Kan man få högre hastighet om man byter operatör? (T ex från Glocalnet till Telia)

Permalänk

Kan man få högre hastighet om man byter operatör? (T ex från Glocalnet till Telia)

Hejhej

Just nu har vi Glocalnet och "24 Mbit/s" och så får vi 11,47 Mbit/s på Bredbandskollen.se

Och idag ringde Telia hem (när jag inte var hemma), och mamma berättade att dom sa att dom kunde göra så att vi får snabbare bredband. Dom skulle sälja ett 24 Mbit/s abonemang och påstod t ex att vi skulle få snabbare än 11,47 Mbit/s. När mamma frågade varför det blev så sa dom "därför " typ. Inte varför riktigt. Inte något om att dom byggt om något nät eller satt in nya swtichar (eller vad vet jag ).

Vad kan Telia (eller någon entreprenad) egentligen göra(/eventuellt ha gjort) för att det just ska gå snabbare med Telia än med glocalnet?

Jag tror vi har 3 Km till närmaste telestation. Fast jag är inte alls säker. Kanske någon som vet var "telestationen" (med "bredband" i) är någonstans i Norrköping?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Det är för det mesta bara säljarsnack. Det måste fortfarande gå via samma ledningar och till samma telestation.

Norrköping har många telestationer och veta vilken just du tillhör kan bara teleoperatörerna svara på. Vilket dom inte brukar vara så villiga att svara på.

Via ADSL kan dom inte göra direkt mycket för att förbättra er hastighet. Om det stämmer att ni har 3km till stationen så kan ni inte få vDSL heller.

Så det är bara säljarsnack och skulle inte lita på det för 5 öre.

Permalänk

Det går att "boosta" signalen, men det borde din nuvarande leverantör också kunna göra, om du ringer till kundtjänst och gnäller...

Om signalen boostas för mycket så blev iaf min adsl uppkoppling instabil. Har gamla sura kopparledningar och kan inte få mer än max 10 mbit, hade blivit lovad 12-24 mbit. Fick bara ca 8 mbit. Ringde och klagade på hastigheten flera gånger, men maxade ut på ca 10 mbit. Försöker dem boosta mer så ballar det ur.

Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk

Aha på så vis.

Jag hörde lite om vilken telestation vi är kopplade till. Det var den som ligger vid Telia-huset på Knäppingsborgsgatan. När jag mäter flygvägen så är det bara 1,5 km, vet inte vad det räknas som "gatuväg". Hmm..

Men en sak jag tänkte på också. Hur fungerar bredbandet och länklagret och koppartrådarna och så?
Vi läste en kurs som hette Computer Networks and Distributed Systems. Det var mest teoretiskt om IP-stacken. T ex länklagret var något man fokuserade verkade det som när man snackade bredband. Då kopparkabeln är själva länken med sitt protokoll.
Är det någon special-apparatur som sitter på andra änden av våran koppartråd? Vad kan det vara? Och hur är det anknutet till internet? Och är det flera hushålls anvslutningar där också? Någon som vet lite?

Och vad är det som gör att det blir långsamt? Vad krävs på "andra änden av våran kopparkabel" för att det ska bli snabbare/stabilare/bättre osv? Kanske svårt att säga?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Rekordmedlem

Det som krävs för högre kapacitet är en kabel som kan överföra högre frekvenser, dvs kortare eller helt annan teknik, inget av det är realistiska alternativ så att ett operatörsbyte skulle göra nån stor skillnad med 1500meter kabel är inte särskilt troligt, däremot 1500m fiber ger ett lyft, men det är ju nått annat än att välja mellan 2 olika adsl operatörer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enda sättet telia skulle kunna erbjuda högre hastighet är om det finns möjlighet att korta ner kabellängden, antingen genom att koppla om i kopparnätet, om du i nulägget inte går den kortaste vägen, eller om det finns en telestation som ligger närmare än den som du är kopplad till nu. så om säljaren inte kan ge ett vettigt svar är det inte så stor ide att byta.

Kabelvägen mäts inte primärt i meter, man mäter hur mycket singnalen i kabeln dämpas, ju längre kabel och dåliga skarvar och kopplingsskåp ledningen ut till dig passerar ju högre dämpning, dämpningen översätts sedan till meter. så du kan ha en kort kabel men om den är riktigt crap så får du hög dämpning på singnalen och låg hastighet.

I andra änden av kopparkabel på telestatation finns en DSLAM (Digital subscriber line access multiplexer) kort och gott ett stor modem kan man säga, så ditt modem hemma pratar med modemet på telestation, DSLAM:en är i sin tur troligtvis kopplad in i en switch som är kopplad till en access/distributions router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Aha på så vis.

Jag hörde lite om vilken telestation vi är kopplade till. Det var den som ligger vid Telia-huset på Knäppingsborgsgatan. När jag mäter flygvägen så är det bara 1,5 km, vet inte vad det räknas som "gatuväg". Hmm..

Men en sak jag tänkte på också. Hur fungerar bredbandet och länklagret och koppartrådarna och så?
Vi läste en kurs som hette Computer Networks and Distributed Systems. Det var mest teoretiskt om IP-stacken. T ex länklagret var något man fokuserade verkade det som när man snackade bredband. Då kopparkabeln är själva länken med sitt protokoll.
Är det någon special-apparatur som sitter på andra änden av våran koppartråd? Vad kan det vara? Och hur är det anknutet till internet? Och är det flera hushålls anvslutningar där också? Någon som vet lite?

Och vad är det som gör att det blir långsamt? Vad krävs på "andra änden av våran kopparkabel" för att det ska bli snabbare/stabilare/bättre osv? Kanske svårt att säga?

På koppartråden går adsl - eller rättare sagt så är protokollstacken adsl/atm/aal5/ethernet.
Finns några som fortfarande kör ppp (adsl/atm/pppoa) men det är på utdöende.

På andra sidan av koppartråden sitter en dslam, tex en sån här: http://www.alcatel-lucent.com/products/7302-isam. Den är i sin tur kopplad med ethernet mot ett aggregeringsnät (switchar eller mpls) och vidare till en edgerouter som är en del av internet.

En dslam har typiskt hundratals kopparlinjer, lite beroende på storlek och bestyckning.
En accessrouter har tusentals (tiotusentals) kunder anslutna.

En liten bild över hur det kan se ut:
http://www.infovista.com/Portals/0/BB_Network_Architecture.jp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hejhej

Just nu har vi Glocalnet och "24 Mbit/s" och så får vi 11,47 Mbit/s på Bredbandskollen.se

Och idag ringde Telia hem (när jag inte var hemma), och mamma berättade att dom sa att dom kunde göra så att vi får snabbare bredband. Dom skulle sälja ett 24 Mbit/s abonemang och påstod t ex att vi skulle få snabbare än 11,47 Mbit/s. När mamma frågade varför det blev så sa dom "därför " typ. Inte varför riktigt. Inte något om att dom byggt om något nät eller satt in nya swtichar (eller vad vet jag ).

Vad kan Telia (eller någon entreprenad) egentligen göra(/eventuellt ha gjort) för att det just ska gå snabbare med Telia än med glocalnet?

Jag tror vi har 3 Km till närmaste telestation. Fast jag är inte alls säker. Kanske någon som vet var "telestationen" (med "bredband" i) är någonstans i Norrköping?

Det går inte att få snabbare bredband än det ni har genom att byta leverantör. När ni använder det vanliga fasta (gamla) telenätet är det avståndet mellan ert första telejack och telestationen, standarden (skicket) på kablarna i telenätet och standarden på kabeln in till telejacket som påverkar vilken hastighet internet får. Alltså tekniska begränsningar. Som det skrevs här ovan så är det bara säljarsnack...om att de kan speeda upp bredbandet om ni byter leverantör utan att byta teknologi.

Permalänk

tack för bra förklaringar där!

Så, nu ringde Telia igen och jag fick höra med dem lite! Nu hade de ångrat sig och sa att de skulle sälja 30 Mbit/s bredband till oss. Han kallade det "12-30 Mbit/s". Han hade kollat upp lite saker sen han pratade med min mamma sist. T ex att han kunde sälja 30 Mbit/s istället för 24 Mbit/s som han sa igår.
Jag vart lite paff då det igår lät som att han skulle fortsätta sälja sitt 24 Mbit/s bredband.

Iallafall så sa han att det var VDSL istället för ADSL vi kunde få. Men han var inte 100 när jag började fråga om det verkligen var sant.
Läste lite på wikipedia och det står mycket. Det står något om "bits per bin", är det något mått på hur mycket som kan skickas i taget?

Och det som var bra med VDSL var att det fanns något som kallades Seamless Rate Adaptation (SRA). Är det det som gör att VDSL är bättre än ADSL kanske?

Vad behöver dom isåfall byta eller uppgradera på telestationen för att det ska bli VDSL?

Och tillsist: går det att räkna ut hur långt det är från telestationen baklänges lixom? T ex vi får 11,5 nu men ska ha 24. 24/11,5 = 0,48

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

tack för bra förklaringar där!

Så, nu ringde Telia igen och jag fick höra med dem lite! Nu hade de ångrat sig och sa att de skulle sälja 30 Mbit/s bredband till oss. Han kallade det "12-30 Mbit/s". Han hade kollat upp lite saker sen han pratade med min mamma sist. T ex att han kunde sälja 30 Mbit/s istället för 24 Mbit/s som han sa igår.
Jag vart lite paff då det igår lät som att han skulle fortsätta sälja sitt 24 Mbit/s bredband.

Iallafall så sa han att det var VDSL istället för ADSL vi kunde få. Men han var inte 100 när jag började fråga om det verkligen var sant.
Läste lite på wikipedia och det står mycket. Det står något om "bits per bin", är det något mått på hur mycket som kan skickas i taget?

Och det som var bra med VDSL var att det fanns något som kallades Seamless Rate Adaptation (SRA). Är det det som gör att VDSL är bättre än ADSL kanske?

Vad behöver dom isåfall byta eller uppgradera på telestationen för att det ska bli VDSL?

Och tillsist: går det att räkna ut hur långt det är från telestationen baklänges lixom? T ex vi får 11,5 nu men ska ha 24. 24/11,5 = 0,48

Säljare är ett pack.
Har du 1,5km fågelvägen så har du mer är 2km ledningsväg och kan inte få vdsl.
Och har du 11,5Mbps med ADSL så får du inte mycket mer vare sig med VDSL eller Telia, se mrqaffes graf.

Nästa gång säljaren ringer så tycker jag ni ska fråga honom om han personligen ersätter er med 1000kr om ni INTE får högre bandbredd. Säljare har en hemsk förmåga att sitta och lova massa saker som de själva inte tar ansvar för.

Permalänk
Rekordmedlem

Vinsten med vdsl är liten om man har över 1 km, det enda som kan vara en fördel är att vdsl stödjer högre uppfart än adsl, men exakt vad det blir för fart är svårt att gissa då det hänger mycket på ledningskvaliten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dock inte om man ska lita på detta
http://www.truenet.co.nz/articles/speed-comparison-vdsl-vs-ad...

Dock enligt teorin så lider VDSL av att det är känsligare, tror problemet är att leverantörerna inte kan garantera hur det kommer att gå pga varierande kvalité på linorna så därav säger de nej efter en viss sträcka.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood