RAID 0 resulterar i halva hårddiskmängden?

Permalänk

RAID 0 resulterar i halva hårddiskmängden?

Hej!

Behöver lite tips här på hur jag ska lösa problemet.

Omvandlade nyligen två hårddiskar "till en" genom att använda Intel Raid; aktiverade RAID i bioset och kunde därefter vid boot konfigurera dessa två hårddiskar. Redan i det programmet så kunde jag maximalt välja 465GB~.

Här är en screenshot from Diskhanteraren och Intel programmet. RAID 0 ska ju inte halvera mitt utrymme. Det gör RAID 1 eller andra inställningar men inte RAID 0.

https://www.dropbox.com/s/0qcg7mc0elht1pm/RAID0%20problem.jpg

Någon som vet hur jag ska lösa det här problemet?

HDD 1: 233GB
HDD 2: 932GB
Moderkort: Asus P8Z77-V LX

Tack.

EDIT: Har fått flera bra svar på min fråga. Det var snarare jag som var lite dum.

Permalänk
Medlem

Hur stor diskyta hade du förväntat dig?
Du har en disk som bara är på 233GB stor - det innebär att utrymmet över 233GB på din andra disk kommer att gå förlorat

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk

Eftersom raid0 ska parrallell-skriva så kan den ju inte fortsätta skriva på utrymmet utöver 233 på hdd2 för ska den då arbeta parrallelt så skriver den ju i luften.
Det är alltid minsta disken som anger hur mycket man använder från varje disk. I detta fall får du alltså 2 * 233 och resterande 600 har du ingen nytta av på hdd2.

Vill du bara se disken som en gemensam lagrings-yta eller vad ville du uppnå?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Raid 0 kan endast utnyttja den lilla hårddisken effektivt och då lika mycket mängd av den stora disken. Då den lagrar halva filen på den ena disken och den andra halvan av filen på den andra hårddisken. (http://en.wikipedia.org/wiki/RAID) Följaktligen blir lagringsutrymmet storleken av den minsta disken ggr 2, 233gb * 2 = 466 gb. För att detta ska fungera optimalt måste alltså hårddiskarna vara av samma storlek och specifikationer i övrigt.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk

Åh jävlar! Ni har helt rätt ju.

Känner mig lite smått dum nu som har kastat en bra mängd hårddisk nu.

Trodde att den skulle helt enkelt lägga ihop hårddiskarnas utrymme tillsammans; 232GB+932GB och få dubbel prestanda. Hihi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abaham90:

Någon som vet hur jag ska lösa det här problemet?

HDD 1: 233GB
HDD 2: 932GB

Antingen slänger Du ut HDD 1 och ersätter den med en 1 TB disk eller
så slänger Du ut HDD 2 och ersätter med en 250 GB disk eller
så behåller Du det som Du har det eftersom det är inget produktfel. Det är en konstruktionsmiss från den som aktiverat RAID 0 då denna inte läst på om RAID 0.

Du kanske söker JBOD istället. Ger dock ingen prestandaförbättring så som RAID 0 ger.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.