Telia 100/10 i lägenhet, modem, router, switch?

Permalänk

Telia 100/10 i lägenhet, modem, router, switch?

Hej!

Ska flytta in i en ny lägenhet i sommar och får äntligen tillgång till fibernät.
Det jag nu undrar över är vad jag behöver för att få allt att fungera som jag vill.
Jag har tänkt köpa en Apple TV eller motsvarande, ha två laptops och två telefoner kopplade till nätet.
ISP'n är Telia och hastigheten är 100/10. Är en switch eller router att föredra eller behöver jag kanske till och med ett modem?
Minns inte exakt hur det såg ut, men tror det var en "port i väggen" med Telias fiberanslutning.

Om ni vet vad jag behöver blir jag även väldigt glad om ni postar tips. Om det inte är stora skillnader i hastighet så tar jag gärna något under 500 kronor. Lägenheten är på 40 kvadrat så det är inga långa sträckor, alla enheter kommer i princip att befinna sig i samma rum.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Den här kommer att hantera nätverket perfekt. Både snabb och stark trådlöst och gigabit genom kabel. Klarar av att hantera höghastighets internet och har en grymt bra wan -> lan passtrough. Rekomenderas starkt !!

http://www.dustinhome.se/product/5010619216/asus-rt-n66u-giga...

Permalänk
Medlem

Ska du bara köra Internet så räcker det med en router, tex den ovan.

Om du kommer att ha voip eller TV från Telia behöver du någon utrustning som separerar tjänsterna.
Antingen kan du använda dig av "Telia Smart" (Thomson TG799) eller en switch som stödjer vlan tex Telia egna Inteno-switch.

Permalänk
Medlem

Tror inte du ska behöva köpa till något alls? Åtminstone i min nya lägenhet med Telia 100/10 ingick trådlös router.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Spindel:

Tror inte du ska behöva köpa till något alls? Åtminstone i min nya lägenhet med Telia 100/10 ingick trådlös router.

A som hanterar paketen olika och prioriterar allt skit konstigt och man måste låsa upp massa portar för att spela alla spel.

Till TS : Köp vilken Asus router som helst funkar skit bra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Får man inte en låda av Telia? Jag fick en Thompson TG789vn tror jag, Fast den ger visserligen ifrån sig ett högfrekvent ljud. Alla gör inte det men en del, fast jag kan vara känslig med..

Permalänk

Tack för alla svar!

Tror inte man får med router om man beställer just nu i alla fall.
Tack för tipset, men är lite saftigt för min del, som sagt så är lägenheten 39 kvadrat stor och signalerna behöver inte ens gå genom träväggar liksom, lär inte krävas något i hästväg direkt.

Vad är det mest prisvärda man kan få tag på under 500, som passar mig?

Tack!

Permalänk

Hej!

Har uppdaterat mina specs lite.

Kommer fortfarande att ha 100/10 från Telia, bo i en lägenhet om 39 kvadrat utan störningar för signalerna och alla enheter kommer att vara i samma rum som routern så det behövs fortfarande ingen vidare räckvidd.

Har lyckats få tag på en Mac Mini som jag tänkt installera XBMC på och förhoppningsvis streama trådlöst till med hjälp av denna NAS-server http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=752501

Det jag behöver er hjälp till är att hitta en bra och prisvärd router som gör det jag behöver. Ingen extrem signalstyrka behövs, viktigast är att den kan hålla hastigheten. Runt 500 kronor har jag tänkt betala, eller mindre om det inte krävs 500. Finns det inget som ligger runt 500 får ni gärna ge tips strax över.

Tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Tanis:

Tack så mycket, låter rimligt!

Hur många enheter kan jag ha anslutna till routern samtidigt? Menar trådlöst. Där jag bodde innan hade jag en BBB-switch som endast gav internet till 4 stycken enheter, slipper väldigt gärna det om det är möjligt.

Permalänk
Skrivet av wannabeee:

Tack så mycket, låter rimligt!

Hur många enheter kan jag ha anslutna till routern samtidigt? Menar trådlöst. Där jag bodde innan hade jag en BBB-switch som endast gav internet till 4 stycken enheter, slipper väldigt gärna det om det är möjligt.

