Permalänk

Canon 600D vs Nikon D5100

Hallå alla!

Jag har ett tag funderat att köpa mig en systemkamera, min första. Har hittills fotat med min iphone kamera vilket jag känner inte riktigt räcker... Men, nu är det så att jag har tittat runt på ett x antal kameror och hittat två stycken som jag tycker om mest (notera att jag ej har varit och känt på någon av dom irl). Jag skulle då gärna vilja veta vilken utav dessa två som ni tycker är/verkar vara bäst, både prismässigt, "overall" och vilken som är bäst för mig som är lite ny. Har visserligen inga problem med avancerade grejor, lära sig kan man alltid göra

Dessa två är det:

http://cdon.se/hemelektronik/nikon_d5100_18-55_vr-14402493

http://www.dustinhome.se/product/5010550914/canon-eos-600d-op...

Jag skulle gärna också vilja veta vilken som är bäst objektivmässigt, om man kan säga så...

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem

Just i den klassen systemkameror så är det inte mycket som skiljer sig förutom personliga preferenser så som ergonomi, knappplacering och menylayout. Man skulle kunna säga så att Canon är då inte 1100:- bättre än Nikonen.

Enda direkta skillnaden jag kan tänka på är videokvaliteten som är snäppet bättre på Canons kamera

Jag tycker du ska åka till en butik och känna på kamerona och bestämma dig där! Ditt intryck på dem tycker jag ska bli avgörande (Eller priset som faktiskt är rätt bra på Nikonkameran)

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

Jag hade samma val att göra och jag valde Canonen, är mycket nöjd med den, men den tar rätt prickiga bilder när det är mörkt! :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskareriksson:

Jag hade samma val att göra och jag valde Canonen, är mycket nöjd med den, men den tar rätt prickiga bilder när det är mörkt! :/

med vilket objektiv?
Slutartid?
Stativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

med vilket objektiv?
Slutartid?
Stativ?

Skickades från m.sweclockers.com

18-135 objektiv, inget stativ och slutartid på auto

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits som dig, ska också köpa min första systemkamera. Har letat fram och tillbaka i en vecka nu, och kommit fram till Nikon D5100. 600D ska vara bättre på att filma, men D5100 ska ha något bättre bildkvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskareriksson:

Jag hade samma val att göra och jag valde Canonen, är mycket nöjd med den, men den tar rätt prickiga bilder när det är mörkt! :/

Skrivet av Nisse-Tuta:

med vilket objektiv?
Slutartid?
Stativ?

Vilken ISO inställning? Är väl den rätta frågan?

Edit/ jag hade lätt köpt en begagnad Nikon D7000! Kolla på Fotosidan.se köp/sälj där kan du fynda!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag har en D5100. Jag har hört att generellt så är D5100 bättre på bilder men 600D är bättre på film.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Vilken ISO inställning? Är väl den rätta frågan?

Nä objektiv tycker jag nog var den första. Om man tex har ett objektiv med max bländare på 4 så kan man inte förvänta sig snygga mörkerbilder.
Tar du ett kit-objektiv o sätter på en D1 så kommer det bli prickar.
Tar du istället en Canon 300d från 2004 och slänger på ett Noktor 0.95 så kommer det bli snyggare.

Om objektivet hade visat sig ha bländare på tex f2 eller lägre så hade jag frågat om ISO. Men nu vet vi att han kan max ha haft f3.5 och då tycker jag inte att TS ska ta med "Canon blir prickigt i mörker" i sin beslutsprocess.
Har du ett billigt 50mm f1.8 (finns beggat för ca 500 kr) så blir det fint vid lägre belysning.

Till TS
Nu är jag ju sjukt partisk eftersom jag kört 600d de senaste två åren och har en till salu, inte har mer än några timmars erfarenhet av Nikon, så jag vill inte säga vilken jag tycker du borde köpa. Men om du har frågor om 600d så kan jag den utan och innan och lite till.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Canon hade jag valt alla dagar, öppnar upp otroliga möjligheter för mer avancerade video och foto inställningar via Magic Lantern mjukvaran som finns att installera.

Använder själv 600D, filmar och fotar mycket med den.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Nu äger jag nikon själv men tittar man på specifikationerna (iso egenskaper, batteritid, dynamisk omfång etc) så tycker jag d5100 står ut som klart bättre på de flesta punkter så min röst går på den.

Sen så torde vilke systemkamera som helst vara hästlängder bättre än en mobilkamera. Mobilkamera är bra just eftersom man alltid har den med som en nödkamera, så jag tror du jämförelsevis blir nöjd hur som helst.

I övriga objektivval så beror det på vad du kommer att växa in i. Något objektiv som är bäst i alla lägen finns ju inte, inte ens för pengar. Om hobbyn växer så ha i bakhuvudet att chanse att du i framtiden köper fler objektivt är stor även om det inte är det största fokuset när man köper sin första systemkamera.

Ska man tänka vad som blir billigaste i längden, så är mitt tips att byta ut ett ev 18-50 kit objektiv antingen från ett med mer zoom (18-105 eller 18-200 som då sernare kan bli bra allround/reseobjektiv även när du köper fler) ELLER byta ut det mot något 17-50/2.8. Det blir såklart dyrare på kort sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Nu äger jag nikon själv men tittar man på specifikationerna (iso egenskaper, batteritid, dynamisk omfång etc) så tycker jag d5100 står ut som klart bättre på de flesta punkter så min röst går på den.

Sen så torde vilke systemkamera som helst vara hästlängder bättre än en mobilkamera. Mobilkamera är bra just eftersom man alltid har den med som en nödkamera, så jag tror du jämförelsevis blir nöjd hur som helst.

I övriga objektivval så beror det på vad du kommer att växa in i. Något objektiv som är bäst i alla lägen finns ju inte, inte ens för pengar. Om hobbyn växer så ha i bakhuvudet att chanse att du i framtiden köper fler objektivt är stor även om det inte är det största fokuset när man köper sin första systemkamera.

Ska man tänka vad som blir billigaste i längden, så är mitt tips att byta ut ett ev 18-50 kit objektiv antingen från ett med mer zoom (18-105 eller 18-200 som då sernare kan bli bra allround/reseobjektiv även när du köper fler) ELLER byta ut det mot något 17-50/2.8. Det blir såklart dyrare på kort sikt.

Håller med, plus att om du köper tex et bra begagnat 17-50/2.8 eller 24-70/2.8 så får man ju tillbaka pengarna även om ett par år. Bra objektiv sjunker lite i början men sen brukar de stå i princip still i pris så länge man tar hand om dem.

Nä något perfekt allround objektiv finns inte för pengar. Det som kommer närmast just nu enligt mig är Tamron 24-70/2.8 eftersom det till skillnad från Nikon o Canon har OIS.
Håller på att sälja min Canon-utrustning, annars hade det legat som nästa på min inköpslista.

Permalänk

Det spelar ingen roll hur bra eller dålig kamera du har, så länge du kan de olika inställningarna. ISO, slutartid och bländare samt har ett ljusstarkt objektiv = bra bild.

Såg att någon skrev att bilderna blir prickiga på natten på sin Canon. Det beror på att man använder auto, som höjer ISO.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Håller med, plus att om du köper tex et bra begagnat 17-50/2.8 eller 24-70/2.8 så får man ju tillbaka pengarna även om ett par år. Bra objektiv sjunker lite i början men sen brukar de stå i princip still i pris så länge man tar hand om dem.

Nä något perfekt allround objektiv finns inte för pengar. Det som kommer närmast just nu enligt mig är Tamron 24-70/2.8 eftersom det till skillnad från Nikon o Canon har OIS.
Håller på att sälja min Canon-utrustning, annars hade det legat som nästa på min inköpslista.

24-70 är nog inte så kul på dx men der finns mycket bra 17-50 /2.8 med os

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

24-70 är nog inte så kul på dx men der finns mycket bra 17-50 /2.8 med os

.

Det är ju upp till personlig preferens. Om jag bara fick äga ett objektiv för all framtid så hade jag tagit Tamron 24-70. Meeen nu tror jag vi snackar om objektiv som TS inte är sugen på att köpa så här i början av sin DSLR-kariär.

Det som däremot alla med en dslr imo ska äga oavsett märke är ett 50mm. Tex 50mm 1.8 som ju kostar kaffepengar i samanhanget.
På 600d blir det ju ett 30mm pga crop, men om det är för dyrt så är 50mm helt ok.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det är ju upp till personlig preferens. Om jag bara fick äga ett objektiv för all framtid så hade jag tagit Tamron 24-70..

Sant - själv hade jag nog isf låst mig vid nikon 18-200 men efter något år med det är en stor nackdel den dåliga närgränsen... mitt sigma 17-50 har 15cn närgräns och det använder jag intensivt speciellt vid 17 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Sant - själv hade jag nog isf låst mig vid nikon 18-200 men efter något år med det är en stor nackdel den dåliga närgränsen... mitt sigma 17-50 har 15cn närgräns och det använder jag intensivt speciellt vid 17 mm

Har du sett Sigmas nya 18-35 f1.8 zoom?
Själv håller jag på att byta till m4/3 så det är lite som att börja om på noll. Men nu tycker jag att jag börjar få koll på utbudet och ett bra allaround i den kategorin så säger jag Panasonic 12-35mm f2.8.

