Tänkte byta till Android, lite frågor.

Permalänk
Medlem

Tänkte byta till Android, lite frågor.

Tja, har varit biten iPhone användare sedan den första iPhonen. Men tycker iPhone är alldeles för tråkiga så har varit sugen på en Android ett tag nu. Väntat på att det skulle komma en riktigt "Jag vill ha" Android och tycker Xperia Z verkar väldigt trevlig. Har dock lite frågor eftersom jag inte kan mycket om Android. Kanske någon dum fråga och i så fall får ni ursäkta mig.

1. Först hörde jag något om att inte alla Android får uppgraderingar samtidigt samt att man kan få uppdateringar senare beroende på operatör då de tydligen själva var tvungna att pusha uppdateringen eller något sådant. (Detta låter lite idiotiskt så jag antar att det inte stämmer alls, men var tvungen att fråga ändå)

2. Sedan Android är ju helt öppet vad jag förstår så antar här att en Android är lika mycket "customizable" som en Jailbreakad iPhone, med tweaks, teman, ja allt möjligt som man kan göra och som min nuvarande iPhone är fylld så den nästan däckar med

3. Att roota Android låter som något man får ta och göra, verkar inte så svårt, men vill bara kolla så att detta fungerar på Xperia Z?

4. Om jag inte är så sugen på Sonys modifikationer på Android antar jag att det går slänga in den "rena" versionen av Android som Nexus 4:an har i Z:an?
Är det detta som kallas att "Flasha ROM"?

5. Kommer jag kunna köra egna skrivna Android apps på min Z:a utan att vara registrerad utvecklare eller liknande?

6. Något annat jag bör tänka på som eventuell blivande Android användare?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkra:

Tja, har varit biten iPhone användare sedan den första iPhonen. Men tycker iPhone är alldeles för tråkiga så har varit sugen på en Android ett tag nu. Väntat på att det skulle komma en riktigt "Jag vill ha" Android och tycker Xperia Z verkar väldigt trevlig. Har dock lite frågor eftersom jag inte kan mycket om Android. Kanske någon dum fråga och i så fall får ni ursäkta mig.

1. Först hörde jag något om att inte alla Android får uppgraderingar samtidigt samt att man kan få uppdateringar senare beroende på operatör då de tydligen själva var tvungna att pusha uppdateringen eller något sådant. (Detta låter lite idiotiskt så jag antar att det inte stämmer alls, men var tvungen att fråga ändå)

2. Sedan Android är ju helt öppet vad jag förstår så antar här att en Android är lika mycket "customizable" som en Jailbreakad iPhone, med tweaks, teman, ja allt möjligt som man kan göra och som min nuvarande iPhone är fylld så den nästan däckar med

3. Att roota Android låter som något man får ta och göra, verkar inte så svårt, men vill bara kolla så att detta fungerar på Xperia Z?

4. Om jag inte är så sugen på Sonys modifikationer på Android antar jag att det går slänga in den "rena" versionen av Android som Nexus 4:an har i Z:an?
Är det detta som kallas att "Flasha ROM"?

5. Kommer jag kunna köra egna skrivna Android apps på min Z:a utan att vara registrerad utvecklare eller liknande?

6. Något annat jag bör tänka på som eventuell blivande Android användare?

Tack på förhand.

Utan någon större koll så säger jag att alla dina punkter stämmer.

Vänta och se vad andra säger.

Permalänk
Medlem

Som androidanvändare så kan jag enbart rekommendera nexus då man får senaste uppdateringarna av systemet och inga konstiga ui:s som laggar.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också Nexus 4 som personen ovan. HTC One och Galaxy S4 är också väldigt bra men Nexusen har helt klart många fördelar.

Skrivet av jakkra:

Tja, har varit biten iPhone användare sedan den första iPhonen. Men tycker iPhone är alldeles för tråkiga så har varit sugen på en Android ett tag nu. Väntat på att det skulle komma en riktigt "Jag vill ha" Android och tycker Xperia Z verkar väldigt trevlig. Har dock lite frågor eftersom jag inte kan mycket om Android. Kanske någon dum fråga och i så fall får ni ursäkta mig.

