köpråd windows RT platta, surface eller vivotab?

Permalänk
Medlem

köpråd windows RT platta, surface eller vivotab?

hej,

jag har tänkt att köpa mig en platta imorgon om allt faller på plats,
jag ser att många i forumet har en surface RT men inte många som har nämnt TF600 från ASUS.

priserna på mediamarkt just nu (som jag kommer att passera imorgon)
Vivotab 3490:-
surface 4490:-

kan ni guida mig till vilken av dessa jag ska välja?
vad jag har förstått så är Vivotaben mer slimmad men rent byggkvalitemässigt så är surfacen bättre?
många är tydligen väldigt nöjda med skärmen på surfacen, trots att den har lägre PPI jämfört med vivotab...

ska jag spara en lusentapp på plattan och lägga det på tillbehör istället eller ge en lusentapp till och få Surface RT och isf varför?

Snälla kom med råd, som sagt, imorgon vill jag veta vilken jag ska ta..

Permalänk
Medlem

Antar att du vet att RT inte är samma som Windows 8 (dvs ingen desktop) och bara kör appar från Windows Store.

Permalänk
Medlem

absolut,

har en pc, surfplattan ska vara just en surfplatta.

Permalänk
Medlem

Ok, Jag har inte tittat på dem själv men TF600 verkar ha fått bra reviews och kör samma Tegra3 som min android platta. Svårt att jämföra mellan system dock.

Största problemet är väl fortfarande utbudet på Windows Store tyvärr, det är bättre men fortfarande mil ifrån konkurrenterna tyvärr, men det blir nog bättre.

Permalänk
Medlem

Har en Surface RT med touch cover. Väldigt trevlig liten pryl faktiskt!
Vet inte om Vivotab är mer slimmad då surface är tunnare(enligt måtten på respektive tillverkares hemsida).
Surface använder ClearType för att kompensera den lägre upplösningen. Skärmen känns inte pixlig.

Permalänk
Medlem

Om du inte absolut måste ha en nu kanske du ska vänta på Bay Trail, men det blir väl andra halvåret i och kanske längre här i Sverige.

De borde väl hamna på 5-6000 här i sverige och kan alltså köra fulla windows 8.

Permalänk

Läs igenom de utmärkta recensionerna för de båda plattorna på Notebookcheck:
http://www.notebookcheck.net/Review-Microsoft-Surface-RT-Tabl...
http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Vivo-Tab-RT-TF600-Ta...

Om det är 32GB-varianten av Surface som kostar 4490 är den inte direkt jämförbar med VivoTab RT eftersom den har 64GB. 64GB-varianten av Surface verkar kosta 5290 kr.

Jag hade nog tagit en VivoTab RT.

Permalänk
Medlem

tack för det!
hade bara läst notebookchecks review av sruface tidigare och helt missat vivotaben.. så tack för länkarna

efter noga genomgång ser det till slut ut att bli en vivotab
- mer lagringsutrymme - asus bjuder på molnlagring också
- högre ljusstyrka på skärmen
- billigare
- tangentbordet känns mer laptopaktigt om man skulle vilja ha det till..
- GPS
- WLAN stödjer både 2,4/5GHz band (har en Netgear router med 5GHz band)

tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem

en fråga till:
hur fungerar uppdateringar till OS:et?
är det som med Android att ASUS har sin version på Transformern och Samsung har sin version på Galaxy Taben?
eller släpps det uppdateringar via windows update som når ut till alla enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

tack för det!
hade bara läst notebookchecks review av sruface tidigare och helt missat vivotaben.. så tack för länkarna

efter noga genomgång ser det till slut ut att bli en vivotab
- mer lagringsutrymme - asus bjuder på molnlagring också
- högre ljusstyrka på skärmen
- billigare
- tangentbordet känns mer laptopaktigt om man skulle vilja ha det till..
- GPS
- WLAN stödjer både 2,4/5GHz band (har en Netgear router med 5GHz band)

tack för hjälpen alla!

Surface stödjer också 5GHz. Men tror Asus var dyrare än Surface när den släpptes så det känns som ett riktigt bra köp till det priset.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

en fråga till:
hur fungerar uppdateringar till OS:et?
är det som med Android att ASUS har sin version på Transformern och Samsung har sin version på Galaxy Taben?
eller släpps det uppdateringar via windows update som når ut till alla enheter?

Kan inte tänka mig nåt annat än att det släpps till alla enheter samtidigt. Firmware uppdateringar kommer nog från Asus dock så det kan hända att det kommer fler till Surface. MS har släppt firmware uppdateringar varje månad hittills.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

en fråga till:
hur fungerar uppdateringar till OS:et?
är det som med Android att ASUS har sin version på Transformern och Samsung har sin version på Galaxy Taben?
eller släpps det uppdateringar via windows update som når ut till alla enheter?

Uppdateringarna funkar som i Windows 8, de kommer en klump varje månad. Asus får dock själva uppdatera firmware så vet inte hur det är med det.
Surface kan också ansluta till 5GHz bandet.

Permalänk

Villken platta blev det?
Funkar den bra?

Permalänk
Medlem

Tja,
Det blev en Vivotab TF600 - åh jag är riktigt nöjd med den!! - använder den just nu för att skriva detta meddelande...

Allting bara fungerar, lag har jag inte varit med om.. i veckan som kommer så blir det en Lumia 920 också (parentes)
Finns faktiskt riktigt många appar till den.. mer/fler än vad jag behöver egentligen..
Har provat många olika android-plattor men stört mig på lagget som finns i alla androider - jag har definitivt valt rätt med WinRT
Är det något mer du undrar så bara skriv

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

Tja,
Det blev en Vivotab TF600 - åh jag är riktigt nöjd med den!! - använder den just nu för att skriva detta meddelande...

Allting bara fungerar, lag har jag inte varit med om.. i veckan som kommer så blir det en Lumia 920 också (parentes)
Finns faktiskt riktigt många appar till den.. mer/fler än vad jag behöver egentligen..
Har provat många olika android-plattor men stört mig på lagget som finns i alla androider - jag har definitivt valt rätt med WinRT
Är det något mer du undrar så bara skriv

Kul att höra (kör också på Lumian, lätt bästa telefonen jag haft).
En annan liten parentes är att om du vill få fram fler appar i butiken kan du gå till inställningarna i Store och sedan bocka ur 'Gör det lättare att hitta appar på önskade språk'

Permalänk
Medlem

Vi som kör med RT borde starta en tråd som handlar om den... den är så grymt mycket bättre än vad jag hört från folk runtomkring!!
Ja, jag kom på att man skulle bocka ur den för att hitta massa appar men bra tips iaf 😊

Kan säga att på bara två/tre dagar så kom det in massor av nya appar i store också - store växer dagligen så det knakar!!

Permalänk

Kul att höra att den funkar bra!

Själv har jag en VivoTab TF810C med vanliga Windows 8 och den funkar bra nu, men det krävdes en hel del pulande för att nå dit. Det var definitivt ingen "Allting bara fungerar"-känsla. Drivrutinerna från Asus är för dåliga för att den skall fungera bra utan handpåläggning. Eftersom jag gillar att pula till en viss gräns och uppskattar flexibiliteten med att ha fulla Windows 8 så gör det inte så mycket men det är ingen tablet jag skulle rekommendera till någon som inte är så datorkunnig, t.ex. mina föräldrar.

Permalänk
Medlem

Jag beställde precis en Vivotab RT, kostar just nu bara 3000 kr på Webhallen!

Permalänk
Medlem

shit, det är ju riktigt bra pris!

som jag upplever det så får man väldigt mycket surfplatta för pengarna..

sen att det inte finns appar till exakt allt gör inte mig någonting då man kan köra nästan allt genom vanliga webbläsaren!

Permalänk

Har beställt den här plattan och gav 1999 på Inet. Vart har ni köpt dockan? Om ni har den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som har en Vivotab RT och som skulle vilja ge lite synpunkter nu när den är ett och ett halvt år gammal? Den säljs just nu ut på SIBA, så den kanske kan vara ett intressant köp, trots åldern.

Permalänk
Medlem

En nackdel med första generationens RT-plattor (och även Win8-plattor) är att de flesta inte stödjer Miracast.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital