Telia vDSL 30 Förlorat 3Mbit ut på en helg

Permalänk

Telia vDSL 30 Förlorat 3Mbit ut på en helg

Jag har haft Telia vDSL (30/12) 6+ månader och även om Telia Smart (TG789vn) var extremt bråkig i början så fixades det med bryggning när det erbjöds och jag har fått helt ok fart 24/4 sedan jag skaffade Telia 30
21 april (söndag) startar jag om modemet och vips så får jag endast 24/1
På supporten är dom trevliga och säger att jag inte borde ligga under 2,5Mbit ut eftersom jag har vDSL och inte aDSL men efter ett flertal tester så får jag förklaringen att dom kan inte garantera mer och att det troligtvis beror på fler kunder kopplat in sig till vDSL.
Jag kan inte förstå hur man kan påstå att jag förlorat 3 av 4 Mbit på en söndags kväll för fler kunder kopplat in sig till vDSL, förlora både in och ut gradvis kan jag förstå och mest tydligt på eftermiddag/kväll inte ligga på på 1-1.1 oavsett tidpunkt, detta känns bara löjligt

Sen kan man ju kan man ju fråga sig hur många kunder som kopplats in för att jag ska förlora så mycket, vet att det är "upp till" men at få 1mbit av 12mbit känns inte som telia levererar vad som förväntas.

Någon som vet vad som kan ha hänt? eller bara åsikter mm känner mig bara lite hjälplös och putt :/

Permalänk
Avstängd

Total idioti anser jag att man ska förlora så mycket hastighet, för att inte tala om de grova överpriserna på vdsl som faktiskt telia har. Har själv telia.

Permalänk
Medlem

Känns spontant som att ditt modem har syncat vid en lägre hastighet, har du bett dem att re-synca modemet på supporten? Har du testat att starta om det själv?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Känns spontant som att ditt modem har syncat vid en lägre hastighet, har du bett dem att re-synca modemet på supporten? Har du testat att starta om det själv?

Prövat omstart,resettat och fått nya profiler mm från supporten, dom lycklades få upp mig till 25mbit ner med den nya profilen men det är ut som är det dumma att bara ha 1mbit så räcker det med minsta lilla så segar allt ner. Så tror ännu mindre på att det skulle vara pga flera då dom kan öka min fart ner men ut är fast på 1-1.1mbit oavsett vad dom gör.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft en bra stund med Telia, kass kundsupport oavsett problem och om de väl ska fixa något så händer det ett halvår senare.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

Killen på supporten var väldigt hjälpsam och trevlig men när jag fick den förklaringen blev jag besviken inte för att det är hans fel men känns inte som dom hittade vad det var och skiter i det, låter ju lite som att det är en utväg att bara säga så och det inte finns några krav på att dom ska leverera en ok tjänst

Permalänk

Ringde supporten idag igen för att påpeka att om det är pga fler kunder så borde farten variera mer och inte ligga på 1mbit hela tiden och nu påstår dom att det är pga jag bor 1450m från stationen (precis på gränsen för att kunna få vDSL) så tydligen flyttade min villa sig på söndags kvällen enligt telia :/

edit
Körde Bredbandskollen kl 02.00 idag och fick samma fart som på eftermiddagen

Permalänk
Medlem

Tror det hela handlar om att mer störningar (troligen i form av överhörning) har tillkommit mellan dig och stationen. Detta kan komma från personer som kopplade in sina nya dsl modem i helgen som de inte haft tid med tidigare. Eller så är det nått annat som stör. Hur som så kommer troligen inte telia kunna göra så mycket för dig om ni redan testat allt som du säger.

Permalänk

Då tycker vell jag att det är lite konstigt att om man klarar av ex 100 kunder utan problem och dom kopplar in 150 som orakar problem för vissa kunder är det rätt eller fel? för det är ju inte så att jag inte KAN få mer utan att dom kopplat in för många så jag inte får det längre. Kanske inte rätt sätt att tänka men känns inte som det finns några större krav på deras tjänster.

Finns ju inget som säger att jag stannar på 1 utan fortsätter sjunka och det är inget som dom kan göra åt, jag ska bara betala och vara glad för att få nått.

edit
Glömde tillägga att jag var i kontakt supporten via chatt funktionen och då gjordes en felanmälan så nu ska en tekniker ska skickas ut.