VMware + SCCM + windows clients miljö!

Permalänk
Medlem

VMware + SCCM + windows clients miljö!

Hej alla goa o glada Swecare,
Nu är det så här att jag har lite framtidsplaner och skulle vilja ha lite hjälp och råd.

jag går i tankarna att skaffa mig en större server som klarar av att driva en relativt stor testmiljö dels för att bredda mina kunskaper och för att det är så roligt
att leka med.

jag kommer köra allt virtuellt vilket är grundtanken då det är lättare att arbeta med och framförallt med ekonomiskt.
Miljön kommer att bestå av 1 ESX host som kommer köra diverse clienter det jag räknat med är ca 6 windows servrar och 10 clienter med os från win 7 till win 8.

Det jag skulle behöva ha hjälp med är hårdvaran vad skulle vara passande för att driva denna miljö ? är det lönt att köra det på 1 burk eller behöver jag fler ?
Någon som är intresserad av att hjälpa till med förslag på hårdvara ?

MVH

RsNova

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk

Vad exakt ska köras på de virtuella maskinerna? Kommer alla vara igång samtidigt?

Visa signatur

It is a medium of entertainment which permits millions of people to listen to the same joke at the same time, and yet remain lonesome. ~T.S. Eliot, about radio

Permalänk
Medlem

-

yes alla maskiner kommer vara igång samtidigt. kommer köra diverse windows tjänster på dem 6 servrarna och 10 clienter som skall finnas tillgängliga för test.

MVH

RSNova

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du väljer att köra VMware-host när det är en fullständig Windowsmiljö?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

En Virtuell SCCM klarar sig på 2 Cores och 8 Gig Ram om du inte skall ha så många clienter. Se till o köra SQLen på samma maskin för bättre I/O tänk på hur du sätter upp diskarna också för logs data och media osv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@anden12 Jo för att få mer kunskap om vmware samtidigt som jag får kunskaper om windows miljöerna.
@henkiii jadu har inte funderat på vad det får kosta men gärna så billigt som möjligt, efterlyser all hårdvara jag kan få tag i egentligen till så lågt pris som möjligt.
@oneone tack för tipset, kommer bli en hel del läsning innan jag sätter upp allt.

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk
Medlem

Att få till ett disksystem med tillräckliga prestanda kommer att bli den största utmaningen.
Det är snudd på att jag skulle vilja dela det på två maskiiner. SCCM+SQL på en och resten på den andra.
Om vi skippar SSD (snabba men dyra) så gäller det att få i så många diskar som möjligt. Fler, diskar=mer I/O.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Att få till ett disksystem med tillräckliga prestanda kommer att bli den största utmaningen.
Det är snudd på att jag skulle vilja dela det på två maskiiner. SCCM+SQL på en och resten på den andra.
Om vi skippar SSD (snabba men dyra) så gäller det att få i så många diskar som möjligt. Fler, diskar=mer I/O.

Jo du har helt rätt faktiskt, har insett det med att det blir nog till att addera mer disk. Känner på mig att det kommer bli ett dyrt projekt.
vi får se när det drar igång helt enkelt

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk
Medlem

Jag vet flera personer som har byggt demomiljöer på 2 laptops med dubbla SSD i vaje. De kör sen då server 2012/hyper-V plus SCCM, SQL och runt 10 demohostar på de miljöerna.

Har för mig att det brukar vara 32 GB minne i varje burk då.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415