dlink 320 nas 2tb(en disk)...skriver segt?

Permalänk
Medlem

dlink 320 nas 2tb(en disk)...skriver segt?

Köpte en idag, det var lite impulsköp...

Nu när jag kopplat in den på mitt gb nätverk, med cat 6 kablar till allt.

Då skriver den bara i 20mb/s

Är det normalt? Det känns som att att streama fulllhd material från nas inte kommer att gå klockrent?

När jag tex kopierar en större fil på min andra dator till en annan så kommer jag upp i över 100mb/s

Tänker jag galet nu? dator till dator via router går kanske alltid snabbare än via en nas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Köpte en idag, det var lite impulsköp...

Nu när jag kopplat in den på mitt gb nätverk, med cat 6 kablar till allt.

Då skriver den bara i 20mb/s

Är det normalt? Det känns som att att streama fulllhd material från nas inte kommer att gå klockrent?

När jag tex kopierar en större fil på min andra dator till en annan så kommer jag upp i över 100mb/s

Tänker jag galet nu? dator till dator via router går kanske alltid snabbare än via en nas?

Sök på nätet, verkar som om 30 meg read och 25 meg write är lite av gränsen för denna nas.

Däremot är 20 meg ca 200 Mbit och det duger gott och väl så länge det inte är okomprimerat material.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Köpte en idag, det var lite impulsköp...

Nu när jag kopplat in den på mitt gb nätverk, med cat 6 kablar till allt.

Då skriver den bara i 20mb/s

Är det normalt? Det känns som att att streama fulllhd material från nas inte kommer att gå klockrent?

När jag tex kopierar en större fil på min andra dator till en annan så kommer jag upp i över 100mb/s

Tänker jag galet nu? dator till dator via router går kanske alltid snabbare än via en nas?

20 millibit per sekund låter lite i underkant faktisk

Rent krasst så tror jag inte din D-Link NAS kan prestera så mycket bättre än så tyvärr och det oavsett raid-konfiguration. CPU + NIC håller helt enkelt inte måttet. Ska man köpa en bra konsument-NAS så väljer man Synology eller QNAP. De erbjuder både utmärkt prestanda och en rad funktioner som D(own)-Link inte ens är i närheten av. Visst det kostar lite mer men glädjen över det låga priset övervägs aldrig av den dåliga kvalitén.

Edit: Glömde, dock räcker det till att strömma film.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

bara den inte segar när man streamar så är jag typ nöjd...

Men jag håller med Dr.Mabuse att glädjen dödades av den låga prestandan :/

Läste det med på nätet att 20-25 är max hastighet. får väl vara nöjd över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

bara den inte segar när man streamar så är jag typ nöjd...

Men jag håller med Dr.Mabuse att glädjen dödades av den låga prestandan :/

Läste det med på nätet att 20-25 är max hastighet. får väl vara nöjd över det.

Nästa gång du ska fixa NAS. Så bygg en egen!!

Billigast, bäst och, inte svårt alls.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]