1. Först hörde jag något om att inte alla Android får uppgraderingar samtidigt samt att man kan få uppdateringar senare beroende på operatör då de tydligen själva var tvungna att pusha uppdateringen eller något sådant. (Detta låter lite idiotiskt så jag antar att det inte stämmer alls, men var tvungen att fråga ändå)

2. Sedan Android är ju helt öppet vad jag förstår så antar här att en Android är lika mycket "customizable" som en Jailbreakad iPhone, med tweaks, teman, ja allt möjligt som man kan göra och som min nuvarande iPhone är fylld så den nästan däckar med

3. Att roota Android låter som något man får ta och göra, verkar inte så svårt, men vill bara kolla så att detta fungerar på Xperia Z?

4. Om jag inte är så sugen på Sonys modifikationer på Android antar jag att det går slänga in den "rena" versionen av Android som Nexus 4:an har i Z:an?
Är det detta som kallas att "Flasha ROM"?

5. Kommer jag kunna köra egna skrivna Android apps på min Z:a utan att vara registrerad utvecklare eller liknande?

6. Något annat jag bör tänka på som eventuell blivande Android användare?

Tack på förhand.

Skrivet av Burks:

Utan någon större koll så säger jag att alla dina punkter stämmer.

Vänta och se vad andra säger.

1. Operatörer sköter sällan uppdateringarna. Däremot tar det lång tid att få uppdateringar från olika tillverkare. Sony brukar vara ganska långsamma.

2. Android är mer customizable än en jailbreakad iPhone. En rootad Android-lur är ännu mer customizable.

3. Det fungerar på alla telefoner. Hur man gör skiljer sig från olika lurar men Xperia Z ska inte vara några problem att roota. Sony samarbetar mycket med utvecklare.

4. Ja, men då måste du roota. CM (CyanogenMod) är den vanligaste och den som är mest lik stock. Själv föredrar jag ParanoidAndroid som är en modifierad version av CM.

5. Ja. Du behöver inte ladda upp appen på Google Play, det är bara att lägga in på telefonen och installera.

6. Utnyttja möjligheterna.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkra:

Tja, har varit biten iPhone användare sedan den första iPhonen. Men tycker iPhone är alldeles för tråkiga så har varit sugen på en Android ett tag nu. Väntat på att det skulle komma en riktigt "Jag vill ha" Android och tycker Xperia Z verkar väldigt trevlig. Har dock lite frågor eftersom jag inte kan mycket om Android. Kanske någon dum fråga och i så fall får ni ursäkta mig.

1. Först hörde jag något om att inte alla Android får uppgraderingar samtidigt samt att man kan få uppdateringar senare beroende på operatör då de tydligen själva var tvungna att pusha uppdateringen eller något sådant. (Detta låter lite idiotiskt så jag antar att det inte stämmer alls, men var tvungen att fråga ändå)

Eftersom varje tillverkare slänger på sina egna skins och modifikationer så tar det ett tag innan det är klart till just din lur. Operatörs-snacket gäller inte riktigt här då våra operatörer inte brandar telefonerna på samma sätt. (Förutom ev. 3 och Vodafone vad jag vet) Det kan ta väldigt lång tid att få officiella uppdateringar men därför är det tur att man kan flasha ROMs.

Citat:

2. Sedan Android är ju helt öppet vad jag förstår så antar här att en Android är lika mycket "customizable" som en Jailbreakad iPhone, med tweaks, teman, ja allt möjligt som man kan göra och som min nuvarande iPhone är fylld så den nästan däckar med

Du kan göra huuuuur mycket som helst. Helt sinnessjukt vad mycket du kan göra. Bara fantasin och tiden du har att googla sätter gränserna... typ.

Citat:

3. Att roota Android låter som något man får ta och göra, verkar inte så svårt, men vill bara kolla så att detta fungerar på Xperia Z?

Den var rootad innan release, Sony är den bästa tillverkaren på att stödja tredje parts utvecklarna just nu vilket gör att det är rena drömmen att slänga in något icke-standard. Glöm bara inte att garantin kan försvinna och sådär. Dock så är Sonys UI bland det trevligaste och root behövs inte för allt.

Citat:

4. Om jag inte är så sugen på Sonys modifikationer på Android antar jag att det går slänga in den "rena" versionen av Android som Nexus 4:an har i Z:an?
Är det detta som kallas att "Flasha ROM"?

Precis, Cyanogenmod är väldigt vanligt och t.ex. Team FreeXperia är duktiga på att uppdatera i rask takt. Det är i princip vanilla men med ett par olika tweaks, ren vanilj lär också finnas.

Citat:

5. Kommer jag kunna köra egna skrivna Android apps på min Z:a utan att vara registrerad utvecklare eller liknande?

Yes, släng in .apkerna bara och öppna med valfri filhanterare. En kryssruta ska bockas i för att tillåta tredje parts källor men det tar fem sekunder.

