Permalänk
Medlem

Långsamt wifi hemma i lägenheten?

Hej.

Vi har bahnhof 100/10 och en Netgear WNR3500Lv2. På fast lina genom routern får jag på bredbandskollen ut nära 100% hastighet ca 90Mbit/s ned och 9,70Mbit/s upp.

På trådlösa ligger vi på 15Mbit/s och 9,78Mbit/s (mätt på 1st Samsung S3 och en Google 7 Nexus, 1m från routern). Detta är väl en bit ifrån vad trådlösa delen borde kunna leverera (300 Mbit/s) eller? Ideér för att öka hastigheten?

Wifi:t är konfigurerat såhär:

Aktivera SSID-sändning PÅ
Namn "Skynet"
Region Europa
Kanal auto
Läge upp till 300Mbit/s
Trådlöst AP PÅ
Sändningsnamn PÅ
Trådlös isolering AV
WPA2-PSK [AES]

Tack på förhand.

/Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Hej.

Vi har bahnhof 100/10 och en Netgear WNR3500Lv2. På fast lina genom routern får jag på bredbandskollen ut nära 100% hastighet ca 90Mbit/s ned och 9,70Mbit/s upp.

På trådlösa ligger vi på 15Mbit/s och 9,78Mbit/s (mätt på 1st Samsung S3 och en Google 7 Nexus, 1m från routern). Detta är väl en bit ifrån vad trådlösa delen borde kunna leverera (300 Mbit/s) eller? Ideér för att öka hastigheten?

Wifi:t är konfigurerat såhär:

Aktivera SSID-sändning PÅ
Namn "Skynet"
Region Europa
Kanal auto
Läge upp till 300Mbit/s
Trådlöst AP PÅ
Sändningsnamn PÅ
Trådlös isolering AV
WPA2-PSK [AES]

Tack på förhand.

/Tobias

Och vilka hastigheter kan dina mobila enheter hantera? Tvivlar de kör 300 Mbit.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Prova byt kanal det brukar vi får göra då kunderna gnäller. Runt 15mbit är dock bra på trådlöst, beroende på avstånd.

Ska man ha 100/10 trådlöst måste man köpa utrustning för tusenlappar, även fast routern har standarden som krävs betydet tyvärr inte det att den hänger med i hastigheterna.

Annars kan du testa lägga in typ tomato/ddwrt om de finns så kan man köra wifi survey (kolla vilken kanal som har minst störningar) o boosta signalen lite.

Permalänk

Dina mobila enheter stödjer inte så höga hastigheter.

Permalänk
Medlem

Hej.

Tack för feedbacken, inte ens tänkt åt det hållet. Självfallet klarar inte en surfplatta 100Mbit/s. Hur är det med tjejens bärbar dator, den klarar inte heller mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

alla mina bärbara enheter klarar dryt 15-20Mbit så det är inget som är konstigt i ditt fall.
Detta gäller även min laptop som kostade 11500:- fullpris när jag köpte den.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Du bor i lägenhet så troligtvis är luften full i 2,4ghz-bandet. Med lite tur kan du hitta en kanal som fungerar bättre. Men annars har du nog inga mer alternativ än kabel om du vill nyttja din lina fullt ut. Det finns ett 5ghz-band. Du kan köpa en router som stödjer det, men antagligen stödjer inte alla av dina enheter det. Så se då till att köpa en som kan ha båda banden igång samtidigt, annars har du uppgraderat i onödan.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.