Permalänk
Medlem

Vilken dist passar mig?

Hej!

Jag har skaffat mig en bärbar dator nu för föreläsningar främst. Acer Aspire 725 är de med en 60 gb ssd nu. 4gb ram, c70 cpu.

Har inte haft linux förut så letar därför efter en dist som är enkel för en nybörjare. Och eftersom jag bara har 60 gb ssd så vore det plus i kanten om den inte tar upp allt för stor plats.

Så de den ska användas för är främst;
Surfa
Skriva ner i word/openoffice etc
Se film
Spotify

Dessa tre saker är de jag kommer göra främst. Filmer kommer troligtvis se genom extern hårddisk så bry er inte om själva utrymmet på hårddisken för de.

Vad tror ni skulle passa mig?

Visa signatur

Corsair Obsidian 450D ~ Corsair RM750 ~ Gtx 970 Windforce ~ i5 4670K @ 3,4ghz ~ Asus Z97 Pro gaming ~ 840 Evo 250gb ~ 16gb Corsair lp ~

Permalänk
Inaktiv

Linux Mint. Dom flesta kommer troligtvis säga något i stil med Ubuntu, men med tanke på ditt hårddiskutrymme är det en dålig idé oavsett ubuntuderivat. Kör på Mint. Är du tekniskt lagd kan jag även tipsa om Linux Mint Debian Edition.

EDIT: Kan tillägga att min farsa kört mint i typ 2-3 år nu utan några större problem, han är 55 och väldigt oteknisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Linux Mint. Dom flesta kommer troligtvis säga något i stil med Ubuntu, men med tanke på ditt hårddiskutrymme är det en dålig idé oavsett ubuntuderivat. Kör på Mint. Är du tekniskt lagd kan jag även tipsa om Linux Mint Debian Edition.

EDIT: Kan tillägga att min farsa kört mint i typ 2-3 år nu utan några större problem, han är 55 och väldigt oteknisk

De är den disten jag tittat på. Jag är inte otekniskt av mig men aldrig använt linux egentligen förut. Lyckades sätta upp en webserver för ett skolprojekt, men de är allt.

Vilken desktop skulle du rekomendera av de som finns till Linux Mint?

Visa signatur

Corsair Obsidian 450D ~ Corsair RM750 ~ Gtx 970 Windforce ~ i5 4670K @ 3,4ghz ~ Asus Z97 Pro gaming ~ 840 Evo 250gb ~ 16gb Corsair lp ~

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att testa Crunchbang, det är i grunden Debian fast med Openbox som "skrivbordsmiljö" och kommer med en heldel bra program förinstallerade som t.ex VLC. Det är lätt att installera Libreoffice, det finns som ett snabbalternativ i huvudmenyn. För Spotify är det bara att följa instruktionerna på deras hemsida (kan vara ett bibliotek som saknas för installation, men det går att hitta genom en sökning på "spotify" på crunchbangs forum, jag använder spotify utan problem)

Eftersom Crunchbang bygger på Debian så går det att installera i princip alla program som finns till Debian och det borde vara den vanligaste disten förutom Ubuntu att utveckla till.

Min installation med Libreoffice, spotify, lite andra program och en del skolarbeten tar upp 5gig, så det finns gott om utrymme kvar. Har en uptime på snart två dygn och använder 800Mb RAM så det är inte heller några problem.

Fördelen med Crunchbang är även att det är lätt att gå in i textfiler och konfigurera om man skulle få lust med det, men det finns även en heldel grafiska konfigurationsalternativ också. Kanske inte den mest nybörjarvänliga disten när man vill göra saker utanför det du nämnde i din post, men det går att nyttja nästan all dokumentation för Debian till hjälp, plus att deras forum är bra.

Vill du testa ett lättdrivet OS med ett stort programbibliotek, där i princip alt fungerar out of the box, så rekommenderar jag Crunchbang.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk

Linux Mint, enkelt dock inte fördummat enkelt som ubuntu.

Mate är min favvo, fork("kopia") på hederliga gnome 2.

Du kan dock byta desktop miljö som du vill det är bara att prova sig fram, att installera linux är liksom inget projekt som en win7 install är.

Permalänk
Skrivet av QuantoR:

Jag skulle rekommendera att testa Crunchbang, det är i grunden Debian fast med Openbox som "skrivbordsmiljö" och kommer med en heldel bra program förinstallerade som t.ex VLC. Det är lätt att installera Libreoffice, det finns som ett snabbalternativ i huvudmenyn. För Spotify är det bara att följa instruktionerna på deras hemsida (kan vara ett bibliotek som saknas för installation, men det går att hitta genom en sökning på "spotify" på crunchbangs forum, jag använder spotify utan problem)

Eftersom Crunchbang bygger på Debian så går det att installera i princip alla program som finns till Debian och det borde vara den vanligaste disten förutom Ubuntu att utveckla till.

Min installation med Libreoffice, spotify, lite andra program och en del skolarbeten tar upp 5gig, så det finns gott om utrymme kvar. Har en uptime på snart två dygn och använder 800Mb RAM så det är inte heller några problem.

Fördelen med Crunchbang är även att det är lätt att gå in i textfiler och konfigurera om man skulle få lust med det, men det finns även en heldel grafiska konfigurationsalternativ också. Kanske inte den mest nybörjarvänliga disten när man vill göra saker utanför det du nämnde i din post, men det går att nyttja nästan all dokumentation för Debian till hjälp, plus att deras forum är bra.

Vill du testa ett lättdrivet OS med ett stort programbibliotek, där i princip alt fungerar out of the box, så rekommenderar jag Crunchbang.

Debian är har fortfarande högst användar % om jag inte minns fel, Mint Debian Ed. är fiiint men till nybörjare skulle jag ändå rek. vanliga mint.

Ej provat Crunchbag personligen så kan inte uttala mig om det. Men linux är linux liksom sudo apt-get och man är hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Debian är har fortfarande högst användar % om jag inte minns fel, Mint Debian Ed. är fiiint men till nybörjare skulle jag ändå rek. vanliga mint.

Ej provat Crunchbag personligen så kan inte uttala mig om det. Men linux är linux liksom sudo apt-get och man är hemma

Debian har kanske högst användarantal sett i procent, men jag tänkte på vilken dist som det utvecklas till från företag som kanske inte har så stor målgrupp i Linux, så brukar det bli Ubuntu. Jag tänker på produkter som Steam och BankID (som fortfarande inte finns till 64bitars Linux...).

Sen så kan man inte säga att man är "hemma" med Advanced Packaging Tool, det beror helt på dist men Debianbaserade distar kör med det. OpenSUSE kör med Zypper som pakethanterare och Arch använder ju sig av Pacman, så det beror helt på dist.

EDIT1: Det går utmärkt att köra Steam på Crunchbang enligt uppgift, inte testat det själv dock, min poäng var att Steam utvecklades till Ubuntu från början, sen har det anpassats in till Debian.

EDIT2: Stavning...

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantoR:

Sen så kan man inte säga att man är "hemma" med Advanced Packaging Tool, det beror helt på dist men Debianbaserade distar kör med det. OpenSUSE kör med zypper som pakethanterare och Arch använder ju sig av Packman, så det beror helt på dist.

Det heter pacman

Jag skulle föreslå e91a att pröva sig fram till vilken dist du känner dig mest hemma med. Många trivs med Linux Mint, andra openSUSE, det är en smaksak, då alla distros kan utföra allt en annan distro kan.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Linux Mint. Dom flesta kommer troligtvis säga något i stil med Ubuntu, men med tanke på ditt hårddiskutrymme är det en dålig idé oavsett ubuntuderivat. Kör på Mint. Är du tekniskt lagd kan jag även tipsa om Linux Mint Debian Edition.

EDIT: Kan tillägga att min farsa kört mint i typ 2-3 år nu utan några större problem, han är 55 och väldigt oteknisk

Vad har hårddiskutrymmet med ett val mellan Ubuntu och LinuxMint att göra? LinuxMint bygger på Ubuntu och tar i princip lika stor eller liten plats som Ubuntu.

Permalänk
Skrivet av anon214934:

Linux Mint. Dom flesta kommer troligtvis säga något i stil med Ubuntu, men med tanke på ditt hårddiskutrymme är det en dålig idé oavsett ubuntuderivat. Kör på Mint. Är du tekniskt lagd kan jag även tipsa om Linux Mint Debian Edition.

EDIT: Kan tillägga att min farsa kört mint i typ 2-3 år nu utan några större problem, han är 55 och väldigt oteknisk

Kör Ubuntu på en X100e, har använt 3.9GB totalt med några IRC klienter, en webbläsare, och en film.

Det kvittar mig, och så många andra, om Ubuntu tar 200MB mer än Mint, för 200MB är försumbart för de flesta användare.

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem

Höll på Linux för något år sedan. Jag var helt grön när jag startade. Testade Ubuntu, Xubuntu och Linux Mint. Den sista var den som funkade bäst utan att behöva sitta och hacka i terminalfönstret allt för mycket.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Instämmer också i kritiken mot diskutrymmet. Att Ubuntu skulle ta mycket diskutrymme är direkt missledande att säga.

Permalänk
Medlem

Ubuntu hatet fortsätter

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

nu var det väldigt länge sedan jag körde mint's main edition men då var mint = ubuntu med lite förinstallerade codecs och teman. Tror inte det skiljer sig så mycket mer nuförtiden mer än att man nu också skeppar med cinnamon. men som sagt var säkert 4 år sedan sist.

med det sagt så skulle jag också rekomendera linux mint main edition eller ubuntu. Gillar du inte unity (hatar det personligen) så är det extremt enkelt att byta.

standard "varför ubuntu (gäller även mint)":

  • funkar bra out of the box.

  • finns mycket ubuntuspecifik hjälp att tillgå.

  • nybörjarvänligt community.

  • stöd för efi

ang efi så vet jag inte hur stödet ser ut överlag bland distributioner men vet att mint: debian edition, som jag använder, inte har officiellt stöd för det än så kanske inget man bör ta för givet.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |