Permalänk
Medlem

skillnad på grafikkort

jag har en fråga ska köpa ett nytt grafikkort till min spel dator och jag har tittat på två EVGA GTX680 men jag vet inte vilket jag ska ta eller vet inte vad skillnaden är på dessa 2 grafikkort hoppas någon kan förklara för mig

http://www.inet.se/produkt/5409620/evga-geforce-gtx-680-ftw-4...

och

http://www.inet.se/produkt/5409630/evga-geforce-gtx-680-2048m...

tack för svar eller har ni något annat förslag till mig vill ha en 680 i alla fall

Permalänk
Medlem

Det förstnämnda har 4 GB grafikminne och det andra 2 GB. 4GB grafikminne kan vara användbart i väldigt höga upplösningar/multiskärmslösningar eller om man gillar att spela t.ex. skyrim med väldigt högupplösta texturer samt kantutjämning som kräver mycket minne.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Den största skillnaden är att det ena (det dyrare) har mer video minne. Jag hade köpt ett med en DirectCUII kylare på. 2 gb video minne klarar man sig på så länge det inte är högre upplösning än 1080p.

Permalänk
Medlem

FTW+ är överklockat kort med annan kylare med ångkammare som enligt en del kan ge ca 5-7 graders skillnad samt dubbla minnet varav endast 2.2-2.3GB kan användas pga svaga minnesbussen på hela 600 serien, resten är ren marknadsföring.
900 riksdaler för minne kortet inte kan använda är att riva hundralappar när man tar en dusch i kallt vatten.
Sikta på den 800kr billigare FTW med 2GB Vram så har du ett vettigt alternativ för bara 150kr mer till det vanliga 680 fast med annan kylare.
Givetvis kan det vara så att FTW är bättre silikon så den kommer klocka bättre så 150kr är ingen förlust om så inte är fallet.
http://www.inet.se/produkt/5409517/evga-geforce-gtx-680-ftw-2...

Classified är det ingen ide att titta på längre när EVGA tvingats att kastrera det kortetmed borttagandet av EVBot kontakten så det kortet är inte på långa vägar värt vad det kostar längre.
EDIT: Givetvis kör man på EVGA pga garantierna och i detta fallet ångkannarkylaren.

Permalänk
Inaktiv

Ett 680 med 4GB vram är nästan helt onödigt då bara drygt 2GB kan användas pga den "tunna" minnesbandbredden.

Permalänk
Skrivet av Gamers:

FTW+ är överklockat kort med annan kylare med ångkammare som enligt en del kan ge ca 5-7 graders skillnad samt dubbla minnet varav endast 2.2-2.3GB kan användas pga svaga minnesbussen på hela 600 serien, resten är ren marknadsföring.
900 riksdaler för minne kortet inte kan använda är att riva hundralappar när man tar en dusch i kallt vatten.
Sikta på den 800kr billigare FTW med 2GB Vram så har du ett vettigt alternativ för bara 150kr mer till det vanliga 680 fast med annan kylare.
Givetvis kan det vara så att FTW är bättre silikon så den kommer klocka bättre så 150kr är ingen förlust om så inte är fallet.
http://www.inet.se/produkt/5409517/evga-geforce-gtx-680-ftw-2...

Classified är det ingen ide att titta på längre när EVGA tvingats att kastrera det kortetmed borttagandet av EVBot kontakten så det kortet är inte på långa vägar värt vad det kostar längre.
EDIT: Givetvis kör man på EVGA pga garantierna och i detta fallet ångkannarkylaren.

vad är evboten?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

okej tack så mycket. spelar mycket action spel vilket ska man ta då ?? spelar ghost sniper warrior , Tom Clancy's Ghost recon Future soldier , BF3 , medal of honer

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

vad är evboten?

En trevlig liten sak som bla tillåter övervoltning på hårdvarunivå och inte går via NVAPI så man går alltså förbi ev. låsningar på maxvolt osv som normala kort i 600 serien har.
Inte ovanligt med strax över 1400MHz(Boost på över 1500MHz) på detta äkta 680 Classified kort och strax under 1300Mhz utan detta och på dom nyare och vekare "Classified" som EVGA tvingades ta bort detta på men säljs till samma pris fast borde vara minst tusingen billigare pga detta.

Är välkänt att EVGA blev dragna i örat av Nvidia för just detta liksom att MSI fick samma ultimatum för sitt 660Ti som övervoltats mer än tillåtet och inte så konstigt att det kortet stack ut i en del tester när man känner till varför och kortena inte var inom ramen för kortena med dessa egenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

FTW+ är överklockat kort med annan kylare med ångkammare som enligt en del kan ge ca 5-7 graders skillnad samt dubbla minnet varav endast 2.2-2.3GB kan användas pga svaga minnesbussen på hela 600 serien, resten är ren marknadsföring.
900 riksdaler för minne kortet inte kan använda är att riva hundralappar när man tar en dusch i kallt vatten.
Sikta på den 800kr billigare FTW med 2GB Vram så har du ett vettigt alternativ för bara 150kr mer till det vanliga 680 fast med annan kylare.
Givetvis kan det vara så att FTW är bättre silikon så den kommer klocka bättre så 150kr är ingen förlust om så inte är fallet.
http://www.inet.se/produkt/5409517/evga-geforce-gtx-680-ftw-2...

Classified är det ingen ide att titta på längre när EVGA tvingats att kastrera det kortetmed borttagandet av EVBot kontakten så det kortet är inte på långa vägar värt vad det kostar längre.
EDIT: Givetvis kör man på EVGA pga garantierna och i detta fallet ångkannarkylaren.

Så du skulle köpa det du länkade eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezio:

Den största skillnaden är att det ena (det dyrare) har mer video minne. Jag hade köpt ett med en DirectCUII kylare på. 2 gb video minne klarar man sig på så länge det inte är högre upplösning än 1080p.

kan du länka ett som tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Globster:

Så du skulle köpa det du länkade eller?

Ja, 680 kan ju inte använda mer än 2.2-2.3GB Vram samt att den psykologiska effekten av att tron på bättre silikon ger bättre resultat på FTW än vanilla men även den bättre kylaren räcker då priset bara skiljer 150kr eller så och kortet fortfarande är 2-slot och inget 3-slot monster med flashig gräddvisp.
Behöver jag mer Vram så hadde jag siktat på flertalet 580 som kan hantera 3GB Vram.
Alt hädat och tittat på 7970 Ghz. ed.