Podcast 23: "Hur funkar det?" (Karl Emil Nikka, Kjell & Company)

Permalänk
Melding Plague

Podcast 23: "Hur funkar det?" (Karl Emil Nikka, Kjell & Company)

Redaktionen stämmer träff med Karl Emil Nikka, redaktör och huvudförfattare av teknikboken "Hur funkar det?". Det handlar om ämnen som nätverk, mobiltelefoner och operativsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Gillar boken! gillar podcasten! ge oss mer!!!!!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk

Haha Nikka! Var på personalutbildning på Kjell Academy för några månader sen, riktigt givande. Nikka är grym!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

bra shcäärmar... Go kille.

Permalänk
Medlem

Jag vill köpa Bibel boken!

Skulle gärna stå i Data kyrkan och sjunga!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Nikka, en mkt trevlig kille!
kul att man träffade honom på Kjelletiden

Visa signatur

Silverstone TJ08-E, Corsair AX860i, Asus Maximus IV Gene-z, i5 3570K @ 4.7GHz, MSI GTX 680, Corsair Vengeance LP 16GB, Samsung 830 256GB, Intel 510 120GB Asus Xonar STX custom Dirvers,
allt vattenkylt med TYST som prio1
Länk

Permalänk
Medlem

halvfinsk morsa, isländsk farsa. bott i Danmark, flyttat runt i Sverige = Gatukorsning.
Har snarlik blandning. Mångkulturell figur

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk

Nikka är kung

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk
Inaktiv

Den där boken är min Bibel! Jag vet inte hur många gånger den har hjälpt mig!

Permalänk

Mycket trevlig och pratglad gäst trevligt

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Nikka the man!

Permalänk

Kjelle ftw

Visa signatur

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|

Permalänk
Medlem

Nästan så att man vill åka ner och göra kursen igen! Så mycket nytt man får lära sig

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem

Sprang genast iväg till Norrmalm för att få tag på en kopia av boken.
Grym som fasen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Entusiast

Har boken men om jag ska vara helt ärlig så har jag aldrig öppnat den

Eller jo!, jag läste om hur man sätter ihop sina egna nätverkskablar, men det gick åt helvete ^^

Permalänk
Medlem

Riktigt bra podcast denna vecka! Nikka var väldigt bra på att prata , behaglig röst och han hade mycket intressant att säga. Jonas och Emil var ju självklart bra de med!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Mycket bra podcast idag!

Permalänk

Direktladdning mp3 funkar inte. Den spelar upp filen direkt i mediaspelaren så man kan du inte stänga av skärmen,drar mycket ström. Dom andra pod avsnitten funkar bra, bara ladda ner och lyssna.

Permalänk
Medlem

Man kan få 2.4GHZ nätet för trådlöst att fungera om alla har sina accespunkter långt ifrån varanadra, så 1 inte stör 2, o 2 inte stör 3an osv. Man får ha dem på olika våningar. En anledning till att trådlös fungerar så dåligt i hyreshus är för alla delar på samma.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Tack för en underbar Podcast, detta va de värt att lyssna på, som precis alla andra gånger. Ha d gott

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Tackar och bockar för det!

Permalänk
Hedersmedlem

tänker mig nya swec forumet...
(fråga)
svar: www.kjell.com/hurfunkardet (sid 793 rad 26)

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

Bästa podcast jag har hört. Synd bara att det inte blev lite längre, gött att lyssna på när man jobbar. Kommer kjells bok ut till ljudbok? Det skulle vara guld

Permalänk
Medlem

Påminn mig att köpa en plasma tv till sommaren innan de försvinner helt!

Visa signatur
Permalänk

Grymt bra bok måste jag säga! Lär mig väldigt mycket varje gång jag läser

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Datavetare

Hmm, håller helt och fullt med att MBP och även MBA är riktigt välbyggda system med generellt bra val av komponenter. Men i podcasten lyckas man väl ändå välja en av de två komponenter som är riktigt bottennapp givet prisnivån på denna laptop.

Apple kör sedan 2010 med Broadcom, samma typ av WiFi/Ethernet-chip hittar man även i de absolut billigaste laptop-modellerna (har samma WiFi-krets i min netbook som i den lite dyrare 15" hi-res MBP 2010). Tvivlar på att det går att hitta en enda "företagslaptop" som kör med dessa kretsar. Är lite förvånad att Apple väljer dessa (men antagligen en kostnadsfråga...) över de betydligt mycket bättre WiFi-kretsarna som ingår i Intels Centrino (betydligt mycket stabilare drivare t.ex.).

Även Ethernet-porten (på de modeller som fortfarande har en sådan) är Broadcom, men där är skillnaden mot andra kretsar mindre, Broadcom lär ändå bara vara vald på att den är billig... 1GBit/s är ju inte jättekrävande för moderna CPUer så det är väl OK att spara några kronor här kanske.

Förstår bara mig inte på folk som köper en Maserati och sedan går in på Biltema och skaffar skyddsklädsel i plysch och navkapslar i plast för att "förbättra" sitt inköp. På MBP/MBA kör man OSX inte Windows

Är naturligtvis upp till var och en att köra det de trivs bäst med.

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Angående dåliga kameror på Nexus så är det väl inte så konstigt att kameran inte är topnotch då priset är lågt. Övrig hårdvara är ju topp, men allt kan inte vara det för det priset.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Hedersmedlem

Grym podcast, en av de bättre enligt mig. Nikka var riktigt skön

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Jag säger som de flesta i denna tråd. Bra podcast. sådan här kvalitet vill jag höra mer av!

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul att Jonas knappt får en syl i vädret.

Bra podcast och tack för info om boken som jag faktiskt inte hade hört talas om.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL