Permalänk
Medlem

Måste ju säga att majoriteten som vägrar betala och aldrig ser på TV/SVT eller lyssnar på SR verkar ha extremt bra insyn vad SVT och SR sänder/visar/levererar, bara en tanke.
Många säger baka in det i skatten. Varför inte bara se det som en skatt nu? Du vet ju ändå att en del av det du skattar skulle gå till SVT och hatet försvinner väl inte för det?
Hade TS tittat på lite nyheter så hade tråden inte ens behövts

Bor själv och betalar, ser en hel del dokumentärer på 2:an och lyssnar väldigt mycket på P3. Dock har jag förmånen att ha ett fast jobb.
Men jag håller med att införandet av avgift på annat än TV apparater är ju bara sjukt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Hej Nord Korea. Är du allvarlig?

Självklart behövs Puiblic Service, en oberoende källa(or) som inte styr vad vi får titta på.

Genom Regeringen är Public Service framröstad. Public Service med Radiotjänst i toppen så styr de ganska odemokratiskt vad folk inte vill se, och vill se.
Varenda gång de visar knugen och hans familj, och varenda gång de visar ett par kyrkliga biskopar som står och ber för ett skämt de kallar gud, är det sånt du vill betala för? T.ex. när Sveriges kronprinsessa (Vem bryr sig om henne?) och Daniel gifte sig, vem röstade fram i befolkningen att vi skulle behöva se det tramset? Det är dessutom skattepengarna våra som finansierade bröloppet.. Räcker inte Public Service avgiften som de pungar ur oss alla för det?
500 per halv år eller vad det är.. Nej aldrig ska jag betala något sådant till ett odemokratiskt TV-public service skräp. Jag tänker inte betala mitt låga bidrag som arbetslös till ett par gamar som kräver mat på bordet.

Allt det här att ingen vill betala TV-licens när man bara innehar dator beror på personens privata budget, för det mesta.
Ringer skojarna så är det bara att säga tack och adjö, eller som jag gjorde.. Hotade med stämning för att de ringde om och om igen. Hemfridsbrott går väl via telefonnätet med.. Antagligen.
Sen att det heter just "TV-Avgift" Ja ni.. En dator är verkligen ingen TV, och en dator kan inte ta emot sändningar utan utrustning, och Internet kan inte heller det ta emot sändningar, utan där streamar man. Gör SVT som Viasat och Canal+ gör så behövs inloggning för att se på Diktatur-TV:n.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det ska bakas in i skatten för att det då sätts i relation till hur mycket man tjänar. 500kr per kvartal är en droppe i havet för en person med heltidslön, men desto värre för en student där pengarna nästan är slut innan de ens kommit in på kontot. Och självklart ska inte något annat än tv-mottagare avgiftsbeläggas.

Det ska bli intressant att se om något fall som gäller en dator, surfplatta eller smartphone går till domstol och hur lagen tolkas där. Radiotjänst skriver ju själva på sin hemsida "Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar". Varken en dator, surfplatta eller smartphone är ju avsedd för detta, även om möjligheten finns.

Vi kan se på det så här. Om man köpte sin dator (eller motsvarande) innan det blev möjligt att se SVT live via webben så kan ju denna dator aldrig ha varit avsedd för detta hur man än vrider och vänder på saken. Om datorn köptes efter det att SVT live blev möjligt så är det ju upp till användaren vad datorn är avsedd att användas till. Jag som student använder till exempel datorn till studier.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Avstängd

Man kan ju ha bredband, och sedan ha telefon med wifi för att kolla mailen osv? Undrar de varför kan man ju säga att man planerar att köpa dator i "framtiden", men i nuläget har man ingen. Eller så kan man säga att man har xbox eller ps3 och spelar online via en datorskärm.

keek_the_bull du är för skön alltså

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johan1980:

Du har alltså en macbook, ipad och iphone. Men ingen tv? Du har heller inte råd att betala tv-licens? På vilket sätt är personen som ringde dej förknippad med en råtta?

Mitt svar, shut up and pay ditt snåla helvete. Om cashen inte finns så kan säkert mamma eller pappa pröjsa, dom kanske redan betalar dina dyra Apple grejer.

*Edit, märkligt att sådana här skittrådar för fäste. Vill du inte betala så säg att du inte har någon dator tv mm. Så jävla uppenbart att du för sa dej på din macbook och ipad. Hade du läst nyheterna så hade du kunnat ljuga på mera och sluppit något som väldigt många värnar om. Ett tips, du kan alltid ringa tebax och säga att du sålt av alla datorgrejer. Du kan ju skapa en tråd om det också om du vill.

1. Att vara oförskämd bara för att du inte håller med personen gör ju att du förlorar argumentationen direkt.
2. Så du skulle alltså betala för en tjänst du inte använder? SVTplay.se tillhör inte denna tjänst eftersom det går emot en tidigare lag som faktiskt tagits upp tidigare.
3. Vad är relevansen att han har en ipad, macbook etc? Menar du att bara för att man har pengar så ska man betala för saker man inte använder?

Skrivet av Danzle:

Måste ju säga att majoriteten som vägrar betala och aldrig ser på TV/SVT eller lyssnar på SR verkar ha extremt bra insyn vad SVT och SR sänder/visar/levererar, bara en tanke.
Många säger baka in det i skatten. Varför inte bara se det som en skatt nu? Du vet ju ändå att en del av det du skattar skulle gå till SVT och hatet försvinner väl inte för det?
Hade TS tittat på lite nyheter så hade tråden inte ens behövts

Bor själv och betalar, ser en hel del dokumentärer på 2:an och lyssnar väldigt mycket på P3. Dock har jag förmånen att ha ett fast jobb.
Men jag håller med att införandet av avgift på annat än TV apparater är ju bara sjukt!

Farsan betalar radiotjänsten så om jag vill se SVT så far jag bara hem till familjen. SVT däremot gör inte mycket för pengarna de skramlar ihop.. Säger ju bara att SVT inte är värt pengarna i 99% av fallen. Vid 1% så är det oftast något sportevenemang som man vill se på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Hej Nord Korea. Är du allvarlig?

Självklart behövs Puiblic Service, en oberoende källa(or) som inte styr vad vi får titta på.

Nån väljer ju vad som ska visas på SVT alltså styr dom vad vi får titta på precis som på alla andra kanaler. SVT tar ställning när dom bestämmer vad det är som ska visas i deras kanaler och personerna som sitter där och bestämmer vad som ska visas har egna intressen och värderingar. När dom dessutom utnyttjar sändningstiden till att sända dåliga kopior på dom kommersiella kanalernas dokusåpor och diverse frågesporter istället för att försöka visa sånt som kanalerna med vinstintressen inte visar så är nyttan med SVT enligt mitt tycke rätt tveksam. Hade man istället försökt att fokusera på göra SVT till neutral och granskande samhällsinformation kompletterat med saker som andra kanaler med vinstintressen inte kan visa (sändningarna från Dreamhack skulle kunna vara ett exempel på en sån sak) så hade SVT enligt mitt tycke fyllt en mycket större funktion än om man bara ställer in sig i ledet och visar kommersiell mainstream underhållning för den stora massan som alla andra kanaler.

Permalänk
Medlem

Kanske därför SVT inte har råd att konkurrera ut TV4/viasat/cmore när det är dags för fotbolls/hockey vm/os/em hehehe

Svårt att se sarkasmen ? Tolka det som ett skämt.

Dold text
Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Hela denna tråden är patetisk.. folk som pratar om sina "principer" etc.. lol... Varför bråka .. låter som dom flesta bara bråkar för bråkets skull.. Som den lilla människan ska försöka "stick it to the man" ... OM du har tv etc... så står det i stadgarna att man ska betala så om man inte betalar eller uppger att man inte har ovanstående produkter så aktivt bryter man mot lagen. ..

Vissa betalar och sedan knyter näven i fickorna... hela systemet är lite föråldrat...
not: Dom borde lägga in "public service avgiften" i den statliga skatten istället som det har varit uppe som motion i riksdagen men blev bordlagt... så framtiden är nog att alla kommer få betala oavsett..

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heineken89:

Kanske därför SVT inte har råd att konkurrera ut TV4/viasat/cmore när det är dags för fotbolls/hockey vm/os/em hehehe

Svårt att se sarkasmen ? Tolka det som ett skämt.

Dold text

TV4 SKA inte ha sportevenemang. De har redan lyckats förstöra nog många evenemang. Dessutom så sänder TV4 nästan likadant skit som SVT fast de försörjer sig på reklam. TV4 är ett praktexempel på en kanal som styrs av personer som inte bryr sig om sina tittare.

"Va? Våra tittarsiffror går neråt?!? Jag har lösningen... Låt oss lansera en ny kanal som heter TV4SportAwesomecakes men vi sänder inte sport på kanalen utan vi sänder Bonde söker fru!" följt upp av enhälliga applåder från styrelsen.

Skrivet av anders7272:

Hela denna tråden är patetisk.. folk som pratar om sina "principer" etc.. lol... Varför bråka .. låter som dom flesta bara bråkar för bråkets skull.. Som den lilla människan ska försöka "stick it to the man" ... OM du har tv etc... så står det i stadgarna att man ska betala så om man inte betalar eller uppger att man inte har ovanstående produkter så aktivt bryter man mot lagen. ..

Vissa betalar och sedan knyter näven i fickorna... hela systemet är lite föråldrat...
not: Dom borde lägga in "public service avgiften" i den statliga skatten istället som det har varit uppe som motion i riksdagen men blev bordlagt... så framtiden är nog att alla kommer få betala oavsett..

Med det resonemanget så hade inte samhället lämnat det Feodala systemet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Å andra sidan så ser du nog inte särskilt många andra TV-kanaler som pushar för att ett visst parti ska vinna valet heller, så argumentet att SVT skulle vara så jäkla viktigt som "motvikt" i dagens samhälle haltar ganska kraftigt.

Nej, just för att det är public service och skall inte sida med någon politisk agenda!
När du talar om betalkanalerna så kommer ett partnerskap med ett politiskt parti med ett handikapp: resten av sponsorerna måste vara med på tåget.

Skrivet av anders7272:

Hela denna tråden är patetisk.. folk som pratar om sina "principer" etc.. lol... Varför bråka .. låter som dom flesta bara bråkar för bråkets skull.. Som den lilla människan ska försöka "stick it to the man" ... OM du har tv etc... så står det i stadgarna att man ska betala så om man inte betalar eller uppger att man inte har ovanstående produkter så aktivt bryter man mot lagen. ..

Vissa betalar och sedan knyter näven i fickorna... hela systemet är lite föråldrat...
not: Dom borde lägga in "public service avgiften" i den statliga skatten istället som det har varit uppe som motion i riksdagen men blev bordlagt... så framtiden är nog att alla kommer få betala oavsett..

Jag begriper inte alls vad du förordar om. Först angriper du folk som har principer som går emot Radiotjänstens breda riktlinjer för vem de skall kräva pengar utav. Sedan gör du en redan kappvändning och anser att TV-avgiften är föråldrad och uppmuntrar till en reform som samtidigt förordas i tråden generellt.

Jätteunderligt.

Permalänk
Medlem

Det jag inte förstår är varför en del vill att SVT ska finansieras via skatten och inte radiotjänst - koda skiten och låt de som vill se på SVT köpa dekoder. Det behövs egentligen bara en offentlig kanal som sänder anslagstavlan och vädret 24 timmar om dygnet. Resten får man köpa själv om man är så retro att man fortfarande tittar på TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Man kan ju dock ha i åtanke att hurvida datorer och smartphones omfattas av lagen ej har prövats av domstol än, detta är bara Radiotjänts tolkning av lagen.

Helt klart en intressant fråga. Att det går att se TV via internet gör det inte till en utsändning enligt lagtexten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vem är naiv egentligen? Tror du Silvio Berlusconi hade suttit vid makten så länge om han inte kontrollerade media?
Sedan en läsövning; Jag skrev "motvikt" vilket inte betyder objektivt. Jag har aldrig hävdat att SVT, SR & UR alltid är objektiva.

Nej det hade han inte och hade Italien haft internet förr på samma sätt som vi har nu, tror du han hade kommit undan med det?

Ok, motvikt. Men återigen finns motvikter på internet det är fritt fram att välja vilken vinkling du vill ha på nyheterna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders7272:

Hela denna tråden är patetisk.. folk som pratar om sina "principer" etc.. lol... Varför bråka .. låter som dom flesta bara bråkar för bråkets skull.. Som den lilla människan ska försöka "stick it to the man" ... OM du har tv etc... så står det i stadgarna att man ska betala så om man inte betalar eller uppger att man inte har ovanstående produkter så aktivt bryter man mot lagen. ..

Vissa betalar och sedan knyter näven i fickorna... hela systemet är lite föråldrat...
not: Dom borde lägga in "public service avgiften" i den statliga skatten istället som det har varit uppe som motion i riksdagen men blev bordlagt... så framtiden är nog att alla kommer få betala oavsett..

Patetisk? Ja, det kanske jag är.
Princip? Ja, det är därför jag argumenterar.
Bråkandets skull? Nej.

Att TV-avgiften gäller TV är det ingen tvekan om men även i detta fallet är det en debatt huruvida Radiotjänst och TV-avgiftens vara eller ickevara. Jag vill inte betala för skit jag inte använder. Som någon annan skrev innan, vem fan vill se kungafamiljen? Vem vill se dessa bönestunder i kyrkorna? Nej, det får vara slut på skiten. Ska alla med TV vara med att betala så ska de för fan sända det folk vill se. Bra dokumentärer t.ex. Jag har försökt leta upp emellanåt något att titta på på deras kanaler men de kan ju inte matcha Discovery, Kanal 10, 9:an, TV4sport etc... När jag sedan skaffar National geographic och history channel så är det de kanalerna jag tittar på och därför vill betala för. Inte SVT.

Det denna tråd däremot framförallt inriktar sig mot är att det drabbar folk med datorer och surfplattor. Detta är fel då de har tolkat lagen precis som de själva vill och det bara för att trycka till folk de inte kommit åt innan. DE har själva sagt att lagtexten är föråldrad så de har tagit ett eget beslut om detta.

Det som är patetiskt är hur systemet fungerar idag.

Skrivet av Staropramen:

Helt klart en intressant fråga. Att det går att se TV via internet gör det inte till en utsändning enligt lagtexten.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi får hoppas att de som tar domslutet är så pass vettiga att vi inte får ett nytt Pirate Bay-mål.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av nukethenick:

Och säg mig, som uppenbarligen är i behov av upplysning, vari den "viktiga funktionen" ligger att SVT sänder politiskt oberoende fotboll och melodifestival?.... Det är underhållning och ska betalas av den enskilde.

Motiveringen är att Public Service ska bredda utbudet och värna smalare kultur för mindre grupper som annars inte haft ekonomisk möjliihet att produceras och visas. Tex sameradion etc. Hur mycket det i praktiken kostar och framförallt hur melodifestivalen och fotbollen kommer in i den ekvationen vet jag inte riktigt, men jag tror att det motiveras med att det visserligen är mainstream utan behov av stöd men det ökar gemene mans värdeuppfattning om Public Service så tanken är att man mutar Svensson med melodifestivalen så bekostar han även sameradion, radioteatern etc. utan att knota.
Själv är jag skeptisk..

Skrivet av Danzle:

Måste ju säga att majoriteten som vägrar betala och aldrig ser på TV/SVT eller lyssnar på SR verkar ha extremt bra insyn vad SVT och SR sänder/visar/levererar, bara en tanke.

Så länge man inte är en total ignoramus som undviker nyheter helt så får man en ganska bra uppfattning genom att media rapporterar om varandra. Det är tex extremt svårt att slippa melodifestivalskvaller.

Skrivet av Yxan:

Det jag inte förstår är varför en del vill att SVT ska finansieras via skatten och inte radiotjänst - koda skiten och låt de som vill se på SVT köpa dekoder. Det behövs egentligen bara en offentlig kanal som sänder anslagstavlan och vädret 24 timmar om dygnet. Resten får man köpa själv om man är så retro att man fortfarande tittar på TV.

Grejen är att med dagens omfattning av Public Service budget så finns en risk att pengarna inte räcker om man bara tar ut avgift av de som faktiskt tittar på SVT, och om man då höjer avgiften för de som tittar så kommer kostnaden kanske bli så stor att folk som nu tittar och betalar istället prioriterar bort det helt.
Kompromissen hittills har varit att ta betalt av folk med (traditionell) tv-apparat. Då tar man betalt även av de som bara tittar på annan tv än SVT.
Nu utökar man det så det blir även folk som skickar e-post, vilket i mina ögon är en rätt störig inkonsekvens.
Dessutom undrar jag över lagstiftarnas tanke med formuelringen '.blabla apparat avsedd för tv-mottagning även om den kan användas till annat..'. Om tanken var att inkludera allt så borde det ju istället skrivits omvänt; 'blabla kan användas för tv-mottagning även om syftet är annat'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej det hade han inte och hade Italien haft internet förr på samma sätt som vi har nu, tror du han hade kommit undan med det?

Ok, motvikt. Men återigen finns motvikter på internet det är fritt fram att välja vilken vinkling du vill ha på nyheterna.

I Italien? Absolut. Har har fortfarande inte avtjänat något straff för något. Det vi ser i media är inget annat än spel för galleriet.
Det handlar inte bara om vinkling, det handlar även om att kritiskt och utan filter granska våra omvärld. Internet har ingen egen hemlig källa till information utan bygger på i stort samma information från undersökande journalister som arbetar på etablerade nyhetsbyråer. Däremot är det långt ifrån alla som kan eller har möjlighet att inhämta information från Internet. Så för att värna om demokratin är det av stor vikt att vi behåller alla tillgängliga källor till information och säkrar tillgången på information åt alla.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Leon1:

3. Skaffa en ISP som inte ger ut info.

Det är lag på att ISP:er måste spara din aktivitet i... vad var det, tre år? och lämna ut den till polisen om de ber om det.

Inga inskränkningar av den personliga integriteten är för stora i jakten på fildelare, pedofiler, och TV-avgiftsskolkare, vet du!

Skrivet av sj6:

Vi får hoppas att de som tar domslutet är så pass vettiga att vi inte får ett nytt Pirate Bay-mål.

Glöm det. Staten förlorar aldrig principiellt viktiga domstolsmål. Enda möjligheten är om EU-domstolen på nåt vis kom in i ekvationen, de är de enda som nånsin dömer mot staten.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Glöm det. Staten förlorar aldrig principiellt viktiga domstolsmål. Enda möjligheten är om EU-domstolen på nåt vis kom in i ekvationen, de är de enda som nånsin dömer mot staten.

Det skulle eventuellt kunna vara annorlunda här eftersom det inte är så principiellt viktigt då det är en ny utredning på gång som ska resultera i nya regler och ny lagtext från 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Motiveringen är att Public Service ska bredda utbudet och värna smalare kultur för mindre grupper som annars inte haft ekonomisk möjliihet att produceras och visas. Tex sameradion etc. Hur mycket det i praktiken kostar och framförallt hur melodifestivalen och fotbollen kommer in i den ekvationen vet jag inte riktigt, men jag tror att det motiveras med att det visserligen är mainstream utan behov av stöd men det ökar gemene mans värdeuppfattning om Public Service så tanken är att man mutar Svensson med melodifestivalen så bekostar han även sameradion, radioteatern etc. utan att knota.
Själv är jag skeptisk..

Så länge man inte är en total ignoramus som undviker nyheter helt så får man en ganska bra uppfattning genom att media rapporterar om varandra. Det är tex extremt svårt att slippa melodifestivalskvaller.

Eftersom det än så länge endast är Radiotjänsts tolkning att allt med skärm och internet faller inom lagens formulering "..avsedd för tv-mottagning.." och det inte prövats juridiskt så är det en öppen fråga om det verkligen är ett brott eller inte.

Grejen är att med dagens omfattning av Public Service budget så finns en risk att pengarna inte räcker om man bara tar ut avgift av de som faktiskt tittar på SVT, och om man då höjer avgiften för de som tittar så kommer kostnaden kanske bli så stor att folk som nu tittar och betalar istället prioriterar bort det helt.
Kompromissen hittills har varit att ta betalt av folk med (traditionell) tv-apparat. Då tar man betalt även av de som bara tittar på annan tv än SVT.
Nu utökar man det så det blir även folk som skickar e-post, vilket i mina ögon är en rätt störig inkonsekvens.
Dessutom undrar jag över lagstiftarnas tanke med formuelringen '.blabla apparat avsedd för tv-mottagning även om den kan användas till annat..'. Om tanken var att inkludera allt så borde det ju istället skrivits omvänt; 'blabla kan användas för tv-mottagning även om syftet är annat'

På radiotjänstens hemsida står det att surfplattor och datorer är nu tv-mottagare i jurdisk mening eftersom de kan ta del av sändningar på internet.

Permalänk
Skrivet av Ronja_ww:

På radiotjänstens hemsida står det att surfplattor och datorer är nu tv-mottagare i jurdisk mening eftersom de kan ta del av sändningar på internet.

Jo det är klart att de skriver så eftersom det är den tolkning de arbetar efter. Det är fortfarande inte juridiskt prövat i domstol prejudicerande att deras tolkning är den rätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Jo det är klart att de skriver så eftersom det är den tolkning de arbetar efter. Det är fortfarande inte juridiskt prövat i domstol prejudicerande att deras tolkning är den rätta.

Ja jag ville bara poängtera det att de skriver så på sin hemsida, läste det idag när jag var inne på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

Är väll självklart att man inte ska betala något om man inte använder deras tjänster, vilken anledning skulle man ha för att betala?

Permalänk
Medlem

Det är oriktigt att betala för dator-, mobil- eller potatisinnehav!
Var inte rädda att läsa lagtext. Lagtext är offentlig och bland de enda texter som inte skyddas av upphovsrätt. Se t.ex: https://lagen.nu/1989:41

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).
En dator med internetanslutning är inte någon teknisk utrustning som är AVSEDD att ta emot UTSÄNDNING eller VIDARESÄNDNING AV TV-PROGRAM. Javisst, en dator är en teknisk utrustning som kan användas för annat ändamål, men det var liksom inte huvudrekvisiten i lagtexten heller och pliktar inte licensavgift. Jag kan betala räkningar med datorn, det avgiftspliktar inte. Jag kan deklarera med den, det gör mig inte betalningsskyldig. Jag kan spela spel, sist jag kollade var det heller inte skäl att kräva mig på tv-licensavgift. Jag kan dessutom nå åtkomst till en uppsjö olika databaser på internet. Däribland SVT's. Men det är inte, och skall ej förväxlas med, att ta emot en utsändning eller vidaresändning av TV-program. Det är inte en sändning just därför att det är en fil i en databas som endast visas för den som aktivt begär den, och filen skickas uppstyckade i små stötvisa datapaket som ingen annan kan ta del av. En annan användare kan begära liknande datapaket, men det är inte samma dataström -- det är en annan.

5 § Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235).
Har du alltså en laptop eller mobiltelefon eller annat och lägger in någon "särskilt vidtagen åtgärd" som förhindrar att du ser SVT's TV-program så ska det räcka med att du kan påvisa att artefakten inte enbart är avsedd för "bostadsändamål", eller om du förstås har artefakten i fortskaffningsmedel och spärrar din egen access till SVT's databas.

15 § RIKAB skall ompröva beslut om avgiftsskyldighet och om påförande av avgifter enligt denna lag, om den som beslutet rör begär det eller skäl annars föreligger.
Du har rätt att få beslutet omprövat. Anmäl till dem att deras beslut är felaktigt med hänvisning till just din situation tillsammans med relevanta delar i lagtexten.

21 § RIKAB:s beslut i ärenden om omprövning enligt 15 § får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. RIKAB skall därvid vara den enskildes motpart.
Skulle de vägra att ändra sitt beslut som ju är uppenbart oriktigt, de har garanterat fått denna kritik tidigare, så måste de ändra beslutet.

Brottsbalkens 9kap reglerar bedrägeri och annan oredlighet
8 § Den som, i annat fall än förut i detta kapitel är sagt, förfar oredligt i det han medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet och därigenom skadar den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för oredligt förfarande till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1970:414).
Jag tycker att de är väl medvetna om att de inte har rätt, de "tolkar" lagen medvetet crazy och det får vem som helst göra. Däremot får man svara för när man tolkat den fel och jag stor knivskarpt på att Radiotjänst tolkar fel. Deras tolkning, att dator med internetanslutning är avgiftspliktig, borde lika gärna rendera kaktusinnehav avgiftspliktiga. En dator tar nämligen emot "TV-sändning" i samma omfattning som en kaktus. Eller en prinskorv, undulat, morot eller annan grönsak. Deras tolkning är sjuk, oavsett vad jag tycker rent moraliskt eller politiskt i frågan. De argumenten håller jag helt från ämnet för att undvika att denna tråd går OffTopic.

Jag önskar Verkligen att den som väl tar strid med dem vinner, för att inte förlora allt förtroende för rättsväsendet. Enklast är väl förstås att bara säga "nej jag har sålt all min tekniki, nu lever jag som en amish" men det vore förstås inte riktigt. De har inte stöd att kräva dessa pengar!

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Hur kan det vara moraliskt rätt att bryta mot lagen i ett fall och inte i ett annat?

För att i vissa fall stämmer lagen överens med ens moral och i andra fall gör den inte det?
Jag tycker exempelvis att det är ok att köra i 90km/h på en 70 väg under bra omständigheter, ex om det inte är någon annan trafik, bra sikt, bra väglag o dyl.
Däremot så tycker jag att det är fel att avsiktligen döda andra människor. Ex skjuta in i folkmassor.

Båda är olagligt. Men det ena strider inte emot mina moraliska värderingar.
Kanske lite extremt exempel. Men om du behövde ett exempel på att alla lagbrott inte är lika så har du ett.

Skrivet av HiFibrorn:

Jag var väldigt anti det förr men ju mer jag har tänkt på det så betalar jag gärna för det. Hur många av er kollade inte på SVT när ni var yngre? Bolibompa etc etc.

Finns väldigt mycket jag lärde mig ifrån när jag var yngre genom att titta på SVT-kanalerna och jag vill att dagens barn ska få göra det samma!

Det tycker jag är helt okej. Att frivilligt betala för något man själv har liten eller ingen nytta av ser jag inget problem med.
Jag har ex donerat till välgörenhet ibland om jag känt för det. Med förhoppningen om att det jag ger kan komma till nytta för andra som har det sämre.
Fast det är skillnad när man gör något frivilligt eller om man blir tvingad till något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag skrev inte att fastighetsavgiften är lägre, jag skrev att kostnaden är lägre. Jag syftade på boendekostnaden, ursäkta om jag var otydlig.

ALLA har vi nytta av public service direkt eller indirekt i det större perspektivet, oavsett om du förstår det eller ej. Din poäng saknar udd eftersom småhus inte är tillgängliga för alla men det är public service - även om du inte betalar din del.

Vi betalar alla skatt för vägar, sjukhus, infrastruktur osv. Men inte alla har bil, telefon eller blir sjuka så man hamnar på sjukhus. Har man då ingen nytta av dessa samhällsfunktioner tror du?

Varför tror du det finns ytterligare skatt på exempelvis bilar? Jo för att man ska få mer pengar från de som äger bilarna då det är dem som nyttjar vägen. Varför är alkoholskatten hög? Jo för att det ska täcka de kostnader som sker på grund av alkoholen, exempelvis sjukhuskostnader.

Visst alla betalar lite grann men de som utnyttjar alkoholen betalar mer skatt och de som nyttjar vägen bidrar ytterligare genom extra skatt där. Det som skiljer här gentemot TV-avgiften är att du i TV-avgiftens fall tvingas betala extra "skatt" för en gammal bil i ett garage som inte ens är i bruk.

Skrivet av anders7272:

Hela denna tråden är patetisk.. folk som pratar om sina "principer" etc.. lol... Varför bråka .. låter som dom flesta bara bråkar för bråkets skull.. Som den lilla människan ska försöka "stick it to the man" ... OM du har tv etc... så står det i stadgarna att man ska betala så om man inte betalar eller uppger att man inte har ovanstående produkter så aktivt bryter man mot lagen. ..

Vissa betalar och sedan knyter näven i fickorna... hela systemet är lite föråldrat...
not: Dom borde lägga in "public service avgiften" i den statliga skatten istället som det har varit uppe som motion i riksdagen men blev bordlagt... så framtiden är nog att alla kommer få betala oavsett..

Det är sådana som du som ser till att samhället går åt helvete och låter folk styra och ställa precis som de vill. I en demokrati har man rätten att klaga och protestera mot diverse förslag och metoder. Det är en av de mest grundläggande sakerna i en demokrati. Om man hela tiden bara sväljer all skit som kastas mot en kommer det knappast resultera i en lösning på problemet. Är man missnöjd ska man göra sin röst hörd, men du kanske tycker om att bli omkring-slängd och behandlad som en Nordkorean under Kim jong ching chongs styre.

Permalänk
Skrivet av Whippoorwill:

Det skulle eventuellt kunna vara annorlunda här eftersom det inte är så principiellt viktigt då det är en ny utredning på gång som ska resultera i nya regler och ny lagtext från 2015.

Jaså, det kände jag inte till. Jag utgår ifrån att det då blir striktare regler så att det inte råder någon tvekan att mobiltelefoninnehavare ska betala TV-avgift och att Radiotjänst har rätt att få ut och samköra uppgifter från ISP:er, banker, och telefonoperatörer, samt skönstaxera misstänkta skolkare.

Skrivet av nanananaBatman:

Det är oriktigt att betala för dator-, mobil- eller potatisinnehav!

Det är din tolkning av lagtexten, och jag sätter utan vidare 50:- på att om något fall går till domstol kommer domstolen inte att hålla med dig. Den exakta ordalydelsen av lagtexten är irrelevant, svenska domstolar dömer aldrig mot staten.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Eller så har man inte en TV? Eller går det under fattigdom enligt dig?

Nej, närmare ignorans. Största anledningen till att jag betalar är för att SDs väljare ska få nyheter som inte filtrerats genom flashback eller avpixlat, inte för att jag själv ska se på program.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Varför inte bara baka in eländet i skatten. Ingen orkar ju bråka om att dom vill ha skatteavdrag för vägar dom inte kör på osv.
Det här upplägget med TV-avgift skapar bara förvirring. Några tror att det är en tjänst man kan välja att betala för, andra ser det som en princip att inte betala osv.

Sen kan man ju undra varför i hela friden man kallas för "kund" av Radiotjänst. Det är ju inte så att man lagligen kan välja att vara deras kund eller inte.

Problemet jag ser med att lägga det på skatten är att jag bland annat troligast kommer få betala ännu mer än i dagsläget..
Jag vill att det ska bli kodade kanaler, så länge de anser att "kunderna" ska betala för att se det.

Då blir det enkelt, betala så får du se. punkt.
Samma för alla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag skrev inte att fastighetsavgiften är lägre, jag skrev att kostnaden är lägre. Jag syftade på boendekostnaden, ursäkta om jag var otydlig.

ALLA har vi nytta av public service direkt eller indirekt i det större perspektivet, oavsett om du förstår det eller ej. Din poäng saknar udd eftersom småhus inte är tillgängliga för alla men det är public service - även om du inte betalar din del.

Vi betalar alla skatt för vägar, sjukhus, infrastruktur osv. Men inte alla har bil, telefon eller blir sjuka så man hamnar på sjukhus. Har man då ingen nytta av dessa samhällsfunktioner tror du?

Ser du skillnaden i samhällsnytta på en väg att gå på eller att se melodifestivalen ?
Har du bil betalar du fordonsskatt...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Har raderat lite inlägg som inte var så trevliga. Håll er skötsamma. Jag ska visa tråden för resten av moderatorerna, tycker det blivit en bra diskussion även om tråden hade lite fel ursprung.

MVH
Moderator Shimonu