Varför valde du Windows 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Håller med! Det är det jag ser fram emot mest just nu, förutom möjligtvis Windows 8.1. Hur integrationen mellan nästa Xbox och Windows 8 blir. Den kommer garanterat köra Windows 8 (8.1) i botten i alla fall. Jag förväntar mig nästan att man kan utveckla appar som fungerar både på Windows, nästa Xbox och Windows Phone.

Fixar de stöd för apparna till nästa xbox så kommer kanske utvecklingen av dessa igång ordentligt, känns lite svalt på den sidan för tillfället. Nu ser jag egentligen ingen jättestor poäng med att köra "appar" på min desktop fast netflix-appen i windows 8 är ju dock kalasbra och smidigare än deras web-version. Så med tiden kommer det förhoppningsvis fler användbara grejer.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Går ju dock att testa i 30 dagar utan att aktivera det.

Visste ej :/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag fann win8 simpelt och trevligare än 7an. Start är inte alls saknat, vill du nå något inom HDD/SSD väg så är ju utforskaren allt du behöver. Vill du nå ett program som du inte vet var det finns, då använder jag sök funktionen i charms bar. Mina mest använda program sitter i altivitetsfältet, precis som i 7an. Egentligen är det knappt någon skillnad mot 7an, det ligger bara lite annorlunda till.

Dock måste jag säga att Metro borde varit ett val som ui, det är ju tydligt anpassat för tablets. Dock gillar jag charms bar väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade pga att jag fick det gratis som student, det är snabbare, och lite trevliga nya funktioner. Vet inte vilket alternativ jag ska ta x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Gillar även hur det ser ut, t.ex. att det inte alls ser lika "barnsligt"/"flashight" ut som jag tyckte att Windows 7 gjorde.

Denna biten förstår jag inte, tycker W8 känns mer "flashigt" med de skrikiga färgerna i de "metro-liknande" menyerna som man inte blir av med oavsett. (tänker på tex menyn där man väljer wifi) Även nya aktivitetshanteraren och liknande saker känns "flashigare", mer färg-glada och iaf jag har svårare att få en bra översikt i aktivitetshanteraren i W8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Denna biten förstår jag inte, tycker W8 känns mer "flashigt" med de skrikiga färgerna i de "metro-liknande" menyerna som man inte blir av med oavsett. (tänker på tex menyn där man väljer wifi) Även nya aktivitetshanteraren och liknande saker känns "flashigare", mer färg-glada och iaf jag har svårare att få en bra översikt i aktivitetshanteraren i W8.

Hm, mja just wifi menyn kan jag inte svara på, men allt annat har jag ställt in så att det har en lugn och fin ljusgrå färg.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Skulle vilja kunan välja flera , det är inte bara en anledning för mig iaf. Snyggt, Snabbt, stabilt osv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kryssa i "Stöd för mera RAM" då jag sitter på 32GB och hade windows 7 home innan med bara stöd för 16GB.

Dock var priset en stor faktor (279kr). Även stöd för paus i filkopiering och stöd för att montera ISO filer direkt. Sedan kändes ModernUI som varken +/- då jag alltid använt startmenyn minimalt. Viktiga program är pinnande i taskbaren och starta program via ModernUI tar bara 1-3s så ingen skillnad mot en vanlig startmeny ändå.

*edit*

Får nog smyga in nyfiken på att testa det senaste med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Skaffade pga att det är snabbare och det nya aktivitetshanteraren.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Stilrent, snabbare, mindre krångel och jag blev ganska trött på Windows 7.

Gillar också nya filhanteraren enormt.

Permalänk
Medlem

Använder Win 8 på min bärbara, har inget att klaga på. Fungerar bättre på nästan allt, startmenyn är lätt att hitta i och lätt som satan att söka i... Alla program etc fungerar precis likadant som tidigare, svårt att se vad folk klagar på ärligt talat.

Permalänk
Medlem

Blev tokig i början, rörigt, stora rutor långt ifrån den minimalistiska stilen jag hade på W7. Rörigt, hittade inte kontrolpanelen, "jobbigt" att behöva klicka sig fram till skrivbordet. Lite allmänt I-landsproblem helt enkelt, men det har långsamt vänt, startmenyn tycker jag fortfarande är lite bökig men där har jag bara ikoner för mina spel. Enkelt att starta ett spel på det sättet. Sedan har jag rocketdock med det mest använda programmen.

