Macbook pro 13 Retina mot Macbook pro 15 Retina

Permalänk

Macbook pro 13 Retina mot Macbook pro 15 Retina

Går nu i köptankar igen på att byta ut min MBP 13" från sen 2009.
När man läser lika olika reviews så verkar det som att man får mer för pengarna om man tar 15", det skiljer inte så överdrivet mkt (ca 1800:-)då jag ändå tänkte välja till 3,0 GHz Dual-Core Intel Core i7 på 13".
Det jag mest oroar mig för om jag tar 15" är storleken, då jag reser och flyger mkt så vill jag ha en lätt och smidig dator som inte tar mkt plats och väger lite.
Så jag vänder mig till er, det jag tänkte göra är mest vanligt arbete, video men med att kunna ha möjlighet att spela enklare former av spel på.

Permalänk
Medlem

15 tummaren är såpass tunn och lätt så det är inga större problem på flyget.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem

13 vs 15.
http://images.anandtech.com/reviews/mac/rMBP13/DSC_8954.jpg

Satt brevid en polares 13" Air på ett flyg för inte så längesen och sen och den är ju hyffsat lik 13" Pro i dimensioner.
http://asset0.cbsistatic.com/cnwk.1d/i/tim/2012/10/24/macbook...
Nu tog jag inte fram måttstocken och gick lös men jag undrar om inte en 15" blir lite på gränsen på de där små borden, fast det är ju klart, du kanske reser i första klass?
Hursomhelst, 13" är en väldigt smidig resestorlek.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Den stora fördelen med 15 tummaren är ju dels det uppenbara med större arbetsyta och bättre ljud, men dels också grafikkortet som i ärlighetens namn är helt ok och motsvarar ungefär vad som satt i en mellanklass gaminglaptop under förra generationens grafik.
Vikten är det subjektivt inte så himla stor skillnad på när datorn ligger i en väska.

En väldigt stor grej till 13-tums fördel är att även om yttermåtten inte skiljer enormt, så blir det ett hopp upp som precis går över gränsen för vad som är bekvämt att hantera i andra vinklar eller miljöer som inte är ett hyfsat stort bord.
T.ex när man har datorn i knät är det som en heltäckande planka nästan. Vinkeln på skärmen blir jobbig att styra med benen, sitter man i en fåtölj och vill balansera datorn på ett ben blir det vingligt och dessutom tar man själv upp väldigt mycket mer plats, etc.
En liten "uppfälld" dator balanserar man lätt på sin ena underarm medan man går omkring men det är nästan ett helt koncentrationsmoment med en större.
Kan mycket väl tänka mig att man skulle känna sig ganska instängd i en liten flygstol.
Nu åker jag mestadels ekonomiklass men tycker redan att min egen 13-tummare hamnar alldeles för nära näsan.

Permalänk
Datavetare

Tänker också skaffa en retina MBP och det lutar stark åt 15" modellen.

Men frågan är om inte 13" är att föredra på flyget. Nu har jag en "gammal" 15" MBP och hade innan en 13" MBP, 15" känns rejält mycket klumpigare att släpa med sig och tycker nog det är främst yttermåtten som ställer till det. Nu reser jag inte jättemycket i arbetet, men när det händer så är det oftast långa flygningar där det är trevligt att kunna slå ihjäl en del tid med datorn.

Själv hoppas jag att Apple skrotar extern GPU i Haswell-modellen även på 15". Vem spelar på en rMBP? Extern GPU sänker batteritiden och efter att testat dagens 13" rMBP och jämfört med 15" så kan jag inte märka att GPU-delen i 13" är en flaskhals. Visst finns det saker som inte är helt mjukt p.g.a. den höga upplösningen, men de saker jag märkt det på händer både på 13" och på 15".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Stort tack för bra svar. Dessvärre reser jag inte i första klass så man får snällt sitta på bananlådorna i bak Vad jag förstår på vikten så väger 15" lika mycket som min dagens 13" dvs 2kg vilket inte kommer att märkas med andra ord. Det primära är inte att kunna spela men vill ändå ha möjligheten att kunna göra det vilket då gör att 15" blir också en anledning. Nån mening att uppgradera CPUn eller räcker den 2.4 Ghz som redan sitter i?

Permalänk
Medlem

Hej. Jag har haft en 13" MBP och efter det en Air och nu en 15" retina.
Retinan känns nästan lika smidig som Air:en, många gånger smidigare än vanliga 13". Just för att den är så tunn.
Jag har basmodellen och den är riktigt kvick. Jag tycker inte CPU-uppgraderingen är värd pengarna.
Kollegorna har vassare och det märks ingen skillnad.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Macbook Pro 15" nu i ett halvår och jag är mer än nöjd med datorn i sig. Jag tänkte precis som dig i början att man skall kunna bära med den när man reser och det skall inte kännas att bära med ett pingisbord. Jag inhandlade denna portföljen som är anpassad just för 15" laptops: http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/vaskor/tiger-of-sweden-.... Denna lösningen för mig är helt perfekt då jag har en portfölj där jag har min Mac när jag reser och samtidigt kan ha mina dokument med mig på ett enkelt sätt. Sen precis som du säger så skiljer det inte speciellt mycket i pris och man får ut så mycket mer i prestanda av 15" modellen. Bland annat en annan grafikkrets, så för mig så var valet enkelt. Du får så mycket mer för pengarna om du väljer 15".

Visa signatur

MBPR 15.4" - 2.6 GHz Intel Core i7 - 16 GB 1600 MHz DDR3 - NVIDIA GeForce GT 650M 1024 MB - 256 GB SSD - OS X 10.9.2

Permalänk
Medlem

Har alltid kört 13" laptops och var väldigt negativ till större modeller, Släpar med mig datorn över allt. Dock inte mycket flyg. Körde trots allt på rMBP 15" och kunde inte vara mer nöjd! tycker inte man kan jämföra en vanlig 15" med MBP'n den är så tunn och smidig så det är inte alls svårt eller jobbigt att ta med den.

Sedan har den ju så mycket kraft man kan begära från en bärbar använder den som min enda dator och det är inte mycket den inte klarar av

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS