Permalänk

NB kylning- mod

Kortet Gigabyte GA-990fxa-UD5.

När jag började överklock CPU (FX6100) upp till 4,6 Ghz märkte jag att radiator på NB är mycket varm, jag kopplade en extern temp givare för att kolla upp det och det var runt 55-60 grader i Load.

Tack vare modifieringen sparade jag lite pengar (behövde inte köpa dyr vattenblock till CPU-mosfet) och lyckades skruva upp NB upp till 239Mhz och få "bra" temperatur, ca 40-45 i Load!

Det gjorde att jag lyckades pressa ut ur min fx6100 4,6Ghz (stock 3,3Ghz) vinst på 1,3Ghz på alla 6 kärnor, som jag tycker var jättemycket.

För 24/7 ställde jag på 4,3 Ghz då mitt moderkort saknades LLC (load line calibration) och jag var tvungen att ställa högre voltage (nästan 1,6V) pga Vdrop var = 0,1V!!! Så för att hunna ha den stabil på 1,5 fick jag sällade den till 1,6. Jag tyckte synd om CPU så ställde jag den på 4,3Ghz med 1,55V (med Vdrop vid load = 0,1V var det 1,45V)

NB kylning- mod

Visa signatur

/erWin

Permalänk

Vart köpte du blocken?

Permalänk
Skrivet av ripper_viruset:

Vart köpte du blocken?

De köpte jag på nätet, jag vill sälja dem nu om du är intresserad, se här:
http://www.blocket.se/vi/45983661.htm

Visa signatur

/erWin

Permalänk
Medlem

Tror inte det där funkar så bra, du får ingen bra kontakt mellan plattan och blocket när röret är där..

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Tror inte det där funkar så bra, du får ingen bra kontakt mellan plattan och blocket när röret är där..

Jo, på det sättet var det med stock kylningen (alltså= plåt-rör-radiator), jag bara bytte heatsink med vattenblock. Det fungerade MYCKET bättre än orginal kylning.

Visa signatur

/erWin

Permalänk
Medlem

väntavänta vad sa du?
att moderkortet inte har llc?

kollar advanced bios features, den första inställningen

btw testa och göra så här att du tar bort värmeröret, du lär få mycket bättre temp...

mosfets kylfläns hjälper norgbryggan så ja... vill du så kan sätta en fläkt på mosfeterna...

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

väntavänta vad sa du?
att moderkortet inte har llc?

kollar advanced bios features, den första inställningen

btw testa och göra så här att du tar bort värmeröret, du lär få mycket bättre temp...

mosfets kylfläns hjälper norgbryggan så ja... vill du så kan sätta en fläkt på mosfeterna...

Ver. 1,0 har inte LLC. Sen släpte Gigabyte nyare verssioner som 3.0 som hade LLC i bios. Jag har aldrig sätt moderkort med så stor Vdrop! 0,11V, hämskt mycket!

Det stämmer att mosfets kylfläns hjälper att kylla NB, då mosfet är mycket kyllare än NB, men inte när man lyfter spänning på CPU så högt, särkilld när processor (som FX) drar ca 200Watt vid hög överklocking! Då mosfet blir jättevarma (kanske varmare än NB). Jag höjde V på CPU upp till 1,6 medan NB upp till 1,205V.

Visa signatur

/erWin

Permalänk
Medlem
Skrivet av erWinosss:

Ver. 1,0 har inte LLC. Sen släpte Gigabyte nyare verssioner som 3.0 som hade LLC i bios. Jag har aldrig sätt moderkort med så stor Vdrop! 0,11V, hämskt mycket!

Det stämmer att mosfets kylfläns hjälper att kylla NB, då mosfet är mycket kyllare än NB, men inte när man lyfter spänning på CPU så högt, särkilld när processor (som FX) drar ca 200Watt vid hög överklocking! Då mosfet blir jättevarma (kanske varmare än NB). Jag höjde V på CPU upp till 1,6 medan NB upp till 1,205V.

hmm syndsynd, men hur e det med att uppdatera bios, har du gjort det? kanske uppdateringen aktiverar det?

annars.. är du bra på att löda och ta risker?^^
http://www.overclock.net/t/623325/ocns-vmod-squads-volt-mod-e...

gå ner till amd mb och där hittar du

hmm du bör få runt 30grader på nordbryggan om du hade full kontakt...

men vrf så hög vcore? är cpu:n o stabil då?
har mitt fx8320 på 4,6 med vcoren 1,42V....

höj bara på multiplier.... höjer du fps så blir det mer ostabilt... bry dej inte om prime o bullshit när du testar... testa dina spel/program du använder, använd gärna fraps för att kolla om du har fått boost... o 3dmark vantage för att se boost i cpu delen

jag tycker också att mina får höga temp, skitflänsar, ska fixa fläktar till dem snart