Citat:

6. Något annat jag bör tänka på som eventuell blivande Android användare?

Tack på förhand.

HA KUL! :>

Har själv gått över från Sony Xperia S till iPhone 4S och tycker det är den tråkigaste luren som finns. Men, jobb går före nöje antar jag.

Permalänk
Skrivet av jakkra:

Tja, har varit biten iPhone användare sedan den första iPhonen. Men tycker iPhone är alldeles för tråkiga så har varit sugen på en Android ett tag nu. Väntat på att det skulle komma en riktigt "Jag vill ha" Android och tycker Xperia Z verkar väldigt trevlig. Har dock lite frågor eftersom jag inte kan mycket om Android. Kanske någon dum fråga och i så fall får ni ursäkta mig.

1. Först hörde jag något om att inte alla Android får uppgraderingar samtidigt samt att man kan få uppdateringar senare beroende på operatör då de tydligen själva var tvungna att pusha uppdateringen eller något sådant. (Detta låter lite idiotiskt så jag antar att det inte stämmer alls, men var tvungen att fråga ändå)

2. Sedan Android är ju helt öppet vad jag förstår så antar här att en Android är lika mycket "customizable" som en Jailbreakad iPhone, med tweaks, teman, ja allt möjligt som man kan göra och som min nuvarande iPhone är fylld så den nästan däckar med

3. Att roota Android låter som något man får ta och göra, verkar inte så svårt, men vill bara kolla så att detta fungerar på Xperia Z?

4. Om jag inte är så sugen på Sonys modifikationer på Android antar jag att det går slänga in den "rena" versionen av Android som Nexus 4:an har i Z:an?
Är det detta som kallas att "Flasha ROM"?

5. Kommer jag kunna köra egna skrivna Android apps på min Z:a utan att vara registrerad utvecklare eller liknande?

6. Något annat jag bör tänka på som eventuell blivande Android användare?

Tack på förhand.

Sony är ett bra alternativ telefonmässigt, bra användarstöd till skillnad från dom flesta andra utvecklare.
XDA forumet är ett bra ställe för just detta och rekommenderar att du registrerar dig där för att få ut det mesta av telefonen.

Skrivet av astrob0y:

Som androidanvändare så kan jag enbart rekommendera nexus då man får senaste uppdateringarna av systemet och inga konstiga ui:s som laggar.

Alla kanske inte dras till Nexus, uppenbarligen har grabben en Xperia Z eller går i spåren av att köpa en, en bra telefon med mycket möjligheter.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Det varierar kraftigt mellan olika tillverkare hur vida de släpper nya versioner av Android till gamla telefoner rent generellt så verkar de flesta tillverkare helt ointresserade av att stödja galna telefoner , de vill sälja nu med nya fina versionen av Android i, så räkna med att du blir fast med den version av Android som du har när du köper telefonen om du inte flashar in en ny ROM själv.

Du lär behöva en ROM för just den telefonen du har, men det finns ju "rena" Android installationer för de flesta modeller, sen om du får full funktionalitet är en annan sak

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Jag rekommenderar också Nexus 4 som personen ovan. HTC One och Galaxy S4 är också väldigt bra men Nexusen har helt klart många fördelar.

Känns som att SGS har mycket bloatware från stock men samtidigt är det ju också lite därför man rootar och lägger in custom ROM.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Känns som att SGS har mycket bloatware från stock men samtidigt är det ju också lite därför man rootar och lägger in custom ROM.

Ja, precis. Eftersom vi i Sverige får den med Snapdragon 600 så blir alla ROMs bättre.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Toppen tack för alla svar. Det här med sega uppdateringar låter dock inte så trevligt, men som sagt det går ju alltid att flasha.
Blir antagligen en Z:adå.

Ang Nexus 4 så är jag sugen på den också, dock är det flera i min bekantskapskrets som har skaffat sig en sådan. Tycker det blir lite tråkigt att köpa en också, dessutom tror jag ändå att Z:an känns lite trevligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkra:

Toppen tack för alla svar. Det här med sega uppdateringar låter dock inte så trevligt, men som sagt det går ju alltid att flasha.
Blir antagligen en Z:adå.

Ang Nexus 4 så är jag sugen på den också, dock är det flera i min bekantskapskrets som har skaffat sig en sådan. Tycker det blir lite tråkigt att köpa en också, dessutom tror jag ändå att Z:an känns lite trevligare.

Låter bra. Det är klart du ska köpa den du vill ha men kolla upp nackdelar och dyl. så du blir nöjd Bla. så ska Xperia Z ha värdelösa betraktningsvinklar.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk

Köp en nexus 4

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Är inne på 4:e Android mobilen och första android Surfplattan och har aldrig rootat någon. Däremot funderade jag allvarligt på att roota X10 Mini för dess 2.1 version var riktigt begränsat jämfört med 2.2.
Tycker nog att Android, blev "färdigutvecklad" med 2.3.

Jag skulle nog säga att det blev "färdigutvecklat" vid 4.1, möjligen 4.0.

Skrivet av Fafne:

Det Android måste göra är att uppdatera appar till Nexus7, det är många fina appar som inte kompatibla med Nexus7 och dess Android.

Det är utvecklarna som inte gjort de kompatibla med Tegra 3.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Låter bra. Det är klart du ska köpa den du vill ha men kolla upp nackdelar och dyl. så du blir nöjd Bla. så ska Xperia Z ha värdelösa betraktningsvinklar.

Jo såg det, men verkar bara överdrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stickyone:

Köp en nexus 4

Som jag skrev innan, ja det är en grym mobil, har pillat mycket på den och gillar den starkt, ock vill jag ha något annat, så därav Z:an verkar bli det självklara valet

Permalänk
Medlem

När du kommer till att roota, använd denna sida:
http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=2083

Permalänk
Avstängd

Ska du ha en pure android experience så är det N4 som gäller. Ta inte Xperia Z, det är en trendmobil (precis som Xperia S när den släpptes) och när hypen har lagt sig så är den en mobil i mängden.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Många här som gnäller på att Sony Z har dåliga betraktningsvinklar. Väldigt överdrivet säger jag.

Här är förresten en länk också : http://www.swedroid.se/bryr-du-dig-om-betraktningsvinklar-und...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Många här som gnäller på att Sony Z har dåliga betraktningsvinklar. Väldigt överdrivet säger jag.

Här är förresten en länk också : http://www.swedroid.se/bryr-du-dig-om-betraktningsvinklar-und...

Jag har personligen pillat en del på Xperia Z och har inte stört mig på betraktningsvinklarna, men det är folk som gör det, så jag tycker definitivt att TS ska testa mobilen först innan inköp.

"I vanlig ordning med Sonys Bravia-skärmar för telefoner så dras tyvärr även Xperia Z med dåliga betraktningsvinklar. Det räcker med blygsamma vinklar på 15-20 grader för att uppskattningsvis halvera ljusstyrka och kontrast, och det är ett ständigt återkommande irritationsämne."

http://www.swedroid.se/sony-xperia-z-recension/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Jag har personligen pillat en del på Xperia Z och har inte stört mig på betraktningsvinklarna, men det är folk som gör det, så jag tycker definitivt att TS ska testa mobilen först innan inköp.

"I vanlig ordning med Sonys Bravia-skärmar för telefoner så dras tyvärr även Xperia Z med dåliga betraktningsvinklar. Det räcker med blygsamma vinklar på 15-20 grader för att uppskattningsvis halvera ljusstyrka och kontrast, och det är ett ständigt återkommande irritationsämne."

http://www.swedroid.se/sony-xperia-z-recension/

http://www.swedroid.se/wp-content/uploads/2013/03/sony-xperia...

Absolut, självklart ska man ta sig till en butik för att pilla på telefonen innan köp. Inte bara för betraktningsvinklarnas skull utan även för hur hela telefonen känns i sin helhet

Som sagt tycker jag att det är lite överdrivet det här snacket om dåliga betraktningsvinklar på telefonen/en telefon. Har själv också pillat mkt med den och inte ens tänkt på att det skulle vara dåliga eller sämre än på en annan telefon. Alla är dock olika.

Permalänk
Medlem

Z'an självdör ju också. Det är något som Sony inte kommit underfund med ännu.
Precis som med S2 och S3, note2'an bara dör telefonen utan anledning..

http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=92455
http://www.swedroid.se/vissa-sony-xperia-z-enheter-sjalvdor-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkra:

Tja, har varit biten iPhone användare sedan den första iPhonen. Men tycker iPhone är alldeles för tråkiga så har varit sugen på en Android ett tag nu. Väntat på att det skulle komma en riktigt "Jag vill ha" Android och tycker Xperia Z verkar väldigt trevlig. Har dock lite frågor eftersom jag inte kan mycket om Android. Kanske någon dum fråga och i så fall får ni ursäkta mig.

1. Först hörde jag något om att inte alla Android får uppgraderingar samtidigt samt att man kan få uppdateringar senare beroende på operatör då de tydligen själva var tvungna att pusha uppdateringen eller något sådant. (Detta låter lite idiotiskt så jag antar att det inte stämmer alls, men var tvungen att fråga ändå)

2. Sedan Android är ju helt öppet vad jag förstår så antar här att en Android är lika mycket "customizable" som en Jailbreakad iPhone, med tweaks, teman, ja allt möjligt som man kan göra och som min nuvarande iPhone är fylld så den nästan däckar med

3. Att roota Android låter som något man får ta och göra, verkar inte så svårt, men vill bara kolla så att detta fungerar på Xperia Z?

4. Om jag inte är så sugen på Sonys modifikationer på Android antar jag att det går slänga in den "rena" versionen av Android som Nexus 4:an har i Z:an?
Är det detta som kallas att "Flasha ROM"?

5. Kommer jag kunna köra egna skrivna Android apps på min Z:a utan att vara registrerad utvecklare eller liknande?

6. Något annat jag bör tänka på som eventuell blivande Android användare?

Tack på förhand.

  1. Olika operatörer och telefoner uppdaterar olika. Vill du alltid ha nyaste android måste du köpa en Nexus telefon. Dock i ärlighetens namn så kan man ställa sig frågande till behovet av nya uppdateringar när man kan installera Custom Roms.

  2. Customize är sjukt lätt. Finns hur mkt som helst. Och är man kunnig så kan man göra program själv med SDK.

  3. Root för Sony Xperia Z: http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=91302

  4. Ja.

  5. Ja... Återkommer senare!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av R00t:

Z'an självdör ju också. Det är något som Sony inte kommit underfund med ännu.
Precis som med S2 och S3, note2'an bara dör telefonen utan anledning..

http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=92455
http://www.swedroid.se/vissa-sony-xperia-z-enheter-sjalvdor-s...

Skojar du eller?
Finns redan en fix för problemet, ta reda på fakta innan du skriver.

Skrivet av SiRai:

Många här som gnäller på att Sony Z har dåliga betraktningsvinklar. Väldigt överdrivet säger jag.

Här är förresten en länk också : http://www.swedroid.se/bryr-du-dig-om-betraktningsvinklar-und...

Klart det är överdrivet, har en Xperia Z själv och den är klart den bästa på våran marknad utan att blinka.

Skrivet av amanito:

Ska du ha en pure android experience så är det N4 som gäller. Ta inte Xperia Z, det är en trendmobil (precis som Xperia S när den släpptes) och när hypen har lagt sig så är den en mobil i mängden.

Så är det väl med alla mobiler?
Om telefonen tilltalar TS så är det väl hans val?
Inget fel på Xperia Z, det självklara valet för mig och många andra om man får välja på dom kommande (S4 och HTC One).

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Skojar du eller?
Finns redan en fix för problemet, ta reda på fakta innan du skriver.

Jag ursäktar att jag inte läste den här tråden innan jag skrev
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2200945

hoppas du vaknar upp på rätt sida imorgon.

Permalänk
Skrivet av R00t:

Jag ursäktar att jag inte läste den här tråden innan jag skrev
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2200945

hoppas du vaknar upp på rätt sida imorgon.

Precis, det är ju den enda tråden i världen om uppdateringen.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

ParanoidAndroid som är en modifierad version av CM.

Nej. Sen 3.0 är alla CM och AOKP tweaks borta, nu är det helt open source och baserat på AOSP.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Nej. Sen 3.0 är alla CM och AOKP tweaks borta, nu är det helt open source och baserat på AOSP.

Hade jag missat. De har dock fortfarande kvar funktioner från CM och AOKP.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jakkra:

Tja, har varit biten iPhone användare sedan den första iPhonen. Men tycker iPhone är alldeles för tråkiga så har varit sugen på en Android ett tag nu. Väntat på att det skulle komma en riktigt "Jag vill ha" Android och tycker Xperia Z verkar väldigt trevlig. Har dock lite frågor eftersom jag inte kan mycket om Android. Kanske någon dum fråga och i så fall får ni ursäkta mig.

