hjälp angående en 20k+ dator för 2560x1600 * 3 upplösning

Permalänk
Medlem

hjälp angående en 20k+ dator för 2560x1600 * 3 upplösning

Hej, jag har lite funderingar kring vad som är smartast att göra, och jag hoppas ni kan hjälpa mig reda ut vad som är bäst/smidigast.

Jag har egentligen inte "behov" av att skaffa ny dator fören efter sommaren(läs slutet Aug.). Men det hade varit kul att kunna spela även i sommar.
p.g.a. det så kanske ni tycker jag ska vänta till "sista minuten" för att få bättre priser på samma eller till och med nya och bättre produkter som hunnit komma då.
Jag hör gärna argument för/emot att vänta(AKA; svar på frågan om det är lönt att vänta ett halvår - och på vad i sådana fall -närmast är ju Haswell, är det "värt" att hoppa på det tåget istället för att köpa på Z77?).
<rant>Ett possessivt svar som tar upp nya produkter får gärna utveckla sina svar utöver "det kommer alltid komma bättre saker om x-månader".
Samma argument kan ges igen om x-månader och utan konkret info, utan bara spekulationer och rykten -så kommer jag hinna jordsättas långt innan det slutar komma nya saker på marknaden.</rant>

Anyway, för att ni ska kunna ge bättre rekommendationer så bör jag nämna att jag kommer initialt sitta på en 2560x1600 skärm och dragit slutsatsen efter läst flertalet tester att ett Titan skulle passa mig. Med tanke på att jag har som mål att införskaffa två lika dana skärmar i vinter, alltså landa på 2560x1600 * 3, så är en tidig julklapp till mig själv inplanerad(dock inte i de "20k+" som står i rubriken).
För att använda alla tre vid spel och full res och settings(nära max åtminstone, jag vet inte vad som kommer krävas av de spel jag kommer spela i vinter) så har jag räknat med ett till Titan så småningom, så titan/skärm ratio'n är "under kontroll".
Gör jag rätt att dra ovan nämnda slutsatts(att Titan är vägen att gå för de upplösningarna)?

-edit Uppdaterad vagn hittas här.-
Jag har kastat ihop en kundvagn på inet som ligger strax norr om 20k.
jag är ganska nöjd med hur den ser ut i dagsläget, några saker jag vill ha diskuterat dock.

Dels är det minne, i arbetet är jag van att ha 16GB och har kommit "ganska högt upp" i minnesanvändning(% till vad jag har till handa) på jobbet och är halvt orolig att jag kan nå det taket här hemma. Dock är minnen, och har nästan alltid varit(åtminstone i förhållande till övriga komponenter) billiga, så man kan ju alltid byta ut i framtiden(att köpa 2x8 istället för 4x8 tycker jag personligen är onödigt).

När vi ändå är igång kan man väll nämna moderkortet, vad tror ni om ram på 1866MHz? och samt det jag rörde vid tidigare, Z77 eller Haswell?

Inkluderat är även en Noctua(NH-D14) CPU-kylare. Det är här jag är mest kluven. Ska jag köpa den och ha ett luftkylt system innehållande en 3770k "lagom OC" och ett(och senare två) titan, eller ska jag konvertera till vattenkylning(och i sådana fall, ska jag göra det nu eller vänta tills andra kortet)?
Jag räknar med burken kommer bli vattenkyld när det andra kortet kommer i, men det grundar jag på tron att systemet inte kommer gilla att vara luftkylt samt driva 2560x1600 * 3. Är det ett korrekt antagande?
Med det i åtanke kanske det är bäst att köra med vattenkylning i början, för att inte "dubbelspendera" på kylare. Det var ett bra tag sedan jag pysslade med vattenkylning, vad är det som gäller på den fronten nuförtiden?
Det skulle vara mycket uppskattat om någon kunde lägga ihop ett system -listat här eller lagt i en kundvagn- med rekommenderade varor för allt som behövs till övriga systemet -med gpu expansion i åtanke. Märken och val på pump/radiator, slang dimensioner, val av kylarblock till gpu,osv.
2*240 radiator +120? eller mer?
360+24+120? (jag är beredd att modifiera arc r2 för att få plats med ett 360 i top om ni tror det skulle behövas.)

Vad har ni för tankar och funderingar kring detta?

Permalänk
Medlem

Se till att köpa modulärt nätagg. 16GB klarar man sig väldigt bra på vad det gäller gaming (8GB brukar man vilja ha som minst, så 16GB är väl över gränsen). Kylpastan som tillkommer Noctuakylaren är inget du behöver ersätta. SSDn är även av typen TLC. Själv skulle jag nog föredra att köpa av MLC-typ, exempelvis från samsung, men de är dessutom lite dyrare.

Vad gäller vattenkylning tror jag väl att systemet skulle kunna tjäna på att ha vattenkylning, dock får du tänka på att det innebär en rätt hög kostnad då man kanske ska titta på kvalitativa delar och fästen och kopplingar för att undvika olyckor. Är du lika ny för vattenkylda system som jag så kan du titta på flertal rådgivningsvideos på YouTube, ex. den här, och få en bild av hur man ska gå till väga - för det handlar om en del moddning av chassi etc och kanske inte alltid så självklart hur man ska göra på en gång. Kanske man skulle ta ett större chassi för ett sånt bygge, men som sagt jag har ingen erfarenhet av vattenkylning :(.

Om jag har förstått det rätt är dock vattenkylning ett självklart val vid lite högre klockning, så om du inte ska överklocka alldeles för mycket kan du nog klara dig på ett luftigt chassi med lite extra fläktar inlagda - meen som sagt..

Ett annat tips är väl att vänta och se ifall det kommer komma ut ett grafikkort från AMD som kan få TITANs pris att minska - det är ju så högt som det är för att det finns inget singel-grafikkort som står sig i närheten till den. Eller helt enkelt invänta haswell processorerna från intel.
EDIT: Det kommer bli grov kapitalförstöring i vilket fall som helst, så gör det som känns roligast

Permalänk
Medlem

Tack spajkarn för det snabba svaret.
-Jag är dock inte lika snabb på att svara.

Kylpastan slank nog med av en händelse, inget jag tänkte på när jag klickade ner det i vagnen såhär på kvällen/natten.
I och med att det var ett tag sedan jag drog ihop en dator så tänkte jag inte på nätagget(modulärt/eller inte).
Jag ser fördelen med ett modulärt, men å andra sida så finns det relativt gott om plats på baksidan av moderkortet, men "less is more" stämmer nog i detta fallet, skillnaden i pris(om man tar samma märke) är försumbar ändå.
SSD'n var ytligare ett tecken på att jag borde nog sova, läste inte hela titeln utan bara "840[..] 25[..] *köp*"

GPU'n kommer att förbli mer eller mindre "orörd" tills dess att de två extra skärmarna tillkommer, eftersom det är först då som de kommer att behövas ordentlig kylning.
Jag har som sagt tidigare pysslat med vattenkylning så att få in det kommer nog inte vara några större problem, trotts att det var ett tag sedan. Det valda chassit fungerar utan mod med 2*240+120(+120) enligt tillverkaren.
Priset på kylarblock, radiatorer, pumpar osv är inräknade i min "tidiga julklapp" - som detta året kanske kommer mitt i sommaren ^__^'

Uppdaterad kundvagn för luftkylt system.

Jag har inget bra grepp om vart på skalan Haswell kommer ligga i höst, tog ju ett tag innan 3770 versionen kom..
Och är det fortfarande "bara" 10% ökning som är förväntad?(har inte kollat på någon vecka)

Angående kapitalförstöring, är det inte alltid fallet när det gäller nöjen?
Särskilt när det gäller (beräknings)elektronik, och vill man driva tre gånger 2560x1600 så ser jag inga billiga alternativ.
1080p känns helt fel för mig, då kan jag köpa en laptop istället.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kyuuma:

Tack spajkarn för det snabba svaret.
-Jag är dock inte lika snabb på att svara.

Kylpastan slank nog med av en händelse, inget jag tänkte på när jag klickade ner det i vagnen såhär på kvällen/natten.
I och med att det var ett tag sedan jag drog ihop en dator så tänkte jag inte på nätagget(modulärt/eller inte).
Jag ser fördelen med ett modulärt, men å andra sida så finns det relativt gott om plats på baksidan av moderkortet, men "less is more" stämmer nog i detta fallet, skillnaden i pris(om man tar samma märke) är försumbar ändå.
SSD'n var ytligare ett tecken på att jag borde nog sova, läste inte hela titeln utan bara "840[..] 25[..] *köp*"

GPU'n kommer att förbli mer eller mindre "orörd" tills dess att de två extra skärmarna tillkommer, eftersom det är först då som de kommer att behövas ordentlig kylning.
Jag har som sagt tidigare pysslat med vattenkylning så att få in det kommer nog inte vara några större problem, trotts att det var ett tag sedan. Det valda chassit fungerar utan mod med 2*240+120(+120) enligt tillverkaren.
Priset på kylarblock, radiatorer, pumpar osv är inräknade i min "tidiga julklapp" - som detta året kanske kommer mitt i sommaren ^__^'

Uppdaterad kundvagn för luftkylt system.

Jag har inget bra grepp om vart på skalan Haswell kommer ligga i höst, tog ju ett tag innan 3770 versionen kom..

Angående kapitalförstöring, är det inte alltid fallet när det gäller nöjen?
Särskilt när det gäller (beräknings)elektronik, och vill man driva tre gånger 2560x1600 så ser jag inga billiga alternativ.
1080p känns helt fel för mig, då kan jag köpa en laptop istället.

Hej och välkommen till forumet!

Ska du besvara någon så är den lilla knappen "Citera" att rekommendera som ligger i det nedre högra hörnet i varje inlägg. Använd "citera flera" om du ska svara på flera olika och avsluta valen med att klicka på "citera" på den sista.

