Permalänk
Medlem

HTC eller Samsung

Kort och gott
HTC One eller Samsung ?

Vilket av dessa två tungviktare

Bryr mig ej om minneskort eller avtagbart batteri.

Känsla inklusive Hårdvara och mjukvara

Permalänk
Medlem

Med Samsung så syftade jag Samsung s4

Permalänk
Medlem

Någon specifik modell du syftar på? Båda har ju olika modeller i olika prisklasser som är olika bra.

Edit: Såg att du skrev S4. S4:an är helt klart en bra mobil, men vilket jämför du med? På HTC sida är väl utmanaren HTC One som också är en riktigt fin mobil. Åk gärna till en butik och testa båda.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av meri_g:

Kort och gott
HTC One eller Samsung ?

Vilket av dessa två tungviktare

Bryr mig ej om minneskort eller avtagbart batteri.

Känsla inklusive Hårdvara och mjukvara

HTC One. Jag gillar designen bättre. Sedan är skärmen av RGB-typ, med riktig upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du ska skita i vad vi tycker. Ta den du tycker om! Svårare än så är det inte. Jag har en S4 och är nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Ännu en tråd om exakt samma sak..
Båda är så pass identiska i prestanda så de helt dumt att jämnföra.
Du går på de du tycker passar dig..
Kolla vad varje telefon har att erbjuda, och gå efter de.

T.ex S4an har massa nytt, airtouch o så,
HTC ONE har en oslagbar högtalar funktion.. Du får inte bättre ljud i en smartphone idag..
Båda har 4G
Anågende UIn, så är de ävl Sense 5 eller Thouchwiz, vilken föredrar du?
Sense 5 har ju fått en uppgrade, t.ex. Menun går upp och ner istället för att gå åt sidorna t.ex... Allt handlar om personlig tycke..Sök i forumet finns över 100 trådar om varje modell som släpps varje år..Och alla trådar har samma fråga.. "Vilken"

Permalänk
Medlem

Grabbar jag är medveten om att jag ska utgå från vad jag själv tycker och föredrar. men alltid kul med andras erfarenhet och åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meri_g:

Grabbar jag är medveten om att jag ska utgå från vad jag själv tycker och föredrar. men alltid kul med andras erfarenhet och åsikter.

Alltså de är väldigt jämna när det kommer till det stora hela, men det finns ju väldigt tydliga skillnader mellan dem.

Om du vill ha en telefon som har extremt många funktioner, så många att du förmodligen inte kommer använda dem men tycker ändå det är roligt (kanske för att showa lite för polarna) så är Samsung Galaxy S4 ett bra val. Den har ju massvis med funktioner som att scrolla med ögonen, bläddra med handen, pausa videon när du tittar bort osv osv (Kolla gärna The Verge Review för mer info om dem).
Den ska även ha en extremt bra kamera, vissa säger att det är en bästa mobilkameran (Kanske om man räknar bort Nokias 42Mp eller vad det nu var). Det som får många tveka på denna besten är ju dess material, den är i plast, och det märks. Har inte hållit i den själv men materialet ska ju vara samma som i S3an som jag själv tycker känns extremt plastig och lite jobbigt billigt. DOCK så är det fint lättviktsmaterial så den väger ju inte så mycket, om man nu gillar det.

HTC One är ju väldigt olik egentligen. Den har 4 megapixel kamera istället för 13, men använder sig av en helt annan teknik (Ultrapixel) vilket ger den bättre bilder när det är mörkt. Och JA det fungerar väldigt bra, men man får ju inte alls lika skarpa och högupplösta bilder. Skärmem ska vara snäppet vassare då den använder bättre pixelteknik, samt att den kanske inte har lika översaturerade färger, dock är detta något som vissa gillar med Samsungs SUPER AMOLED skärmar så du får bestämma själv. Det som verkligen får HTC One att stå ut ifrån mängden är dess design, WOW säger jag bara! Helt klart den snyggaste telefonen som finns ute just nu.

När det kommer till prestanda så är de båda ganska snarlika, dessutom är det svårt att ens få full användning av dagens mobila CPUer då de är så överdrivet kraftfulla ändå så det handlar mer om mjukvara änådå. De ser ut att prestera väldigt bra i alla fall.

Jag skulle personligen valt en HTC One, då jag väljer design före några överdrivna funktioner som man troligtvis aldrig kommer använda. Dessutom har jag kört på HTC ett tag nu och kan säga att jag är väldigt nöjd, de har fin kvalité på prudkterna.

Men jag rekommenderar dig att tänka lite själv, vad vill du ha egentligen? Många ''smarta'' funktioner, en bra kamera, Fina färger, Lite större skärm, Material kanske inte spelar någon stor roll? Då är S4an bra!

Om du däremot inte tänker föra över kamerabilderna till datorn, vill ha korrekta färger och ''äkta'' full HD upplösning på en lite mindre skärm, grym design? Då är HTC One ett fint val.

Edit: Glömde nämna att HTC One har ''Boomsound'', stero högtalare på fronten som ska ge otroligt bra ljud. detta är för mig nästan en anledning i sig att köpa den!

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Förresten, skulle inte den internationella versionen av S4an ha en Octa-Core CPU? Var det bara rykten eller är det bara assisterande kärnor som inte finns med på pappret?

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av holin59:

Förresten, skulle inte den internationella versionen av S4an ha en Octa-Core CPU? Var det bara rykten eller är det bara assisterande kärnor som inte finns med på pappret?

Europeiska har en snapdragon quad core, samma som i One men lite högre klockad.
Går man efter benchmarks så verkar det som om EU quad core är snabbare än Exynos Octa core.

Hur som helst jag valde en HTC One för att den är sexig och jag lyssnar mycket på musik. Tycker blinkfeed är riktigt roligt och har börjat läsa en hel del nyheter och annat skit då och då.
På pappret är S4 lite bättre på det mesta och är man ute efter att ha det bästa så är nog en S4a det bästa valet just nu.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

De ända trista me samsung är att dom fortfarande bygger sina mobiler i plast. S4 hade varit riktigt intressant om den hade varit byggd i lite mer premium material, inte plast som vilken budgetlur som helst. Äntligen hakar htc och Sony på Apple när de gäller materialval.

Permalänk
Medlem

Köp en Nokia. Bättre på alla sätt *Viva La Fanboyism!*

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meri_g:

Grabbar jag är medveten om att jag ska utgå från vad jag själv tycker och föredrar. men alltid kul med andras erfarenhet och åsikter.

så om 5 personer tycker att s4 är bättre, och bara tre tycker att HTC one är bättre, så väljer du s4an?
annars är din tråd rätt så meningslös.

Permalänk
Medlem

Välj den du tycker känns bäst.vSvårt för oss att säga vilken du ska trivas bäst med.
Själv lägger jag min röst på Xperia Z, tycker den är trevligast av de 3.

Permalänk

Jag köper in lurar på jobbet och tidigare har jag köpt in mycket HTC (ingen ONE dock). Problemet med tidigare HTC har varit kvalitets problem. Trasiga moderkort, defekta skärmar och annat smått och gott. Vi tog klivet över till att i princip bara köpa Samsung på android sidan och de har visat sig hålla mycket god kvalitet. Båda har likvärdiga prestanda och finesser men jag hade köpt Samsung på grund utav att jag köpt in en massa Samsung och inte fått tillbaka någon p.g.a fel. Bättre helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Samsung, sålde min Nexus 4 för en S4, kommer aldrig göra misstaget att gå från en Samsung igen! (S2 - Nexus 4 - S4)

Permalänk
Medlem

Samsung helt klart. Även fast HTC One är en bra telefon så faller den helt på att den varken har utbyttbart batteri eller plats för minneskort. Funktionalitet > Lyxigt material.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det som verkar vara väldigt bra med Samsung än så länge som jag värdesätter är faktiskt hur ofta och hur snabba Samsung är med uppdateringar.

Den kommer trots allt med senaste android versionen och har redan fått sig en firmware update på första problemet communityn klagat på. För mig är sådana saker också viktiga. HTC One har fått en kamera uppdatering men är fortfarande på en äldre version av android. Hur det blir i framtiden vet jag inte men så ligger det till just nu.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Stod mellan HTC One eller S4 för mig också. Blev en HTC och jag ångrar mig inte en sekund!
Störtskön lur som är snabb och känns välbyggd. Har haft både Samsung S3 och iPhone 5 tidigare.
Byggkvaliteten känns mer eller mindre identisk med iPhone 5.

Batteriet håller i cirka 2 dagar för mig så jag är nöjd, men den slukar ganska bra om man kollar YouTube via 4G..

Mina hörlurar B&W P5 fick nytt liv tack vare denna telefon. Vilken skillnad med beats audio! Mycket fylligare ljud.
Även de inbyggda högtalarna presterar väldigt bra.

Visa signatur

MacBook Pro Retina 15" 16GB 256GB

Permalänk
Inaktiv

Jag är också i samma sits och just nu lutar det åt galaxy s4 bara för att man inte kan få tag på HTC, trots att telefonen släpptes för några veckor sedan. Sedan så blir man så trött på alla som snackar om "air view" "air gester" mm. Seriöst, visst är air view bra, men hur ofta kommer man använda sådant? air gester, är man nu för lat för att bläddra för hand? Hur ofta kommer man svepa för att svara när ett telefonsamtal inkommer, skall man då låta telefonen stå kvar på bordet? Nej utan man kommer ändå lyfta upp luren och svara, så funktionen är meningslös.

Hade Htc one funnits i butik just nu, så hade det blivit en sådan, men just nu lutar det åt galaxy s4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Jag är också i samma sits och just nu lutar det åt galaxy s4 bara för att man inte kan få tag på HTC, trots att telefonen släpptes för några veckor sedan. Sedan så blir man så trött på alla som snackar om "air view" "air gester" mm. Seriöst, visst är air view bra, men hur ofta kommer man använda sådant? air gester, är man nu för lat för att bläddra för hand? Hur ofta kommer man svepa för att svara när ett telefonsamtal inkommer, skall man då låta telefonen stå kvar på bordet? Nej utan man kommer ändå lyfta upp luren och svara, så funktionen är meningslös.

Hade Htc one funnits i butik just nu, så hade det blivit en sådan, men just nu lutar det åt galaxy s4.

Kan du tänka dig att handla från elgiganten.se så har du den före helgen, enligt hemsidan.

Det är ju två fundamentalt skilda idéer på hur en telefon ska fungera. Jag rekommenderar att du läser recensioner, ju fler desto bättre. Det gäller dock att vara lite källkritiskt, TheVerge och många andra siter recenserar efter att ha haft telefonen i en, eller ett par dagar för att vara först. Den du ska läsa när det gäller HTC ONE, är AnandTech´s recension av Brian Klug, eller recension - det är snarare en bibel, har allt du behöver veta. Jämför sedan mot testet av Samsungs Galaxy S4 (som visserligen är gjord efter mycket kortare tid) och jämför. Efter det kan du göra ett kvalificerat val.

HTC ONE Bible

Alla på Pocketnow väljer HTC före Samsung, Jon Rettinger på TechnoBuffalo väljer HTC före Samsung. Kort sagt, så gott som alla recensenter på nätet väljer HTC före Samsung. Om det betyder något för dig, är helt upp till dig. Det är du som ska använda och leva med telefonen under en längre tid.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Permalänk
Medlem

Enkelt svar.

Vill du ha premium känsla och kvalitè? Skaffa HTC One.
Vill du ha mycket funktionalitet? Skaffa Galaxy S4.

Varsågod och välj!

Jag själv valde HTC One. Väntar på min beställning!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Var i samma sits, valde Nexus 4 för nästan halva priset och med vanilla android istället. Valet är ditt :).

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

SGS4 - hade själv köpt den om jag inte var bunden till SGS3 som jag har just nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Som tidigare sagt så är det i princip en smaksak och lite beroende utav vad du har för behov.

Personligen gillar jag Samsung då min S2 är helt underbar och jag vet att S3 samt S4 är fantastiska telefoner de med. Dock så är S4 lite väl stor för min smak och sen har den så mycket - i mina ögon - onödiga funktioner.

HTC One är den telefonen som jag kommer byta till då utseendet på den faller mig helt i smaken. Den är även riktigt bra och kommer bli en fin uppgradering från S2. Även kul att testa andra tillverkares telefoner.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så om 5 personer tycker att s4 är bättre, och bara tre tycker att HTC one är bättre, så väljer du s4an?
annars är din tråd rätt så meningslös.

Ditt inlägg är rätt så meningslöst.
Då detta är ett diskussions forum om olika saker och trådskaparen sa att han vill höra folks åsikter så är det inte meningslöst.
Hela detta forum är då meningslöst enligt dig då det igentligen går att googla fram svar på allt man undrar.
Men folk vill ändå föra en diskussion och vi andra läsa dessa, på detta fina forum.

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nedfryst:

Ditt inlägg är rätt så meningslöst.
Då detta är ett diskussions forum om olika saker och trådskaparen sa att han vill höra folks åsikter så är det inte meningslöst.
Hela detta forum är då meningslöst enligt dig då det igentligen går att googla fram svar på allt man undrar.
Men folk vill ändå föra en diskussion och vi andra läsa dessa, på detta fina forum.

TS skriver själv att han ska gå efter vad han själv tycker, så det spelar ingen roll vad alla andra säger och tycker, det kommer bara att förvirra TS ännu mer, men antar att du själv frågar om råd här på forumet, för det blir ju väldigt enklare om 300 tycker till om det du ska köpa, speciellt om två nästintill identiska telefoner gällande hårdvara.

Permalänk
Avstängd

iphone 5!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pcnoob:

iphone 5!

GTFO

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070