Problem vid uppstart - okänt vad som orsakar

Permalänk
Medlem

Problem vid uppstart - okänt vad som orsakar

Hej, jag har ett problem med min dator som jag skulle vilja konsulta hjälp om:

Problem: Vid uppstart har min dator svårt att upptäcka min SATA-3-hårddisk vilket jag antar är min SSD (har en HDD och SSD, datorn upptäcker SATA 1 utan problem). Det som sker är att det står "auto-detecting" SATA-3 relativt länge och tills slut hittar den disken och fortsätter i uppstartsfasen. Jag har noterat att det kommer någon text direkt efter den upptäckter SATA-3. Detta kan jag däremot ej tyda då det går så snabbt till nästa fas. När jag väl får upp windows-loggan kan det ta upp till 3-4 minuter när detta har skett. Under denna windows-fas så piper datorn, med pip som däremot ej följer något mönster. Det kan gå från långa kontinuerliga pip till ett kort och så fortsätter det så tills att den kommer igenom windows-loggs-fasen. Simultant då detta sker så blinkar blåa lampor på moderbordet nära processorn. En intressant sak är att när jag är i bios så står det att endast SATA-1 är detected, vilket är konstigt eftersom jag har ju windows på SSD'n., det står alltså att inget är detected på SATA-3. Det kanske är så att under windows-loggs-fasen så försöker datorn hitta min SSD? När jag stänger av datorn nuförtiden måste jag också nästan alltid kräva avstängning av program eller så tar det en stund, förut skedde detta instant. Det konstiga är att ibland lyckas datorn hitta SATA-3 som normalt och då sker uppstarten på totalt ca. 30 sekunder, detta har skett i samband med att jag låter datorn ligga/precis gjort rent datorn, fast det kan lika gärna bero på att jag tar bort strömkabeln när jag rengör och sen återsluter, vilket kanske löser ngt problem i nätagget?

Jag har undersökt om det är något problem med SSD'n men intel ssd toolbox anger att den är i perfekt skick, även andra program säger att SSD'n ej är trasig. Det känns som problemet ligger i moderkortet/nätagget isåfall? Jag har provat SSD med AHCI/IDE men samma problem återstår.

Jag kollade dessutom runt lite på moderkortet, och då såg jag en knapp med "CPU-CLK" med 3 små spakar, varav 2 och 3 endast var på ON. Ska jag sätta 1an på ON också?

Skulle verkligen vara tacksam med att få hjälp att lösa detta mystiska problem som uppkommit under senare tid och ibland ej uppstår, utan vetskap varför.

Specifikationer:

605522 Fractal Design Define R3 Silver Arrow
Fläktar:1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Ljudabsorber Skickad 1.00
601824 Silver Power SP-SS620 620W PSU
ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Modular, 2× 6pin PCI Skickad 1.00
609506 Intel Core? i7 Quad Processor i7-950
Quad Core, 3,06Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed Skickad 1.00
597524 MSI X58A-GD65, Socket-1366
ATX, X58, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3. Skickad 1.00
492643 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9
Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7 Skickad 1.00
623947 Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX
PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, HDMI, DisplayPort, Skickad 1.00
609167 Intel® X25-M SSD 80GB 2,5"
SATA II, read/write of up to 250MB/100MB sec, MLC, Skickad 1.00
575186 Western Digital Caviar® Green? 1TB
SATA 3Gb/sec, dynamic 5400-7200RPM, 64MB Skickad 1.00
488176 Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S

Dold text
Permalänk

Eftersom du säger att du har OS'et på SSD'n tycker jag du norde testa att koppla in SSD'n i SATA PORT 1

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det moderkortet har fler controllers, tex intel chipset har inte SATA 3 stöd med x58, men det kan nog finnas en marvel kontroller med SATA 3.

Är bland annat därför du inte ser den i bios, iallafall inte på samma ställe.

Sen är dessa gamla tidiga marvel controllers okända att krångla.
Att det tar lång tid att gå vidare beror nog på att timeout värdet är ganska högt ställt, det går att ändra i bios.

En god ide är nog att testa att flytta till intels SATA 2 port istället dess första port, och disebla marvel kontrollerna helt.
Ofta är intels SATA 2 bättre och snabbare än dessa tidiga marvel SATA 3

Visa signatur

Acer Predator Helios 300