Permalänk
Avstängd

Dator startar inte!? :(

Hej! Vet inte exakt vart jag ska lägga denna tråden men jag lägger den här eftersom jag tror att det har med nätagget att göra. Jag startade datorn och surfade på facebook lite och helt plötsligt så stängde datorn av sig. Lampan på moderkortet som borde lysa lyser inte grön. Datorn vägrar starta nu, vad har hänt nu ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Hej! Vet inte exakt vart jag ska lägga denna tråden men jag lägger den här eftersom jag tror att det har med nätagget att göra. Jag startade datorn och surfade på facebook lite och helt plötsligt så stängde datorn av sig. Lampan på moderkortet som borde lysa lyser inte grön. Datorn vägrar starta nu, vad har hänt nu ?

bränt nättag eller brunnet modekort kan vara felet nya grejer eller?

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kezzo:

bränt nättag eller brunnet modekort kan vara felet nya grejer eller?

Allt är ganska nytt. Men inget luktar bränt eller så ?

Permalänk
Medlem

kabel som hoppat ur o glappar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lauge:

kabel som hoppat ur o glappar?

Tog bort alla kablarna, öppnade datorn och allt satt som det ska. Jag stängde datorn igen och la tillbaka alla kablarna. Nu lyser lampan grön igen och datorn har startat igång...Vad var det som hände? Finns det en chans att det händer igen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yoyopro:

Tog bort alla kablarna, öppnade datorn och allt satt som det ska. Jag stängde datorn igen och la tillbaka alla kablarna. Nu lyser lampan grön igen och datorn har startat igång...Vad var det som hände? Finns det en chans att det händer igen?

vad har du för nätagg? ett billigt eller dyrt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

vad har du för nätagg? ett billigt eller dyrt?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657686

Sjukt orolig att det händer igen Har nåt skadats eller nåt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

vad har du för nätagg? ett billigt eller dyrt?

Nej Nej Nej Ännu en gång stänger datorn av sig och lampan på moderkortet lyser inte Vad fan är det som händer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yoyopro:

Nej Nej Nej Ännu en gång stänger datorn av sig och lampan på moderkortet lyser inte Vad fan är det som händer?

Har du en annan nätdel du kan pröva med?

Permalänk
Avstängd

låter ju mysko, du har inte ett nätagg liggandens i närheten för att testa om det går med det, du har inte haft möjlighet att kolla tempsen?

Permalänk
Medlem

Kolla proppskåpet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Har du en annan nätdel du kan pröva med?

Har tyvärr igen. Har bara en till bärbar hemma som funkar klockrent

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

låter ju mysko, du har inte ett nätagg liggandens i närheten för att testa om det går med det, du har inte haft möjlighet att kolla tempsen?

Vet inte om jag hinner kolla tempsen. Går ju fan 2 minuter och datorn stängs av

Permalänk
Avstängd
Skrivet av markus9090:

Kolla proppskåpet

Min datorn är det ända som stängs av i hela huset. Har inget med proppskåpet o göra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av markus9090:

Kolla proppskåpet

Skrivet av Alle22:

Har du en annan nätdel du kan pröva med?

Är det nåt som skadas när detta händer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yoyopro:

Är det nåt som skadas när detta händer?

Kan det vara. Fixa ett nätagg att låna och se om det händer igen, isf köper du nytt givetvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yoyopro:

Har tyvärr igen. Har bara en till bärbar hemma som funkar klockrent

Kolla så att alla kablar sitter ordentligt, dvs inget glappar. Testa bara köra in 24pins + 4/4pins mobo & pcie kablar till gpun och se efter. Glöm inte koppla bort allt förutom hdd/ssd som du har OS på (testa utan den också).

Skrivet av yoyopro:

Är det nåt som skadas när detta händer?

kan möjligtvist hända att nätdelen kan dra med sig komponenter.

Permalänk
Rekordmedlem

Glapp, kortslutning eller temperaturproblem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Kan det vara. Fixa ett nätagg att låna och se om det händer igen, isf köper du nytt givetvis.

Folk skriver fixa nätagg. Hur ska jag fixa nätagg? Ska den ramla från himlen eller? Det värsta som kan hända är att jag köper mig ett nytt nätagg och att det sen visar sig att det inte hade nåt med nättagget att göra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Kolla så att alla kablar sitter ordentligt, dvs inget glappar. Testa bara köra in 24pins + 4/4pins mobo & pcie kablar till gpun och se efter. Glöm inte koppla bort allt förutom hdd/ssd som du har OS på (testa utan den också).

kan möjligtvist hända att nätdelen kan dra med sig komponenter.

Allt har funkat perfekt alla dessa dagar, veckor. Det hände idag, POOF helt plötsligt slocknade datorn. Tror du nätagget spökar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Glapp, kortslutning eller temperaturproblem ?

Hur kollar man tempen? Vilket program gäller? Och vad ska man ha inte ha för temps?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yoyopro:

Allt har funkat perfekt alla dessa dagar, veckor. Det hände idag, POOF helt plötsligt slocknade datorn. Tror du nätagget spökar?

att det skulle vara temperaturproblem så skulle det ha skett sedan innan och inte nu om du har inte vält omkull datorn eller fläkten/fläkterna på cpu kylaren inte fungerar.

Det du måste göra är att felsöka helt enkelt och tyvärr kommer det att kosta dig eller skickar du tillbaka för reperation/undersökning, du kan riskerar att betala ca 200kr för undersökningskostnad om komponenten skulle nu vara felfri.

Jag gissar på nätdelen iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yoyopro:

Hur kollar man tempen? Vilket program gäller? Och vad ska man ha inte ha för temps?

inne i bios brukar det gå och se temps
ta en titt där, och cpu tempen brukar väl ligga runt 30-45 grader, håll koll någon minut och se om tempen håller sig stabil och inte ökar och ökar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

att det skulle vara temperaturproblem så skulle det ha skett sedan innan och inte nu om du har inte vält omkull datorn eller fläkten/fläkterna på cpu kylaren inte fungerar.

Det du måste göra är att felsöka helt enkelt och tyvärr kommer det att kosta dig eller skickar du tillbaka för reperation/undersökning, du kan riskerar att betala ca 200kr för undersökningskostnad om komponenten skulle nu vara felfri.

Jag gissar på nätdelen iaf.

Nä, datorn har inte vält omkull eller så. Har folk som är kvar hemma när jag drar till skolan men jag låser alltid mitt rum så jag är helt säker på att ingen går in Vad skulle du göra om du var jag? Konstigt att den började spöka helt plötsligt :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ouffer:

inne i bios brukar det gå och se temps
ta en titt där, och cpu tempen brukar väl ligga runt 30-45 grader, håll koll någon minut och se om tempen håller sig stabil och inte ökar och ökar

Sjukt många temps där. Vilket är nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

att det skulle vara temperaturproblem så skulle det ha skett sedan innan och inte nu om du har inte vält omkull datorn eller fläkten/fläkterna på cpu kylaren inte fungerar.

Det du måste göra är att felsöka helt enkelt och tyvärr kommer det att kosta dig eller skickar du tillbaka för reperation/undersökning, du kan riskerar att betala ca 200kr för undersökningskostnad om komponenten skulle nu vara felfri.

Jag gissar på nätdelen iaf.

Jag har vart med om att intels kylfläktar har lossat med tiden. Känn efter så att kylaren sitter stadigt, upplevde liknande problem på en maskin där jag fick kyltornet i näven (med maskinen igång, satan att jag var snabb att stänga av den).

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yoyopro:

Sjukt många temps där. Vilket är nätagget?

Kolla processorns temp inte nätaggets

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JamesBanana:

Jag har vart med om att intels kylfläktar har lossat med tiden. Känn efter så att kylaren sitter stadigt, upplevde liknande problem på en maskin där jag fick kyltornet i näven (med maskinen igång, satan att jag var snabb att stänga av den).

Men vad har processor med moderkortets lampa o göra? För när datorn stänger av sig så släcks också den gröna lampan. Då måste jag ta ut sladden vänta lite och då funkar allt igen i ca 5 minuter och då stängs det av igen. Det fortsätter så.

Permalänk
Medlem

Det du beskriver låter verkligen som ett dåligt nätagg, har varit med om samma sak själv och eftersom att nätagget stänger ner går antagligen i "protection" då även 5V standby lägger av med det tyder ju på att nätagget inte mår bra.

Ja valen du har är att fråga om någon har ett du kan låna, eller köpa ett nytt, skicka det du har på rma eller
lämna in datorn på en felsökning men som du beskriver det så är ditt nätagg defekt.

Vart bor du någonstans?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagis2k:

Det du beskriver låter verkligen som ett dåligt nätagg, har varit med om samma sak själv och eftersom att nätagget stänger ner går antagligen i "protection" då även 5V standby lägger av med det tyder ju på att nätagget inte mår bra.

Ja valen du har är att fråga om någon har ett du kan låna, eller köpa ett nytt, skicka det du har på rma eller
lämna in datorn på en felsökning men som du beskriver det så är ditt nätagg defekt.

Vart bor du någonstans?

Datorn går i gång och jobbar i ca 5 minuter, och då utan varning eller nåt så stänger alt av sig. Gröna lampan på moderkortet lyser inte mer, jag trycker på start knappen för att sätta igång datorn men det funkar inte. För att jag ska sätta på den igen så måste jag dra ut nätaggs kabeln och vänta ett tag sen när jag sätter tillbaka det så ser jag att lampan börjar lysa igen på moderkortet. Jag sätter på datorn det går nån minut och den stänger av sig igen. Det fortsätter så hela tiden. Ganska jobbigt. Så du tror också det är nätagget ? - Bor i Trollhättan, hurså?