HD från USB fungerar i NAS?

Permalänk
Medlem

HD från USB fungerar i NAS?

Jag går i funderingar att köpa en NAS, Synology DS412+

I första hand ska NAS'en fungera som vanlig backup via LAN kabel. Dessutom tänkte jag göra enheten tillgänglig för streaming av video och musik. Sen efter det blir det nog mera så som FTP server m.m.

För tillfället har jag två st USB diskar, WD My Book 3TB, som jag använder som backup. En är hemma, och en är på en annan adress. Så en utav USB diskarna är mao backup till backup. Detta för att om det skulle gå illa med brand eller inbrott. På Synology's hemsida kan man läsa vilka diskar som är testade med deras produkter. Min tanke är att jag ta mina två USB diskar och tar ut själva HD'n och stoppar sen in dom i den nya NAS'en. Sen köper jag dessutom en ny USB disk på 4TB som min nya "off-site disk"

och nu till frågorna...

1. Är HD i en USB disk vanliga 3,5 tums S-ATA? Eller har dom något special interface? Det står inget på Western Digital's hemsida vad som egentligen fins inuti deras USB diskar
2. Enligt Synology spec för DS412+ kan den ta 4x4TB = 16 TB. Är det troligt att den egentligen är begränsad till 4TB per disk? Borde den inte kunna ta 5TB, 6TB etc när väl sådana diskar finns ute?
3. Någon av er som har praktisk erfarenhet att en vanlig HD man trycker in av någon anledning inte skulle funka?

Det blir min första NAS så jag har ingen egen erfarenhet än.

Andra tips kanske?

MVH / Bosse

Permalänk
Medlem

Det är vanliga hårddiskar.
Dock så är dom ofta av lägre kvalitet och har sämre garantier (vilket är anledningen till att nya stora diskar nästan alltid dyker upp i externa chassin först).

Vad gäller storlekar i en NAS så baseras det ju på vad tillverkaren har testat och godkänt.
Vilket nästan alltid betyder att nya stora diskar inte finns med till en början.
Men som du säger, kan den ta 4TB diskar så borde även större diskar fungera.

Permalänk
Entusiast

De är med största sannolikhet helt vanliga SATA-diskar men det finns ett fåtal undantag där de kör med specialkort så att istället för att köra en SATA-disk med ett löst kretskort med en SATA till USB-brygga så har de satt bryggan direkt på kretskortet under hårddisken. Det är väldigt ovanligt men har förekommit.

Storleken styrs av mjukvara och vad de har orkat testa. Ofta står det upp till en viss storlek och sedan uppdaterar de allt eftersom. Min NAS skulle bara klara upp till 2 TB när jag köpte den men nu klarar den helt plötsligt upp till 4 TB senast jag kollade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24