Vad säger svensk lag om copyright på produkter/spel bilder?

Permalänk

Vad säger svensk lag om copyright på produkter/spel bilder?

Hej!

Ska precis börja med ett projektarbete i webbdesign och då ska vi lämna in att vi har rätt att använda bilder, copyright på dom. Min ide är att jag ska göra en hemsida liknande Sweclockers med recensioner på spel och IT-produkter. Min fråga är, måste jag ansöka om tillstånd till varje spelmakare och produktutvecklare för att få använda bild på deras produkt. Har sökt på webben och kom bara fram att USA hade en lag som hette " fair-use". Har Sverige en liknande lag?

// Johan H

Permalänk
Inaktiv

Du måste fråga om det inte står något annat. På wikipedia finns det många bilder som är helt gratis. Om du läser noga på många hemsidor så står det ofta att man gärna får använda bilder om man refererar.

Annars är det bara att skicka ett mail så är det definitivt ok!

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Du måste fråga om det inte står något annat. På wikipedia finns det många bilder som är helt gratis. Om du läser noga på många hemsidor så står det ofta att man gärna får använda bilder om man refererar.

Annars är det bara att skicka ett mail så är det definitivt ok!

Okej! Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Vi har citaträtten som kan nyttjas till viss del i detta fall, men som vanligt med upphovsrätter är det lätt att hamna i en gråzon. Bilder räknas dock inte in så där får man helt enkelt fråga upphovsmakaren om tillåtelse.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Citatr%C3%A4tt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

Hej!

Ska precis börja med ett projektarbete i webbdesign och då ska vi lämna in att vi har rätt att använda bilder, copyright på dom. Min ide är att jag ska göra en hemsida liknande Sweclockers med recensioner på spel och IT-produkter. Min fråga är, måste jag ansöka om tillstånd till varje spelmakare och produktutvecklare för att få använda bild på deras produkt. Har sökt på webben och kom bara fram att USA hade en lag som hette " fair-use". Har Sverige en liknande lag?

// Johan H

Oftast har varje företag en pressektion på deras hemsidor med bilder som är släppta för just detta ändamål.

Permalänk
Entusiast

Det är viss skillnad på om man publicerar bilder i en tidning eller motsvarande som har en ansvarig utgivare mot om man publicerar bilder som en privatperson eller som företag. Om du publicerar en bild på en person som privarperson är det lugnt. Gör du det i kommersiellt syfte måste du ha tillåtelse från personen på bilden. Gör du det i en tidning med ansvarig utgivare behöver du inte ha tillåtelse av personen på bilden om den finns ett allmänintresse av att bilden publiceras. Så det är lite trassligt det där.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av azynkron:

Oftast har varje företag en pressektion på deras hemsidor med bilder som är släppta för just detta ändamål.

Du vet inte inget om Electronic Arts? Försökte hitta något på deras hemsida om press relaterat material som bilder, screenshots men hitta bara nyheter om spel. Inget som vet vad EA säger om screenshots med mera?

Tack för svaret!

Skrivet av Zotamedu:

Det är viss skillnad på om man publicerar bilder i en tidning eller motsvarande som har en ansvarig utgivare mot om man publicerar bilder som en privatperson eller som företag. Om du publicerar en bild på en person som privarperson är det lugnt. Gör du det i kommersiellt syfte måste du ha tillåtelse från personen på bilden. Gör du det i en tidning med ansvarig utgivare behöver du inte ha tillåtelse av personen på bilden om den finns ett allmänintresse av att bilden publiceras. Så det är lite trassligt det där.

Inte enkelt det här. Skickade iväg ett mail till EA om jag kunde använda deras bilder. Grymt svårt att förstå allt detta med copyright fram och tillbaka!

Tack för svaret iallafall!