Den klarar av en hel del utan att det har varit något problem. Tyvärr så är det trådlösa inte speciellt snabbt, cirka 10 Mbit/s fick jag ut från min laptop till min server. Kunde bli problem att streama 1080p om det var mycket trafik på nätet.

Kabelburet så klarar den 100 Mbit/s utan att routern blir någon större flaskhals. Prestandan är ändå helt okej, och kombinationen med DD-WRT gör att den blir helt awsome till det priset.

Jag har dock blivit tvungen att byta router till en router med 5 GHz bandet (Asus N56U) för att slippa det överbelastade 2.4 GHz nätet i mitt område.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffster:

Den här kommer att hantera nätverket perfekt. Både snabb och stark trådlöst och gigabit genom kabel. Klarar av att hantera höghastighets internet och har en grymt bra wan -> lan passtrough. Rekomenderas starkt !!

http://www.dustinhome.se/product/5010619216/asus-rt-n66u-giga...

Jag sitter i lägenhet med telias fibernät, kör deras "smartbox" som en brygga(om jag inte minns fel) och sen använder jag routerna som länkas in här ovan.
Det fungerar helt perfekt, får ut ca 80-90 // 40-50 mbit med routern på tråd. Vilket inte är jättebra siffror men det duger gott åt mig. Jag har 2 trådade datorer, en laptop trådlöst, och två mobiltelefoner ansluta till routern och de går bra att streama youtube/hd film utan problem.

Routern i sig har aldrig krånglat för mig, har inte haft ett problem sedan jag köpte den(oktober 2012), har enbart gjort den strömlös när jag har varit iväg över helgen.

Kan rekommendera routern då den har fungerat klockrent för mig, tillsammans med fiber från telia

mvh Thommy

Permalänk
Skrivet av Tejprullen:

Den klarar av en hel del utan att det har varit något problem. Tyvärr så är det trådlösa inte speciellt snabbt, cirka 10 Mbit/s fick jag ut från min laptop till min server. Kunde bli problem att streama 1080p om det var mycket trafik på nätet.

Kabelburet så klarar den 100 Mbit/s utan att routern blir någon större flaskhals. Prestandan är ändå helt okej, och kombinationen med DD-WRT gör att den blir helt awsome till det priset.

Jag har dock blivit tvungen att byta router till en router med 5 GHz bandet (Asus N56U) för att slippa det överbelastade 2.4 GHz nätet i mitt område.

Nu är jag inte riktigt med, varför klarar den bara 10 mbit trådlöst? Jag vill ha i princip lika bra prestanda som via tråd (inom begränsad räckvidd) eftersom jag har laptop, måste jag då punga ut för en 1500-kronorsrouter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wannabeee:

Nu är jag inte riktigt med, varför klarar den bara 10 mbit trådlöst? Jag vill ha i princip lika bra prestanda som via tråd (inom begränsad räckvidd) eftersom jag har laptop, måste jag då punga ut för en 1500-kronorsrouter?

Skickades från m.sweclockers.com

Under OK förhållanden så kan du räkna med att den klarar 30-50 Mbps trådlöst.
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3115...

Permalänk
Medlem

Varför inte bara använda mac minin och dela ut via den om du ska spara..

De bra routrarna har inte bara bättre signalstyrka utan är bättre på den interna hanteringen som också är viktig.

Osv..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Okej, då förstår jag. Är givetvis villig att gå upp i pris om det ger mycket bättre prestanda, trodde bara att det skulle duga med något relativt billigt i och med att mina förhållanden är ganska optimala.

Fick ett tips om denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1311500

Kommer den klara vad jag behöver?

Permalänk
Medlem

Glöm inte dina klienter. Om skall köra 40Mhz, flera spatial streams osv, så måste klienterna stödja detta. Annars riskerar du att stå med en ny router som du inte kan nyttja (optimalt).

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1216932
detta kanske kan vara något? Cisco gör bra och stabila grejer. Medföljer programvara för att du ska kunna nå nas utifrån, 24/7 support från cisco, samt att den klarar att köra trådlöst på 5ghz bandet (högre bandbredd men kortare sträckor) detta lämpar sin fint för att kopiera/streama filmer och liknande

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar/111-2...
visar faktisk uppmätt throughput i "location A" - dvs i samma rum som routern.