Linux på SSD, filsystem och så vidare....

Permalänk
Medlem

Linux på SSD, filsystem och så vidare....

Hej,

jag upptäckte nyligen att dom flesta linuxdistar som default inte har TRIM-funktionen aktiverat. Sen efter lite letandet på nätet så visade det sig att man måste lägga till några rader text till /etc/fstab filen för att TRIM ska vara på och att man kan lägga /tmp och andra mappar där det lagras logg-filer på en ramdisk istället för att på så sätt minska skrivningarna till SSD:n.

Och allt detta skulle man göra efteråt, för hand. Ganska förvånande, för mig iaf. Fan, TRIM borde ju vara aktiverat redan från början, varför är det inte det?
Är inte Linux ett stabilt och snabbt OS?

Just nu använder jag Ubuntu 12.10 på min laptop med Samsung 830 250 GB ssd, och jag börjar ärligt talat bli trött på skiten. X kraschar hela tiden när jag startar maskinen och jag får varje dag konstanta meddelande om att systemet har stött på ett problem och om jag vill rapportera det problemet.
Jag ska snart installera Slackware 14.0, den verkar riktigt stabil.

Vilken filsystem är bäst för SSD-diskar? Varför använder inte LInux UFS och eller ZFS?

Varför finns det bara dessa så kallade 'Journaling'-filsystem på Linux?

Diskutera....

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Inaktiv

Jisses. Din frustration är vanlig bland Linux-nybörjare. Om Ubuntu jävlas ofta med dig tycker jag att du ska sätta dig in i problematikens teknikaliteter och undersöka vad det är som faktiskt går snett. GNU/Linux-mjukvara är skriven av sina användare, till sig själva, därför krävs det ofta att man ska vara tekniskt lagd för att allt ska funka. Canonical har lyckats bra med att förhindra mycket av dessa småproblem, däremot är det långt ifrån perfekt. Själv hoppade jag till Debian en längre period efter att jag testat Ubuntu och satt mig in i hur Linux fungerade, och när jag sedan blev väldigt bra på alla omkring-liggande detaljer hoppade jag till ArchLinux istället där jag bosatt mig. Linux är stabilt om du vet vad du håller på med.

ext2 är inte journal-baserat, till skillnad från ext3 och ext4, därför rekommenderas ext2 framför 3 och 4 för SSD's (om man nu ska vara petig och dra ner på reads/writes så mycket som möjligt).

Om X kraschar har det med 99% trolighet lagt något i /var/logs/Xorg.log eller liknande, där det står detaljerad teknisk information om vad som hände.

Gå INTE över till Slackware om du vill minska dessa problem, sätt dig först in i Linux påriktigt innan du försöker dig på något i stil med Slackware eller ArchLinux.

"Och allt detta skulle man göra efteråt, för hand."
Linux fungerar så i grund och botten, det är inte som Windows som levererar allt du behöver (och lite till) ifrån början, saker som kan uppfattas som påtvingade, utan det ger dig ett grundläggande operativsystem, som du sen får bygga på. fstab-filen genereras av själva distributionen/verktyg som genfstab, och inte själva linux-kerneln/det "lågliggandet" operativsystemet.

Om du tänkt köra Linux får du räkna med mycket av detta småpill, men så fort du lär dig blir Linux så mycket skönare än andra OS, och det är först då du börjar se fördelarna med det. Ubuntu är bra för nybörjare , men inte perfekt. Det är än sämre för erfarna då det är mycket påtvingad skit och en del begränsningar.

Prova Linux Mint, i min erfarenhet är det mindre påtvingat lullull, mindre småpill-problem och mycket mer stabilt än Ubuntu. Debianbaserade Mint är ritkigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Och allt detta skulle man göra efteråt, för hand. Ganska förvånande, för mig iaf. Fan, TRIM borde ju vara aktiverat redan från början, varför är det inte det?

Det finns diskar som brickas om man aktiverar trim så den funktionen är avstängd per default för att inte skada hårdvara. Det är många andra saker i linux som är avstängt för att inte skada hårdvara. T.ex. powersave på usb eftersom det finns externa lagringsenheter som corruptas av det.

Skrivet av kanto64:

Varför använder inte LInux UFS och eller ZFS?

Licensen för ZFS är inte kompatibel med GPL så de får inte paketeras ihop. Vill du ha ZFS får du kompilera det som modul och ladda själv. http://zfsonlinux.org/
UFS är ett gammalt kass filsystem och Linux har bättre filsystem redan.

