda batteriet tämligen snabbt.

Dold text

Alla streamingtjänsterna har i regel flera sätt att skydda videon inkl skyddade videovägar (PVP-OPM) eller HDCP. Intels WiDi fungerar med dessa.

Intels lösning stödjer också Miracast som är öppet och bygger både på teknik från Intel och på WiFi Direct samt ersätter WiFi Display. Samt alla egna lösningar från Samsung, HTC med flera.

@e2zippo:
Airfoil går utmärkt att använda för att strömma Spotify till din AirPlay-kompatibla receiver helt utan att blanda in Apple-teknik.

Permalänk
Skrivet av exodeus:

Och att ha en extra sändare/mottagare utöver WiFi och Bluetooth kommer döda batteriet tämligen snabbt.

Kör inte WiDi genom det vanliga wifi kortet som sitter i laptops lr? Har för mig jag läste om det sist jag köpte ett mini-pci expresskort till lappisen...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Kom just på att detta vore perfekt om de stoppade in det i NUCen.
Förstå vilken mysig liten HTPC det skulle bli av den.

Det finns redan i NUCen. Så är bara köra på. Är perfekt om man vill ha den i ett annat rum (för den tar ju så sjukt mycket plats liksom ;D)
Eller om man vill streama till en annan tv som man inte vill dra kabel till.

Skrivet av MrTin:

Finns redan sådana lösningar....

Jaså gör det? Om vi inte tar med Blåtand som inte kan jämföras med Airplay kvalitetsmässigt. Så finns det mig veterligen inget annat alternativ på marknaden som fungerar på samma sätt, där du bara kan starta en låt från din mobil/platta och sen så strömmas det direkt ut i din stereo.

Skrivet av GambitSWE:

Kör inte WiDi genom det vanliga wifi kortet som sitter i laptops lr? Har för mig jag läste om det sist jag köpte ett mini-pci expresskort till lappisen...

Jo det gör det. Man behöver dock en cpu från intel som stödjer widi också, 3je gen och uppåt. Sen tror jag det måste stödjas på något annat sätt i laptopen (eller vad det nu är för enhet) också. Tror inte det går att bara köra med en cpu och wifi kort som stödjer widi så har du det helt plötsligt, tror det måste vara någon extra krets mellan cpu och wifi kort, för att få det att fungera.
Men jag kan ha fel där.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jo det gör det. Man behöver dock en cpu från intel som stödjer widi också, 3je gen och uppåt. Sen tror jag det måste stödjas på något annat sätt i laptopen (eller vad det nu är för enhet) också. Tror inte det går att bara köra med en cpu och wifi kort som stödjer widi så har du det helt plötsligt, tror det måste vara någon extra krets mellan cpu och wifi kort, för att få det att fungera.
Men jag kan ha fel där.

Finns olika versioner av WiDi sedan Arrandale alltså första generationen Core för notebook. Series 5-chipset och Clarksfield med integrerad grafik. Sedan är det samma version / mjukvara för andra och tredje generationens Core, chipset serie 6 och 7. Sandy och Ivy. Den versionen med de uppdaterade mottagarna stödjer 1080p med HDCP och 5.1-ljud. Allt förutsätter trådlöst nätverk från Intel. Det kravet finns inte på Miracast. Samt såklart också att du kör integrerad grafik för det är deras avkodare/kodare och videoprocessor som komprimerar videoströmmen.

Processorn/grafiken och mjukvaran är egentligen hela grejen. Sen pga att WiFi:n ansluter direkt så är också den komponenten inblandad. Fast för Miracast är den biten öppen och certifieras hos andra leverantörer än Intel. Grafikdrivrutinen fångar framebuffern och komprimerar en videoström av det hela och skickar ut det över wifi förenklat sett.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tog bort onödigt inlägg.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.