Alla dessa licenser - Hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Alla dessa licenser - Hur gör jag?

Nu verkar det som om mor och fars gamla dator har frasat ihop. Det skulle inte oroa mig med tanke på hur gammal och långsam den var, om det inte vore för licensträsket som får mig att vilja hoppa ut genom ett fönster På den hade de Windows 8 (uppgraderat från Vista) köpt i julas och ett Office 2013 (uppgradering via ett Office 2010 produktnyckelkort), installerat för bara nån månad sen. Så… Hur gör jag? Jag tror hårddisken är intakt, men att bara ta den och försöka boota i en annan dator lär väl inte gå pga kopieringskydd och dylikt, eller?

Office ska man få flytta till en ny dator om jag har förstått rätt, men jag förstår inte hur. Ska jag bara skriva in nyckeln igen på en ny installation? Kommer dom inte se att den redan har använts då? Eller finns det något sätt av avaktivera tidigare aktiveringar?

Och Windows 8? Kan det flyttas alls? Det är ju så nytt så jag har ju ingen lust att köpa det igen

Tacksam för alla tips jag kan få!

Permalänk

office 2013 är låst till en dator men om din office 2010 inte är oem så går den att flytta.
2010 oem går att flytta utan att något ändras, bara det att microsoft inte tycker att det är ok.

Edit: Bara att dra ner en installation och under installationen skriver du in den gamla nyckeln.

Permalänk
Medlem

Att just 2013 inte får flytta tror jag har blivit ändrat om jag inte har fattat fel: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2416288,00.asp

Men okej, bara att installera på nytt som vanligt alltså Tack.
Jag är fortfarande fundersam över Windows 8 dock. Hur gör jag med det i en sån här situation?

Som jag har förstått det kan man flytta själva uppgraderingen. Måste jag installera ett gammalt Windows på en ny dator innan jag kan installera uppgraderingen? Och när det är gjort är det bara att skriva in dem gamla nyckeln och så är det klart?

Kommer inte Microsoft klaga på att båda dessa nycklar (Windows och Office) redan använts tidigare?

Permalänk
Skrivet av GustavN:

Att just 2013 inte får flytta tror jag har blivit ändrat om jag inte har fattat fel: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2416288,00.asp

Men okej, bara att installera på nytt som vanligt alltså Tack.
Jag är fortfarande fundersam över Windows 8 dock. Hur gör jag med det i en sån här situation?

Som jag har förstått det kan man flytta själva uppgraderingen. Måste jag installera ett gammalt Windows på en ny dator innan jag kan installera uppgraderingen? Och när det är gjort är det bara att skriva in dem gamla nyckeln och så är det klart?

Kommer inte Microsoft klaga på att båda dessa nycklar (Windows och Office) redan använts tidigare?

Om det ska köpas bärbar dator så ingår ju Windows. Annars hade ju ny installation på ny dator varit att föredra men att starta med gamla hårddisken borde gå utan problem. Om problem skulle uppstå så kan man ringa till Microsofts support, jag har hört att de är ganska förstående för sånt där.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Windows 8 var väl inte OEM låst under uppgraderingskampanjen? Skulle tro att du kan använda samma licens utan bekymmer i ny burk.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Kör Linux så slipper du licensträsket.