Intel Core i7 4770K och Core i5 4570 på bild

Permalänk

Jag tror jag inte har så mycket att vinna på detta. Min i7-990X har nog musklar för det jag körer (Cubase 7). Det är inte för nu att mjukvara annat än spel, börjar använda flera kärnor.

Visa signatur

The Beast: Fractal Design Define R6 | Corsair RM850x | Gigabyte Aorus X570 Master | AMD Ryzen 9 3900X Prosessor | ASUS Radeon RX 5700 XT ROG Strix OC | Corsair LPX DDR4 3200 MHz 128 GB RAM |Gigabyte Aorus FV43U 43" 4K monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Man tar ju den som är snyggast...

Då hade ju alla suttit kvar på AMD K5, den är fan snygg. http://sv.wikipedia.org/wiki/AMD_K5

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

I och med mindre strömförbrukning blir de inte lika varma som tidigare generationer. Det uppskattar iaf jag. Mindre kylning = lägre ljudnivå.

ska bli kul och se om du överklockar bättre än sandy bridge

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Känns som om hela haswell är tilll för HTPC.
Onödigt att att uppgradera när prestandavinsten är så liten i högsta segmentet.
Men som sagt spännande i låg TDP segmentet där det borde bli rejäla steg upp med grafik och strömförbrukning.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska byta ut min i3 530 mot en haswell i5/i7 eller om jag byter den mot min i5 3550 som har i servern nu och istället köper en xeon v3. Klockar haswell bra typ ~5GHz luft så blir det nog en sån

Edit: jag tror att vissa glömmer bort integrerad vrm när de klagar på högre tdp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att i5 4570 kommer vara ett piss bättre än 3570/K förutom gpu'n.
Fattar inte riktigt grejen med att ha cpu'er för stationära datorer som är high end med
integrerad gpu när ingen använder det ändå. Vem vill ha en dator med en stark i5/i7
och sedan använda Intels grafik? Snälla Intel ge oss cpu'er som INTE har grafik
så kan ni även sänka priset något. AMD är så mycket smartare här och ger oss "rena"
processorer utan massa skit som bara finns där utan att användas till något,
som dessutom kostar pengar.

Permalänk
Medlem

känns inte som min i2500k kommer flaska i spelande på etag iaf ... avaktar nog ytterligare minst en generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tvivlar starkt på att i5 4570 kommer vara ett piss bättre än 3570/K förutom gpu'n.
Fattar inte riktigt grejen med att ha cpu'er för stationära datorer som är high end med
integrerad gpu när ingen använder det ändå. Vem vill ha en dator med en stark i5/i7
och sedan använda Intels grafik? Snälla Intel ge oss cpu'er som INTE har grafik
så kan ni även sänka priset något. AMD är så mycket smartare här och ger oss "rena"
processorer utan massa skit som bara finns där utan att användas till något,
som dessutom kostar pengar.

Ingen som tvingar dig att köpa en processor med integrerad grafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aliassund:

Men Ivy Bridge hade heller inte fokus på prestandaförbättring så frågan är om eller när det blir fokus igen.

Skickades från m.sweclockers.com

När det behövs antar jag? Finns ju ingen anledning för Intel att fokusera på CPU-prestanda då det enda det ger skulle vara E-penis
Det är ju smartare att fokusera på strömförbrukning och grafikdelen nu när de har chansen! Och om strömförbrukningen hålls nere så hålls ju också oftast temperaturerna nere vilket bidrar till bättre överklockning och det är ju mer prestanda

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag sitter lugnt kvar på 3770k ett par år till Hoppade från en q9550 till denna för att snabba på renderingar. Men om man sitter på någonting efter Yorkfield-prollar och inte sysslar med extremt CPU-tunga program så behöver man inte stressa IMO. Det är hur som helst alltid intressant att se vad nästa generation ger så jag ser fram emot kommande recensioner.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska byta ut min i3 530 mot en haswell i5/i7 eller om jag byter den mot min i5 3550 som har i servern nu och istället köper en xeon v3. Klockar haswell bra typ ~5GHz luft så blir det nog en sån

Edit: jag tror att vissa glömmer bort integrerad vrm när de klagar på högre tdp.

Skickades från m.sweclockers.com

Integrerad vrm ??

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Kan inte någon skaffa patent på fyrkantiga CPU med rundade hörn? Så att vi får lite omväxling alltså. ^^

Jag tror jag väntar tills generationen efter Haswell för min dator.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Integrerad vrm ??

Fo3

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20121226225930_Intel_s_Haswell_to_Feature_Secrete_Weapon_Integrated_Voltage_Regulator.html

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla som köpte en i7 920 / 950 på lanseringsdag gjorde förmodligen det bästa köpet genom tiderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

När det behövs antar jag? Finns ju ingen anledning för Intel att fokusera på CPU-prestanda då det enda det ger skulle vara E-penis
Det är ju smartare att fokusera på strömförbrukning och grafikdelen nu när de har chansen! Och om strömförbrukningen hålls nere så hålls ju också oftast temperaturerna nere vilket bidrar till bättre överklockning och det är ju mer prestanda

Resonemanget med strömförbrukning håller egentligen inte eftersom den i bästa fall sjunker lika fort som transistorerna blir mindre. Det innebär att effektutvecklingen per kvadratmillimeter inte sjunker och att cpun blir ungefär lika svår att kyla som tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dussan89:

För alla med ivy är ju detta ett skämt prestanda mässigt, och varför inte 4570k?

kommer vara massor som byter bara för E penis.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är E penis ?

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Nordman:

Vad är E penis ?

Någonting du inte behöver.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Känns som att det blir att hoppa över även gen4 av i7.
Min gen1 prolle räcker och blir över till det jag huvudsakligen gör med datorn. D.v.s gaming.
Att köpa en gen1 i7:a är nog mitt bästa köp inom datorer någonsin.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aliassund:

Resonemanget med strömförbrukning håller egentligen inte eftersom den i bästa fall sjunker lika fort som transistorerna blir mindre. Det innebär att effektutvecklingen per kvadratmillimeter inte sjunker och att cpun blir ungefär lika svår att kyla som tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Aja, strömförbrukningen kanske är skitsamma men grafikdelen är väldigt viktig för laptops
Man får väl hoppas att Skylake slår på stort istället för då kommer nog CPU-kraft att eftersökas eftersom det då har gått några år med de nya konsollerna.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tvivlar starkt på att i5 4570 kommer vara ett piss bättre än 3570/K förutom gpu'n.
Fattar inte riktigt grejen med att ha cpu'er för stationära datorer som är high end med
integrerad gpu när ingen använder det ändå. Vem vill ha en dator med en stark i5/i7
och sedan använda Intels grafik? Snälla Intel ge oss cpu'er som INTE har grafik
så kan ni även sänka priset något. AMD är så mycket smartare här och ger oss "rena"
processorer utan massa skit som bara finns där utan att användas till något,
som dessutom kostar pengar.

Först å främst så marknadsförs inte i5orna som high end utan som en mainstream processor och i det segmentet är det helt naturligt med att köra med intergreradgrafik, speciellt ifall haswell presterar som ett 650m. För det andra så har Haswell potential att vara bra mycket snabbare än ivy bridge, iaf i applikationer som utnyttjar avx2 mm http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-4770k-haswell-per... men kanske kommer lägga sig runt 10% snabbare överlag.

Angående integreradgrafik så är det inte ens säkert att det skulle bli billigare att tillverka dom utan grafikdelen då de modellerna lär tillverkas i färre exemplar, är väl enklare och billigare att köra samma kisel på samtliga modeller. Sen finns det ju andra bra saker som quicksync osv och imo är det jävligt gött att kunna använda integreradgrafiken om grafikkortet strular eller går sönder.

BTW så har inte intels riktiga "high-end" processorer intergreradgrafik så vill du skippa det så är det bara att köra på sandy bridge-e, oj så mycket billigare det blev

Permalänk
Medlem

Jag antar att vi ännu inte vet huruvida de kommer löda fast IHS:en?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Först å främst så marknadsförs inte i5orna som high end utan som en mainstream processor och i det segmentet är det helt naturligt med att köra med intergreradgrafik, speciellt ifall haswell presterar som ett 650m. För det andra så har Haswell potential att vara bra mycket snabbare än ivy bridge, iaf i applikationer som utnyttjar avx2 mm http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-4770k-haswell-per... men kanske kommer lägga sig runt 10% snabbare överlag.