Så min inställning till gnäll och bröl har minskat när jag får fippla till det som jag själv vill ha det men i default läge så tycker jag fortfarande W7 är bättre för det är för mig mer logiskt. Men efter att man får pilla och ha sig så är den enda skillnaden egentligen att man får upp en ruta med alla sina spel först.

Fick det gratis då jag studerade så det var egentligen ett självklart val då jag införskaffade min samsung ssd.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att många är nöjda med Windows 8 är ingen hemlighet. I och med att skrivbordet finns kvar i Windows 8 är det i princip samma OS som Windows 7 förutom ett extra klick på desktopikonen varje månad. Jag vill veta vad det främst beror på att ni valde Windows 8.

Ni som är missnöjda med Windows 8 kanske också har nytta av detta då det kanske ger er djupare insikter än att alla som gillar Windows 8 ligger i framkant. Vi får se var det landar.

Jag är inte så nöjd. Jag använder det på prov i min HTPC och det är inte kul alls. Även med startmenyn tillbaks tycker jag det är lite bökigare och långsammare än win 7 och då är det delar från 2005 och en ssd (något riktigt sata stöd existerar inte). Men med win 7 på en HDD var datorn kvickare än med win 8 på ssd (ibland blir det hängningar och fördröjningar). Händer inte på den vanliga datorn. Kan vara HDD som sitter i (den är inte i bra skick längre).

Får när jag har ork att testa med och utan den. Hur som när jag försökte köra med metro tog det den dubba tiden att hitta rätt (att starta en film). Lagt dom på en HDD och sluta med en snabb genväg i aktivitetsfältet. Sen så gav jag upp metro helt funka inte som jag ville och var bökigt att komma snabbt in på skrivbordet. Startar ju datorn varje gång jag ska använda den, inte har igång den i månader i streck.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop en dator åt min svärmor och då blev det Win8 på den så för att jag själv skulle ha koll och kunna ge support så blev det win 8 för mig med, såklart hade priset (279:-) en medverkan också.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Det som verkligen får mig att stanna och inte byta tillbaka till win 7 är de nya funktionerna. Filhanteringen är bättre nu, och ribbon är en bra uppgradering.Det som verkligen får mig att stanna är att kunna trycka win+p och få upp charm bar för att byta skärm. Det är oerhört smidigt och då jag snabbt vill kunna sätta på en andra skärm så är funktionen guld värd.

Jag var aldrig så fäst vid startmenyn så metro fungerar lika bra för mig. Funktionsmässigt så är det en uppgradering tycker jag då jag bland annat sorterar i högar med olika typer av program, ser snyggt ut och är väldigt smidigt. Sen gillar jag appar. Jag har en app för en 'att göra lista' och det är väldigt smidigt att ha den liggande där utan att behöva ha ett textdokument att leta upp eller ett program som ska ligga framme hela tiden och störa. Jag är inte helt fäst vid metro, men eftersom att jag inte var helt fäst i startmenyn så är det inte något som får mig att inte gilla Win 8.

Jag kan ha missuppfattat dig men just den funktionen (win+p) finns även i Windows 7 så det är väl inte precis en "deal maker" att den finns kvar i
Windows 8?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Jag är inte så nöjd. Jag använder det på prov i min HTPC och det är inte kul alls. Även med startmenyn tillbaks tycker jag det är lite bökigare och långsammare än win 7 och då är det delar från 2005 och en ssd (något riktigt sata stöd existerar inte). Men med win 7 på en HDD var datorn kvickare än med win 8 på ssd (ibland blir det hängningar och fördröjningar). Händer inte på den vanliga datorn. Kan vara HDD som sitter i (den är inte i bra skick längre).

Får när jag har ork att testa med och utan den. Hur som när jag försökte köra med metro tog det den dubba tiden att hitta rätt (att starta en film). Lagt dom på en HDD och sluta med en snabb genväg i aktivitetsfältet. Sen så gav jag upp metro helt funka inte som jag ville och var bökigt att komma snabbt in på skrivbordet. Startar ju datorn varje gång jag ska använda den, inte har igång den i månader i streck.

Jag har också problem med att det ibland blir hängningar och fördröjningar på Windows 8 med SSD (Laptop Asus UX31E). Misstänker hårdvaran men jag måste formatera om datorn först för att vara säker.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade för att det kostade mig 149:- och ville testa något nytt och efter 3 månaders användning kan jag helt ärligt säga att jag inte saknar startmenyn och hela systemet är snabbare i win8. Som referens har jag i dagarna flyttat min win8 licens till en annan dator och backat tillbaka till win7 i laptoppen jag skriver på nu och upplever operativet som segare, uppstartstiden är fruktansvärd ( ej ssd), likaså filhanteraren.

Jag ska även nämna att Win7 för mig var/är Windows stora revansch, beviset på att Microsoft kan bygga riktigt bra operativsystem som till och med är bättre än macOS X. Ni som har invändningar mot win8 har säkert belägg för det men för mig är Win8 en värdigt uppföljare till Win7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnViberg:

Jag kan ha missuppfattat dig men just den funktionen (win+p) finns även i Windows 7 så det är väl inte precis en "deal maker" att den finns kvar i
Windows 8?

Det är en blandning av win+p och att man snabbt kan gå in i charm bar och fixa utan att behöva rota sig in i control panelen som man behövde i win 7. Visste faktiskt inte att win+p fanns i win 7 men det är även att det finns en skärm meny i charm bar som är riktigt trevligt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

Det är en blandning av win+p och att man snabbt kan gå in i charm bar och fixa utan att behöva rota sig in i control panelen som man behövde i win 7. Visste faktiskt inte att win+p fanns i win 7 men det är även att det finns en skärm meny i charm bar som är riktigt trevligt.

Det är väl kanske det som är en av fördelarna i Windows 8 också, funktionen är enklare att hitta i och med charmsbar+enheter. Jag vet att många inte känner till att funktionen finns i Windows 7.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem

En fråga: varför anges det som att Windows 8 har "stöd för mer RAM"? Är det inte mer korrekt att säga att Microsoft stryper mindre?

I grund och botten handlar det inte om stöd, utan att Microsoft sätter begränsningar för att differentiera sina produkter.

Permalänk
Medlem

Det var så billigt att uppgradera så jag kunde inte motstå

allt har blivit lite snabbare men tyvärr är metrogränssnittet så otroligt hemskt och ineffektivt så det var inte någon större förbättring allt i allt

hoppas de dödar Metro för desktopdatorer med nästa uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Det var så billigt att uppgradera så jag kunde inte motstå

allt har blivit lite snabbare men tyvärr är metrogränssnittet så otroligt hemskt och ineffektivt så det var inte någon större förbättring allt i allt

hoppas de dödar Metro för desktopdatorer med nästa uppdatering

Döda det lär de inte göra. Däremot pekar mer och mer på att man kommer kunna köra startmenyn om man vill. På sikt kanske det i och för sig är samma sak som att "döda" metro då de som inte gillar det kan vänja bort det och blir inte längre påminda om det, vilket lär få konsekvenser för store och annat. Hur som helst tycker jag det verkar klokt då det alltid är en dålig idé att tvinga kunderna till saker. Det enda som fått uppmärksamhet i Windows 8 är ju just metro och om man gillar det eller inte. Övriga ändringar har kommit helt i skymundan och det tror jag inte Microsoft ser som positivt, utan man kommer nog vidta nödvändiga åtgärder för att övertala flera att byta. Men vi får se, "allt" är ju rykten än sålänge förutom själva faktumet att blue/8.1 existerar, för det har de bekräftat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

En fråga: varför anges det som att Windows 8 har "stöd för mer RAM"? Är det inte mer korrekt att säga att Microsoft stryper mindre?

I grund och botten handlar det inte om stöd, utan att Microsoft sätter begränsningar för att differentiera sina produkter.

Windows 7 Starter = 2GB RAM -----------------------------------> Windows 8 = 128GB RAM
Windows 7 Home Basic = 8GB RAM ------------------------------> Windows 8 = 128GB RAM
Windows 7 Home Premium = 16GB RAM ------------------------> Windows 8 = 128GB RAM
Windows 7 Professional/Enterprise/Ultimate = 192GB RAM ---> Windows 8 Pro/Enterprise = 512GB RAM

De lägre gränserna är helt klart artificiella. De övre gränserna kan dock ha med arkitekturen i Windows att göra, svårt att veta. Det handlar nog mycket om vilka RAM-mängder som Microsoft har testat releasen med i sina lab innan release, rent teoretiskt skulle det säkert kunna vara obegränsat överallt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 7 Starter = 2GB RAM -----------------------------------> Windows 8 = 128GB RAM
Windows 7 Home Basic = 8GB RAM ------------------------------> Windows 8 = 128GB RAM
Windows 7 Home Premium = 16GB RAM ------------------------> Windows 8 = 128GB RAM
Windows 7 Professional/Enterprise/Ultimate = 192GB RAM ---> Windows 8 Pro/Enterprise = 512GB RAM

De lägre gränserna är helt klart artificiella. De övre gränserna kan dock ha med arkitekturen i Windows att göra, svårt att veta.

Intressanta siffror. Frågan är ju vem som sitter på 512GB, eller ens 128GB på en klientdator eller workstation. De flesta moderkort cappar väl vid 32GB, kanske mer för workstations... Hur som helst är det tramsigt att de begränsar alls, om det nu är en artificiell begränsning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Windows 8 var det enda som gick att välja när jag köpte min Samsung 900X3D, blev tvingad till det!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

De lägre gränserna är helt klart artificiella. De övre gränserna kan dock ha med arkitekturen i Windows att göra, svårt att veta. Det handlar nog mycket om vilka RAM-mängder som Microsoft har testat releasen med i sina lab innan release, rent teoretiskt skulle det säkert kunna vara obegränsat överallt.

I och med Windows 8 och dess gränser är det naturligtvis mer eller mindre desamma. Begränsningar för Windows 7 Starter och Home Basic var dock mest trams, men å andra sidan går det nog också att där finna förklaring till varför Microsoft rensat upp i härvan.

Windows stöder officiellt max 4TB på vissa Server versioner (2008 2TB --> 2012 4TB). Red Hat har nöjt sig med att skriva "unlimited". Huvudsaken är att Microsoft lagt ner idéerna om stympade versioner på max 2, 8 eller 16GB RAM.

Jag har bara svårt för uttryck som "stöder", som om det vore ny teknik, istället för att säga som det är: "vi är inte lika snikna den här gången".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

I och med Windows 8 och dess gränser är det naturligtvis mer eller mindre desamma. Begränsningar för Windows 7 Starter och Home Basic var dock mest trams, men å andra sidan går det nog också att där finna förklaring till varför Microsoft rensat upp i härvan.

Windows stöder officiellt max 4TB på vissa Server versioner (2008 2TB --> 2012 4TB). Red Hat har nöjt sig med att skriva "unlimited". Huvudsaken är att Microsoft lagt ner idéerna om stympade versioner på max 2, 8 eller 16GB RAM.

Jag har bara svårt för uttryck som "stöder", som om det vore ny teknik, istället för att säga som det är: "vi är inte lika snikna den här gången".

Fast jag tycker nog att det handlar om ett stöd om det är dessa mängder man har testat operativsystemet med innan release och sen har man satt en limit utifrån det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Fast jag tycker nog att det handlar om ett stöd om det är dessa mängder man har testat operativsystemet med innan release och sen har man satt en limit utifrån det.

Jag tror inte du seriöst menar att t ex Windows 7 Starter släpptes som sådan för att Microsoft inte hunnit testa om det klarade mer än 2GB. Det låter väl inte särskilt troligt? Det skulle t o m för Microsoft bli oförsvarligt dyrt att jobba med separata versioner på det viset.

För hela Windows 7 och Server 2008 har vi en kärna, NT 6.1 och för Windows 8 och Server 2012 NT 6.2. Vi kan fortsätta utåt i systemet och se att det finns ett "grundbygge", och det är på den nivån hårdvarubegränsningar avgörs. Att det ändå sedan görs skillnader beror bl a på:

Citat:

64-bit Windows client SKUs support different amounts of memory as a SKU-differentiating feature...

Det är alltså inte testfråga, utan en affärsfråga. Det är ett sätt att bygga upp en produktportfölj.

Om vi ska vara riktigt kinkiga har det inte alltid berott på Microsoft, än om Microsoft pga sin utvecklingsmodell själva satt sig i denna sits. Första stegen mot utökat minne på klientdatorer (Windows XP) gick inte alltid så värst bra av den enkla anledningen att det fanns alltför många drivrutiner som flippade ur, alltså inte var kodade för att hantera annat än den vanliga 32-bitars begränsningen. Så kan det bli när flera aktörer är beroende av varandra. Ifall du håller dig till WHQL drivrutiner ska det här problemet inte dyka upp.

Det här är lite off-topic och jag ska inte störa din tråd med mer sidospår. Huvudsaken är att Microsoft fattade ett rimligare beslut det här gången, något som är bra för deras kunder.

Permalänk
Medlem

Flera säger att Win8 är snabbare än Win7. På vilket sätt?

Måste också ge tummen upp för att kunna byta skärm (t ex till TVn) via Charms istället för att gå via NVCPL!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Fick det gratis (skollicens), antar att det räknas som billigt

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.