Skrivet av kanto64:

Varför finns det bara dessa så kallade 'Journaling'-filsystem på Linux?

Filsystem som uppdaterar metadata in-place är opålitliga och tillhör det förgångna. Du kan stänga av journaling på vissa filsystem om du vill ha ett osäkrare system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Bravo, jag håller med lite grann. Men man kan inte säga att i Linux så måste man fixa det mesta för hand. Det mesta MÅSTE funka out of the box, sen kan man tweaka lite själv om man vill.

Med den attytiden, att man måste 'smutsa ner händerna under the hood' när det gäller Linux, så kan man glömma att den kommer slå ut Microsoft Windows.

Mer kommer senare...

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

UFS är ett gammalt kass filsystem och Linux har bättre filsystem.

Gammalt kass filsystem?

FreeBSD använder ju det, och jag skulle inte kalla dom grabbarna för några som inte vet vilket filsystem är det mest optimala för sin OS...

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kanto64:

Bravo, jag håller med lite grann. Men man kan inte säga att i Linux så måste man fixa det mesta för hand. Det mesta MÅSTE funka out of the box, sen kan man tweaka lite själv om man vill.

Med den attytiden, att man måste 'smutsa ner händerna under the hood' när det gäller Linux, så kan man glömma att den kommer slå ut Microsoft Windows.

Mer kommer senare...

"Det mesta MÅSTE funka out of the box" -- Linux är bara själva OS-kerneln, utan några vettiga program. Dom flesta distributioner packar linux + GNU-mjukvara i ett paket, där alla distributioner är helt olika. Det går inte säga att "allt måste funka!" då det finns så mycket olika mjukvaror beroende på folks behov. Vissa behöver till exempel inte ens en skrivbordsmiljö.

Det beror helt på vad man vill ha antar jag, många distributioner på sistone har börjat göra ett riktigt bra jobb i att leverera en helhetslösning för "vanliga desktopusers" dock. Där kan man säga att allting "bara funkar" out of the box i till exempel Linux Mint.

Linux slår redan ut Windows på många håll, dock vill jag inte göra detta till en Windows mot Linux-diskussion så jag tänker lämna resten osagt.

EDIT: Och bara för att klargöra, i TS fall funkar "det mesta out of the box". TRIM är egentligen bara en konfigureringsvariabel, som många andra konfigureringsvariablar i Windows som inte alls alltid är inställda på rätt sätt så att "det funkar out of the box". Där måste man också go dirty i massa inställningar. Att man gör det snabbare och enklare i Terminalen under Linux (om man kan linux) än i massa jobbiga förvirrande UI-labyrinter i windows(om man inte kan windows ) är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

ext2 är inte journal-baserat, till skillnad från ext3 och ext4, därför rekommenderas ext2 framför 3 och 4 för SSD's (om man nu ska vara petig och dra ner på reads/writes så mycket som möjligt).

Det finns inte någon som helst anledning till att snåla på writes till dagens SSDer. Så länge OP inte planerar att sitta på samma SSD i typ 10+ år så kommer det att vara lungt. Det är inte heller nödvändigt att flytta ut /var eller /tmp, så länge man inte kör på ett SD kort eller liknande.

Du vill köra ext4 med discard flaggan aktiverat och möjligtvis noatime flaggan också. Det viktiga är att TRIM kommandona (discard) skickas ner för att tala om för SSDn att vissa block är lediga så att den kan mappa om block för att ge systemet tomma block när skrivningar sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Gammalt kass filsystem?

FreeBSD använder ju det, och jag skulle inte kalla dom grabbarna för några som inte vet vilket filsystem är det mest optimala för sin OS...

Menar du UFS2 i FreeBSD så använder det som default en typ av journaling. Det går att stänga av om man vill men då måste man köra en background fsck efter varje unclean shutdown.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Bravo, jag håller med lite grann. Men man kan inte säga att i Linux så måste man fixa det mesta för hand. Det mesta MÅSTE funka out of the box, sen kan man tweaka lite själv om man vill.

Med den attytiden, att man måste 'smutsa ner händerna under the hood' när det gäller Linux, så kan man glömma att den kommer slå ut Microsoft Windows.

Mer kommer senare...

Är det verkligen den målsättning alla Linuxdistar har? Att slå ut Windows? Möjligtvis att Canonical har den målsättningen men knappast det tusentalet communitydrivna distar som finns.

Permalänk
Medlem

Testa XFS... och en swap-fil istället för swap partition...