Permalänk

Förstärkerifrågor

Jag är i behov av nytt i tv-bänken efter att vi bytt den till en mindre djup modell. Jag har i dagsläget ps3, dator, digitalbox och tv kopplad till en yamaha rx-v661.

Övriga förutsättningar:
Högtalare har jag som är bra.
Jag vill ha det enkelt för ungarna att slå igång en film på dvd eller från datorn.
Jag kan koppa upp mig trådlöst eller med kabel.

Enklast är att köpa en färdig surroundanläggning typ samsung ht-5500 serie och kasta bort det jag redan har.
Mindre enkelt är att köpa en lös förstärkare och eventuellt en lös blu-rayspelare och behålla högtalarna jag har. Av vad jag förstått kan man nu streama hd-material till bd-spelare från datorn vilket skulle vara skönt för då behöver inte datorn vara i tv-bänken alls. Skulle tro att maxdjup på förstärkaren får vara 35cm.

Fins det några alternativ som jag har missat?
Tar tacksamt emot tips på vad jag borde köpa. Kanske skulle lägga ett tak på runt 4000kr för allt.

Fråga gärna om nått är oklart, vilket det ofta är när det gäller mig.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

Varför inte bara använda PS3:an för blurayfilmer och strömmad video från en dator/NAS? Då är allt du behöver en tillräckligt liten receiver -- det finns ganska gott om sådana som är grundare än 35 cm, typ den här för att ta ett av många exempel.

Sedan behöver en receiver strikt talat inte stå i själva TV-bänken, den kan lika gärna husera i en bokhylla/garderob/skåp några meter därifrån. Allt som behövs är en IR-förlängare för fjärrkontrollens signaler och lite arbete med kabeldragning.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Skrivet av caligo:

Varför inte bara använda PS3:an för blurayfilmer och strömmad video från en dator/NAS Då är allt du behöver en tillräckligt liten receiver -- det finns ganska gott om sådana som är grundare än 35 cm, typ den här för att ta ett av många exempel.

Sedan behöver en receiver strikt talat inte stå i själva TV-bänken, den kan lika gärna husera i en bokhylla/garderob/skåp några meter därifrån. Allt som behövs är en IR-förlängare för fjärrkontrollens signaler och lite arbete med kabeldragning.

Anledningen till att PS3:an är utesluten är att det är dörrar på tv-bänken vilket i sig ger en förskräcklig ljudnivå vid dvd-uppspelning, och grabben på ett år gärna sliter ut allt när han får chansen, så dörren måste vara stängd merparten av dygnet. Annars är PS3:an perfekt till det mesta.
Angående receiver så hade det funkat med annan plats än just tv-bänken om inte vardagsrummet är minimaliskt. Orsaken till att tv-bänken blev en mer slimmad variant från första början. Bra synpunkt ändå.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns halvfabrikat att köpa som du kan bygga in i bänken om du gillar sånt, det ger stor flexibilitet i storleken men kräver lite eget jobb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alternativ 1, med datorn: Netflix, BD och DVD från datorn till TVn. Finns en hel del barnfilmer på netflix.
Alternativ 2; en kombo som är helt separerad från datorn. En BD-läsare som även kan strömma från bl.a Netflix.
(Den är endast 19 cm djup)
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/dvd-spelare-och-bl...

Fördelen med alternativ 2 är ju att även småbarn kan hantera det, kanske inte en 1-åring då men snart så. Oavsett alternativ så måste ju nästan en vuxen vara med och starta upp. Det går ju inte att komma ifrån hur som helst, har själv en dotter på dryga året och man vet ju vad som händer.

Angående ljudet, beror lite på vad du har för högtalare men det finns ju extremt små förstärkare som klarar att driva på lite.
Den här har jag rätt nyligen haft här hemma för "prov" och den är rätt kompetent faktiskt, med tanke på sitt lilla format.
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-d-amp-ex-forstarkar...