Jag tror nog du går rätt väg och väljer titan men det rycktas ju även om en Titan LE som ska vara lite klenare. Kanske kan vara värt att vänta på och se prisutvecklingen på titan.

För att köra 1440p (16:9) eller 1600p(16:10) med multi screen så är det nog 2titan som gäller men med lite nedskalade AA eller andra slukande inställningar. 3st är nog att föredra om du är kräsen och vill ha minst 60fps med maxad grafik. Dock spräcker man budgeten ganska snabbt.

Det jag skulle föreslå är att slopa haswell och gå på Intel Ivy Bridge-E som ska släppas Q3 2013. De kommer nog ha mer kräm att ge, en Hexa-core kostar dock skjortan om man ser på t ex Sandy Bridge-E.
Haswell kommer prestera väldigt likt Ivy Bridge i de flesta fallen där endast instruktionen AVX2 egentligen är den som kommer vara ett stort hopp i Haswell jämfört med Ivy B. (AVX2: upp till 60% jämfört med AVX).

(Om du inte visste så är AVX ett stycke Processorinstruktioner som intel har lagt fram (både amd och intel använder dessa) och de används för att beräkna vektorer, välanvänt i FPS spel och även 3D renderingar).

Jag vet ej om AVX2 kommer på Ivy Bridge-E. Kan vara värt att ha och således prioritera bort Ivy B-E och gå på Haswell då det sägs vara lätt att göra program nyttja detta.
Annars kommer haswell prestera som Ivy Bridge men med 100MHz högre klockfrekvenser och lägre Idle förbrukning. iGPU kommer få en boost men inget man kommer använda om man planerar använda sig av flera Titans

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hej och välkommen till forumet!
[...]
Jag tror nog du går rätt väg och väljer titan men det rycktas ju även om en Titan LE som ska vara lite klenare. Kanske kan vara värt att vänta på och se prisutvecklingen på titan.
[...]
Det jag skulle föreslå är att slopa haswell och gå på Intel Ivy Bridge-E som ska släppas Q3 2013. De kommer nog ha mer kräm att ge, en Hexa-core kostar dock skjortan om man ser på t ex Sandy Bridge-E.
Haswell kommer prestera väldigt likt Ivy Bridge i de flesta fallen där endast instruktionen AVX2 egentligen är den som kommer vara ett stort hopp i Haswell jämfört med Ivy B. (AVX2: upp till 60% jämfört med AVX).
[...]
Jag vet ej om AVX2 kommer på Ivy Bridge-E. Kan vara värt att ha och således prioritera bort Ivy B-E och gå på Haswell då det sägs vara lätt att göra program nyttja detta.[...]

Jag börjar med att säga; Tack för välkomnandet samt tipset angående svartmetoder.

Ja, med kommande Titan LE har vi redan nu sett att ref.korten av Titan börjat sjunka i pris, och det är redan innan LE kommit ut.

Jag summerar det med if(!IB-E.AVX2){Haswell} och lägger det på minnet.

Orsaken till denna tråden startades var just att få sådan här bra pointers. Jag hade läst om IB-E och haswell men missat AVX2 eftersom jag tänkte att sådant minns jag inte till i höst. Jag hade missat i tanken att jag skulle kunna fråga här och få upp en bas att gå ifrån i höst då det egentligen var tänkt att det hela skulle införskaffas.
Tack igen, och tack på förhand om det dyker in fler folk.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kyuuma:

Jag börjar med att säga; Tack för välkomnandet samt tipset angående svartmetoder.

Ja, med kommande Titan LE har vi redan nu sett att ref.korten av Titan börjat sjunka i pris, och det är redan innan LE kommit ut.

Jag summerar det med if(!IB-E.AVX2){Haswell} och lägger det på minnet.

Orsaken till denna tråden startades var just att få sådan här bra pointers. Jag hade läst om IB-E och haswell men missat AVX2 eftersom jag tänkte att sådant minns jag inte till i höst. Jag hade missat i tanken att jag skulle kunna fråga här och få upp en bas att gå ifrån i höst då det egentligen var tänkt att det hela skulle införskaffas.
Tack igen, och tack på förhand om det dyker in fler folk.

Min begränsade erfarenhet av programmering tolkar detta som:
Om IB-E saknar AVX2 -> tillfaller Haswell?

Om så är fallet så instämmer jag. Troligen är det värstings i7:an som är vettig att skaffa (av haswell)för minimera risken för att processorn flaskar GPU:erna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyuuma:

Angående kapitalförstöring, är det inte alltid fallet när det gäller nöjen?
Särskilt när det gäller (beräknings)elektronik, och vill man driva tre gånger 2560x1600 så ser jag inga billiga alternativ.
1080p känns helt fel för mig, då kan jag köpa en laptop istället.

Hehe jo precis jag var rätt trött, men försökte formulera något i stil med att du gör det för nöjets och användningens skull, så vad gör det med att lägga ut lite extra pengar för bättre grejor. Och ja, vill man köra 3 2560x1600 blir det onekligen dyrt