Permalänk
Medlem

Jag satt i samma sits som dig för två veckor sedan. Slutade med att jag valde D5100 med 18-105mm kitobjektiv från Netonnet. 5000kr, då fick du även med en stor och bra väska, fjärrkontroll för slutaren och ett UV-filter (som jag tycker är värdelöst men det sitter på och agerar stötskydd för linsen).

Har läst väldigt mycket och kollat recensioner och som några redan sagt är D5100 bättre på stillbilder (lite brus med hög ISO bl.a), medans 650D är snäppet vassare när det kommer till film. Själv filmar jag knappt alls så valet stod klart redan där. Sen är ju D5100 bra mycket billigare vilket var en välkommen bonus!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Enda direkta skillnaden jag kan tänka på är videokvaliteten som är snäppet bättre på Canons kamera

Hmm.. utveckla gärna.
Nikon har bättre ISO, 24p läger och autofokus så praktisk har Nikon fler fördelar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Så mycket mer kamera för samma pengar.
D 7000 hus i väldigt bra skick den finns kvar!

En sak man skall komma ihåg, speciellt om man är ny inom foto! Är att, istort sett alla fotografer är väldigt pedantiska med sin utrustning!! Så att köpa beggat är ingen dum affär alls!! Tvärtom... om man nu kan stå ut med att "nylukten" inte finns där.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Har du sett Sigmas nya 18-35 f1.8 zoom?
Själv håller jag på att byta till m4/3 så det är lite som att börja om på noll. Men nu tycker jag att jag börjar få koll på utbudet och ett bra allaround i den kategorin så säger jag Panasonic 12-35mm f2.8.

Jo den nya 18-35 verkar spännande minst sagt Ser fram emot reviews och pris. Helt klart spännande, men med det lite begränsade omfånget så får den ju inte kosta vad som helst.

Permalänk

Jag valde också mellan dessa två. Jag valde D5100.

Hade jag fått göra om mitt val hade jag tagit 600D, inte för att den på något sätt är bättre (vad jag läst), men pga Magic Lantern och att det inte finns några ordentliga batterigrepp till D5100, bara billig plastskit.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk

Jag stod också och vägde mellan samma kameror i princip men föll för D5100 pga att jag gillade menysystemet/knapplayouten bättre samt att jag har kompisar med Nikon kameror så man kan byta objektiv mellan varandra. Annars tror jag inte skillnaden mellan just kamerorna är så gigantiska som säljarna försöker få en att tro.

Här är en snabb jämförelse av specifikationerna: http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D5100
Går inte att jämföra den till punkt och pricka men man får lite idéer om skillnaderna iallafall.
Sen kan du ju kolla lite på Ren Kockwell, DigitalRev, CameraStoreTV eller liknande för lite mer info.

Jag tycker du ska testa båda i butik gärna med eget minneskort så du kan ta med bilderna hem och titta lite på din dator för att se vad just du gillar.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Tvärtom... om man nu kan stå ut med att "nylukten" inte finns där.

Gäller bara att kolla att den inte luktar kattpiss

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Sen kan du ju kolla lite på Ren Kockwell...

Är det brorsan till Ken Rockwell?

Han är f-n bäst eftersom han är så ärlig när det kommer till praktisk foto. Han krånglar inte till det i onödan och det är väl därför han ogillas av etablisemanget.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag gillar Canon men i det här fallet hade rösten gått på Nikon. Canonen dock om du mest ska filma

Skrivet av Dr.Mabuse:

Är det brorsan till Ken Rockwell?

Han är f-n bäst eftersom han är så ärlig när det kommer till praktisk foto. Han krånglar inte till det i onödan och det är väl därför han ogillas av etablisemanget.

Du menar sprutar ur sig nonsens för att driva trafiken till sin sida?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Du menar sprutar ur sig nonsens för att driva trafiken till sin sida?

Nämn något som är nonsens.
Och åter igen så är ju just filmfunktionerna sämre på Canon vad jag kan förstå, så varför är den bättre?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nämn något som är nonsens.
Och åter igen så är ju just filmfunktionerna sämre på Canon vad jag kan förstå, så varför är den bättre?

Det första som jag kom på http://www.kenrockwell.com/tech/digital-killed-my-tripod.htm

och video: Magic Lantern http://magiclantern.wikia.com/wiki/Magic_Lantern_Firmware_Wik...

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Hade hellre tagit d3200 eller d5200. Testat D5100, 600D samt D5200 och kan säga att utav personlig erfarenhet är D5200 bäst.
Även på pappret