Bästa cpu kylaren för p9x79 pro med platinum minnen(höga)

Permalänk

Bästa cpu kylaren för p9x79 pro med platinum minnen(höga)

Hejsan

Så som rubriken säger så är jag på jakt efter en cpu kylare till datorn. Jag hade en Corsair H100i kylare med cougar vortex fläktar men då de gav missljud så orkade jag inte med det och bestämde mig för att satsa på en vanlig luftkylare istället.

Jag har Asus P9X79 modekort med Corsair Dominator Platinum minneskort (4 st). Jag behöver lite hjälp om det är någon som vet vilken/vilka kylare som funkar.

Kravet: Den ska vara riktigt tyst då jag har byggt datorn efter det, den ska kyla riktigt bra också.
Budget: Spelar ingen roll va den kostar så länge den fyller funktionen bra

Permalänk
Medlem

Vilket chassi har du? Thermalrigth Arcon kommer inte krocka med dina minnen men är väldigt hög och passar därför i ganska få chassin. SilverStone Heligon SST-HE01 har en ganska högljud fläkt men bör annars passa utan problem.

Du har även alternativen med liggande torn Phanteks PH-TC14CS, Noctua NH-C12P/NH-C14
Jag såg nu att Noctua har nya kylare på gång Noctua NH-U14S och Noctua NH-U12S verkar intressanta och förmodligen betyder det att en uppföljare till NH-D14 är på gång också.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Vilket chassi har du? Thermalrigth Arcon kommer inte krocka med dina minnen men är väldigt hög och passar därför i ganska få chassin. SilverStone Heligon SST-HE01 har en ganska högljud fläkt men bör annars passa utan problem.

Du har även alternativen med liggande torn Phanteks PH-TC14CS, Noctua NH-C12P/NH-C14
Jag såg nu att Noctua har nya kylare på gång Noctua NH-U14S och Noctua NH-U12S verkar intressanta och förmodligen betyder det att en uppföljare till NH-D14 är på gång också.
http://hardwarebbq.com/wp-content/uploads/2013/04/image6.png

Hejsan

Jag kom ju på att jag kan ju lika bra byta mina ramminnen då jag köpte alla grejor häromdagen. Så kommer göra som så att jag byter mina platinum minnen till 2 st Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT. Sen så smackar jag dit Phanteks-ph-tc14pe kylaren.

Eller vilken är bäst och tystast utav phanteks-ph-tc14pe och Noctua NH-D14?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn1988:

Hejsan

Jag kom ju på att jag kan ju lika bra byta mina ramminnen då jag köpte alla grejor häromdagen. Så kommer göra som så att jag byter mina platinum minnen till 2 st Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT. Sen så smackar jag dit Phanteks-ph-tc14pe kylaren.

Eller vilken är bäst och tystast utav phanteks-ph-tc14pe och Noctua NH-D14?

Phanteks skulle jag tro, NH-D14 är lite billigare men Phantek har potential att kyla mer vid lägre varvtal då den använder två 140mm fläktar jämfört med NH-D14 som använder en 140mm och en 120mm.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Phanteks skulle jag tro, NH-D14 är lite billigare men Phantek har potential att kyla mer vid lägre varvtal då den använder två 140mm fläktar jämfört med NH-D14 som använder en 140mm och en 120mm.

Har bytt minnena och monterat phantek kylaren nu och jävlar nu hörs inte datorn. Nu är jag nöjd med bygget. Har bara ett problem, får ingen bild så det är något som felar för mig hahaha.

Datorn går igång men den förblir svart, vet inte om det är något med minnena kanske ?

Funkar inte Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT ihop med asus p9x79 pro modekortet :S
Är ju bara det och cpu kylaren som jag bytt. Innan så funkade systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn1988:

Har bytt minnena och monterat phantek kylaren nu och jävlar nu hörs inte datorn. Nu är jag nöjd med bygget. Har bara ett problem, får ingen bild så det är något som felar för mig hahaha.

Datorn går igång men den förblir svart, vet inte om det är något med minnena kanske ?

Funkar inte Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT ihop med asus p9x79 pro modekortet :S
Är ju bara det och cpu kylaren som jag bytt. Innan så funkade systemet.

Inga konstiga pip och snurrar allt? Kolla så inga kablar har hoppar ur när du pillat i datorn, prova att köra med bara ett minne, kanske är ett trasigt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Denna tråd kan låsas då de slutade med utgången som gjorde att två trådar blev en så fortsätter tråden i den andra istället.

#13424979