Permalänk
Medlem

Lenovo ThinkPad Edge S430?

Hur är den här datorn? Den har bra pris enligt prisjakt.nu jämfört med snarlika datorer.

Det jag undrar är om den där SSD cachen är en mSATA som man kan byta ut till en större ~128gb modell eller ännu större

Hur ser den svenska tangentbordslayouten ut? Hittar inga bilder med google, alla bilder med icke svenska har liten enter samt ctrl och fn på fel plats.

EDIT: Hur klarar den WoW och Diablo 3?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Det finns lite erfarenheter här: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Jag är sugen på samma men batteritiden verkar inte vara någon höjdare.

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibjiba:

Det finns lite erfarenheter här: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Jag är sugen på samma men batteritiden verkar inte vara någon höjdare.

Precis. Batteritiden är lite klen, å andra sidan är datorn billig jämfört med motsvarande prylar fast med ett annat märke på.

Utöver det så går det utmärkt att byta den inbyggda msata disken till en 128gb crucial m4 (eller vad man nu vill ha för storlek) däremot så är msata porten begränsad till sata2 hastighet. Men det är ändå mycket trevligt med två diskar, även om jag skulle föredra sata3 till SSDn samt vanlig SSD så jag kan återanvända min samsung jag har ligger o väntar

Det ska även gå att ändra i BIOS hur man vill ha med ctrl & fn knapparna. Personligen så ogillar jag mycket starkt att ha FN knappen längst ner till vänster.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Finns det någon annan som kan dela med sig av S430-erfarenheter? Jag är sugen speciellt på batteritid.

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk

Hej!
Jag har en S430 sedan ett par månader tillbaks och är väl ärligt talat lite "sådär" nöjd med den, men rekommenderar den fortfarande. Batteritiden är vid kontorsarbete (och skärmstyrka runt 10-12 av 15) faktiskt uppemot sex timmar, så inga problem där. Grafikkortet (GT 620M) är ju inget monster direkt men ger duglig spelprestanda (utom i BF3 och 'uppåt') med nya drivrutiner.
Trots att det är en Thinkpad så har jag (tro det eller ej) mest problem med byggkvaliteten, men jag undrar om jag inte har fått ett måndagsexemplar. Touchpaden är väldigt trevlig, men kräver en alldeles för stor kraft för att man ska orka trycka ner den för att klicka (inget problem dock då jag istället antingen "duttar" på den eller använder knapparna ovanför). Två-fingers-scrollen funkar dock lika bra som på en Mac! Fingeravtrycksläsaren funkar skitbra och verkar faktiskt riktigt säker, har testat med alla mina andra (icke aktiverade) fingrar och bett kompisar försöka flera gånger, men det är bara rätt finger som funkar.
Det största problemet är att displayen kan bukta lite när man trycker på den, vilket medför att om jag lägger datorn i en väska och exempelvis lägger böcker på locket så förflyttar sig smutsen som finns på tangentbordet och scroll-knappen (med sju små blåa prickar på) till skärmen, och vips så får man ett fint svagt rutnät från tangenterna och små prickar från scrollen. Det är ju bara att torka bort men sänker ju helt klart kvalitetskänslan. Pianolacken runt skärmen fångar givetvis också väldigt lätt smuts och repor, men det gör ju all pianolack.
Att byta ut SSD:n (till en A-Data SX300 128GB mSATA) var inte heller det lättaste. Jag gjorde förmodligen någonting fel men skyddsplåten som sitter över SSDn är oerhört tunn så den lyckades jag böja på flera ställen när jag tog loss den (och det tog en evighet att böja tillbaks den så att den blev heeelt platt igen, vilket var ett måste för att tangentbordet inte skulle bukta uppåt). Därefter var tangentbordet ett helvete att få på igen, så jag gav till slut upp när det satte sig helt okej men ändå buktar upp någon millimeter i ena hörnet.
Tangentbordet är dock helt fantastiskt skönt att skriva på, och som tur är så kan man i BIOS byta plats på Fn och Ctrl (som Lenovo av någon idiotisk anledning valt att byta plats på). Datorn är dessutom skitsnygg och med en SSD som C:\ (vilket är ett måste) så är den riktigt, riktigt snabb!

typo
Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk

Grymt skön dator!

14 tum är bättre än 13.3 tum i 16:9 tycker jag. 16:10 hade varit bättre, men det är ju bara Apple som har det.

Jag gillar verkligen trackpaden, känner inte alls beskrivningen som många har att den är lite besvärlig. Samma sak med tangentbordet, väldigt skönt. Den har Thinklight också (en LED-diod bredvid miken), som tänds/släcks med tangentbordet.

Skärmen är bra - skönt med matt yta - men har inte bra betraktningsvinklar. Den 16GB stora cachen hjälper till att snabba upp datorn ordentligt.

Utseendet är en smaksak, men personligen gillar jag Lenovo -- skönt att slippa den metallblanka, koketta, nästan lite fjompiga looken som nästan alla andra laptops har idag. Lenovo är för proffs.

Väldigt nöjd med min dator! Dock skulle jag vilja ha en VGA-utgång (eller åtminstone att en adapter till mini-HDMI följde med), samt en eller två ytterligare USB-portar. Snabb är den, batteritiden struntar jag personligen i - bara den klarar ett par timmar så duger det.

Härlig dator!