Permalänk
Medlem

Alienware Crossfire och SLI

Sitter och skall beställa antingen en Alienware m17x med single gpu (7970m eller 680m) men är lite sugen på en m18x med CF eller SLI. Jag har hört rätt mycket snack om att CF och SLI skall innebära en massa huvudbry och inte alltid är stabila så jag tänkte höra om ni här har någon errfarenhet av detta? Om dubbla grafikkort (m18x) är aktuell så blir det i så fall 7970m CF som gäller på grund av den stora prisskillnaden.

Vänligen håll er till topicen.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk

Varför alienware?

Permalänk
Medlem

ta ett 680m eftersom det är det mest kraftfulla kortet. Och då slipper du krångel med dual gpu som microstuttering

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

680m och 7970m har ju ganska identiskt performance nuförtiden. 680m drar lite mindre batteri, men man kan ju inte riktigt använda en gaming laptop utan att ha i sladden, så det spelar ju kanske mindre roll.

Vill du ha mer drag i grejerna kör du givetvis 7970m CF.

CF och SLi fungerar utmärkt i de flesta fall. Sanningen är att JA, det är MER problem med dubbla GPU-lösningar, men det betyder inte att det är mycket problem.

De flesta här på Sweclockers som alltid nämner att det skulle vara några som helst problem är de som inte använder dubbla (eller fler) GPUer. Den absoluta majoriteten av oss som faktiskt kör SLI/CF har inga som helst problem, utan bara massor av FPS i stora högar. Det fullkomligen sprutar ut frames varje sekund, som en hamster med diarré ungefär.

Jag har själv aldrig provat sli/cf på laptops eller med mobila kort, så där har jag faktiskt ingen aning hur det fungerar. Jag tror faktiskt inte att jag skulle köpt dubbla kort på en laptop, mest av den anledningen att jag har ju faktiskt en stor dator som jag spelar på, och laptopen ska bara vara att spela på när man sitter i soffan eller är ute och reser, då räcker ett kort gott till det.

Jag har en ~2 år gammal m14x och den tuffar på bra som faan. Spelas bf3 på den varje dag. Brutalt nöjd med det köpet. Älskar glossy skärmen nästan hela tiden, utom när jag sitter på tåg, då hade anti-glare varit trevligt, men p.g.a glossy skärm och hög pixeldensitet ser det faktiskt trevligare ut på laptoppen än vad det gör på min stationära Eyefinity-maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pras88:

Sitter och skall beställa antingen en Alienware m17x med single gpu (7970m eller 680m) men är lite sugen på en m18x med CF eller SLI. Jag har hört rätt mycket snack om att CF och SLI skall innebära en massa huvudbry och inte alltid är stabila så jag tänkte höra om ni här har någon errfarenhet av detta? Om dubbla grafikkort (m18x) är aktuell så blir det i så fall 7970m CF som gäller på grund av den stora prisskillnaden.

Vänligen håll er till topicen.

Sli och crossfire funkar hur bra som helst med nyare spel och blir bara bättre med nya drivrutiner. Kör själv CF men dock inte bärbart.

Har du råd och vill ha en av den bäst support du kan få så är alienware ett bra val.
Men vore jag du skulle jag titta på www.pc-konsulten.se och www.deviltech.de

Permalänk

Jag har en M18X med dubbla 7970M. Hade enorma problem när jag fick den (slutet av sommaren 2012) men då var problemen endast relaterade till usla drivrutiner. Med senaste versionerna så är problemet som bortblåst och min dator har varit problemfri sedan efter Jul. Fungerar utmärkt i nuläget, rekommenderas varmt.

EDIT: Datorn har en saftig prislapp, även om du får igenom diverse rabatter men helt klart värt det i mina ögon (kanske inte utan rabatt). Byggkvalitén är mycket robust, rent fenomenal. Helt klart den bästa bärbara datorn jag haft, men inte konstigt med tanke på priset heller.

Permalänk
Medlem

Tanken är att vi skall göra om vårt arbetsrum till barnrum nu och då blir det till att använda min nuvarande feta spelrigg till server (kommer sälja mitt grafikkort) och köpa en riktigt bra bärbar där jag kan spela. Jag kommer i princip alltid ha den inkopplad till strömkälla så det spelar ingen som helst roll hur mycket ström de olika korten drar. Jag vill bara ha mest prestanda och så lite huvudvärk som möjligt. Det lutar väldigt starkt åt en m17x med ett 7970m (eller 680m) i dagsläget men det är inte många tusenlappar dyrare med en m18x med CF. Det bör tilläggas att jag aldrig överklockar och jag kommer endast köra SSD diskar i datorn för att hålla värmen nere (512 + 512 gb). Sjukt svårt beslut...

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolkittens:

Varför alienware?

Varför inte?

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem

En annan fundering är vilken CPU man skall välja för att inte den skall flaska GPU;erna i så fall.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Skrivet av pras88:

En annan fundering är vilken CPU man skall välja för att inte den skall flaska GPU;erna i så fall.

Jag valde den klenaste i7-modellen som fanns valbar och har inte haft några problem med flaskhalsar. En ökning på 5-10% i prestanda från en cpu till nästa innebär flera tusentals kronor mer i pris, knappast värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pras88:

En annan fundering är vilken CPU man skall välja för att inte den skall flaska GPU;erna i så fall.

Jag tror inte att någon av CPU:erna som finns att välja kommer att flaska.

SLi har mindre problem med microstuttering än Crossfire, men risken finns ju alltid, och AMD lovar ju bättring med framtida drivrutiner. Jag hade aldrig några problem när jag körde dubbla GTX 470.

Det är väl mest en fråga om vad du spelar, vilka grafikinställningar du vill ha, och hur mycket du är villig att spendera.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag valde den klenaste i7-modellen som fanns valbar och har inte haft några problem med flaskhalsar. En ökning på 5-10% i prestanda från en cpu till nästa innebär flera tusentals kronor mer i pris, knappast värt.

Visst ser M18X frän ut men 22 papp? Stackars plånbok.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

det kostar 7000 (?!?!) extra pengar att gå från ett GTX680M till två.

Permalänk

Asus G75 hade jag tagit. Alienware är ju Dell :/

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Bazooka_tim:

Asus G75 hade jag tagit. Alienware är ju Dell :/

Dell har bra kvalité, Alienware har ypperlig kvalité. Dom har också "next-business-day" support om något går sönder. Har ASUS detta?

EDIT: Tar tillbaks mitt uttalande om next-business day. Detta gäller endast på vissa platser och vissa datorer/system. Min poäng jag ändå vill framföra är att supporten från dell ändå är rätt hygglig.

Permalänk
Inaktiv

Next business day får du ett år med Alienware, och det gäller i princip så länge du inte bor väldigt annorluna

Permalänk
Medlem

Alienware är ju grymma. Deras support är verkligen den bästa jag varit med om. Inget strul eller ifrågasättande. Är något fel så skickas datorn in (på DELLs bekostnad) och delarna blir utbytta. Priset är ju aningens högt men om du jobbar och har datorn som din enda "hobby" så ser jag inte deras priser som orimliga. I princip kan man väl säga att har du råd med en bärbar Alienware så är det nog en av de absolut bästa (om inte den bästa) bärbara du kan köpa men har du en tight budget så finns det definitivt bättre prestanda i förhållande till pris.

Tack för alla svar om processorn. Jag är lite orolig att det skall flaska om man kör på "snikprocessorn" som följer med men om ni känner att det inte gör det så utgår jag från att ni har rätt.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Skrivet av pras88:

Tack för alla svar om processorn. Jag är lite orolig att det skall flaska om man kör på "snikprocessorn" som följer med men om ni känner att det inte gör det så utgår jag från att ni har rätt.

I7 3630qm är absolut ingen snikprocessor som du kallar det, du skulle t.o.m klara dig med förra generationens i7 2670qm som jag själv har.

En annan stor skillnad mellan M17x och M18x vad jag hörde från @Zeuxlarsson är att M18x har metal chassi medans M17x har nån form av gummiaktig plast på chassit, vilket för mig känns lite B medans det säkert är greppvänligare och lättare.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

M18x har lite bättre känsla med sitt aluminium chassi, hade en m17xr3 innan jag köpte min m18x r2

Och som någon nämt i tråden så är det i stort sett inga problem med CF längre.

Både 680m sli och 7970m cf är bra kort men själv tycker jag att 680m sli är på tok för dyrt

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M