AVX2 i x264

http://www.scribd.com/doc/137419114/Introduction-to-AVX2-optimizations-in-x264

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Tråkigt att de bara är 4 kärnor, AMD har ju haft billigare processorer än dessa med 6 kärnor.

Min Core 2 Duo är på 65 W TDP, nya Haswell är på 85 W TDP.
Betyder det att Haswell drar mer ström än min Core 2 Duo?
Betyder det att Haswell är svårare att kyla än min Core 2 Duo?

Svaret på frågan är nja.
TDP och strömförbrukning är inte direkt relaterade även om det finns en viss koppling. TDP står för Thermal Design Power och är den mängd värme som en kylare måste klara av att kyla. Det kan man tolka som att intel lovar att deras processor inte totalt kommer dra mer än 85 W el. Sen är det både CPU och GPU som ska dela på den där effekten så om inte GPU används kommer processorn dra mindre ström totalt. Vidare är TDP ett väldigt trubbigt mått eftersom den är indelade i klasser. Det finns många processorer som har samma TDP men som drar olika mycket ström. Titta till exempel i det här testet:http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...
3770k och 3570k har samma TDP på 77W. Samma gäller för 2500k och 2600k som båda har ett TDP på 95W. Sen får man titta på hela systemet också. I din Core 2 Duo sitter nordbryggan på moderkortet medan i den här är den integrerad i processorn vilket ju drar upp strömförbrukningen för själva processorn men inte direkt påverkar det totala systemet.

Angående kylning så är det ännu mer komplicerat för två processorer som drar lika mycket ström kan vara olika svåra att kyla. Det beror på värmeledningen i heatspreadern och på fluxet. Intel Ivy Bridge är ett lysande exempel där de bytte ut den fastlödda värmespridaren mot kylpasta vilket ju ger lägre värmeledningsförmåga och därmed högre temperaturer. Det blev inte bättre av att arean på själva processorn minskade mer än effekten vilket ger ett högre flux, alltså watt per kvadratmeter. Det är lättare att kyla något som genererar 100 W som är en kvadratmeter stort än något som genererar 100 W som är en kvadratmillimeter stort. Vilken som var den största boven i dramat för just Ivy har jag inte sett ett definitivt svar på då olika källor säger emot varandra. En bråkande temperatursensor kan också legat bakom en del av de höga temperaturerna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Nordman:

Vad är E penis ?

"När man köper det mest extrema ute på marknaden för att show off" "

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Svaret på frågan är nja.
TDP och strömförbrukning är inte direkt relaterade även om det finns en viss koppling. TDP står för Thermal Design Power och är den mängd värme som en kylare måste klara av att kyla. Det kan man tolka som att intel lovar att deras processor inte totalt kommer dra mer än 85 W el. Sen är det både CPU och GPU som ska dela på den där effekten så om inte GPU används kommer processorn dra mindre ström totalt. Vidare är TDP ett väldigt trubbigt mått eftersom den är indelade i klasser. Det finns många processorer som har samma TDP men som drar olika mycket ström. Titta till exempel i det här testet:http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...
3770k och 3570k har samma TDP på 77W. Samma gäller för 2500k och 2600k som båda har ett TDP på 95W. Sen får man titta på hela systemet också. I din Core 2 Duo sitter nordbryggan på moderkortet medan i den här är den integrerad i processorn vilket ju drar upp strömförbrukningen för själva processorn men inte direkt påverkar det totala systemet.

Angående kylning så är det ännu mer komplicerat för två processorer som drar lika mycket ström kan vara olika svåra att kyla. Det beror på värmeledningen i heatspreadern och på fluxet. Intel Ivy Bridge är ett lysande exempel där de bytte ut den fastlödda värmespridaren mot kylpasta vilket ju ger lägre värmeledningsförmåga och därmed högre temperaturer. Det blev inte bättre av att arean på själva processorn minskade mer än effekten vilket ger ett högre flux, alltså watt per kvadratmeter. Det är lättare att kyla något som genererar 100 W som är en kvadratmeter stort än något som genererar 100 W som är en kvadratmillimeter stort. Vilken som var den största boven i dramat för just Ivy har jag inte sett ett definitivt svar på då olika källor säger emot varandra. En bråkande temperatursensor kan också legat bakom en del av de höga temperaturerna.

Tack för ett intressant inlägg.

Men undrar fortfarande om Haswell drar mer ström än min Core 2 Duo och om Haswell är svårare att kyla än min Core 2 Duo...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Friterad:

...
Du fattar visst inte vad jag menar. När jag sa High end menade jag snarare inom den prisklassen som majoriteten köper cpu'er.
...

Intels marknadsandel för GPUer är runt 60%, det kanske ger en hint om vilken typ av GPU-kraft majoritet av användarna verkligen behöver. Och även på modeller som i7 2600/3770 används den medföljande GPUn relativt frekvent. Tänk alla företag som har behov av en kraftig CPU men där GPUn är irrelevant (t.ex. programutveckling) eller där bara väljer att köpa en kraftig CPU för att HW ska hålla länge.

Det blir helt enkelt billigare att bara ha en modell för det är trots allt väldigt många som i slutändan ändå använder den medföljande GPUn.

Skrivet av rektor:

Tack för ett intressant inlägg.

Men undrar fortfarande om Haswell drar mer ström än min Core 2 Duo och om Haswell är svårare att kyla än min Core 2 Duo...

Definitionen av TDP har redan tagits upp flera gånger, vad den möjligen kan säga om hur mycket CPUn faktiskt drar är: i genomsnitt drar den mindre eller möjligen lika med TDP. Maximal-effekt under väldigt kort tid kan vara högre än TDP.

Men om din dator inte används med 100% CPU och 100% GPU last 100% av tiden så lär Haswell dra betydligt mindre i genomsnitt än Core2 då Haswell har helt överlägsen "power-gating" jämfört med Core 2 Duo. I "idle" drar Haswell runt 20 gånger mindre ström än Ivy Bridge, som i sin tur drar mindre än tidigare modeller i "idle".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intels marknadsandel för GPUer är runt 60%, det kanske ger en hint om vilken typ av GPU-kraft majoritet av användarna verkligen behöver. Och även på modeller som i7 2600/3770 används den medföljande GPUn relativt frekvent. Tänk alla företag som har behov av en kraftig CPU men där GPUn är irrelevant (t.ex. programutveckling) eller där bara väljer att köpa en kraftig CPU för att HW ska hålla länge.

Det blir helt enkelt billigare att bara ha en modell för det är trots allt väldigt många som i slutändan ändå använder den medföljande GPUn.

Det tror jag inte på. Vi snackar om processorer för stationära maskiner som är mer för gamers och arbete
snarare än att chatta på Facebook. Att Intels grafik räcker för majoriteten är för att majoriteten gör inte mer
än just att surfa. Sen är det mestadels laptops, nu snackar vi om, som sagt, cpu'er för stationära datorer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Tack för ett intressant inlägg.

Men undrar fortfarande om Haswell drar mer ström än min Core 2 Duo och om Haswell är svårare att kyla än min Core 2 Duo...

Med tanke på att strömförbrukningen har minskat stadigt så kommer den dra mindre än en motsvarande Core 2. Om en snabbare i7 eller i5 quad kommer dra mindre än en Core 2 duo går inte att uttala sig om riktigt. Du får vänta och se.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Det tror jag inte på. Vi snackar om processorer för stationära maskiner som är mer för gamers och arbete
snarare än att chatta på Facebook. Att Intels grafik räcker för majoriteten är för att majoriteten gör inte mer
än just att surfa. Sen är det mestadels laptops, nu snackar vi om, som sagt, cpu'er för stationära datorer.

Vad är det du inte tror på? Hur skulle det bli billigare att designa en till processor helt utan grafik men i övrigt allt likadant och sälja den parallellt? Det är inte bara tillverkning som kostar utan även administration och logistik. Ju fler olika produkter du har, ju dyrare blir det att hantera i slutändan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att totalt sett ger AVX2 i dagsläget lite drygt 5% bättre prestanda för x264 på min Haswell ES (Intel är OK med att jag postar de här siffrorna innan någon börjar ropa om NDA). Kommer bli lite bättre med tiden när vi hinner skriva mer assembly och tweaka de existerande funktionerna.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.