1. Först hörde jag något om att inte alla Android får uppgraderingar samtidigt samt att man kan få uppdateringar senare beroende på operatör då de tydligen själva var tvungna att pusha uppdateringen eller något sådant. (Detta låter lite idiotiskt så jag antar att det inte stämmer alls, men var tvungen att fråga ändå)

2. Sedan Android är ju helt öppet vad jag förstår så antar här att en Android är lika mycket "customizable" som en Jailbreakad iPhone, med tweaks, teman, ja allt möjligt som man kan göra och som min nuvarande iPhone är fylld så den nästan däckar med

3. Att roota Android låter som något man får ta och göra, verkar inte så svårt, men vill bara kolla så att detta fungerar på Xperia Z?

4. Om jag inte är så sugen på Sonys modifikationer på Android antar jag att det går slänga in den "rena" versionen av Android som Nexus 4:an har i Z:an?
Är det detta som kallas att "Flasha ROM"?

5. Kommer jag kunna köra egna skrivna Android apps på min Z:a utan att vara registrerad utvecklare eller liknande?

6. Något annat jag bör tänka på som eventuell blivande Android användare?

Tack på förhand.

Bytte själv från iPhone 4s till en begagnad Samsung Galaxy nexus för någon månad sedan. Kostnad på 1200 kronor, värt varenda öre. Jag kommer aldrig att gå tillbaka till iPhone, lämnade appar för flera tusen bakom mig och ångar det inte en sekund. De flesta fanns gratis på Google play ändå.

Jag rekommenderar att du först köper en begagnad androidmobil och testar, vissa finner OS:et för rörigt tydligen. Det ÄR det inte, det är bara "vi" som levt i en steril värld och behöver komma ikapp.

Personligen har jag redan testat ett antal ROMs och fastnat för Xilon med Francos kernel, batteritid en hel dag med 5 timmars screen on för youtube och filmer.

Anledningen jag skriver här är att jag rekommenderar samma telefon till dig, billigt och den klarar allt trots sin ålder. Gillar de icke fysiska knapparna också, med ett vettigt ROM kan du lägga till och ta bort som du vill där nere, skitsmidigt.
Det finns oändligt mycket mera att skriva om... Men kortfattat, allt är bättre. Du kommer att chockas av skillnaden och smidigheten i precis ALLT gentemot din iPhone, det gjorde i alla fall jag!

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Skojar du eller?
Finns redan en fix för problemet, ta reda på fakta innan du skriver.

Klart det är överdrivet, har en Xperia Z själv och den är klart den bästa på våran marknad utan att blinka.

Så är det väl med alla mobiler?
Om telefonen tilltalar TS så är det väl hans val?
Inget fel på Xperia Z, det självklara valet för mig och många andra om man får välja på dom kommande (S4 och HTC One).

Jag väntade på att S4:an skulle visas upp, men tycker verkligen den ser fruktansvärt ful ut, säkert en grym mobil, men inte för min del. HTC One är däremot helt i min smak.

Skrivet av BoToss:

Bytte själv från iPhone 4s till en begagnad Samsung Galaxy nexus för någon månad sedan. Kostnad på 1200 kronor, värt varenda öre. Jag kommer aldrig att gå tillbaka till iPhone, lämnade appar för flera tusen bakom mig och ångar det inte en sekund. De flesta fanns gratis på Google play ändå.

Jag rekommenderar att du först köper en begagnad androidmobil och testar, vissa finner OS:et för rörigt tydligen. Det ÄR det inte, det är bara "vi" som levt i en steril värld och behöver komma ikapp.

Personligen har jag redan testat ett antal ROMs och fastnat för Xilon med Francos kernel, batteritid en hel dag med 5 timmars screen on för youtube och filmer.

Anledningen jag skriver här är att jag rekommenderar samma telefon till dig, billigt och den klarar allt trots sin ålder. Gillar de icke fysiska knapparna också, med ett vettigt ROM kan du lägga till och ta bort som du vill där nere, skitsmidigt.
Det finns oändligt mycket mera att skriva om... Men kortfattat, allt är bättre. Du kommer att chockas av skillnaden och smidigheten i precis ALLT gentemot din iPhone, det gjorde i alla fall jag!

Låter grymt, dock inte så sugen på att köpa en gammal telefon. Har pillat tillräckligt med Andrioidmobiler så vet vad jag ger mig in i. Jag tycker om när det är lite rörigt och mycket att pilla på

Permalänk
Avstängd

Problemet är väl att det börjar bli lite väl många versioner av Androd nu så det känns som om Google ar tappat kontrollen:
http://www.zdnet.com/why-facebook-home-will-blow-android-into...