Permalänk

datorns usb får ström efter avstängning.

Jag har 4 st usb drivna fläcktar monterade i skåpväggen däri datorn står.
Fungerade klockrent när jag körde win7 men nu har jag uppgraderat till win 8 och fått problem.
När jag väljer att stänga av datorn så fortsätter mina skåp fläktar att snurra. Störande ljud. Och så va det inte innan uppdateringen.
Jag har varit inne i bios o rotat men ej lyckas hittan några valmöjligheter för att stänga av dem.
Jag har även röjt runt en del i energialternativ men utan resultat.

Funderade om microsoft gjort så med windows för att man ska kulla ladda telefoner eller annan även när
maskinen är avstängd.

Om någon haft samma eller liknande problem och vet hur man hittar inst för detta skulle jag bli glad.

//Jolly0000

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolly0000:

Jag har 4 st usb drivna fläcktar monterade i skåpväggen däri datorn står.
Fungerade klockrent när jag körde win7 men nu har jag uppgraderat till win 8 och fått problem.
När jag väljer att stänga av datorn så fortsätter mina skåp fläktar att snurra. Störande ljud. Och så va det inte innan uppdateringen.
Jag har varit inne i bios o rotat men ej lyckas hittan några valmöjligheter för att stänga av dem.
Jag har även röjt runt en del i energialternativ men utan resultat.

Funderade om microsoft gjort så med windows för att man ska kulla ladda telefoner eller annan även när
maskinen är avstängd.

Om någon haft samma eller liknande problem och vet hur man hittar inst för detta skulle jag bli glad.

//Jolly0000

Om datorn är avstängd så kan det ju inte rimligen vara Windows som avgör om fläktarna snurrar eller inte. Är alla komponenter samma som innan du bytte operativsystem? Har du provat med olika USB-portar, har för mig att jag hade nån dator som bara gav vissa portar ström när den var avstängd.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Rekordmedlem

Vissa usbportar har laddläge för telefoner och liknande, kolla din moderkortsmanual eller prova alla usbportar om de uppför sig lika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har provat alla portar och alla ger ström.
Ja visst är det skumt med att windows skulle påverka vid avstängd dator men
jag har inte ändrat något förutom nytt op.
Om då inte bios uppdaterat sig självt men det är väll inte troligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows 8 gör väl aldrig en riktig Power-off utan gör en Suspend-to-Disk istället?
Det är ju därför Windows 8 oftast startar snabbare än vanlig Window 7-installation.

Så lösningen borde finnas som någon power-inställning i Windows 8 någonstans.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av A7V:

Windows 8 gör väl aldrig en riktig Power-off utan gör en Suspend-to-Disk istället?
Det är ju därför Windows 8 oftast startar snabbare än vanlig Window 7-installation.

Så lösningen borde finnas som någon power-inställning i Windows 8 någonstans.

Du har helt rätt!
Hittade en inställning för just detta.
I Energialternativ/Systeminställningar Kan man välja (Aktivera snabb start), det var förvalt så jag bockade av och vips så funkar det igen.
Nu är det tyst när datorn är avstängd igen.

Tusen tack för hjälpen!