Permalänk

Nytt moderkort + processor!

Tjena, med nytt jobb och lönehöjning tänkte jag lägga lite av pengarna på att uppgradera min trogna 920a och DX58SO moderkort. Har fastnat för i7 3770k då redigering av filmer från brorsan Go-Pro och farsans HD-kamera med största sannolikhet kommer utföras av mig när jag har tid. Men med alla moderkort där ute blir jag fundersam vilket jag ska köra, tänker runt 1,5 tusen borde räcka, kan gå upp några hundralappar om det är värt det, men behöver inte det absolut bästa.

Enda egentliga kravet är att det ska finnas en optisk utgång för ljud, fungera att överklocka processorn med och det skulle kunna vara kul om ljudkortet var lite bättre. Som sagt, osäker på vilket som gäller.

För övrigt, borde man vänta tills Haswell kommer? Känns onödigt då prestandan inte skiljer sig avsevärt, och att jag just nu känner för att uppgradera, tråkigt och vänta då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LilaCreaper:

Tjena, med nytt jobb och lönehöjning tänkte jag lägga lite av pengarna på att uppgradera min trogna 920a och DX58SO moderkort. Har fastnat för i7 3770k då redigering av filmer från brorsan Go-Pro och farsans HD-kamera med största sannolikhet kommer utföras av mig när jag har tid. Men med alla moderkort där ute blir jag fundersam vilket jag ska köra, tänker runt 1,5 tusen borde räcka, kan gå upp några hundralappar om det är värt det, men behöver inte det absolut bästa.

Enda egentliga kravet är att det ska finnas en optisk utgång för ljud, fungera att överklocka processorn med och det skulle kunna vara kul om ljudkortet var lite bättre. Som sagt, osäker på vilket som gäller.

För övrigt, borde man vänta tills Haswell kommer? Känns onödigt då prestandan inte skiljer sig avsevärt, och att jag just nu känner för att uppgradera, tråkigt och vänta då...

Jag skulle köra på ett ASUS P8Z77-V den klara din krav. med ljudet är jag dock lite osäker då interna ljudkort som kopplas in i PCIe alltid sägs vara bättre. men det ska vara en helt OK krets i dom flesta moderkort nu för tiden.

Sen håller jag med angående haswell. Det är lång väntan för något som inte troligen kommer vara så hemskt mycket bättre utan det är nog Sandy till Ivy skillnad med den infon jag har fått.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

bry dig inte om vilket ljudkort som sitter i alla är ungefär lika kassa på moderkorten utan köp ett löst om du vill ha ett bra
ett ASUS Xonar DGX för ca 350 kr spöar dom flesta integrerade som finns lätt.
ett Asus P8Z77-V duger nog fint åt dig ska du överklocka så ska du satsa på ett med z77 chipset
dom enklare är inget vidare att överklocka med .