Nasbygge för plex, bild/film backup.

Permalänk
Medlem

Nasbygge för plex, bild/film backup.

Hej!

Sitter och spånar på hur jag ska styra upp min planerade nas-lösning:

Tanken är att använda den till att agera plexserver (helst med transcoding då barnen har iphone och plattor), backup för min och sambons bilder/filmer.

Grunden exkl. hdd tänkte jag skulle se ut så här:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2291192
tips på ändringar?

Hur funkar det om jag kör en hårdvaru- kontra mjukvaruraid går det installera nya hdd i nasen utan större mek? Är man tvungen att köra samma storlekar på hdd på de man installerar senare? Lite kluven här då jag inte tror att vi kommer avverka mer än 1tb till backup och då känns 3tb som jag tänkt att dedikera plex film/serier på som lite overkill.

Hur användarvänlig är freenas/nas4free?, inte rört något annat än windows tidigare.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Kör med en sådanhär själv hemma. de funkar väldigt bra

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=998955

sen bara att slänga i 2 diskar finns ju 4tb diskar snart också 2 sådana i raid e inte fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Kör med en sådanhär själv hemma. de funkar väldigt bra

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=998955

sen bara att slänga i 2 diskar finns ju 4tb diskar snart också 2 sådana i raid e inte fel.

Har kollat på den lösningen innan, faller dock på att den vad jag förstått ej klarar transcoding och inte är utbyggningsbar. Vill helst separera backup hdd och det som ska streamas.

Tack iaf.

Permalänk
Medlem

Finns större versioner av dem 4 och 6 diskar tex med fler funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Finns större versioner av dem 4 och 6 diskar tex med fler funktioner.

Vad han behöver är dock en NAS med 32-bit arkitektur för transcoding av media.
De processorerna som sitter i billigare NAS'ar har inte stöd för det, bara uppspelning av media som det är.

Skrivet av trims:

Hur användarvänlig är freenas/nas4free?, inte rört något annat än windows tidigare.

Freenas 7 hade väldigt mycket funktioner som version 8 saknade, om det lagts till på senare tid vet jag inte dock.
I övrigt är freenas användarvänligt med relativt enkla menyer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Finns större versioner av dem 4 och 6 diskar tex med fler funktioner.

Absolut men tar man den med 5 har jag 3x 3tb + mitt bygge för ungefär samma pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av trims:

Absolut men tar man den med 5 har jag 3x 3tb + mitt bygge för ungefär samma pris

beror på vilka funktioner du vill ha. Finns extremt mycket funktioner i de dyrare synology ;).

Eller om du vill köra all mukvara "ej lagiligt" så bygg en egen ist :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

beror på vilka funktioner du vill ha. Finns extremt mycket funktioner i de dyrare synology ;).

Eller om du vill köra all mukvara "ej lagiligt" så bygg en egen ist :).

Färdiga nas faller tyvär bort då transcoding ej fungerar och att man är låst gällande hårdvara. Varför blir mjukvaran "ej laglig" i en egenbygd?

Om jag förstått det rätt så är det cpu som jobbar är det vettigt att stoppa in en kraftigare? Något tips isf.

Permalänk
Avstängd

Satt i samma situation i höstas och gjorde istället en mindre uppgradering av min huvudburk. Den gamla, AMD AM2+ baserad Phenom II 940 processor och 8gb ram fick agera grunden helt enkelt, tillsammans med FreeNas8.

FreeNas ger mig ca 100MB i läs/skriv över nätverket, får jag gissa så är det nätverket som sätter begränsningarna här och inte något annat.
Sedan installerade jag Plex Server på HTPCn som ändå alltid går. Den processorn, en AMD FX-4100 gör all form av transcoding utan att blinka, streamar till telefoner, plattor, projektor osv utan att gnälla.

Vill du inte göra det fullt så omständigt så kan du göra som jag önskar att jag hade gjort då jag inte riktigt längre orkar att "nörda" med saker och ting på samma sätt som tidigare: Skapa en Windowsburk modell kraftigare, installera Windows 7/8 och virtualisera FreeNas. På så vis får du ned antalet datorer samt utbudet på Windows sidan. Windows klarar sig med 4gb ram men FreeNas behöver åtminstone 8gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trims:

Färdiga nas faller tyvär bort då transcoding ej fungerar och att man är låst gällande hårdvara. Varför blir mjukvaran "ej laglig" i en egenbygd?

Om jag förstått det rätt så är det cpu som jobbar är det vettigt att stoppa in en kraftigare? Något tips isf.

Synologys större nasar klarar att transcoda utan problem.
Min DS1511+ transcodar via plex till dotterns rum pippi filmer samtidigt som jag streamar fulla blu-ray filmer tilll vardagsrummet utan att svettas.

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Vill du inte göra det fullt så omständigt så kan du göra som jag önskar att jag hade gjort då jag inte riktigt längre orkar att "nörda" med saker och ting på samma sätt som tidigare: Skapa en Windowsburk modell kraftigare, installera Windows 7/8 och virtualisera FreeNas. På så vis får du ned antalet datorer samt utbudet på Windows sidan. Windows klarar sig med 4gb ram men FreeNas behöver åtminstone 8gb.

Detta låter som en bra lösning då jag kan ångra FreeNas om det känns för omständigt

Skrivet av Nedfryst:

Synologys större nasar klarar att transcoda utan problem.
Min DS1511+ transcodar via plex till dotterns rum pippi filmer samtidigt som jag streamar fulla blu-ray filmer tilll vardagsrummet utan att svettas.

Ok, intressant gäller de hd/full hd material också? Läste denna förut därför jag var osäker på saken https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AhqU12yGv_OxdC1VYjYtMmRiSlVReVZhNVBLZ0JxSmc#gid=0

Permalänk
Medlem
Skrivet av trims:

Detta låter som en bra lösning då jag kan ångra FreeNas om det känns för omständigt

Ok, intressant gäller de hd/full hd material också? Läste denna förut därför jag var osäker på saken https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AhqU12yGv_OxdC1VYjYtMmRiSlVReVZhNVBLZ0JxSmc#gid=0

Har ej transcodat full BD på 50gig.. dock bara streamat det som det är.

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt