Seiki UHDTV med 4K-upplösning för motsvarande 10 400 kronor

Permalänk
Medlem

120hz? I vilken upplösning? Eller är det sån bullshit Hz som skapas genom en processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Haken är att HDMI endast stödjer 30Hz just nu i den upplösningen så att köpa den för ngt annat än film är meningslöst. Ahh just det. Det finns ingen film i 4K att köpa heller.

Sen är det helt meningslöst på 50". Man måste sitta max 1m från en sån tv för att få ngn nytta av den högre upplösningen.

Knappast så, med tanke på att det mänskliga ögat kan se bra mycket bättre än storleken på pixlarna i dagens tv-apparater så innebär en högre upplösning simpelt att skärpan, djupet och verklighetskänslan blir bättre,
det finns en orsak varför saker sett igenom tv-apparater ser overkliga ut, och det är för pixlarna är för enormt stora..

Permalänk
Medlem

Vore ganska intressant som datorskärm. Har en 2560x1440 27" och en gammal 1920x1080 24" nu. En sån skärm får ju nästan samma pixeltäthet som 24-tummaren men sjukt mycket yta och inga bezels.

Synd att den saknar vettiga ingångar bara. Och att man inte kan se den innan man köper. Men ett enormt steg framåt.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Du glömmer att du måste köpa typ 2 titan för att inte få bildspel i typ alla spel vid den upplösningen...

Jo men jag hade samma problem när jag köpte upp mej på min Eizo skärm också den gången blev det en uppgradering till SLI.

Men nu för tiden spelar jag inte så mycket fps spel längre utan mest skyrim och liknande och då kommer det nog gå bra ändå och sedan bara för att man kan spela i 4k betyder det inte att man måste.

Sen att köra Photoshop och Illustator på en 4K skärm är nog en fröjd.
Jag gör så mycket mer än bara spelar på den här burken!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

vadå priset går upp med tull och moms etc, tycker ni har det rätt jäkla spot on med erat "ca 10400:-" efter 2% tullavgift och 25% moms
beror ju dock på vad frakten går på med tanke på att man måste momsa och tulla på den också :S (varför i helvete då Sverige?)

För att citera vad de skrev "motsvarande cirka 10 400 kronor inklusive moms." så räknade de in 25%...
Frakt från USA kan tråkigt nog bli en häftig summa.

Visa signatur

Nöten: i7-5820K -- Asus GTX 1070 -- 16 GB DDR4 -- 1 TB m.2 + 500 GB ssd + 3*3 TB WD Green/Red -- 1x u2515h IPS + 1x HD TN -- Define R5

Permalänk
Skrivet av icelaw:

Knappast så, med tanke på att det mänskliga ögat kan se bra mycket bättre än storleken på pixlarna i dagens tv-apparater så innebär en högre upplösning simpelt att skärpan, djupet och verklighetskänslan blir bättre,
det finns en orsak varför saker sett igenom tv-apparater ser overkliga ut, och det är för pixlarna är för enormt stora..

Nej, egentligen inte. Det beror i huvudsak på att färgbalans och -omfång är fel och att det blir artefakter vid rörelse. Även det faktum att pixlarna inte täcker hela bildytan gör sitt till. Och för den delen pixelstorleken. Men det är inte huvudorsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LocSin:

Sjukt att snart är 4k här och tv-marknaden i Sverige har fortfarande inte börjat leverera bra 1080p.. Någon som vet ifall Bluray kommer kunna köra 4k eller kommer det behövas ett nytt fysiskt format?

http://www.red.com/products/redray
Inget nytt fysiskt format, men om deras codex håller vad det lovar så kommer det kunna streamas på vanligt bredband.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Dem där 120Hz hade man kunnat utnyttjat dom om man haft en dvi anslutning?

Om jag minns rätt är det enda sättet att få 60 hz ur en 4K skärm är att använda displayport, kommer inte ihåg om det gällde för alla eller bara för den senaste. HDMI 2.0 ska kunna klara 60 hz men det finns ju inte än.

Permalänk
Medlem

Kollar fortfarande mest på tv sändningar som körs i 480p? Samt lirar äldre konsoller så detta känns som en teknologi som jag absolut inte kommer ha nytta av på en tv men ser verkligen fram emot att se denna upplösning på datorskärmar! En 27 ups med 4k skulle inte sitta fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tobbbe__:

Dem där 120Hz hade man kunnat utnyttjat dom om man haft en dvi anslutning?

Nej, man kommer upp i runt 2560x1440 @ 120Hz som max med DVI Dual Link.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

4K skärmar lär inte starta någon ny säljvåg.
Folk bryr sig allt mindre om TV, systemen är bristfälliga och folk tröttnar på all reklam som förpestar upplevelsen.
Får se om Google/Apple/Intel hittar nya modeller för TV tittande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

120hz? I vilken upplösning? Eller är det sån bullshit Hz som skapas genom en processor?

Interpolerat såklart. Max med HDMI i den upplösningen är 30Hz tills HDMI 2.0 släpps nångång i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Och vad exakt kommer jag kunna se på denna TV då?

Finns det filmer och spelare som är i 4K?

http://www.prisjakt.nu/pryl/tv/3618_sony_lanserar_mediaspelare_foer_4k

Permalänk
Skrivet av Hennnkee:

Fast den tvn du köpte hade fyra gånger färre pixlar

Skickades från m.sweclockers.com

det var det han menade

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Jo men jag hade samma problem när jag köpte upp mej på min Eizo skärm också den gången blev det en uppgradering till SLI.

Men nu för tiden spelar jag inte så mycket fps spel längre utan mest skyrim och liknande och då kommer det nog gå bra ändå och sedan bara för att man kan spela i 4k betyder det inte att man måste.

Sen att köra Photoshop och Illustator på en 4K skärm är nog en fröjd.
Jag gör så mycket mer än bara spelar på den här burken!

Mja du får ju onekligen ut en ganska fin arbetsyta!

EDIT: I övrigt så är det antagligen någonstans det fuskas, ett antagande från min sida. Men när en skärm som vanligtvis hade kostat runt 60 000 istället kostar 10 000 så borde man vara skeptisk...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Köper man in de billigaste panelerna och inte bryr sig om ngn bildhantering alls så kan man nog komma undan med det här låga priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Fast den tvn du köpte hade fyra gånger färre pixlar

Skickades från m.sweclockers.com

OT: en fjärdedel heter det. Blir lite fel annars. Alla förstår självklart vad som menas ändå.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Haken är att HDMI endast stödjer 30Hz just nu i den upplösningen så att köpa den för ngt annat än film är meningslöst. Ahh just det. Det finns ingen film i 4K att köpa heller.

Sen är det helt meningslöst på 50". Man måste sitta max 1m från en sån tv för att få ngn nytta av den högre upplösningen.

Ah, fast verkligen inte

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Mja du får ju onekligen ut en ganska fin arbetsyta!

EDIT: I övrigt så är det antagligen någonstans det fuskas, ett antagande från min sida. Men när en skärm som vanligtvis hade kostat runt 60 000 istället kostar 10 000 så borde man vara skeptisk...

ganska säker på att det handlar om dom biligaste TN panelerna som finns för den pixel densiteten dom använder är ganska vanlig i dator skärmar och sen behöves det bara en kraftigare baksida för att visa bilden.

säger bara så här kan du köpa 4 st 24 tums 1080p bildskärmar för 10k? ja då kan dom bygga en 4k skärm för dom pengarna istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av LocSin:

Sjukt att snart är 4k här och tv-marknaden i Sverige har fortfarande inte börjat leverera bra 1080p.. Någon som vet ifall Bluray kommer kunna köra 4k eller kommer det behövas ett nytt fysiskt format?

ja det kommer komma bluray spelare som har 4k stöd 2013, är inne i branschen så har redan sett några modeller som kommer med det

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk

Bra pris men som många redan sagt vad är haken? Sen finns där inte mycket som har 4K upplösning idag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av RambOFreAc:

Ah, fast verkligen inte

Jo. Du kan inte uppfatta de extra pixlarna på längre avstånd än så. Då kan du lika gärna köra med 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

ja, det var bara ett par timmar sedan sweclockers postade en 4k dataskärm som kostade 60000, och nu är dom redan nere i 10000.

Med den prisutvecklingen kommer priset krypa ner under 1000-lappen om några timmar. De som köpte nu kommer ångra sig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Längtar till den dagen då man kan uppgradera U2711an till något markant bättre. Drömmen är såklart en 30" med 4k, 120hz och IPS/VA-panel. Först då är man redo att vänta in OLED. Fruktar dock att det finns många hinder på vägen, och att marknaden som vanligt inte kommer vilja ha 4k-upplösningar till annat än telefoner och plattor.

Vem tror att vi får se 4k-upplösning på en 10"-platta innan det kommer till en 24"-skärm?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Vem tror att vi får se 4k-upplösning på en 10"-platta innan det kommer till en 24"-skärm?

Jag tror vi kommer få se 4K på en ~4" mobil innan vi får 4K 24" skärmar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Mja du får ju onekligen ut en ganska fin arbetsyta!

EDIT: I övrigt så är det antagligen någonstans det fuskas, ett antagande från min sida. Men när en skärm som vanligtvis hade kostat runt 60 000 istället kostar 10 000 så borde man vara skeptisk...

Det finns också möjligheten att övriga tillverkare har satt ett extremt överpris nu när tekniken är ny på marknaden för att förbättra marginalerna... Men personligen tror jag att det är någonstans det har sparats in eller slarvats, om det är för bra för att vara sant... så är det förmodligen också så. Kanske A- paneler eller dy. som helt enkelt inte är tillräckligt bra? Vem är det som tillverkar panelen som sitter i TV:n? Många obesvarade frågor.

Permalänk

Kanske dags att köpa sig en 4k TV då

Visa signatur

i5 4670K 3.4ghz, GTX 780 ASUS 3GB, ASUS. ASUS Z87-A, Fractel design Newton R2 650W, CM storm tropper, Noctuna D-14, intel SSD 180GB, 500/450 mb/s, seagate 1 TB, ASUS PA238Q, macbook pro, Logitech z5500.

Permalänk
Medlem

Skulle fortfarande hellre ha en OLED 1080p än något annat med 4K.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RambOFreAc:

Ah, fast verkligen inte

Fast jo!

Skrivet av Lasse Laserman:

Jag tror vi kommer få se 4K på en ~4" mobil innan vi får 4K 24" skärmar.

Tyvärr är det nog så xD

Skrivet av Arzei:

Skulle fortfarande hellre ha en OLED 1080p än något annat med 4K.

Instämmer. Dumt med 4k på Mobiler då de har för små skärmar och TV-apparater är förlängt bort.
Den enda logiska användningspunkten är idag Skärmar. Som tillverkarna inte satsar på tyvärr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

njaaa tror inte den kommer va så bra. Då man för 10 400 fr en medioker tv idag kan jag tänka mig att denna kommer ha ganska usla färger och kommer att lida av ghosting mm. Dock så e det fortfarande coolt med 4k upplösning... dock så sänder de flesta tv kanaler inte ens i full hd så ja behovet e kanske lite överskattat