Vilket moderkort rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort rekommenderar ni?

Tja!
Tänkte inleda min första tråd nu på Sweclockers med lite köp hjälp
Jag tycker det är dags för en liten uppgradering till datorn från min i5:a till en i7:a, jag är säker (iallafall rätt så) på att jag ska köpa i7 3770k socket 1155.
Jag har sett att många klagar på kylningen på 3770k men det borde nog inte vara ett problem för Corsair H110 med 4 fläktar. Problemet nu är att jag är väldigt osäker på vad jag ska ta för moderkort så jag vänder mig till er.
Krav

  • PCI-Express 3.0

  • Iallafall 2 st 6 GB/s sata portar

  • Och resten 3 GB/s sata portar

  • 1000 mbit nätverk

  • Stöd för DDR 3 såklart, minst 32 GB

  • Raid 0

  • Stöd för integrerad grafikkrets i CPU

  • 2-3 PCI-Expres 16x (jag vet att dom bli 8x vid SLI)

  • Stöd för SLI

  • Och har stöd för 64-bits processor

Är nog en väldigt lång lista men det är inte så ovanliga kriterier, problemet är bara alla olika features alla moderkort har, så jag undrar vilket moderkort tror ni skulle passa mig bäst? Eller iallafall vilken tillverkare eftersom dom brukar ha samma features på deras moderkort.
Jag pluggar fortfarande så jag har inte direkt en oändlig budget
Vad jag gör på datorn

  • Spelar spel allt från WoW till Assassin's Creed till Need for Speed

  • Överklockar såklart

  • Surfar

  • Använder 2 skärmar, spel på ena youtube eller nån film på andra

  • Programmerar

  • Leker i Photoshop

  • Testar massa random program

Har också sett lite att Socket 1150 kommer snart och om det är värt att vänta på den istället? Jag kan tänka mig att när den socketen kommer ut kommer den kosta rätt mycket men är det värt?
Alla svar (tankar som tips) uppskattas!

Permalänk
Avstängd

MSI Z77A-GD65

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Hade kört 2011 med i7 3820 och MSI X79A-GD45 (8D).
Där har du 2x16 samtidigt samt mer RAM och mer cache större uppgraderingsmöjligheter och att det är billigare CPU och dubbelt så många RAM-kanaler, kallare; doc lite sämre IPC och drar lite mer ström, sen kan du räkna alla sata, usb och PCIe etc.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Kollat på den där processorn innan men problemet med den är ju att den inte har stöd för PCI-Express 3.0. Och det finns inte riktigt (inte vad jag har hittat) någon billig processor som har PCI 3.0

Permalänk
Inaktiv

Jag hade väntat på Haswell (socket 1150)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad tror ni det blir för priser på Haswell processorer? För jag har ju som sagt väldigt begränsad budget.

Permalänk
Skrivet av Azelon:

Vad tror ni det blir för priser på Haswell processorer? För jag har ju som sagt väldigt begränsad budget.

Ingen mening med att vänta, de blir dyrare och prestandan blir inte märkbart bättre och särskilt inte i spel. Kör på Ivy!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Asrock Z77 extreme4 är ett grymt kort för sitt pris.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt kollat väldigt mycke på den men jag har faktiskt aldrig sett någon med ett asrock kort. Den har väldigt bra features och "når" mina krav. Men jag undrar om det är värt att köpa en i7 3770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azelon:

Jag har faktiskt kollat väldigt mycke på den men jag har faktiskt aldrig sett någon med ett asrock kort. Den har väldigt bra features och "når" mina krav. Men jag undrar om det är värt att köpa en i7 3770k

skulle inte köpa den, då i7 3820 ligger så nära i pris. Då har du dessutom en nyare socket(vet iofs inte om intel spolar den i och med ivy-e) och PCI-E 3.0

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ju största problemet, kolla processorer för soket 2011 men ingen av dom har ju stöd för pci-express 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azelon:

Det är ju största problemet, kolla processorer för soket 2011 men ingen av dom har ju stöd för pci-express 3.0

3820 stöder ju 3.0? Eller är det vid chipset X79 som det skiter sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag skulle köra på en 3770k än en 3820, vilket jag också gjorde när jag byggde ny burk för ett litet tag sen.

Här är en rätt bra sammanställning/jämförelse av de två processorerna: http://www.logicalincrements.com/articles/i7-3770k-vs-i7-3820...

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

http://ark.intel.com/sv/products/63698/Intel-Core-i7-3820-Pro... enligt intel så stödjer den inte pci 3.0. Men som det ser ut just nu så blir det nog en 3770k med Asrock extreme 4 Vad tror ni om det?