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

hmm syndsynd, men hur e det med att uppdatera bios, har du gjort det? kanske uppdateringen aktiverar det?

annars.. är du bra på att löda och ta risker?^^
http://www.overclock.net/t/623325/ocns-vmod-squads-volt-mod-e...

gå ner till amd mb och där hittar du

hmm du bör få runt 30grader på nordbryggan om du hade full kontakt...

men vrf så hög vcore? är cpu:n o stabil då?
har mitt fx8320 på 4,6 med vcoren 1,42V....

höj bara på multiplier.... höjer du fps så blir det mer ostabilt... bry dej inte om prime o bullshit när du testar... testa dina spel/program du använder, använd gärna fraps för att kolla om du har fått boost... o 3dmark vantage för att se boost i cpu delen

jag tycker också att mina får höga temp, skitflänsar, ska fixa fläktar till dem snart

Jo, jag visste att man kan göra det så, men vågade inte riskera moderkortet .
Bios? Senaste 12a - jag tror att man inte få fler funktioner med bios-uppdate, utan dem funktionerna som finns utvecklas och fixas bugs!

Varför högre Vcore?
Om ditt kort saknar LLC då måst du ställa spänningen på det sättet: Önskad spänning+(Vdrop), alltså i mitt fall var det så att om jag ställde t.ex. på 1,5V då vid hög belastning (Load), Vdrop var 0,11V alltså spänningen var inte länge 1,5V utan 1,39V(1,5-0,11). Så när jag ville köra på 1,5V var jag tvungen ställa den på 1,6V. Lite dumt men finns ingen annan möjlighet. Därför bytte jag kortet till Asus sabertooth 990FX

När det gäller hög multiplier, du får mer Mhz på CPU, men sämre prestanda. Om du höjer NB får du bättre hastiget på Ram och HT som är lika (nästan) viktigt som processorns hastighet, genom det ökar du prestanda.

Visa signatur

/erWin

Permalänk
Medlem
Skrivet av erWinosss:

Jo, jag visste att man kan göra det så, men vågade inte riskera moderkortet .
Bios? Senaste 12a - jag tror att man inte få fler funktioner med bios-uppdate, utan dem funktionerna som finns utvecklas och fixas bugs!

Varför högre Vcore?
Om ditt kort saknar LLC då måst du ställa spänningen på det sättet: Önskad spänning+(Vdrop), alltså i mitt fall var det så att om jag ställde t.ex. på 1,5V då vid hög belastning (Load), Vdrop var 0,11V alltså spänningen var inte länge 1,5V utan 1,39V(1,5-0,11). Så när jag ville köra på 1,5V var jag tvungen ställa den på 1,6V. Lite dumt men finns ingen annan möjlighet. Därför bytte jag kortet till Asus sabertooth 990FX

När det gäller hög multiplier, du får mer Mhz på CPU, men sämre prestanda. Om du höjer NB får du bättre hastiget på Ram och HT som är lika (nästan) viktigt som processorns hastighet, genom det ökar du prestanda.

kräv ett nytt från gigabyte, eller överklocka sönder moderkortet och få en ny i garanti så du kanske får den nya versionen, men nu har du ju lekt med den...

hmm ang överklockning, är det ens värt det? det krävs det ju högre vcore för att få datorn stabilt.. vad får du i 3dmarkvantage?

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

kräv ett nytt från gigabyte, eller överklocka sönder moderkortet och få en ny i garanti så du kanske får den nya versionen, men nu har du ju lekt med den...

hmm ang överklockning, är det ens värt det? det krävs det ju högre vcore för att få datorn stabilt.. vad får du i 3dmarkvantage?

Jo, det kunde man göra (kräva nytt kort...) men... det inte i min still...

När det gäller resultater...Var det värt? Ja/Nej. Det var inte värt för att jag var tvungen köra alla fräkt på 100% för att få kanske 5-10% prestanda med bra Temps. Jag köpte nytt kort Sabertooth 990fx med LLC och allt annat
En cool grej med Sabertooth är att kortet har LLC på CPU, NB och HT, varje grej har egen Load Line Controll!

Å andra sidan (t.ex med Windows 8 index fick jag:
Stock fx6100: 7,1 och Ram 7,6
OC fx6100 (4,6Ghz) : 7,4 och Ram 7,9
Jo, jag vet att Windows ex Index är ingen benchmark, men de andra resultaterna har jag inte kvar Jag köpte nytt moderkort och ny processor så därför..

Visa signatur

/erWin