Behöver tipps på surfplatta

Permalänk
Medlem

Behöver tipps på surfplatta

Som rubriken lyder så behöver jag tipps på en surfplatta och följande har jag tänkt göra på den.

* Streama filmer/tv-serier från Netflix eller liknande tjänst, samt från filserver
* vardags surfa
* visa några bilder

Prislapp ~4000sek

Har snabb tittat på Ipad med retina och även Galaxy Note 10.1 men vill gärna ha lite input

Visa signatur

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Permalänk
Medlem

Åk till något varuhus och kläm lite. Har du några iOS-enheter sedan tidigare så kan du ju installera köpta appar på en iPad (ska väll tilläggas att alla appar inte är gjorda för iPad, och vissa har en iPad-version man måste köpa separat). Likadant är det med Android.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Såg av en händelse att mstore har rea på 2012 års modell av Ipad 64GB WiFi med retinaskärm som ligger inom din budget. Kanske ska övervägas?

http://www.mstore.se/m4n?seid=etailer-product&prodid=754007&v...

• 9,7-tums Retina-skärm med Multi-T ouch
• A5X-processor med dubbla kärnor och fyrkärnig grafik
• 5-megapixels iSight-kamera och FaceTime-kamera
• HD-videoinspelning i 1080p
• Upp till 10 timmars batteritid
• Inbyggd Wi-Fi (802.11a/b/g/n)
• Finns i svart och i vitt
• iOS 5 och iCloud5

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Skrivet av xtQ:

Såg av en händelse att mstore har rea på 2012 års modell av Ipad 64GB WiFi med retinaskärm som ligger inom din budget. Kanske ska övervägas?

http://www.mstore.se/m4n?seid=etailer-product&prodid=754007&v...

• 9,7-tums Retina-skärm med Multi-T ouch
• A5X-processor med dubbla kärnor och fyrkärnig grafik
• 5-megapixels iSight-kamera och FaceTime-kamera
• HD-videoinspelning i 1080p
• Upp till 10 timmars batteritid
• Inbyggd Wi-Fi (802.11a/b/g/n)
• Finns i svart och i vitt
• iOS 5 och iCloud5

What. the. heck!?
Kan man lita på denna sida, för detta är väl den så kallade "iPad 4th Generation"?

Permalänk

Google - Nexus 7, när den kommer med högupplöst om några dagar. Ca 2000 kr

Och verkligen, verkligen inte en samsung.

Permalänk
Skrivet av Oneinalifetime:

What. the. heck!?
Kan man lita på denna sida, för detta är väl den så kallade "iPad 4th Generation"?

Hittade precis:

och jag skapade nyss en tråd om om iPad "3" har Retina, blir inte klok på den!

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett TIPPS så stavas det med ett P.

Permalänk
Medlem

Har du Iphone köp Ipad. Har du Androidmobil köp Androidplatta.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Entusiast

Köp vad du än gör inte Note 10.1, fattar inte varför folk köper Samsung plattor överhuvudtaget. (Jag vet att Samsung gör Nexus 10, men det är en Nexus enhet och räknas då till Nexus enheterna enligt mig, inte till Samsungs surfplatteutbud.)

Ipad 4 eller Nexus 10 är det som gäller idag, Asus Transformer Infinity är bra men lite seg med dess Tegra 3 SoC, så jag kan inte riktigt rekommendera den.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Oneinalifetime:

Hittade precis:
http://i.imgur.com/kgQ5Sva.jpg

och jag skapade nyss en tråd om om iPad "3" har Retina, blir inte klok på den!

iPad 3 har också 'Retinaskärm' om det är det du menar?

Till TS: Skillnaden mellan 3:e och 4:e generationen är vad jag vet bara bättre processor i 4:e generationen samt 'Lightningkontakt'. Har använt en iPad 3 ganska mycket och tycker den är väldigt skön att surfa på, speciellt tack vare den högupplösta skärmen. Skärmen passar också väldigt bra för att visa foton, men däremot är ju inte 4:3-formatet så optimalt för att streama film. Personligen skulle jag inte vilja gå över till en surfplatta med lägre upplösning.

Om du vill ha Android så finns ju Nexus 10 som också har en skärm på nivå med iPad:en (iallafall upplösningsmässigt, vet inte hur det står till med färger, kontrast etc). Nexus 10 har ju 16:10 skärm vilket passar bättre för film än iPad:en. Tänker inte nämna något angående Android vs. iOS då du antagligen har egna åsikter och erfarenheter angående det.

Permalänk
Skrivet av Frystpingvin:

iPad 3 har också 'Retinaskärm' om det är det du menar?

Aha, tack
"3:an" verkar ha gått ur lager på många ställen, vill de att man ska köpa "4:an" istället? (De kostar i princip lika mycket)

Permalänk
Skrivet av Oneinalifetime:

Aha, tack
"3:an" verkar ha gått ur lager på många ställen, vill de att man ska köpa "4:an" istället? (De kostar i princip lika mycket)

Antar att de slutat tillverkan 3:an och att Apple helt gått över till att producera 4:an (rätta mig om jag har fel), och det finns ingen anledning att köpa en 3:a över en 4:a om du får båda till samma pris, 4:an är ju trots allt en uppdatering, om än inte en speciellt stor uppdatering. Däremot går det ju att få 3:an betydligt billigare än 4:an på vissa ställen (se länken till mstore tidigare i tråden) och då är det, iallafall för mig, mer värt att köpa en 3:a.