Permalänk
Medlem

1000Mbit/s nätverkskort och router

I sommar kommer jag få 1000/1000 till huset och då behövs mina saker uppgraderas litegrann. Eftersom jag inte har någon bra koll på dessa saker så undrar jag vad ni rekomenderar. Jag söker en router som klarar ca 1000Mbit/s och även ett nätverkskort. Nätverkskortet kommer bara jag att använda och jag använder mest trådat men om det finns ett bra som ÄVEN klarar trådlöst skulle jag kunna lägga ut några lappar till. Routern är till hela hushållet villket är ungefär 3 datorer till som bara kommer köra trådlöst. Bara för att det bara är en dator som kommer vara trådad så skadar det inte om det finns flera portar. Jag söker självklart det bästa man kan få för det minsta man måste ge. Ingen bestämd budget men om ni ger flera förslag i olika prisklasser så blir jag superglad! Jag har sökt efter en liknande tråd men alla är ganska gamla.
Tack på förhand!

Visa signatur

| Intel Core i7 3770k @4.6GHz | GTX 670 | Asus P8Z77-V GEN 3 |
| 8GB RAM @ 2133 | Antec KÜHLER H2O 620 | Intel SSD 520 120GB

Permalänk
Medlem

Det finns inga konsumentroutrar som klarar gbit just nu (inte för vettiga priser iaf).
Däremot kommer en del ganska nära:
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view
Generellt så är ASUS RT 56/66 väldigt populära och verkar fungera bra, dom har även fått en del tredjeparts firmwares som kan ge extra funktioner.
RT66 finns även med det nya trådlösa protokollet "AC".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det finns inga konsumentroutrar som klarar gbit just nu (inte för vettiga priser iaf).
Däremot kommer en del ganska nära:
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view
Generellt så är ASUS RT 56/66 väldigt populära och verkar fungera bra, dom har även fått en del tredjeparts firmwares som kan ge extra funktioner.
RT66 finns även med det nya trådlösa protokollet "AC".

Beror väl på vad man menar med "konsumetroutrar". En mikrotik som klarar 1Gbit/s (självklart beroende på hur man mäter..., jag vet dessvärre inte hur smallnetbuilder mäter) kostar ~900kr, men med tanke på att dessa är någorlunda "svårkonfigurerade" kanske de inte kan klassas som "konsumentroutrar".

http://www.routerboard.se/shop/products/MikroTik%7B47%7DRoute...

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Hedersmedlem

Max flexibilitet får du med en "riktig" dator som gateway och NAT-router. Den kommer med största sannolikhet orka med att routa trafiken bättre än konsumentroutrar inom "rimliga" prisklasser, och den kan användas till extratjänster som kan vara intressanta, såsom allmän nätverkslagring, web- och databasserver, backupnod för ditt hushålls alla datorer, mediaserver, mailserver, etc. (enbart nördigheten sätter gränser : temperaturstation, telefonväxel, nummerpresentatör, RSS-samlare, …).

Man vill ju inte ha något energimonster med SLI som sådan server, men det behöver man inte heller ha. Har du gamla delar liggande går de säkert bra inom rimliga gränser, och det går såklart även att köpa begagnat för mer eller mindre inga pengar. Integrerade Gb-nätverkskretsar har varit standard i många år, så det räcker med att köpa ett extra. Med en "riktig" dator så brukar man inte slå i taket ens på Gb-linor, så som sker på routrar med många tiopotenser lägre beräkningskapacitet. Speciellt tydligt brukar detta bli när t ex torrents kommer in i bilden med deras stora mängd simultana anslutningar, vilket är en klassisk routerdödare.

Efter servern i kedjan så kan du köra en separat Gb-switch. Om du ännu inte har trådlös accesspunkt inhandlad så är en högst kostnadseffektiv lösning att köpa t ex en Netgear WNR3500L för ~400:-, inaktivera routerdelen och använda denna som 5-portars Gb-switch samt accesspunkt. Inaktiveras just routerdelen i dessa så är de stabila som attan, och switchdelen har inga problem att skyffla 1 Gbps.

Bara ett alternativ om intresset finns. Om intresse inte finns så är det nog bäst att undvika en sådan mer "hemsnickrad" lösning och i stället köpa en färdig router, med nackdelen att den är mer begränsad i funktionalitet och i sämsta fall i allmän prestanda (om man inte brassar på ordentligt med inköpskostnaden).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Det hjälper mig verkligen, jag har visserligen inte bestämt mig och jag förstår LÅÅÅÅNGT ifrån allt ni säger. Om ni skulle vara vänliga att länka till en viss router som ni skulle föredra skulle jag nog förstå Nätverkskortet är också en viktig del i det hela eftersom det jag har nu bara klarar 100Mbit tydligen. Tack än en gång!

Visa signatur

| Intel Core i7 3770k @4.6GHz | GTX 670 | Asus P8Z77-V GEN 3 |
| 8GB RAM @ 2133 | Antec KÜHLER H2O 620 | Intel SSD 520 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zazze1:

Tack för era svar! Det hjälper mig verkligen, jag har visserligen inte bestämt mig och jag förstår LÅÅÅÅNGT ifrån allt ni säger. Om ni skulle vara vänliga att länka till en viss router som ni skulle föredra skulle jag nog förstå Nätverkskortet är också en viktig del i det hela eftersom det jag har nu bara klarar 100Mbit tydligen. Tack än en gång!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

Eller lillebror RT-N56U

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Eftersom du ska köra trådlösa enheter så kanske samma router med AC stöd är något?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082
Kostar lite mer men då har du möjlighet till nästa standard som har högre överföringshastigheter via ett trådlöst nätverk.

Visa signatur

Citera för svar!