Permalänk
Medlem

Linux till gammal laptop

Hej.

Här kommer ytterligare en tråd om detta men jag behöver hjälp att välja mellan 2 olika distributioner av Linux till en gammal laptop. Har köpt en gammal dator, en Compaq Presario 2100 som jag skulle vilja lägga in Linux på. Tänkte köra 3G internet från Comviq (har en gammal dongel liggande, hastigheten är inte viktig eftersom det inte är min huvuddator) och undrar nu vad som är värt att satsa på. För närvarande ser datorn ut så här:

Pentium 4 2.0 GHz
448 MB minne (totalt 512 MB, ska uppgraderas till 1 GB)
40 GB hårddisk (ska bytas till större, ca 80 GB)
Windows XP Home Edition SP2 (vill inte behålla men sparar hårddisken med operativsystemet så att jag kan byta tillbaka vid behov)

Väljer mellan Ubuntu 12.04 LTS och Linux Mint 13.

Har fått för mig att Mint är mindre krävande än Ubuntu men vet inte säkert. Ska jag kanske satsa på något äldre? Har kört Ubuntu 10.04 från skiva och det verkar fungera bra men kan jag uppdatera det så att det fungerar lika bra som version 12? (Den senare frågan kan verka underlig men jag har en skiva med version 10.04 LTS. När jag installerade det på min stationära så valde jag att genast uppgradera till version 12). På en stationär dator slipper man ju oroa sig för batteritiden men på en laptop spelar det en viss roll så vilken av ovan nämnda system kräver minst energi? Hoppas ni förstår mitt snurriga resonemang.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Xubuntu
Lubuntu
Crunchbang

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Arch Linux är ganska lättdrivet.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Xubuntu är riktigt trevligt. Har det på en gammal P4, fast med 1gb ram, och det funkar finfint. Alternativt, som oTiuZ tipsar, Arch. Kanske med XFCE?

Permalänk
Medlem

Mint och Ubuntu är samma sak men med olika utseende. Mint finns med Mate och Cinnamon och Ubuntu har Unity som default. Alla dessa fönsterhanterare äronödigt tungdrivna, jag föreslår att du kör Ubuntu med en enkel fönsterhanterare, tex XFCE eller LXDE. Installera Ubuntu som vanligt och installera sedan tex XFCE.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Ska titta lite närmare på dem i helgen. Kom på att jag både har Xubuntu och Lubuntu på skiva (fick med dem när jag köpte tidningen "Ubuntu user" i vintras) så jag kan ju i så fall kontrollera dem utan att ladda ner. Arch verkade också intressant dock. Bra att det är enkla system så att man slipper lära sig grunderna på nytt igen. Att byta skrivbordsmiljö har jag nyss lärt mig så det ska inte vara några problem om det skulle behövas.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

om du kan tänka dig något annat än ubuntu så kan jag tipsa om mint debian edition (LMDE). kör det på en liknande laptop med hygglig prestanda. Upplevelsen är väldigt lik mints main edition men lite lättare att dra runt.

Jag kör med skrivbordsmiljön mate på den datorn. det är en fork av gnome 2 och lättdrivet.

http://www.linuxmint.com/download_lmde.php

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Foresight LXDE

Foresight LXDE eller Foresight XFCE.

Annars spanna på någon distro som kör Openbox tex Crunchbang eller Archbang.

Permalänk
Medlem

Är det gammal SDRAM så har jag faktiskt 2x512Mb stickor du kan få.
Dem sitter i en IBM T40 som jag ska kasta imorgon.

Det sitter även en 160GB IDE 2.5" disk i, men jag körde borrmaskinen igenom den igår för att jag skulle kasta den >_>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Hej.

Pentium 4 2.0 GHz
448 MB minne (totalt 512 MB, ska uppgraderas till 1 GB)
40 GB hårddisk (ska bytas till större, ca 80 GB)
Windows XP Home Edition SP2 (vill inte behålla men sparar hårddisken med operativsystemet så att jag kan byta tillbaka vid behov)

Väljer mellan Ubuntu 12.04 LTS och Linux Mint 13.

Jag har faktiskt 2x512Mb stickor du kan få.
Dem sitter i en IBM T40 som jag ska kasta imorgon.

Det sitter även en 160GB IDE 2.5" disk i, men jag körde borrmaskinen igenom den igår för att jag skulle kasta den >_>
Finns även en Pentium M 1.4Ghz. Den är inte lika snabb men strömsnål...

Permalänk
Sötast

XFCE är galet lättdrivet, så det skulle passa på en äldre maskin, kör det på Arch för närvarande på en snabb maskin, men det är riktigt skönt

Permalänk
Medlem

Skulle kunna lägga till en underrubrik här: Bär jag mig dumt åt eller är min dator korkad?

Tänkte i vart fall ladda hem Lubuntu och testa lite försiktigt. Allt enligt principen "går det så går det". Valde version 12.04 och försökte skapa ett bootbart USB minne med programmet "Skapa uppstartsdisk (usb-creator-gtk)" som jag hade installerat. Startade laptopen med flyttbart media först i startordningen men Nej, det gick inte. 3 låga ljud (lät ungefär som ett lätt skrap från hårddisken) hördes och win XP startade. Ok, nytt försök med nytt program "Skapa uppstartsdisk (usb-creator-kde)". Ny uppstart men samma sak. Lossade hårddisk hållaren och drog ut den en bit. Nu startade datorn från USB men jag kommer inte längre än till menyn för språk, sedan är det stopp. Jag kan inte välja något i menyn som kommer efter och låter jag tiden räkna ner till 0 så kommer jag inte ens så långt. Att trycka Enter funkar inte. Jag kan markera att jag vill prova Lubuntu men inte mera. Nu sitter hårddisken på plats igen men hur ska jag göra? Det måste väl ändå gå att prova operativsystemet. Trodde det skulle fungera med den DVD jag hade men minnet är för litet, alternativt DVD läsaren för dålig/gammal så det funkar inte den vägen.

Edit: Som ni märker så använder jag inte laptopen för nedladdning och för att skapa bootbar USB. Istället kör jag min Ubuntu dator som är snabbare och har mer minne.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Testa ubunu 13.04 flyter bra mycket bättre en 12.04 12.10 och kräver mindre minne. Väldigt nöjd la in det på alla mina maskiner.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, laddar ner just nu. Får offra en CD-R skiva denna gången, det kanske fungerar bättre än ett USB minne.

Edit: Har efter en del försök lyckats installera Lubuntu 13.04 på datorn (det gick av någon anledning inte med nätverkskabeln i) men jag har upptäckt en del problem. Bland annat så får jag vid uppstart meddelande om att språkstödet inte är komplett. Vet inte hur jag ska fixa detta.

Dessutom kan jag inte installera Google Chrome vilket jag måste (läs vill) göra eftersom flash fortfarande uppdateras i denna läsare. Meddelandet som presenteras i paket istalleraren lyder "Error: Dependency is not satisfiable: libudev0 (>=147) ". All hjälp uppskattas. Och skulle det vara fel att låta tråden gå off topic så här så meddela mig så startar jag en ny tråd istället.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone